Gå til innhold

Svigerinne ber meg spandere for tyggis, drops osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi begge jobber samme sted men i ulike firmaer.  Det er felles kios/kantine. 

Hun tar med seg matpakke og jeg kjøper ofte mat.  Det hender hun sier om jeg kan kjøpe noe for henne,  ofte fra 15 til 30 kr.  koster det. 

Vi vet jo at det ikke er så mye penger.  Jeg kjøpte for henne 4 ganger i en periode på 4 måneder. 

Det er fortsatt ikke masse penger,  men jeg tenkte jeg må jo si fra indirekte at hun ikke gir penger tilbake. Så når neste gang hun ba meg kjøpe,  så sa jeg "min vipps virker ikke i tilfellet du prøvde å vippse meg". 

Hun forsto poenget og ble litt flau.  I helgen etter leser jeg på facebook der hun skriver innlegg om "gnien venninne som ville ha tilbake 20 kr." 

Bør jeg egentlig bare tåle å spandere for 30 kr.  i måneden slik at det ikke blir familiedrama? 

Anonymkode: 12598...e08

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bør jeg egentlig bare tåle å spandere for 30 kr.  i måneden slik at det ikke blir familiedrama? 

30 kr i måneden…? Da tenker jeg ja. Men du kan jo be om noe i retur av og til, så jevner det seg ut. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Hun er en liten igle, jeg synes ikke at du burde legge ut for henne hele tiden. Hun lager passiv agressive facebook post om "gniene" folk som vil ha 30 kr tilbake? 😄 Huff, nei, glem pengene hun skylder men si på en pen måte at du ikke plukker opp noe for henne gratis. 

Anonymkode: dac71...d16

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hun tar med seg matpakke og jeg kjøper ofte mat.  Det hender hun sier om jeg kan kjøpe noe for henne,  ofte fra 15 til 30 kr.  koster det. 

Vi vet jo at det ikke er så mye penger.  Jeg kjøpte for henne 4 ganger i en periode på 4 måneder. 

Det er fortsatt ikke masse penger,  men jeg tenkte jeg må jo si fra indirekte at hun ikke gir penger tilbake. Så når neste gang hun ba meg kjøpe,  så sa jeg "min vipps virker ikke i tilfellet du prøvde å vippse meg". 

Hun forsto poenget og ble litt flau.  I helgen etter leser jeg på facebook der hun skriver innlegg om "gnien venninne som ville ha tilbake 20 kr." 

Dette hadde jeg ikke tenkt over en gang. Men igjen it’s a norwegian thing. 

Anonymkode: f7730...380

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gjesp! Det er ikke en «Norwegian thing» hvis det kun går ene veien. 

Anonymkode: 3bfd0...8b5

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, merker jo at mange tror norwegians har dype lommer så det er bare å hente, si :P For noe tull.

Anonymkode: dac71...d16

• Liker 2
Skrevet

Hvis det var 4x 30 så er det jo 120 på en måned..  Hadde det vært mer om du skulle oftere innom kiosken?  Hadde hun betalt noe da? 

100 kr i mnd vil da bli 2400 på et år..  Er det 150 i mnd så vil det bli 3600 på et år.  

Anonymkode: 41f35...c40

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ingen som virker mindre verdensvant enn de som tror at alt av dårlige egenskaper de ser hos et utvalg nordmenn er typisk norsk.

Folk er folk, og vi skiller oss ikke nevneverdig ut sammenlignet med andre nasjonaliteter, verken i positiv eller negativ forstand.

Anonymkode: d1ddf...c3b

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når hun legger ut innlegg på fb. Om gnien osv. Tenker jeg at her har du en åpning iht å ta opp det med henne. Si du har sett statusen og at du antar at det er deg hun mener. Og at du syntes hun er kjip. Hvis hun har bedt om å låne penger til noe,  så forventer du å få de tilbake.  Spanderer du , så har hun fått det og  trenger ikke å betale tilbake. Å kalle deg gnien når hun ikke betaler tilbake er ikke greit

Anonymkode: e45c4...9cb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Merkelig at det er helt greit å generalisere og hetse nordmenn. Men går det andre veier, da er det full krise. 

Anonymkode: a888f...8b9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det var 4x 30 så er det jo 120 på en måned..  Hadde det vært mer om du skulle oftere innom kiosken?  Hadde hun betalt noe da? 

100 kr i mnd vil da bli 2400 på et år..  Er det 150 i mnd så vil det bli 3600 på et år.  

Det er snakk om en gang i måneden. 30 kr i måneden. Ikke 4x. 

Jeg synes hun er en frekk igle, men ville aldri sagt noe på det sjøl. 

Anonymkode: 5e464...689

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Hun er frekk, hun kan ikke kreve at du skal spandere på henne, og summen irrelevant.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde aldri brydd meg. Har spandert kaffe og mat flere ganger. Svigerinne er familie for meg. 

Men vi har bedre råd enn hun.

Har du dårlig råd bør hun betale selv.

Anonymkode: 48bc4...be5

Skrevet

For meg er det helt naturlig å spandere 30 kr her og der ja, og jeg har mange rundt meg som gjerne spanderer 30 kr hist og her på meg også. Så da blir det jo gi og få, og ingen har behov for å telle kronestykkene.  

Om du ikke opplever at det er noe rom for å få noe tilbake, så forstår jeg at du blir undrende. Har du prøvd å be henne handle noe for deg? 

Hun ble flau når du tok temaet opp, og skamfølelse kan få mennesker til å gjøre mye rart for å avreagere følelsen. Slike innlegg på facebook er såpass kleine for de fleste at det slår mest tilbake på den som skrev det. Håper du ikke tenker noe mer på det. 

Videre så ville jeg nok snakket med svigerinnen min "Du, den kommentaren min ble litt klønete. Jeg vil gjerne ha det slik at vi kan kjøpe med småting for hverandre i lunsjen, at jeg handler litt for deg og at du handler litt for meg, så trenger vi ikke tenke noe på vipps og tilbakebetaling og sånn." 

Da sier du jo også ifra at du forventer noe tilbake, noe som er helt vanlig. 

Anonymkode: adb11...89d

• Liker 1
Skrevet

Hvis det utelukkende går den ene vei, så synes jeg hun skal betale. Eller kan hun letta ræva selv og ikke behandle deg som budstikke. 

Anonymkode: e10db...64b

• Liker 1
Skrevet

Bare det facebookinnlegget gjør at jeg ikke hadde kjøpt noe til henne igjen. Utenom det så ville det ikke gjort meg noe å brukt så lite på ei svigerinne, så lenge hun ville kjøpt tilbake om det var behov for det. Jeg hater folk som er gnien, men kjøper gjerne til noen som ville kjøpt igjen.

Anonymkode: e5653...d42

Skrevet

Hadde ikke brydd meg om 30 kroner, det er småpenger. 

Anonymkode: 1d03f...212

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

100 kr i måneden er 1200 på et år og 1500 er 1800 på et år, ikke det dobbelte.  Uansett.... helt dustete å be om et sånt lite beløp tilbake. Betaler dere aldri ellers ting for hverandre? 

Anonymkode: 9a90e...1e8

Skrevet

Litt paradoksalt kanskje syns jeg det er frekkere når hun har med matpakke - får tanken at det er viktig for henne å ordne seg noe gratis.

Anonymkode: 8fff8...c41

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

30 * 12 = 360 

Si dere jobber der de neste 15åra, da blir det 6K. Jeg hadde bare sluttet å kjøpe ting til henne. 

Anonymkode: a1a24...b6e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...