Gå til innhold

Jeg er glad i å strikke men trenger ikke å få gammelt garn fra dødsbo.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har opplevd flere ganger at bekjente har kommet til meg med en pose garn etter bestemor eller oldemors dødsbo. Da snakker vi gjerne om gammelt garn, ett nøste av hver farge, og noen av nøstene er brukt av og noen mangler magebelte så jeg vet ikke hvilket garn det er. 

Jeg trenger ikke å overta gammelt garn etter bestemor/ oldemor. Har ikke hjerte til å ikke ta imot når de kommer men de går rett i søpla. Tror folk virkelig at det bare er å lempe dette gamle garnet over på meg bare fordi at jeg strikker?

Flere som opplever dette?

Anonymkode: 312ce...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Adobyen

Kan du ikke heller gi det videre?  Det er alltid noen som setter pris på gratis garn til nytte eller lek/hobby/juleverksted osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (Akkurat nå):

Kan du ikke heller gi det videre?  Det er alltid noen som setter pris på gratis garn til nytte eller lek/hobby/juleverksted osv.

Jeg vil ikke ha mye jobb med å bli kvitt ting som blir prakket på meg. Det går i søpla. Når det er sagt så har jeg ved et par anledninger gitt bort masse garn til skoler. Dette fordi at jeg alltid har masse garn og ser at jeg ikke får brukt alt sammen. Dette er selvsagt ikke gammelt garn som har gått ut av produksjon. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy fader, hva slags mennesker er det du omgås? Hvordan våger de å tenke på deg og din hobby sånn helt uten videre når de rydder etter avdøde familiemedlemmer. Frekke jævler 

• Liker 28
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vil ikke ha mye jobb med å bli kvitt ting som blir prakket på meg. Det går i søpla. Når det er sagt så har jeg ved et par anledninger gitt bort masse garn til skoler. Dette fordi at jeg alltid har masse garn og ser at jeg ikke får brukt alt sammen. Dette er selvsagt ikke gammelt garn som har gått ut av produksjon. 

Det er trist at du ser slik på det når giveren tror at du gjerne vil overta garnet.  Kanskje du heller burde være ærlig å si «Nei takk, fordi du ikke kommer til å få brukt det» så kan de gi det til noen andre. Det er sikkert ingen som ønsker å plage deg med dette garnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi den er kjip. Ville fått knalldårlig samvittighet og aldri hatt hjerte til å kaste det, samtidig som det jo er ubrukelig når det kommer slik du beskriver det. Folk mener det helt sikkert godt, men så skjønner de ikke at det er forskjell på garn og garn, og at det i realiteten bare gir deg pes og dårlig samvittighet. Ikke så lett å takke høflig nei heller når det kommer fra noen de er glade i. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Åh det var hyggelig tenkt! Men jeg har så mye garn at det nesten flyter over her:tongue:"

Anonymkode: 13374...f84

• Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selg det på Finn, eller gi det bort gratis, så gleder du noen som ikke er like bemidlet som deg.🧶

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo foreslå at det gis til en barnehage eller SFO i stedet? Der går det med masse til fingerhekling og veving. Og ikke er det så møte om «magebeltet» mangler heller. 

Anonymkode: b57b1...61f

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ikke ha det, så bare takk nei. Jeg tror kanskje du overvurderer hvor viktig dette er for giver når du gjør et nummer av at du ikke har hjerte til å ikke ta imot. De har neppe så store følelser rundt disse nøstene, de har bare ikke bruk for dem selv og tenker at du bruker jo garn. De fleste kaster mye uten de store kvaler når man rydder et dødsbo, det er ikke sånn at hver eneste lille ting har stor sentimental verdi.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanskelig er det egentlig å si nei takk jeg har rikelig med garn.

Anonymkode: 87ef2...716

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si nei takk, du har for mye. Eller gi det videre til noen som vil ha det. Er det for mye jobb, samler du det i en sekk og gir det til en skole/barnehage i året.

Har forøvrig vanskeøig for å tro at det dør så mange rundt deg at det er et problem. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disse tenker på deg og vil gjøre deg glad. Det kastes mye når en rydder etter døde så det er nok ikke fordi de ikke vil kaste, de gir det til deg. De vil være snille...

Du får si nei som ett normalt menneske, og være glad noen vil glede deg.

Anonymkode: abbf7...63f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som er villig til å kjøpe vintage-garn, så mulig det kan selges hvis det er for eks. triplex og lignende. 

Anonymkode: 01394...1b3

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Omg bare si «nei takk, jeg har mer enn nok». Skulle tro at folk gjorde dette lot deg for å plage deg, men de tenker jo bare på at du har en hobby du er glad i og kanskje kan ha nytte av ekstra og gratis garn, skamme seg skulle de. 

Anonymkode: 83db6...1ab

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt sikkert godt ment, men det er ikke alle som skjønner konseptet hobby. Dvs. du strikker, altså tror de at du blir overlykkelig for alt som heter garn. Hvis du hadde likt å lese, kunne de ha funnet på å gi deg alle mulige slags bøker. Hadde du vært opptatt av fotball, kunne du risikert å få supporterutstyr til hvilken som helst fotballklubb, helt uavhengig av hvilket lag du holder med.

Tror det for det meste er eldre folk som holder på sånn, for da de var unge, var det ikke så mye utvalg som nå, og det lille som fantes, var gjerne ikke tilgjengelig for alle. En som hadde en interesse for noe, ble vel overlykkelig for å få hva som helst som hadde med den interessen å gjøre.

Det beste er nok bare å takke pent og gi det videre til fretex eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...