Gå til innhold

Hvordan få mer tillit til kjæreste med en fortid med utroskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 år. I starten av forholdet vårt var vi veldig ærlig med hverandre om alt som har skjedd i fortiden, alt fra antall sengepartnere til om vi har vært utro før. Alt var spennende og interessant. Nå har det seg slik at min kjæreste har vært utro med to ekser og jeg skulle gjerne ha vært foruten å vite dette for jeg sliter med tillit nå. Jeg har aldri vært sjalu eller mistenksom i forhold før så jeg liker ikke å se denne siden av meg selv. Har dere tips på hva vi kan gjøre for å sørge for at jeg stoler  mer på henne? Hun har aldri gjort noe mot meg. Men jeg har ikke lyst til å tro at jeg er så spesiell at det ikke vil skje meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tror neppe du kan få en solid tilit til det, det eneste må gjelde at han er i en alder hvor han ikke praktisere dette også posisjon han er i.

nå er det slik hva man har gjort før ikke nødvendig man har muligheten idag. det gjelder deg også, hvorfor kaster du bort livet ditt med en person? fordi du elsker han eller fordi mulighetene til menn har sunket?

Anonymkode: 197d8...525

Skrevet

Vet du hvilken type utroskap det er snakk om? Tenker det er stor forskjell på et ligg i bruddfasen når man uansett er på vei ut, og et langvarig forhold bak ryggen på en partner man har tenkt å holde sammen med. Kanskje det kan hjelpe deg å prøve å tenke langs de linjene? 

• Liker 1
Skrevet
mintgrønn skrev (1 time siden):

Men jeg har ikke lyst til å tro at jeg er så spesiell at det ikke vil skje meg. 

Hvorfor forsøker du da å få tillit til henne? Du ser vel at det er dødfødt? 

Anonymkode: 5adae...705

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal du stole på en umoralsk person? 🤔 Da risikerer du å bli lurt!

Anonymkode: b116c...289

• Liker 3
Skrevet
mintgrønn skrev (2 timer siden):

Jeg har vært sammen med kjæresten min i 2 år. I starten av forholdet vårt var vi veldig ærlig med hverandre om alt som har skjedd i fortiden, alt fra antall sengepartnere til om vi har vært utro før. Alt var spennende og interessant. Nå har det seg slik at min kjæreste har vært utro med to ekser og jeg skulle gjerne ha vært foruten å vite dette for jeg sliter med tillit nå. Jeg har aldri vært sjalu eller mistenksom i forhold før så jeg liker ikke å se denne siden av meg selv. Har dere tips på hva vi kan gjøre for å sørge for at jeg stoler  mer på henne? Hun har aldri gjort noe mot meg. Men jeg har ikke lyst til å tro at jeg er så spesiell at det ikke vil skje meg. 

Jeg er for åpenhet og ærlighet om ting - liker å vite hvem jeg er sammen med - men hvis jeg får informasjon jeg ikke kan leve med/som er svært problematisk, så hadde jeg jo da ikke gått inn i forholdet.

Du har fått infoen og valgt å gå inn i forholdet, det burde du ikke ha gjort hvis du ikke kan akseptere og legge bak deg den fortiden hun har. 

Tipset får være å stole på henne, glemme det  og anse deg som så spesiell at hun ikke vil gjøre det mot deg - er jo ditt eneste alternativ når du tross alt med åpne øyer har gått inn i et forhold med henne. 

Skrevet
mintgrønn skrev (5 timer siden):

Gratulerer, du har utført dette nesten fullstendig bakvendt…

Spørsmålet er om du kan stole på henne, ikke hva du kan gjøre for å stole på henne.

Kan du det?

Du vet, det er mulig at svaret er nei.

Forklar oss først hvordan du vet at du faktisk kan stole på henne, så tar vi det heller derfra.

• Liker 1
Skrevet

Magefølelsen min sier at jeg kan stole på henne. Hun sier hun aldri har vært forelska før hun møtte meg, eller, hun trodde hun var det men hun sier at det hun føler nå et helt nytt for henne og ganske skremmende å føle så mye for en person. Jeg merker i alt hun gjør at hun elsker meg. Hun ville drept noen for meg og hun gjør virkelig alt hun kan for at jeg har det bra. Og vil gjøre alt for at jeg skal stole på henne. Hun sier alltid ifra hvor hun er, har på snapmap, jeg får lov til å se i telefonen hennes hvis jeg hadde villet men jeg vil ikke ha et sånt forhold. Jeg vil lære meg å legge tilbake hennes fortid og lurer på hvordan andre har gjort det. Vi er i 30-årene. 

Skrevet

Det går jo faktisk an å forandre seg, utrykket en gang utro alltid utro stemmer ikke .

Skrevet
mintgrønn skrev (7 minutter siden):

Hun sier hun aldri har vært forelska før hun møtte meg...

Dette er ikke bra forklaring. Altså, hvorfor behandlet hun den hun ikke var forelsket i dårlig? Selv, "jeg var ung og dum" hadde vært bedre forklaring på hvorfor hun var utro før. Hun kan ha forandret seg, såklart, men det er skummelt om defaulten hennes er utroskap. 

Anonymkode: 6ac1a...e47

Skrevet

Å opparbeide tillit tar tid. Ellers må du ta et valg. Stol på henne og aksepter at du ikke kan kontrollere om hun kommer til å være utro en gang i framtiden, og hvis det verste skjer, så ta den sorgen når den kommer - hvis den kommer. 

Anonymkode: cd1d7...9bc

Skrevet

Kanskje det kan repareres litt bedre ved at dere tar en lang prat om det, hva som var årsakene bak det, om hun angrer osv. 

Ellers så bygges jo tillit over tid, dere jobber jo med det nå og det vil nok bli bedre.

Anonymkode: 195cb...22e

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde aldri stolt på et menneske med så grunnleggende manglel på empati og moral. Det er heller ikke noe man får mer av i voksen alder, så evnen til å være utro er en del av personligheten. Et råttent eple vil ikke kunne bli sunt og godt igjen.

Anonymkode: b2dc7...fb4

Skrevet

Jeg var den personen, ts. Hun som var utro med flere av mine ekser. 

Disse forholdene varte fra 3 mnd til 2 år.. men nå har jeg vært med samme person i 10 år, vi er gift og jeg kunne aldri vært utro mot ham. 

Da jeg var utro var dette ( i mitt hode) for å komme meg vekk fra voldelige partnere. Det gav meg selvtillit nok til å bryte ut, at jeg så at jeg fremdeles kunne finne andre som de sa jeg ikke kunne. 

Ingen unnskyldning, kun forklaring. 

Ja det går an å endre seg. Full åpenhet ( og gjør det naturlig) har fungert her. Min mann vet om min fortid, men valgte å stole på meg. Fremdeles er han litt sjalu ute om noen ser på meg, men ikke noe problem. 

Følg hode OG hjerte ditt. Det er mye som er forskjell fra partner til partner. Eksene holdt det ikke med, men den nye gjør... Det kan like godt være deg! 

Anonymkode: ef0d2...c17

Skrevet
mintgrønn skrev (37 minutter siden):

Magefølelsen min sier at jeg kan stole på henne. Hun sier hun aldri har vært forelska før hun møtte meg, eller, hun trodde hun var det men hun sier at det hun føler nå et helt nytt for henne og ganske skremmende å føle så mye for en person. Jeg merker i alt hun gjør at hun elsker meg. Hun ville drept noen for meg og hun gjør virkelig alt hun kan for at jeg har det bra. Og vil gjøre alt for at jeg skal stole på henne. Hun sier alltid ifra hvor hun er, har på snapmap, jeg får lov til å se i telefonen hennes hvis jeg hadde villet men jeg vil ikke ha et sånt forhold. Jeg vil lære meg å legge tilbake hennes fortid og lurer på hvordan andre har gjort det. Vi er i 30-årene. 

Dette er ikke en bra grunn, hun bruker altså grunner fra utsiden til å være utro eller ikke, altså det er personavhengig.

Jeg var utro før, i slutten av tenårene, stqrten av 20årene, gjennom flere forhold. Tok meg en flere år lang pause fra relasjoner og forhold, og bestemte meg for å aldri være utro mot noen igjen. Traff eksen min og vi var sammen i 6 år, jeg så aldri på en annen mann på den måten en gang. Mine grunner til utroskap var i meg, det sa noe om min evne til å løse problemer i meg, og hvordan jeg handterte utfordringer. Jeg vil aldri være utro igjen så lenge jeg lever, det vet jeg, og det har ikke noe med hvor mye eller lite jeg er forelska i noen.

Dama di bør få selvinnsikt og finne ut hvorfor hun var utro, er det så enkelt som at når følelsene hennes kjølner litt, så er det åpen vei til utroskap? Det bør være en selvutvikling.

Anonymkode: b60c9...714

• Liker 2
Skrevet
mintgrønn skrev (43 minutter siden):

Jeg synes egentlig du høres kontrollerende ut og ble jobbe med deg selv. Hadde jeg måttet rapporter til partner og ha på snapmap, så hadde jeg følt meg kontrollert. Hadde ikke blitt i et forhold med så lite tillit. 

Gjest Smeltemann
Skrevet
mintgrønn skrev (9 timer siden):

Utro når han var sammen med deg? 

Skrevet
mintgrønn skrev (På 21.8.2022 den 9.05):

Hvis magefølelsen din sier at du kan stole på henne, hva er det da som gjør at du tviler?

Skrevet
mintgrønn skrev (På 21.8.2022 den 0.27):

Dere får prate om hvorfor hun endte opp med å være utro mot to hun var sammen med. Svarer der kan jo hjelpe dere. 

Anonymkode: a4355...9b6

• Nyttig 1
Skrevet
ClausSaus skrev (12 timer siden):

Hvis magefølelsen din sier at du kan stole på henne, hva er det da som gjør at du tviler?

Fordi man aldri kan være sikker. Og jeg vil ikke være den naive som tror det ikke kan skje igjen. Pluss at jeg er veldig redd for å miste henne. Vi har det veldig bra sammen. 

Jeg vet hvorfor det skjedde, vi har pratet veldig mye om det. Situasjonen er ikke sammenlignbart med slik hun hadde det med de to eksene men allikevel, man kan aldri være sikker. Nå har vi det veldig bra, men vi er veldig klar over at forhold går opp og ned og det er i slike perioder jeg er ikke vet om hun aldri vil gjøre det igjen. Vi har snakket mye om hvordan vi skal håndtere motgang, og hva hun kan gjøre for at jeg skal stole på henne. Men jeg mener ikke at det å kontrollere og sjekke er løsningen så det gjør jeg heller ikke, selvom hun ofte forteller uoppfordra hvor hun har vært. Men det er vel naturlig å snakke om også. 

så ja.. what to do.. syns det er vanskelig å bare bestemme seg for å stole 100% på en person selvom jeg vanligvis gjør det. Jeg har aldri vært mistenksom før i et forhold og stoler alltid på folk inntil det motsatte er bevist. Men her syns jeg det er utfordrende. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...