Gå til innhold

IKM Skravletråd

Silisium

Anbefalte innlegg

IKM betyr ikke kommende mens? 

Kan noen her forklare litt mer? Jeg skjønner det ikke helt 😂 

Anonymkode: 1148a...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Foventet, ikke kommende mens. Altså den dagen du vanligvis ville fått/ eller får mensen i syklus. 

Synes oversikten under er fin:😊

Assistert befruktning = Alle behandlingsmetoder for å oppnå graviditet ved medisinsk hjelp
CB = ClearBlue, graviditetstest
DPO = Days Past Ovulation (antall dager etter EL)
EL = eggløsning
EXU = ekstrauterin. Svangerskap utenfor livmoren
GU = gynekologisk undersøkelse
hCG = human chorionic gonadotropin, hormon som produseres ved graviditet, det er dette som gir utslag på graviditetstester, kan måles helt sikkert med blodprøve
IKM = forventet, ikke-kommende mens
IVF = In vitro fertilization, prøverørsbefruktning, befruktning utenfor kroppen
MA = missed abortion - fosteret er dødt, men ikke støtt ut av kroppen
PP = prøveperiode, en pp er gjennomsnittlig en måned, hver gang mensen kommer går man inn i en ny pp
SA = spontanabort
Spotting = brun/rosa utflod
TR = Tante Rød (mensen)
Pergo = Pergotime®, hormonpreparat i tablettform som gis for at eggene skal modnes/vokse
PCO = poly cystiske ovarier, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning
PCOS = poly cystisk ovarial syndrom, kjennetegnes bl.a. av cyster på eggstokkene og hemmet/manglende eggløsning, økt hårvekst, kviser og overvekt
UVI = Urinveisinfeksjon
UL = Ultralyd
TUL = Tidlig ultralyd
OUL = Ordinær ultralyd

Endret av Himmelbraa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hehe, klart det 🙂

Det er helt riktig, det står for ikke kommende mens (rødheksa prøver vi jo å unngå her, hehe). IKM vil da være dagen/dato mens egentlig skal komme. Det er oftest best å vente til denne dagen med å teste, men veldig få av oss får det til 😅 Så har du DPO, som er Days past ovulation, dager etter eggløsning. Jeg hadde eggløsning i går, og er da 1 dpo i dag. TR brukes av og til om tante rød, og EL om eggløsning. Det er det jeg kommer på i farta! E du ny prøver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nå 5 dpo og har i dag hatt skikkelig murringer nederst i magen. Kan det være et tidlig tegn, eller er det bare jeg som innbiller meg det? Ahhh.. denne ventetiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg med her, dpo6 i dag og kjenner nå at dagene begynner å bli forventningsfulle og nervepirrende. Har lite troa denne måneden også, men🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmelbraa skrev (12 timer siden):

Er nå 5 dpo og har i dag hatt skikkelig murringer nederst i magen. Kan det være et tidlig tegn, eller er det bare jeg som innbiller meg det? Ahhh.. denne ventetiden..

Tror nok det kanskje kan være at det du kjenner er at egget fester seg.. Vi får krysse det vi har 🤞

elinoooor skrev (29 minutter siden):

Slenger meg med her, dpo6 i dag og kjenner nå at dagene begynner å bli forventningsfulle og nervepirrende. Har lite troa denne måneden også, men🤷🏻‍♀️

Ja, ikke sant. Jeg kjenner også at jeg har gitt opp litt håpet. Vet ikke hvorfor men.. Misunnelig på dere som er lengre i løypa enn meg. 2 dpo og dagene er bare så treige 🐌

Endret av Silisium
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IKM i morgen og jeg er så spent, selv om jeg har mistet all tro på at det noen gang blir vår tur😬 Sånn blir det vel 2,5 år inn i prøvingen uten noe resultat🫣

Anonymkode: 95981...b4b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv eggløsningstest i dag! Skal legge inn alle aksjer i kveld og imorgen, så håper jeg på positiv graviditetstest ila. de neste to-tre ukene 😍

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har ting virkelig gått i et de siste dagene, så alt av el-testing og aksjer har blitt nedprioritert. 

Får ta en liten innsats i morgen både med å følge med på når el kommer og aksjelegging. 

Håper, håper den sitter denne gangen🤞 

*Ruskemor 

Anonymkode: 529d9...c8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haapefull skrev (4 timer siden):

Positiv eggløsningstest i dag! Skal legge inn alle aksjer i kveld og imorgen, så håper jeg på positiv graviditetstest ila. de neste to-tre ukene 😍

Hurra!🥳

🤞🤞

*Ruskemor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silisium skrev (På 13.9.2022 den 20.58):

Hehe, klart det 🙂

Det er helt riktig, det står for ikke kommende mens (rødheksa prøver vi jo å unngå her, hehe). IKM vil da være dagen/dato mens egentlig skal komme. Det er oftest best å vente til denne dagen med å teste, men veldig få av oss får det til 😅 Så har du DPO, som er Days past ovulation, dager etter eggløsning. Jeg hadde eggløsning i går, og er da 1 dpo i dag. TR brukes av og til om tante rød, og EL om eggløsning. Det er det jeg kommer på i farta! E du ny prøver?

Jeg trodde det betydde noe annet enn forventet mens 🙈 men takk for oppklaring. Er på PP2 😊

Mille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.9.2022 den 23.07):

Hei! Vi er et lesbisk par, som hadde vår første forsøk for noen dager siden. Vi prøver med iui først. Jeg var virkelig ikke forberedt på hvor sårbar jeg kom til å føle meg! Det skjer ikke en gang i min kropp, men hjelpes så husløs jeg føler meg. Håper det blir noe lettere å takle, hvis vi må gjøre dette flere ganger (noe jeg regner med vi må). Jeg orker nesten ikke å forholde meg til andre mennesker enn kona, haha

Anonymkode: 52775...15c

Hjelp! Vi har fått positiv graviditetstest! Føler at det nesten ikke er lov å ha så flaks. Nå håper vi alt på at den sitter ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjelp! Vi har fått positiv graviditetstest! Føler at det nesten ikke er lov å ha så flaks. Nå håper vi alt på at den sitter ❤️

Gratulerer!❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gratulerer så mye😍

Anonymkode: 95981...b4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! 

Jeg har enten positiv eggløsning test eller så er den veldig nær! 

Streken er betraktelig mye sterkere idag. Var stor forskjell fra igår til idag 😁

Mille 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oi! 

Jeg har enten positiv eggløsning test eller så er den veldig nær! 

Streken er betraktelig mye sterkere idag. Var stor forskjell fra igår til idag 😁

Mille 

Så gøy! 

*Ruskemor 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar dette her på skravle istedenfor på tolkning av el-tester, siden jeg ikke trenger hjelp til å tolke, bare skravle😄

Det er altså helt merkelig for meg at jeg får positiv el-test på syklusdag 26, eller i morgen på syklusdag 27. Jeg har alltid hatt en hel syklus på 28-29 dager. Den blir jo betraktelig lengre nå.

Men jeg er veldig glad for at jeg hvertfall fant el til slutt😅 Vi har fått lagt inn aksjer i kveld, så prognosene er gode selvom det ikke har skjedd de andre PP.

IMG_20220915_211546.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofagris skrev (48 minutter siden):

Jeg tar dette her på skravle istedenfor på tolkning av el-tester, siden jeg ikke trenger hjelp til å tolke, bare skravle😄

Det er altså helt merkelig for meg at jeg får positiv el-test på syklusdag 26, eller i morgen på syklusdag 27. Jeg har alltid hatt en hel syklus på 28-29 dager. Den blir jo betraktelig lengre nå.

Men jeg er veldig glad for at jeg hvertfall fant el til slutt😅 Vi har fått lagt inn aksjer i kveld, så prognosene er gode selvom det ikke har skjedd de andre PP.

IMG_20220915_211546.jpg

Så bra El endelig dukket opp! Forstår godt frustrasjonen da, fy søren så unødvendig at ting bare ikke er som etter boken alltid!

Man blir litt stresset av at syklusen er så på bærtur. Som om ikke man har nok stress fra før av i prøvebobla🙈

Bra dere fikk lagt inn litt aksjer, så krysser vi fingrene for at dette er gullegget🤞

*Ruskemor 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Gratulerer❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...