AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Sikkert et teit spørsmål; men jeg bor på Østlandet og har kun perifere bekjente som jobber offshore og har derfor ingen å spørre; hvor finner man stillingsannonser for offshore-jobber? Skjønner at det er på nav.no eller finn.no selvfølgelig, men hvilke fylker/steder? Vurderer å finne meg noe annet å gjøre og har lyst på en jobb med friperioder. Er ekstremt lei av at alle uker er like; kun et evig hamsterhjul bestående av jobb og plikter på hjemmebane, lite fritid og dårlig økonomi. Anonymkode: 0891d...351
Portia Catonis Skrevet 21. august 2022 #2 Skrevet 21. august 2022 Gruppen «Ledige maritime- og offshore jobber» på Facebook. Det er mye som legges ut der😉
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #3 Skrevet 21. august 2022 Har du kvalifikasjoner de har behov for? Anonymkode: 45189...edf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #4 Skrevet 21. august 2022 Kan vel søke på stikkordet «offshore» under utlyste stillinger. Der lå min siste jobb iallfall. Anonymkode: bfc22...ce2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #5 Skrevet 21. august 2022 En del av dem ligger også hos vikarbyråer/bemanningsbyrå. Du må ha et grunnleggende sikkerhetskurs for å få lov til å reise offshore. Anonymkode: 0aefe...4e8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sikkert et teit spørsmål; men jeg bor på Østlandet og har kun perifere bekjente som jobber offshore og har derfor ingen å spørre; hvor finner man stillingsannonser for offshore-jobber? Skjønner at det er på nav.no eller finn.no selvfølgelig, men hvilke fylker/steder? Vurderer å finne meg noe annet å gjøre og har lyst på en jobb med friperioder. Er ekstremt lei av at alle uker er like; kun et evig hamsterhjul bestående av jobb og plikter på hjemmebane, lite fritid og dårlig økonomi. Anonymkode: 0891d...351 Det er få offshore-jobber som blir utlyst gjennom nav og finn. Det er noen som er ansatte i oljefirmaene direkte, men dette er som oftest operatører, borere, ingeniører og lignende. De aller fleste som jobber offshore er ansatte i bemanningsfirmaer som leier ut ansatte til Aker, Phillips, Aibel, ISS eller lignende firmaer. Hvis du googler "leverandør bemanning offshore" vil du få frem mange firmaer som kan være verd å kontakte. Hvis de vil ansette deg må du ha helseattest, sikkerhetskurs, og en haug med andre kurs før du er klar til å få din første tur. Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer nå, men for 20 år siden var det vanlig at nye arbeidere fikk sine første turer på engelsk sektor (utreise fra Aberdeen). Der fikk de litt erfaring før de kom inn på norsk sektor. Jeg ser at økonomi er en motivasjon for deg. Vær da oppmerksom på at lønnen ikke helt stemmer med myten om "søkkrike oljearbeidere". Topplederne har gode lønner, men en helt vanlig arbeider har også en helt vanlig lønn. For all del, det er en helt OK betalt jobb, men du bør ikke forvente millionlønn hvis du er en vanlig arbeider, og følger en 2:4-rotasjon. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men husk også at gjennomsnittlig pensjonsalder for en oljearbeider er 57 år. Hvis du ikke rekker å få maks opptjente pensjonspoeng innen du er 57 bør du derfor ha en plan for de siste yrkesaktive årene i livet ditt. Anonymkode: 1d6ce...3bd 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Er du kvalifisert for noe da? Jeg kjenner flere som jobber/har jobbet offshore, de har gjerne begynt i bemanningsbyrå før de ble ansatt hos f.eks Equinor. De har betalt sikkerhetskursene selv for å øke sjansen for å få innpass, i tillegg til å ha nødvendig kompetanse. Alle tjener for øvrig mye bedre enn de ville gjort i tilsvarende jobb på land, spesielt når de tar en ekstra dag eller uke. Noen jobber også litt i landperioden, og er langt over syvsifret lønn. Anonymkode: e389e...9e5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er få offshore-jobber som blir utlyst gjennom nav og finn. Det er noen som er ansatte i oljefirmaene direkte, men dette er som oftest operatører, borere, ingeniører og lignende. De aller fleste som jobber offshore er ansatte i bemanningsfirmaer som leier ut ansatte til Aker, Phillips, Aibel, ISS eller lignende firmaer. Hvis du googler "leverandør bemanning offshore" vil du få frem mange firmaer som kan være verd å kontakte. Hvis de vil ansette deg må du ha helseattest, sikkerhetskurs, og en haug med andre kurs før du er klar til å få din første tur. Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer nå, men for 20 år siden var det vanlig at nye arbeidere fikk sine første turer på engelsk sektor (utreise fra Aberdeen). Der fikk de litt erfaring før de kom inn på norsk sektor. Jeg ser at økonomi er en motivasjon for deg. Vær da oppmerksom på at lønnen ikke helt stemmer med myten om "søkkrike oljearbeidere". Topplederne har gode lønner, men en helt vanlig arbeider har også en helt vanlig lønn. For all del, det er en helt OK betalt jobb, men du bør ikke forvente millionlønn hvis du er en vanlig arbeider, og følger en 2:4-rotasjon. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men husk også at gjennomsnittlig pensjonsalder for en oljearbeider er 57 år. Hvis du ikke rekker å få maks opptjente pensjonspoeng innen du er 57 bør du derfor ha en plan for de siste yrkesaktive årene i livet ditt. Anonymkode: 1d6ce...3bd De fleste er ansatt direkte i oljefirmaet, om det er service, kontraktør eller operatør. Det er regler for hvor mye innleie som er tillatt. Har ikke hørt at man først reiser ut fra Aberdeen før man får reise ut i Norge, iallfall ikke i de 26 årene jeg har jobbet offshore. Når det gjelder lønnen, har du helt rett. Det er utrolig mange som har et inntrykk av at alle som jobber offshore tjener 1 mill++ Normal pensjonsalder har nå gått opp fra 60 til 62 år (sjøfolk og personer som jobber på flyttbare installasjoner). Før hadde man mulighet til å ta ut sjømannspensjon fra 55 år om jeg husker rett (gjelder fortsatt for de som hadde passert 50 år i 2020) og som har nok opptjening. Folketrygden slår uansett ikke inn før tidligst 62 år. Anonymkode: 41fd6...1bc 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har du kvalifikasjoner de har behov for? Anonymkode: 45189...edf Hvorfor spør du? Anonymkode: 0891d...351
Portia Catonis Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor spør du? Anonymkode: 0891d...351 Ikke meg du siterer, men kvalifikasjoner er jo normalt noe man blir spurt om når man søker jobb… Regner med du ikke har relevant utdannelse, siden du spør på så vidt grunnlag. Offshore og maritim bransje trenger ofte kokker og forpleiningsassistenter, men det er mange om beinet og det er rimelig håpløst om man ikke har fagbrev eller tidligere erfaring. Et godt sted å begynne er å ta sikkerhetskursene på forhånd og betale av egen lomme, men det er dyrt og du er langt ifra garantert noen jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Portia Catonis skrev (20 minutter siden): Ikke meg du siterer, men kvalifikasjoner er jo normalt noe man blir spurt om når man søker jobb… Regner med du ikke har relevant utdannelse, siden du spør på så vidt grunnlag. Offshore og maritim bransje trenger ofte kokker og forpleiningsassistenter, men det er mange om beinet og det er rimelig håpløst om man ikke har fagbrev eller tidligere erfaring. Et godt sted å begynne er å ta sikkerhetskursene på forhånd og betale av egen lomme, men det er dyrt og du er langt ifra garantert noen jobb. Eh, ja, det er jo en selvfølge at man har kvalifikasjoner i den retningen man vurderer å jobbe i. Men jeg har alltid holdt til her på Østlandet og aldri vurdert offshore før nå. Jeg bare lurte på hvorfor det ble spurt tilbake om jeg er kvalifisert, enhver forstår jo at man må oppfylle visse kriterier for å jobbe offshore. Det er ikke sånn at jeg jobber som ufaglært servitør i dag og tror jeg skal få jobb som plattformsjef. Anonymkode: 0891d...351
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 https://frifagbevegelse.no/nyheter/vi-har-de-darligste-vilkarene-blant-oljearbeidere-na-krever-vi-mer-skriver-isoarbeider-atle-rostad-6.490.681107.453e6436bf Anonymkode: dea0f...b03
Portia Catonis Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker said: Eh, ja, det er jo en selvfølge at man har kvalifikasjoner i den retningen man vurderer å jobbe i. Men jeg har alltid holdt til her på Østlandet og aldri vurdert offshore før nå. Jeg bare lurte på hvorfor det ble spurt tilbake om jeg er kvalifisert, enhver forstår jo at man må oppfylle visse kriterier for å jobbe offshore. Det er ikke sånn at jeg jobber som ufaglært servitør i dag og tror jeg skal få jobb som plattformsjef. Anonymkode: 0891d...351 Men hvilke kvalifikasjoner/erfaring har du da, og hvilken jobb er det du ser for deg? Hvor du bor har ingenting å si. Arbeidsgiver betaler jo reisen til og fra arbeidsstedet. Endret 21. august 2022 av Portia Catonis
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Det er en ganske bedriten bransje. Mange er tilkallingsvikarer i årevis før de får fast. Vet om mange som har vært vikarer i over 10 år. Det er opp og nedbemanning hele tiden og når du sies opp mister du ansienniteten din og starter fra scratch igjen... Som regel hyres man inn igjennom bemanningsbyråer (som er en skikkelig uting!!) og kontraktene er på kanskje en uke av gangen. Du kan godt sendes hjem før planen fordi det er en endring i prosjektet. Etter at du fyller 36 år mister de ofte interessen for deg. Det er mange gamle folk offshore nå og de vil ofte ha folk i 20-åra/tidlig 30-åra for å dra ned igjennomsnitsalderen. Mange velges bort pga alder. Du må ihvertfall ikke si opp fast jobb for å jobbe offshore... Anonymkode: 927b0...8a0 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Portia Catonis skrev (18 minutter siden): Men hvilke kvalifikasjoner/erfaring har du da, og hvilken jobb er det du ser for deg? Hvor du bor har ingenting å si. Arbeidsgiver betaler jo reisen til og fra arbeidsstedet. Ikke riktig. Bemanningsbyråene vil spare penger og er ute etter folk som bor nær heliportene og kan komme på kort varsel. Anonymkode: 927b0...8a0
Portia Catonis Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 7 minutter siden, AnonymBruker said: Ikke riktig. Bemanningsbyråene vil spare penger og er ute etter folk som bor nær heliportene og kan komme på kort varsel. Anonymkode: 927b0...8a0 Ja vel? Jeg har fått mange tilbud om vikarturer, og jeg har bodd på Østlandet hele tiden. Det skal sies at jeg har relevant utdannelse, da.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 Portia Catonis skrev (16 timer siden): Ja vel? Jeg har fått mange tilbud om vikarturer, og jeg har bodd på Østlandet hele tiden. Det skal sies at jeg har relevant utdannelse, da. Å fly deg fra gardermoen er jo lett. Fra gardermoen går det jo fly over hele landet. Det er verre med de som bor i resten av landet som først må nedom Gardermoen og så videre. Men det kommer nok litt an på jobben også. Jeg aner jo ikke hva du jobber ute som. Er du feks dekksarbeider, kokk, i forpleining eller kranfører er det så mange søkere at de siler ut de det koster penger å hente inn og prioriterer de med billigst reisevei. Anonymkode: 927b0...8a0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Skrevet 22. august 2022 I senere tid har det vært utlyst en hel del stillinger i Equinor i forpleining. Ser på Linkedin at mange bemanningsbyråer vil ha folk offshore (Dovre, MDE, BOS, Omega, Personalhuset etc). Du nevner ingenting om fagkompetansen din, men om du har relevant erfaring innen feks MC og Commissioning så skrikes det etter folk, jeg får ukentlige tilbud på Linkedin. Anonymkode: 10394...bf9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #19 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (På 21.8.2022 den 17.46): Eh, ja, det er jo en selvfølge at man har kvalifikasjoner i den retningen man vurderer å jobbe i. Men jeg har alltid holdt til her på Østlandet og aldri vurdert offshore før nå. Jeg bare lurte på hvorfor det ble spurt tilbake om jeg er kvalifisert, enhver forstår jo at man må oppfylle visse kriterier for å jobbe offshore. Det er ikke sånn at jeg jobber som ufaglært servitør i dag og tror jeg skal få jobb som plattformsjef. Anonymkode: 0891d...351 Ikke meg du siterer, men nei; Enhver forstår ikke det nei. Folk spør om alt mulig rart her, og får at man kan hjelpe trådstarter på en best mulig måte er det greit å spørre om evt. kvalifikasjoner. Anonymkode: 9ac20...168 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå