Gå til innhold

Når begynne å invitere til bursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn blir 4 år snart og lurer på om det er forventet og vanlig å invitere barn fra barnehagen i bursdag, eller om det er noe det er best å vente med til skolestart? Vi er liksom først ut i "kullet" og ikke hatt noe foreldremøte om sånt ennå, men i fjor var det regler om invitasjoner og unngå utestengelser osv. Vårt barn har ikke blitt invitert i noen bursdager frem til nå så har ingen å sammenligne med.

Hvis vi skal invitere kommer vi til å invitere hele avdelingen (18 stk) for å hindre at noen føler seg utenfor og fordi barnet har venner på tvers av kjønn og aldersgrupper. Men hva gjør man egentlig i en barnebursdag med såpass mange? Og hvor lenge skal en bursdag for et barn vare. Hvis barnet har bursdag i en ukedag er det greit å invitere på ettermiddagen eller bør man vente til en helg? 

Hilsen barnebursdagsnoob. 

Anonymkode: c3269...f5f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ventet til skolestart. I bhg må mange av barna ha med foreldrene. Det blir veldig fullt i stua, klein stemning og mange foreldre (meg inkludert) er ikke glad i det. Dessuten er det de færreste fra bhg barna holder kontakt med etter de er ferdig i bhg, mens med skolen er det noe helt annet. 

Anonymkode: 58b55...3a9

• Liker 1
Skrevet

Med første barnet inviterte vi fra han ble 4 år. Med nr 2 ble første barnebursdag da han ble 5. Rett og slett fordi det er skikkelig styr med så mange småunger. Eldstemann sitt kull har vært ekstremt livlige. Så vi har gjort alt annet enn å glede oss til bursdager :ler: 

Her har regelen vært enten inviter alle guttene eller hele avdelingen. Vi har gått for alle guttene, jeg synes 16 stk er nok 😳

Det perfekte tidspunktet om du skal ha de hjemme er 1 1/2 time. Da får de spist, lekt, spist kake og ha fiskedam eller skattejakt etter godtepose. Når de er så små trenger de ikke mer enn det. Og mange av de har jo med foreldrene som sitter i sofaen og drikker kaffe i mens.

Ellers har vi vært i lekeland, bowling og trampolineparken. Men da er vi ofte flere barn som feirer bursdagen sammen også deler vi foreldrene på kostnaden. Fordelen der er at man slipper å rydde etterpå :ler: Da varer bursdagen som oftest i 2 timer.

Lykke til 🙈🤞🏼

• Liker 1
Skrevet

Vi venter til skolestart. I barnehagen er det cirka 50/50 at noen begynte å ha bursdag ved 4 år, og noen venter. De bursdagene som er ved 4 år er så kleine, når alle må ha med foreldre som må tvangsprate den tiden det pågår. Og ungene har det bare helt middels koselig. Ikke noe sånn kjempestas. 

Anonymkode: f0861...3f5

• Liker 1
Skrevet

Vi inviterer alle i samme årskull, ikke hele avdelingen. Syntes det er en fin grense der.

Med 4 åringer så trenger de ikke masse opplegg (en del av de sliter fremdeles med overganger). vi hadde kun gaveutdeling med flasketuten peker på, og fiskeleken. Ellers var alle besøkende opptatt av å leke med lekene hennes.

Anonymkode: 38ff0...7f0

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar!

Jeg hadde ikke tenkt på at alle foreldre kommer i tillegg 😂  Kanskje vi skal vente til skolestart, eller ihvertfall til neste år! Eller ha utebursdag i skogen eller noe sånt!

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Takk for svar!

Jeg hadde ikke tenkt på at alle foreldre kommer i tillegg 😂  Kanskje vi skal vente til skolestart, eller ihvertfall til neste år! Eller ha utebursdag i skogen eller noe sånt!

Det kan hende det blir en del foreldre neste år også. ;) Her var omtrent halvparten av foreldrene med da vi feiret 5-årsdag. Og ca 5 stykker (av 20) i 6-årsdagen.

Anonymkode: 19fda...bac

Skrevet

Inviter de på avdelingen som er i samme kull, og evt en bestevenn i et annet kull om han har det. Går også an å bare ta gutta i kullet. Vi har en liten barnehage her, så da er de ca 10 barn per kull fordelt på to avdelinger - det har vært veldig passe å invitere.

Jeg synes det er viktigere å tenke årskull da det er de som starter på skolen sammen, enn at du må ha med en masse 1, 2 og 3åringer og 5-åringer som skal i førskolegruppe og uansett snart blir borte. 

Og ja, 4 år er passende tidspunkt for første bursdag! Ville ikke hatt utebursdag ut over kanskje en lekeplass eller noe, det er ikke sikkert alle foreldre blir igjen.

Anonymkode: 4d28c...6c2

Skrevet

i løpet av første klasse eller andre klasse på barneskolen.    

noe før dette har neppe noe særlig "verdi" for barna, ettersom de er så unge...        

Anonymkode: ee688...843

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vårt barn blir 4 år snart og lurer på om det er forventet og vanlig å invitere barn fra barnehagen i bursdag, eller om det er noe det er best å vente med til skolestart? Vi er liksom først ut i "kullet" og ikke hatt noe foreldremøte om sånt ennå, men i fjor var det regler om invitasjoner og unngå utestengelser osv. Vårt barn har ikke blitt invitert i noen bursdager frem til nå så har ingen å sammenligne med.

Hvis vi skal invitere kommer vi til å invitere hele avdelingen (18 stk) for å hindre at noen føler seg utenfor og fordi barnet har venner på tvers av kjønn og aldersgrupper. Men hva gjør man egentlig i en barnebursdag med såpass mange? Og hvor lenge skal en bursdag for et barn vare. Hvis barnet har bursdag i en ukedag er det greit å invitere på ettermiddagen eller bør man vente til en helg? 

Hilsen barnebursdagsnoob. 

4år!

Anonymkode: 5c2d6...bc7

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det kan hende det blir en del foreldre neste år også. ;) Her var omtrent halvparten av foreldrene med da vi feiret 5-årsdag. Og ca 5 stykker (av 20) i 6-årsdagen.

Anonymkode: 19fda...bac

Det skjønner jeg, men en halvering er jo ganske bra ihvertfall 😊 Og hvis det er uansett ikke er en kjempestor forventing om at 4åringer alltid har bursdager så er det helt greit å vente! 

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Inviter de på avdelingen som er i samme kull, og evt en bestevenn i et annet kull om han har det. Går også an å bare ta gutta i kullet. Vi har en liten barnehage her, så da er de ca 10 barn per kull fordelt på to avdelinger - det har vært veldig passe å invitere.

Jeg synes det er viktigere å tenke årskull da det er de som starter på skolen sammen, enn at du må ha med en masse 1, 2 og 3åringer og 5-åringer som skal i førskolegruppe og uansett snart blir borte. 

Og ja, 4 år er passende tidspunkt for første bursdag! Ville ikke hatt utebursdag ut over kanskje en lekeplass eller noe, det er ikke sikkert alle foreldre blir igjen.

På avdelingen er det barn i alder 3-5 år og mitt barn leker med barn både på 3, 4 og 5 år og av begge kjønn, så det blir alle eller ingen :) Det siste jeg vil er å bidra til at noen føler seg utenfor :) Men venter nok til neste år! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Har du noen gang vært i 4- og 5-års fødselsdag? Barna koser seg maks 🥳 Klart det har verdi, barna får besøke vennene sine og se hvor de bor og blir kjent med familiene. Det er veldig fint tenker jeg - mange skal jo gå på skole sammen minst  til de er 15, og dette bli barndomsvennene deres!

• Hjerte 1
Skrevet

3 eller 4år. Inviterte barna fra barnehagegruppen. De som var like gamle.

Og såklart eget familieselskap fra 1år...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det skjønner jeg, men en halvering er jo ganske bra ihvertfall 😊 Og hvis det er uansett ikke er en kjempestor forventing om at 4åringer alltid har bursdager så er det helt greit å vente! 

På avdelingen er det barn i alder 3-5 år og mitt barn leker med barn både på 3, 4 og 5 år og av begge kjønn, så det blir alle eller ingen :) Det siste jeg vil er å bidra til at noen føler seg utenfor :) Men venter nok til neste år! 

Det er ikke å stenge ute å velge et årskull altså. Du må heller ikke invitere hele trinnet på skolen, det holder med gutta i klassen.

• Liker 1
Skrevet

Her begynte vi ved fire år. Fantastisk gøy! Både vi voksne og ungene har kost oss maks. Halvparten av ungene har med foreldrene, halvparten ikke.

Vi leide lekeland, ansiktsmaler, bestilte pizza til store og små. ❤️ To fantastiske timer. Var 21 barn og 23 voksne :)  Veldig uenig med de som sier at fireåringer ikke får noe ut av bursdag. Her snakker alle fireåringene om bursdagen sin lenge i forveien, og gleder seg til «sin» fest. Men skjønner veldig godt de som ikke ønsker å feire før skolen. Forståelig det også, men opplever virkelig at det er av eget hensyn, ikke barna. For barna er det en kjempefin greie. Alle fireåringene på avdelingen har feiret. De fleste har gjort det i barnehagen, leid den til en billig penge :) 

Anonymkode: aa230...d45

Skrevet

Vi begynte når de ble 5. Får låne barnehagen og inviterer hele årskullet (De er 15 stk), til 2 timer med lek og kake. Har kaffe til de foreldrene som ønsker å være der, men har de ikke mulighet er det også helt greit. 

Anonymkode: 518e6...0db

• Liker 1
Skrevet

Her begynte man å invitere avdelingen i barnehagen når de ble fem år. I begynnelsen var det kun de av samme kjønn, etter hvert ble flere bursdager med hele avdelingen. Noen hadde de av samme kjønn + noen av de fra gata (noen av disse var også et år yngre). Du kan godt invitere hvis du har lyst, men du kan også vente til siste året i bhg. Eller til skolestart hvis du heller vi det så klart.

Noen barn på gruppa var veldig selvstendige og ble levert, så gikk foreldre hjem igjen. men flertallet hadde med seg en forelder i starten. Etter hvert som barna ble godt vant med bursdag, ble det færre og færre foreldre.

Ingen har feiret hjemme ennå. Mest utebursdager (begynte da det var korona-restriksjoner, var nok mye derfor vi var ute). Noen leide barnehagen, gymsal på skolen, idrettshall (foreldre arbeider ved hall, så de betalte sikkert ikke). Et par har hatt lekeland-bursdag, men det synes jeg blir litt dumt siden det kan bli dyrt for enkelte. 

Det varierer hvor mye styrt lek (stiv heks, flasketuten), og hvor mye frilek folk har hatt. Mye tid går ved bordet. 

Anonymkode: 18c40...2ba

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Topp verdi for barna her, fra fem år. Dvs de første par bursdagene var det noe kleint, og det var noen barn som hang på foreldrene, min også, og noen foreldre måtte stå bak barna sine når de satt ved bordet  (litt uventet siden barna lekte sammen i barnehagen hver dag). Men de ble fort varme i trøya og har hatt det veldig morsomt i bursdag. (Når det er sagt, så er ikke barnehagebursdag noe man arrangere hvis man ikke vil, eller hvis man har et barn som ikke vil, så går det fint å vente så klart)

Anonymkode: 18c40...2ba

Skrevet

Vi startet på tre år. Inviterte barnehagebarna fra samme årskull. Det var en enavdelingsbarnehage, så ikke så mange. Tror for sønnen så inviterte vi i tillegg en jevnaldrende gutt fra nabolaget som ikke gikk i samme barnehage. Vi snakker da om maks  6-7 små gjester +forelder. 

Tok det på en ettermiddag i uka, halvannen times selskap. Pølse med brød, kake, 'isfiske' der ungene sto på balkongen med ei bøtte i et snøre. Hver sin tur å fire bøtta ned, og først fikk de noe tull i bøtta (bleie, spade,ketcupflaske), på andre forsøk en is. Vi har enebolig med hage, så ungene var både inne og ute. Foreldrene satt i sofaen med kaffe, brus, et fat kake og ungene ved spisebordet. 

Det var ikke behov for å legge opp til noen organisert aktivitet utover isfiskinga, ungene lekte selv. 

Syns det har vært så greit å feire en ukedag, så er helga fri for  andre aktiviteter. Men nå bor vi i en liten by med korte avstander og "alle" har bil, så det er lett å møtes til bursdagsfeiring fra 17-18.30, evt 17.30-19 som var det vi gjorde da ungene var små. Tror vi ikke utvidet til to timer før seksårsdagen. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er ikke å stenge ute å velge et årskull altså. Du må heller ikke invitere hele trinnet på skolen, det holder med gutta i klassen.

Vårt barn leker med barn fra andre årskull og annet kjønn enn sitt eget. Det er derfor uaktuelt å ikke invitere alle for oss, for da vil noen føle seg utestengt. Vi syntes det er kjempefint at barna er venner på tvers av kjønn og alder og vil gjerne oppmuntre det videre :) Føler jeg har begrunnet hvorfor det er alle eller ingen på avdelingen som er aktuelt for oss godt, men andre kan selvfølgelig gjøre som de vil. :)

Takk for svar alle, det høres veldig lurt ut om man kan være ute eller låne barnehagen på ettermiddagen ol, men  tror kanskje vi venter til neste år :) De feirer jo med barnehagen i barnehagen uansett:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...