Snufsii Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Hei! Jeg lurte på om det er noen her inne som har erfaringer med graviditet og cøliaki? Jeg fikk i meg noe gluten i kveld ved ett uhell og er nå redd for at det kan føre til spontanabort. Har lest at cøliaki kan føre til barnløshet og er derfor redd for at noe kan gå galt. Hadde en spontanabort i fjor og er derfor veldig bekymret under denne graviditeten. Har ingen i min omgangskrets med cøliaki, så jeg setter pris på alt av erfaringer med graviditet og cøliaki ❤️
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Det er ubehandlet cøliaki som gir økt sannsynlighet for spontanabort, og det handler ikke om glutenet i seg selv men hva det gjør med kroppen over tid. Glutenet gir ikke økt fare for spontanabort. Jeg gikk med ubehandlet cøliaki to svangerskap, hvor jeg fikk vite om cøliakien midt i mitt siste svangerskap. Jeg ble anbefalt glutenfri kost til tross for at jeg måtte vente med biopsi til etter endt svangerskap, men kun pga fare for vitaminmangler. Å leve glutenfritt, for så å starte igjen før biopsi, var ikke et alternativ for meg, og hverken jordmor (som selv hadde cøliaki) eller lege på sykehuset hadde noe å si på det. Jeg tok tilskuddene mine, og blodprøvene var fine. Anonymkode: 66b56...d27
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Jeg har også cøliaki, ett barn og gravid igjen nå med Nr 2. Hittil i dette svangerskapet har jeg fått i meg gluten to ganger som for min del ender i magekramper, svette og diaré. Tenkte samme tanken der jeg lå på badet i smerter. Men er jo ellers frisk så vet jo innerst inne at det er «teit» å tenke på det. Men jeg skjønner deg, men prøv å legg bort de tankene, det går fint☺️ Anonymkode: 6a1d9...e62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå