AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #101 Del Skrevet 20. august 2022 Enig med deg ts. Frys drittungene ute. Håper de kjenner godt på det. Anonymkode: f3595...998 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. august 2022 #102 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er 16 i samme kjønn, og vi kommer kun til og be 13 av dem, De 2 som ikke blir bedt, mobber og plager alle andre, og de går nå i 5 klasse og har holdt på siden 1 klasse, nå nektet sønnen vår og be de fordi de plager og mobber ennå. Vet mange mener det er grusomt og utstenge andre,men de ødelegger , er elendig klassemiljø i klassen. Så orker ikke. Så mener dere at dette er helt forkastlig, eller synes dere det er greit når de plager og mobber andre? Anonymkode: 23d81...41c Dere bør selvsagt ikke utestenge to elever, men jeg skjønner veldig godt at dere ikke vil invitere mobbere. Hva med å invitere halvparten av guttene, slik at det ikke bare er 2 som blir ekskludert? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 20. august 2022 #103 Del Skrevet 20. august 2022 (endret) Athena Catalina skrev (På 20.8.2022 den 22.29): Utestenger du, er du ikke noe bedre enn de som mobber. Enig, men er det riktig at bursdagsbarnet skal måtte bale med mobberen sin i sin egen bursdag? Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 20. august 2022 #104 Del Skrevet 20. august 2022 Tvillingsjel skrev (1 minutt siden): Dere bør selvsagt ikke utestenge to elever, men jeg skjønner veldig godt at dere ikke vil invitere mobbere. Hva med å invitere halvparten av guttene, slik at det ikke bare er 2 som blir ekskludert? Det er en utrolig feig måte å gjøre det på, syns jeg. Da får det jo null konsekvenser for mobberne. 14 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #105 Del Skrevet 20. august 2022 Dere som mener at det er helt ok å be mobberne i bursdagen til barnet, hadde dere bedt en person som behandlet dere som dritt hver dag på jobb, på deres egen fest? Jeg ble ekstremt mobbet gjennom hele grunnskolen, og gjennom hele barneskolen var jeg liksom nødt til å be de jentene som mobbet meg også. Jeg gruet meg alltid til min egen bursdag og sa at jeg ikke ville feire, men tull og tøys sa foreldrene mine og mente at alle skulle inkluderes. Så jeg gråt ofte i egen bursdag over å bli mobbet der også. Mobberne stengte meg ute av lek i egen bursdag, hvisket stygge ting om meg, kastet småting på meg, ødela den ene av gavene mine med vilje og lo av det, og klaget stadig på den dårlige bursdagen min. Sånn gikk årene til jeg endelig slapp å ferie mer. Aller verst er minnet om disse mobberne der de hadde fått med seg de andre jente i bursdagen til å låse seg inne på rommet mitt. Der rotet de gjennom mine eiendeler og dro ut alle trusene mine av skapet som de lo av og kastet rundt, og ertet meg for det de kalte de stygge/ekle trusene mine i flere uker i ettertid. Jeg kunne virkelig ønske at jeg slapp de opplevelsene den ene dagen i året hvor jeg liksom skulle ha en fin dag og ferie dagen min. Anonymkode: bf8d6...b79 5 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #106 Del Skrevet 20. august 2022 Tvillingsjel skrev (10 minutter siden): Dere bør selvsagt ikke utestenge to elever, men jeg skjønner veldig godt at dere ikke vil invitere mobbere. Hva med å invitere halvparten av guttene, slik at det ikke bare er 2 som blir ekskludert? Jeg leste en lang tråd der du mente man burde forfølge voksne som mobbet som barn, og kanskje ødelegge karrieren deres fordi at de hadde jo ødelagt noens liv så de egnet seg ikke som .... tror det handlet om en lege. Men å la være å invitere mobbere i barneselskap er for mye? Synes de ungene trenger å få satt det litt i perspektiv. Dette er en direkte konsekvens av at de er forferdelige mot det barnet som har selskapet. Anonymkode: a8d92...af3 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #107 Del Skrevet 21. august 2022 Athena Catalina skrev (3 timer siden): Utestenging er også mobbing. Så du mobber tilbake, de lærer ikke av det. Amossa skrev (3 timer siden): Det er forkastelig å utelate to barn i en klasse når bursdag feires. Det kalles mobbing! Hadde jeg vært en av foreldrene til de "snille barna" hadde ikke mitt barn kommet i denne bursdagen. Mobbeproblemer tar man opp på skolen og via de forum man har for dette. Slike problemstillinger kan være sammensatte. Hvorfor skal det være greit å invitere uønskede personer i selskapet sitt? To som mobber og ødelegger for andre, der de andre gjerne er redd dem og syns det er ubehagelig å ha dem i nærheten? Hvorfor veier det mer enn at bursdagsbarnet får en fin feiring? Hvorfor beskytte mobbere ved å la det gå utover ofrene? Anonymkode: dd492...608 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #108 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg leste en lang tråd der du mente man burde forfølge voksne som mobbet som barn, og kanskje ødelegge karrieren deres fordi at de hadde jo ødelagt noens liv så de egnet seg ikke som .... tror det handlet om en lege. Men å la være å invitere mobbere i barneselskap er for mye? Synes de ungene trenger å få satt det litt i perspektiv. Dette er en direkte konsekvens av at de er forferdelige mot det barnet som har selskapet. Anonymkode: a8d92...af3 Det var jeg som laget den tråden, tror jeg. Voksne exmobbere bør få konsekvenser for det de gjorde som barn. Å straffe barn hjelper ikke. Anonymkode: 663c1...1e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #109 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var jeg som laget den tråden, tror jeg. Voksne exmobbere bør få konsekvenser for det de gjorde som barn. Å straffe barn hjelper ikke. Anonymkode: 663c1...1e2 Gjør det vel. Barn er barn og de lærer. Er ikke rettferdig ovenfor mobbere å ikke ta tak i det heller. Anonymkode: a8d92...af3 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #110 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Helt ærlig ber du en som mobber ditt barn i barnets bursdag? Inviterer du en person hjem som du ikke går overens med? Anonymkode: 0c0ea...0a4 Selvsagt , utestenger da heller ikke som voksen Anonymkode: 15305...d14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #111 Del Skrevet 21. august 2022 Hva med å ta kontakt med foreldrene til guttene? Du kan si at barna deres gjør de andre utrygge så de er invitert med foreldre. Kan ikke foreldrene komme, kan ikke barna komme. Anonymkode: 0befb...16c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Albbas Skrevet 21. august 2022 #112 Del Skrevet 21. august 2022 6 hours ago, AnonymBruker said: Det var jeg som laget den tråden, tror jeg. Voksne exmobbere bør få konsekvenser for det de gjorde som barn. Å straffe barn hjelper ikke. Anonymkode: 663c1...1e2 Det hjelper da ingenting å straffe tidliger mobbere når de er voksne heller?? 🙈 Det er dessuten ikke straff å ikke bli invitert i bursdag til offeret ditt. Det er bare en naturlig konsekvens av at offeret ditt skal beskyttes mot dine nåværende handlinger. Har du ikke svømme får du ikke lov til å bade på egenhånd. Det er ikke straff, men preventive forholdsregler. Kan du ikke behandle bursdagsbarnet bra er du heller ikke i stand til å delta i bursdag. Man skal ikke alltid ekskludere mobberne, men man når til slutt en grense der hensynet til ofrene faktisk veier mer enn fånyttes forsøk på å få mobberen til å endre atferd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #113 Del Skrevet 21. august 2022 Har ikke lest hele tråden; men hva med å forklare foreldrene situasjonen og be dem om å være med i bursdagen? Anonymkode: f10aa...0c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #114 Del Skrevet 21. august 2022 FrøkenMånestråle skrev (7 timer siden): Jeg skjønner godt at du ikke vil invitere de, når det er sagt så hadde jeg kanskje ikke gjort det samme selv. Hadde ringt foreldrene og forklart situasjonen og at barna kunne komme i bursdag hvis de hadde en voksen med seg som kunne passe på at de oppfører seg, hvis ikke så kan de la være å komme. Og da mener jeg at den voksne nærmest må fotfølge de så de ikke lager kvalme. Hvorfor i all verden skal foreldre som arrangerer bursdag for barnet sitt legge så mye til rette for disse ungene? Dette har vart i flere år uten at noen har klart å fikse det. Ungene omgås hver dag på skolen. Nå er det bursdag for ett barn som mobbes, da er det det barnet som skal prioriteres. Hadde følt det veldig invaderende å fått mobberne mine inn i hjemmet mitt. Mobbing får fikses på andre måter enn at bursdagsbarnet tvangssosialiseres med mobberne i sitt eget selskap. Anonymkode: 7b9cb...7b2 11 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MollyJones Skrevet 21. august 2022 #115 Del Skrevet 21. august 2022 Det er lett å være ambivalent i denne tråden - det kommer ofte frem i ettertid at de som mobber ofte har en vanskelig hjemmesituasjon. Mange av disse barna som mobber blir utsatt for helt grusomme ting hjemme. På den måten vil man kunne si at man skal inkludere dem, være en god voksen og vise dem kjærlighet er det beste. På den andre siden - så mange barn får hele livet sitt ødelagt av mobbere - de blir utrygge, får angst og tar andre valg i livet enn om de ikke hadde blitt mobba. Selvsagt bør ikke mobberne bli invitert hjem og også bruke bursdagen til barnet for å mobbe det. I en tråd som dette vil heller ikke all informasjonen komme frem - er dette barn som har det ekstremt vanskelig og vil bli skadet mer av å bli stengt ute, eller er det barn som trenger å kjenne sin egen medisin? Er mobbinga her på den måten at alle blir terroriserte av disse og får psyken sin ødelagt, eller er det bare generell utagering som er slitsomt å forholde seg til, men ikke utspekulert mobbing? TS kjenner situasjonen, og om hun velger - i samråd med sitt barn, å ikke invitere disse to, så kan det hende det er det rette i denne situasjonen. Hun skryter av foreldrene og sier søsknene ikke viser den samme oppførselen (som for all del ikke trenger å bety at hjemmesituasjonen til disse barna er gode alikevel - det kan være at disse søsknene har andre mestringsstrategier). Jeg er i utgangspunktet der at jeg mener at man bør strekke seg langt for å inkludere også de som oppfører seg dårlig - men ser at det finnes også en grense for hva man skal utsette sine egne barn for av ubehageligheter for å inkludere noen som kanskje, kanskje ikke fortjener det. Siden dette er så vanskelig som det er - går det an å se på andre muligheter som gjør at disse ikke blir utestengt på denne måten? Invitere til mindre feiring? Invitere flere sammen på et sted som ikke er barnets hjemmearena - og at foreldrene også er tilstede, slik at foreldrene til de som er problemet her kan ha oppsyn med egne barn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #116 Del Skrevet 21. august 2022 Mitt barn har blitt mobbet selv fra 1-6 klasse uten at noen av guttene har sluttet med dette. Og det gjelder alle guttene i klassen (dei er 6 gutter totalt med mitt barn) Så eg har faktisk full forståelse for ts i dette. Vi har vært i uttalige møter med både skole og foreldre uten at det stopper. Det toppet seg når barnet hadde bursdag i fjor der flere av disse guttene sa høyt at dette er et kjedelig selskap så vi stikker hjem (og dei stakk rett fra selskapet og barnet vårt satt alene igjen) Etter selskapet ifjor så har barnet vårt sagt at det ønsker ikke å feire bursdagen sin lenger etter at guttene både stakk og ramponerte rommet hans.... Så barnet vil kun ha familieselskap nå og vil ikke feire bursdagen sin med guttene i klassen lenger etter sist selskap. Mitt barn sine følelser kommer først! Mobbing setter spor. Anonymkode: 0f628...432 8 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #117 Del Skrevet 21. august 2022 Det er jo en vanskelig situasjon, men jeg tenker at hvis disse to alltid blir ekskludert fordi de mobber så blir det en ond sirkel. De blir jo sikkert å få det vondere inni seg som kan gi utløp i form av ikke mindre mobbing. Noe må gjøres med klassemiljøet her og en mulighet er kanskje å la de to som mobber få være med, men holde ekstra godt øye med de som foreldre på bursdagen. Kanskje invitere med et par foreldre til for å passe bedre på at det ikke skjer noe vondt på den bursdagen, men ellers prøve å være hyggelig med alle inkludert disse to. Ikke at mobbing kan unnskyldes men man gjør det som regel på grunn av et eller annet man bærer inni seg. Og når det er snakk om barn har foreldrene ansvar for å hjelpe alle, og ikke la noen i stikken, heller ikke de som mobber. Noe må gjøres med klassemiljøet, selv om jeg skjønner at det er vanskelig. Men det å utestenge løser ikke noe i klassemiljøet og gjør det ikke bedre over tid. Anonymkode: cf71a...b9c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #118 Del Skrevet 21. august 2022 Har ikke lest svarene i tråden her, men jeg tenker at dere selv får velge hvem dere vil invitere inn i deres hjem. Kan ikke tenke meg at noen som blir mobbet eller har blitt mobbet ønsker å ha mobberne inn i sitt hjem, uansett hvilken alder en er i. Anonymkode: e7e48...a08 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #119 Del Skrevet 21. august 2022 Vet du hva. Jeg er helt enig! Har lest igjennom tråden og ser mye er prøvd ut. Jeg tenker da at når de som mobber ikke blir inkludert i bursdagen er det en naturlig konsekvens av deres oppførsel = andre vil ikke være sammen med de når de oppfører seg slik! Jeg hadde også beskytta mine egne med nebb og klør. Kanskje er man ikke noe bedre av å gjøre dette, men når dette går over tid og mobbingen stadig er enveis, så MÅ det få konsekvenser. Anonymkode: e86a1...231 9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #120 Del Skrevet 21. august 2022 PetterKanin skrev (10 timer siden): Og sitter man som meddommer og dømmer kriminelle til straff er man ikke bedre enn de kriminelle. Hæ? Denne skjønte jeg ikke. Jeg er meddommer, per definisjon betyr det at jeg ikke er kriminell. Dermed ikke sagt at jeg er et bedre menneske. Prøvde du å være ironisk? Anonymkode: 686ca...56d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå