Gå til innhold

vi kommer til og utstenge 2 fra bursdagen i år, ja det er slemt,men når de ikke lærer seg og slutte og mobbe og plage andre ,blir det slik

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De fleste barn mobber fra tid til annen, og de privilegerte barna kommer unna med det. 

Anonymkode: 663c1...1e2

De fleste barn mobber ikke nei. Det er noe som heter barneoppdragelse og det innebærer å lære barna respekt for andre folk og ikke mobbe.

Det er noe som heter på seg selv kjenner man andre og jeg tror nok at en god del som mener at mobberne bør strykes med hårene og ikke gi ungene konsekvenser av oppførselen deres, også er litt slepphendte med oppdragelsen.

Dagens foreldre gir ikke konsekvenser når ungene deres går over streken fordi all oppførsel skal forklares i hjel. Jeg blir skremt over at foreldrene synes det er galt når mobbere får konsekvenser av den dårlige oppførselen.

Endret av Honey Dew
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (1 minutt siden):

De fleste barn mobber ikke nei. Det er noe som heter barneoppdragelse og det innehar å lære barna respekt for andre folk og ikke mobbe.

Det er noe som heter på seg selv kjenner man andre og jeg tror nok at en god del som mener at mobberne bør strykes med hårene og ikke gi ungene konsekvenser av oppførselen deres, også er litt slepphendte med oppdragelsen.

Dagens foreldre gir ikke konsekvenser når ungene deres går over streken fordi all oppførsel skal forklares i hjel. Jeg blir skremt over at foreldrene synes det er galt når mobbere får konsekvenser av den dårlige oppførselen.

Jo, de fleste mobber en eller annen gang i barndommen. Barneoppdragelse går ut vinduet når barna er på skolen uten foreldre og det er snakk om sekundær sosialisering. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, de fleste mobber en eller annen gang i barndommen. Barneoppdragelse går ut vinduet når barna er på skolen uten foreldre og det er snakk om sekundær sosialisering. 

Nei. De fleste kommer nok med en og annen sleivete kommentar i løpet oppveksten, men det er en klar forskjell på dette og på mobbing. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Nei. De fleste kommer nok med en og annen sleivete kommentar i løpet oppveksten, men det er en klar forskjell på dette og på mobbing. 

De fleste i klassen min mobbet en eller annen person og det var mer enn en kommentar

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Du har sterke meninger om dette, uten å basere det på annet enn egen synsing. Hvor kommer engasjementet fra?  

Anonymkode: 53edc...f00

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De fleste i klassen min mobbet en eller annen person og det var mer enn en kommentar

Tvilsomt, men det kan selvsagt skje. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har sterke meninger om dette, uten å basere det på annet enn egen synsing. Hvor kommer engasjementet fra?  

Anonymkode: 53edc...f00

Rettferdighetssans.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svarene. Som trebarnsmor som nå er store har jeg tatt en telefon og bedt foreldrene bli med krevende barn. Hadde aldri falt meg inn å utestenge noen, da har du tapt som voksen. Da er du med på å opprettholde problemet i klassen, 

Anonymkode: 675d6...1a0

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har ikke lest alle svarene. Som trebarnsmor som nå er store har jeg tatt en telefon og bedt foreldrene bli med krevende barn. Hadde aldri falt meg inn å utestenge noen, da har du tapt som voksen. Da er du med på å opprettholde problemet i klassen, 

Jeg ser mange skriver dette, men har du blitt mobbet selv? Hadde du sagt ja takk til å invitere mobberen din i bursdagsselskapet ditt hvis du skulle feire? Eller voldsutøveren eller overgriperen? Ingen voksne ville godtatt det. Hvorfor må barn omgås mennesker som skader dem, bare fordi man skal være storsinnet?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du vise til dokumentasjon som beviser at alle barn mobber? Lærerne bør også bli strenger og slå hardt ned på mobberne. Enkelt og greit.

Litt erting og litt sleivkjeft er ikke det samme som mobbing. Mobbing foregår over lang tid og skader ofrene psykisk. Dagens foreldre lager små snøfnugg som ikke skal ha konsekvenser for sin dårlige oppførsel og skal bare stakkarsliggjøres.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (1 time siden):

Det er mange foreldre som ikke ønsker å dele slik informasjon med andre enn lærerne. 

Det er sant. Men vil tro foreldrene faktisk hadde opplyst om dette til ts, da de har hatt kontakt ved flere anledninger vedrørende atferden til disse barna. De fleste oppegående foreldre hadde informert om dette i løpet av fem år hvor ungene deres har turet frem med sin negative atferd. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det er forskjell på erting og mobbing. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Jeg ser mange skriver dette, men har du blitt mobbet selv? Hadde du sagt ja takk til å invitere mobberen din i bursdagsselskapet ditt hvis du skulle feire? Eller voldsutøveren eller overgriperen? Ingen voksne ville godtatt det. Hvorfor må barn omgås mennesker som skader dem, bare fordi man skal være storsinnet?

Jeg beklager virkelig at du måtte gjennomgå det å bli mobbet, men dette forsvarer ikke å ta det utover to barn du ikke kjenner?

Som sagt så ligger det veldig mye mellom himmel og jord en det som kommer fram i tråden her. Derfor er det potensielt skadelig å fortelle noen man ikke kjenner om å utestenge to barn.. Om TS`s versjon ikke stemmer helt med virkeligheten risikerer disse to å føle vreden i forhold til det å bli mobbet og utestengt..  Som sagt er ofte foreldre overbeskyttende i forhold til sine egne.. Enkelte verre enn andre.. Noen til det helt ekstreme.. Det at man poster blindt på et forum som dette om råd  i forhold til sitt eget barns beste taler IKKE for TS i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (3 minutter siden):

Kan du vise til dokumentasjon som beviser at alle barn mobber? Lærerne bør også bli strenger og slå hardt ned på mobberne. Enkelt og greit.

Litt erting og litt sleivkjeft er ikke det samme som mobbing. Mobbing foregår over lang tid og skader ofrene psykisk. Dagens foreldre lager små snøfnugg som ikke skal ha konsekvenser for sin dårlige oppførsel og skal bare stakkarsliggjøres.

Dette er fra 2014, men allikevel aktuelt: https://www.nrk.no/osloogviken/_-de-fleste-foreldre-har-barn-som-mobber-1.12042819

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (12 minutter siden):

Jeg ble mobbet ja, var et tjukt barn. Det handler ikke om å være storsinnet men at man prøver å gjøre noe med det elendige klassemiljøet. Det klarer man ikke uten å inkludere alle. Foreldrene må jobbe tettere sammen hvis dette skal snus. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muffin man skrev (4 minutter siden):

Jeg beklager virkelig at du måtte gjennomgå det å bli mobbet, men dette forsvarer ikke å ta det utover to barn du ikke kjenner?

Som sagt så ligger det veldig mye mellom himmel og jord en det som kommer fram i tråden her. Derfor er det potensielt skadelig å fortelle noen man ikke kjenner om å utestenge to barn.. Om TS`s versjon ikke stemmer helt med virkeligheten risikerer disse to å føle vreden i forhold til det å bli mobbet og utestengt..  Som sagt er ofte foreldre overbeskyttende i forhold til sine egne.. Enkelte verre enn andre.. Noen til det helt ekstreme.. Det at man poster blindt på et forum som dette om råd  i forhold til sitt eget barns beste taler IKKE for TS i denne saken.

Jeg har ikke tatt det utover noen som helst. Jeg forsvarer ikke utestenging, men jeg synes heller ikke at bursdagsbarnet skal måtte ha mobberen sin i bursdagen. Derfor var mitt forslag at barnet inviterte sine nærmeste venner, slik at det ikke bare var de to mobberne som ble ekskludert. Det er normalt å ikke invitere alle på 5.trinn. Da inviterer man gjerne halvparten, eller de aller nærmeste. Å bare ekskludere 2 synes jeg ikke noe om. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hannah80 skrev (6 minutter siden):

Det er sant. Men vil tro foreldrene faktisk hadde opplyst om dette til ts, da de har hatt kontakt ved flere anledninger vedrørende atferden til disse barna. De fleste oppegående foreldre hadde informert om dette i løpet av fem år hvor ungene deres har turet frem med sin negative atferd. 

Det tror jeg også i dette tilfellet, men vet jo ikke om det stemmer. 
Diagnoser er fremdeles tabu og alt for mange foreldre vil ikke innrømme at barnet ikke er som alle andre. Disse barna blir den tapende part.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man
Tvillingsjel skrev (11 minutter siden):

Jeg har ikke tatt det utover noen som helst. Jeg forsvarer ikke utestenging, men jeg synes heller ikke at bursdagsbarnet skal måtte ha mobberen sin i bursdagen. Derfor var mitt forslag at barnet inviterte sine nærmeste venner, slik at det ikke bare var de to mobberne som ble ekskludert.

Joda.. Jeg har tidligere sagt meg enig i at alle utenom to er dårlig.. Dessverre endte TS opp med å ekskludere disse to pga. mye støtte her.. Beklager hvis jeg mistolket deg på ordet på innlegget jeg siterte.

Saken er at vi ikke engang vet hva mobbingen innebærer eller om dette her mobbing i det hele tatt. Dette er TS og barnets perspektiv.. Det er stor risiko og utale seg om noe innenfor disse sakene når man ikke vet sikkert.. Jeg mener også det finnes for ineffektive løsninger i skolesystemet for å verne de som blir mobbet fra mobbere. Finnes plenty med eksempler på at pedagogikken har masse rom for utvikling her. Den endelige løsningen er veldig vanskelig.

Det innebærer en risk ved å skade to barn ved å utale seg om at det er greit ekskludere i dette tilfelle. Det er mitt poeng.. Å demonisere  disse to er derimot å synke veldig lavt for et voksent menneske uten informasjon til å utale seg.

Endret av Muffin man
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor mobbing skl være så vanskelig å gjøre noe med.  Jobber med en stor gruppe barn.  Der er det av og til nien som prøver seg , de får grei beskjed om at de selv er en brikke for at alle skal ha det bra. Og at slik oppførsel ikke er aktuelt.  Hvis de hr problemer med kommunikasjon får de hjelp og veiledning til andre måter å kommunisere på. Feks spørre hvorfor kalte du.... hvorfor slo du... også forklarer de hvorfor.  Også sier jeg bare, men du kunne kanskje ha sagt .... isteden . Så kanskje hadde det ikke blitt så kjipt for begge. Som regel er det kjipt for den som reagerer feil også. Noen harjo ekstra utfordringer. Så da laget vi løsning, på at hen skulle heller gå dit,  og fortelle hvor sinna og hvorfor til denne voksne,når hen hadde lyst til å slå.  Ofte er det jo sånn at de som lett blir sint,  blir plaget sint av andre, som mener de har gjort ingenting.  Også må man ta opp det med de også,  at sånn plagig ikke er lov, når de vet at hen ikke liker det. Å fikse opp i mobbing og konflikter bør ikke være då sykt vanskelig å få til faktisk. Men voksne må på banen. Og ikke være så sjukt opptatt av skyld.  Men verktøy og løsninger.  De er jo unger

Anonymkode: 04ec6...840

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor mobbing skl være så vanskelig å gjøre noe med.  Jobber med en stor gruppe barn.  Der er det av og til nien som prøver seg , de får grei beskjed om at de selv er en brikke for at alle skal ha det bra. Og at slik oppførsel ikke er aktuelt.  Hvis de hr problemer med kommunikasjon får de hjelp og veiledning til andre måter å kommunisere på. Feks spørre hvorfor kalte du.... hvorfor slo du... også forklarer de hvorfor.  Også sier jeg bare, men du kunne kanskje ha sagt .... isteden . Så kanskje hadde det ikke blitt så kjipt for begge. Som regel er det kjipt for den som reagerer feil også. Noen harjo ekstra utfordringer. Så da laget vi løsning, på at hen skulle heller gå dit,  og fortelle hvor sinna og hvorfor til denne voksne,når hen hadde lyst til å slå.  Ofte er det jo sånn at de som lett blir sint,  blir plaget sint av andre, som mener de har gjort ingenting.  Også må man ta opp det med de også,  at sånn plagig ikke er lov, når de vet at hen ikke liker det. Å fikse opp i mobbing og konflikter bør ikke være då sykt vanskelig å få til faktisk. Men voksne må på banen. Og ikke være så sjukt opptatt av skyld.  Men verktøy og løsninger.  De er jo unger

Ps: unger som er slitne går som regel i tottene på hverandre også. Så mulig at skolen bør bli flinkere til å ha ned barna ut,  og mer på aktiv læring. Og slutte med kun å ha nesa nede i en bok. Det passer ikke alle og alke trenger begge deler. Dessuten er det bevist at barn lærer mest iht aktiv læring enn passiv læring.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...