Gå til innhold

vi kommer til og utstenge 2 fra bursdagen i år, ja det er slemt,men når de ikke lærer seg og slutte og mobbe og plage andre ,blir det slik

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnnePåLande skrev (15 minutter siden):

Ja, og det betyr at skolen må håndtere dumskapen som far har stelt i stand.

Far har stelt i stand?, det er jo mobberen og eventuelt foreldrene hans som har stelt i stand dumskapen.

Konsekvensen blir da utestengelse og hvis det skaper problemer i klassen på skolen så er det skolen sitt ansvar å ordne opp, det er sikkert veldig lettvint å legge skylden på de som ekskluderer men det er tross alt ikke der skylden hører hjemme.

Invitasjoner til bursdagsfest kan foregå på privaten og det er ingenting skolen skal legge seg borti, mange barn har forresten venner på andre alderstrinn og parallellklasser og det er helt urimelig hvis man da må invitere halvparten av disse klassene eller la være å invitere venner fordi de ikke går i samme klasse.

Denne politiske korrekte inkluderingen er bare tull for det er ikke sånn virkeligheten fungerer, det handler mer om idelogi enn fakta.        

Anonymkode: 371b7...b6f

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Far har stelt i stand?, det er jo mobberen og eventuelt foreldrene hans som har stelt i stand dumskapen.

Konsekvensen blir da utestengelse og hvis det skaper problemer i klassen på skolen så er det skolen sitt ansvar å ordne opp, det er sikkert veldig lettvint å legge skylden på de som ekskluderer men det er tross alt ikke der skylden hører hjemme.

Invitasjoner til bursdagsfest kan foregå på privaten og det er ingenting skolen skal legge seg borti, mange barn har forresten venner på andre alderstrinn og parallellklasser og det er helt urimelig hvis man da må invitere halvparten av disse klassene eller la være å invitere venner fordi de ikke går i samme klasse.

Denne politiske korrekte inkluderingen er bare tull for det er ikke sånn virkeligheten fungerer, det handler mer om idelogi enn fakta.        

Anonymkode: 371b7...b6f

Når du velger å ekskludere uten å informere, er det ren og skjær dumskap. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er du som lager verden svart-hvit ved å snakke om drittunger.

Og hvordan kan en forelder vite hvem som faller i hvilken kategori? Kan TS være 100% sikker på et hennes barn aldri har vært «stygg med andre»? Tror ikke det. Det du sier er at dette er egenskaper som er knyttet kun til noen få barn. Så svart/ hvitt er ikke livet.

Historien henger ikke på greip. Hvordan kan TS sende barnet sitt til daglig mobbing gjennom 5 år uten å gjøre noe? Hvorfor har ikke skolen tatt grep? Det er skolen som har ansvaret i skoletiden.

Så nå skal klassen deles inn permanent i de to slemme mot resten. For da kan man jo heller ikke gå i bursdagen til disse skurkene. Så da kan de sitte der HELt alene på bursdagen sin, ha ha. Helt tragisk at voksne folk ikke har andre verktøy i kassa enn å ekskludere fra bursdagsselskap.

Anonymkode: 1723d...ef0

Og igjen legges ansvaret og beskyldningene på offeret.

Det er det samme som å si at "det er ikke rart du blir voldtatt, når du kler deg slik".

"Kjæresten min er veldig snill så lenge han ikke slår meg på daglig basis".

Det er også forskjell på å mobbe og "være stygg med andre". Mobbing foregår over lang tid, men at noen kan si eller gjøre noe feil mot andre i et svakt øyeblikk, er slikt som går over.

Barn får lære seg at alt har konsekvenser. Aksjon gir reaksjon, så det er helt iorden at ts holder disse ungene unna fødselsdagsselskapt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Eh nei. De går i samme klasse og omgås hver eneste dag. Hvis denne mobbingen er så alvorlig kan jo ikke TS sende barnet sitt på skolen. Men det gjør hun.

Det er nå en gang slik at barna har krav på undervisning og foreldrene må tjene til livets opphold. Man skalvære passe dum for å legge skylden for mobbingen på offerets og dets foreldre.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trolltunge skrev (11 minutter siden):

Er ikke fødselsdager tvert imot en god mulighet til å være del av det sosiale samspillet mellom barn, og å kunne si direkte fra til disse barna dersom de oppfører seg ufint mot noen? 

Det skal bare fikses av andre, der man selv ikke er tilstede? 

Jeg husker godt at jeg selv hadde en fødselsdag der ene jenta fikk klar tilsnakk av mine foreldre. Det tok hun til seg. De gjorde det på en ok måte, men der og da, i situasjonen, og det virket bedre enn å melde noe via andre. 

Signerer denne. Klassemiljøet i min mellomstes klasse er utfordrende, og vi er flere foreldre som passer på å låne skolens gymsal/skolekjøkken for å kunne invitere hele klassen i bursdager. Da er vi foreldre hjertelig til stede og kan observere og kommentere miljøet barna imellom. Dette er ekstremt mye mer pedagogisk enn å tilrettelegge for utestenging av sosialt svake barn.

Anonymkode: 42fb5...fcf

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det høres helt merkelig ut at disse to barna egenhendig klarer å mobbe en hel klasse. Det høres heller ut som at dette er urolige og sosialt svake barn som trenger utredning hos BUP og som trenger MER sosial trening f eks i bursdager hvor det er voksne til stede som passer på, ikke MINDRE. Umodne og usikre barn kan f eks lett bli aggressive og voldelige dersom de utestenges fra lek av mer modne barn. Dette er abc innen utviklingslære hos barn.

Mobbeofrene skal ikke være mobbernes terapeuter og pedagoger. Det får skolen ta seg av når foreldrene ikke vil høre.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Og igjen legges ansvaret og beskyldningene på offeret.

Det er det samme som å si at "det er ikke rart du blir voldtatt, når du kler deg slik".

"Kjæresten min er veldig snill så lenge han ikke slår meg på daglig basis".

Det er også forskjell på å mobbe og "være stygg med andre". Mobbing foregår over lang tid, men at noen kan si eller gjøre noe feil mot andre i et svakt øyeblikk, er slikt som går over.

Barn får lære seg at alt har konsekvenser. Aksjon gir reaksjon, så det er helt iorden at ts holder disse ungene unna fødselsdagsselskapt.

Jeg har ingen tro på at to barn mobber en hel klasse. Terrorisere er noe helt annet, og da må rektor, helsesykepleier, miljøterapeut etc inn i bildet. Sosialt svake barn som utagerende må utredes av en ekstern instans som BUP. Dersom disse barna har oppegående foreldre så burde jo jo ha bli henvist til BUP via fastlege for lenge siden. Dette er sannsynligvis umodne og sosialt svake barn som trenger grenser, rammer, forutsigbarhet og trygghet. Jeg har ingen tro på at de andre barna i klassen oppfører seg inkluderende eller høflig ovenfor disse barna, og da er den stigmatiserende spiralen fullkommen. ("Jeg er jo bare dritt jeg, så da kan jeg jo bare oppføre meg som en dritt også")

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (2 minutter siden):

Mobbeofrene skal ikke være mobbernes terapeuter og pedagoger. Det får skolen ta seg av når foreldrene ikke vil høre.

Det er foreldrenes oppgave å oppdra barna sine. Skolens oppgave er å støtte foresatte i deres oppdragelse, ikke oppdra barna. 
For å kunne lykkes med tiltaksplaner som blir iverksatt er vi avhengig av at foreldrene samarbeider med oss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ingen tro på at to barn mobber en hel klasse. Terrorisere er noe helt annet, og da må rektor, helsesykepleier, miljøterapeut etc inn i bildet. Sosialt svake barn som utagerende må utredes av en ekstern instans som BUP. Dersom disse barna har oppegående foreldre så burde jo jo ha bli henvist til BUP via fastlege for lenge siden. Dette er sannsynligvis umodne og sosialt svake barn som trenger grenser, rammer, forutsigbarhet og trygghet. Jeg har ingen tro på at de andre barna i klassen oppfører seg inkluderende eller høflig ovenfor disse barna, og da er den stigmatiserende spiralen fullkommen. ("Jeg er jo bare dritt jeg, så da kan jeg jo bare oppføre meg som en dritt også")

Jeg må dessverre informere deg om at dette forekommer. I de sakene jeg har observert foreligger det en diagnose, eller en diagnose som blir satt etter utredninger. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er allikevel ikke foreldrene til mobbeofrene sitt ansvar. Før i tiden ba vi kun vennene til barna våre i fødselsdagsselskap. Det var ingen som ble krenket og kjeftet av den grunn.

Det sier seg selv at en ikke ber voldelige barn i et selskap. De har sine egne selskaper der de kan invitere de som de ønsker. Foreldrene til barn som blir mobbet, har ikke noe som helst ansvar når det gjelder å ta seg av mobberne.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden viser til fulle hvor lavt nivå det er på KG, her ser vi «den fundamentale attribusjonsfeilen» i fri utfoldelse (vet du ikke hva det er så kan du google det). 
Her stemples to (sikkert mer enn vanlig utagerende) barn - som ingen av oss kjenner - som onde små drittunger som med vitende og vilje trakasserer andre. Kanskje sannsynligheten er større for at de er umodne sosialt, kanskje født sent på året, kanskje har det vanskelig hjemme, kanskje har diagnoser. Statistisk sett er det en med ADHD i hver klasse, så her kan det godt være to.

Man kan selvsagt godt mene at vi burde få tilbake de gamle «spesialskolene» der slike «umulige» barn ble plassert før. Men sånn er det altså ikke, det er bestemt at nesten alle skal inkluderes i den vanlige lokale skolen. 

Jeg tror at i dette tilfellet er det mer snakk om utfordrende væremåte enn faktisk mobbing. For hvis en hel klasse blir mobbet så ville det blitt baluba, minst en av foreldrene ville meldt sak, og med kun to stykker som mobber så ville det vært enkelt for skolen å håndtere.

De vanskelige mobbesakene er når en blir mobbet og de andre stilltiende aksepterer det.

TS er helt på bærtur med å ekskludere to av 16 gutter. Enten inviterer du alle, (eventuelt med foreldre eller sørger for ekstra forsterkninger) eller så inviterer du kun 5-6.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke søren om jeg hadde bedt mitt barns mobber i bursdagsfest. Det er den ene dagen barnet bør få slippe mobberen/mobberene. Javel, så betyr det at alle utenom to er bedt - men dette er også barn som er såpass store at de kan lære seg at handlinger har konsekvenser. Mobber du, er slem og ufin med en eller flere av de du går i klasse med - ja, da er du faktisk ikke velkommen i bursdag heller. Kanskje slutter de faktisk å mobbe andre også. 

Anonymkode: fa26c...4fc

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Muffin man

Vanskelig sak dette her. 

Syntes fremdeles at TS skal invitere dem og heller be foreldrene hente dem om de oppfører seg dårlig og ødelegger for de andre. Om de eksisterer en separasjon mellom disse og resten av klassen i det sosiale kan dette bare gjøre vondt verre. Det er barn det er snakk om og det er ikke noen automatikk at disse tar lærdommen av utestengelse som konsekvens. For alt man vet vil de utagerer mer og få et mer anstrengt forhold til resten. Å bli gjort til outsidere i den alderen er ikke en god ting.

Alle utenom to kan være en påkjennende situasjon å befinne seg i.. Selv for en voksen. Saken hadde vært annerledes om det var flere som ikke var invitert..

Basert på den lille infoen man sitter med om disse og hva de gjør faktisk gjør er dette vanskelig å si hva som er riktig og galt.  Vet vi egentlig graden sv mobbing som gjelder her?

Sumleste tråden:/ 

Endret av Muffin man
Tilegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke søren om jeg hadde bedt mitt barns mobber i bursdagsfest. Det er den ene dagen barnet bør få slippe mobberen/mobberene. Javel, så betyr det at alle utenom to er bedt - men dette er også barn som er såpass store at de kan lære seg at handlinger har konsekvenser. Mobber du, er slem og ufin med en eller flere av de du går i klasse med - ja, da er du faktisk ikke velkommen i bursdag heller. Kanskje slutter de faktisk å mobbe andre også. 

Anonymkode: fa26c...4fc

Helt enig med deg.

I dag skal alle vise forståelse for "stakkaren" som mobber. Det er jo så synd på dem og mobbeofferet må inkludere barn som utfører vold mot dem, siden det er mobbeofferet sin feil :ironi:

Endret av Honey Dew
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg leste en lang tråd der du mente man burde forfølge voksne som mobbet som barn, og kanskje ødelegge karrieren deres fordi at de hadde jo ødelagt noens liv så de egnet seg ikke som .... tror det handlet om en lege. Men å la være å invitere mobbere i barneselskap er for mye? 

Synes de ungene trenger å få satt det litt i perspektiv. Dette er en direkte konsekvens av at de er forferdelige mot det barnet som har selskapet. 

Anonymkode: a8d92...af3

Igjen, jeg synes ikke at bursdagsbarnet skal måtte invitere mobberne i bursdagen sin, men jeg synes heller da at de skal invitere halvparten av guttene, ikke bare ekskludere to. Barnet skal selvsagt ikke måtte bale med sine egne mobbere i sin egen bursdag. Det sier seg selv.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer, og skjønner godt problemstillingen. Jeg har undervist i klasser hvor enkelte elever er direkte redd andre elever og de overhodet ikke passer sammen. I sånne situasjoner må man være føre var. Det er veldig lurt å kontakte foreldrene til de det gjelder i så fall, og forklare greia. Kanskje tilbyr de seg å være med, kanskje forstår de deg. De må i hvertfall få en sjanse til dialog. Også deler du ikke ut invitasjon på skolen. Setter de seg på bakbena, ville jeg bare ha bedt noen få. Å ikke feire bursdag med hele klassa er ikke verdens undergang. 

Har skolen opprettet 9a-sak? 

Anonymkode: 3f297...b8e

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
JegMotStrømmen skrev (På 21.8.2022 den 12.25):

Jeg hadde løst dette med å lage et mindre selskap, hvor barnets nærmeste venner blir invitert. Gjerne på tvers av kjønn. Jeg har blitt mobbet selv, og har også et barn som ble mobbet, likevel så syns jeg utestengelse ikke er gode signaler å gi videre til barn. Når flertallet blir invitert, og kun to blir bevisst utelatt, da oppleves det som utestengelse. Kan ikke akkurat se at det vil gi positive konsekvenser for noen part. Men om dere fokuserer på å invitere de som barnet er aller mest begeistret for, 5-6 stykker kanskje, så kan dere lage en mer koselig vennebursdag, og siden flertallet da ikke er invitert, så blir det heller ikke en form for utestengelse. Jeg inviterte bare de barna barnet mitt lekte med, aldri hele klassen. 

Det var dette jeg også ville frem til. 

Mobbeofre skal IKKE måtte ha mobberen i bursdagen sin. De skal slippe å måtte håndtere drittunger når de skal kose seg i sitt eget selskap. 

Samtidig mener jeg at det er bedre å invitere barnets nærmeste venner. Da slipper barnet mobberne, samtidig som det ikke blir så tydelig at kun 2 er ekskludert. 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (1 time siden):

Jeg har en gutt på samme alder. Han skjønner den type konsekvenser. De går ikke i barnehagen. De er 10-11 år gamle. 

Nettopp. Men de må forklares hvorfor de ikke kan komme hvis ts lander på å ekskludere 2 stk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Men de må forklares hvorfor de ikke kan komme hvis ts lander på å ekskludere 2 stk. 

Ja, klart at de må få en forklaring. Hvis ikke så vil de jo ikke lære noe av det😀

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men å ekskludere fra en barnebursdag blir jo bare en markering, ikke en løsning. I en bursdag tar de voksne regi, passer på og slår ned på dårlig oppførsel. Så akkurat der er jo alle trygge.

Jeg tror ikke noe på TS, fordi ingen mor vil sende barnet sitt til en mobber seks timer hver eneste dag uten å ta drastiske grep. 

Kanskje fysisk trygge, men ikke psykisk trygge når de må omgås den personen som har utsatt dem for psykisk, og kanskje fysisk, skade. Det er ikke en person man vil omgås. En del utvikler PTSD etter mobbing, og da kan personen i seg selv være en trigger. Dvs, at det utløser vonde følelser og kroppslige reaksjoner av å være i nærheten av den vedkommende. Det bør et barn få slippe i et selskap som skal være hyggelig.

Og tror du virkelig ikke at folk blir mobbet år etter år uten at noen voksne tar tak i det? Det er dessverre ikke uvanlig. På samme måte som det finnes nok av eksempler på mødre som sender barnet til overgriperen og dermed gjør seg medskyldig i at barnet blir misbrukt.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...