Epictetus Skrevet 21. august 2022 #241 Del Skrevet 21. august 2022 Just now, AnnePåLande said: Barn og unge som mobber bryr seg ikke om hva som rett eller galt. Å bli eksludert uten å bli fortalt hvorfor kan føre til mer bensin på bålet. Feil. De bryr seg kanskje ikke, men de forstår godt at ingen, verken voksne eller barn, liker drittunger. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. august 2022 #242 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (1 minutt siden): Eh, alle skjønner ikke hvorfor de blir eksludert. Da burde disse guttene skjønt at de plager andre og slutte å mobbe. De aller fleste 10-åringer, inkludert mobberne skjønner selvsagt dette. De ignorerer det bare. Barn er ikke så dumme som du tilsynelatende tror. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #243 Del Skrevet 21. august 2022 Athena Catalina skrev (15 timer siden): Utestenging er også mobbing. Så du mobber tilbake, de lærer ikke av det. Nei, hun arrangerer en fin bursdagsfeiring til gutten sin, hun vil ikke ødelegge bursdagen hans ved å invitere noen gutter som kommer til å ødelegge hele selskapet. forståelig nok! Dette er en konsekvens av mobbing dessverre. Når skolen ikke tar tak så er dette konsekvensen. Jeg ba alle i klassen da mine barn var små, jeg klarte fint å ha kontroll på 12 gutter, og de fikk beskjed om de oppførte seg dårlig. Det gikk som oftes veldig bra i selskap. Anonymkode: f3f26...56e 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #244 Del Skrevet 21. august 2022 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig har gutta skjønt at de mobber. Men de bryr seg tydeligvis ikke. Det er ikke alle som skjønner at de blir eksludert uten å få det inn med teskje. Gutter er ofte umodne i tillegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enterprises Skrevet 21. august 2022 #245 Del Skrevet 21. august 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: For å være ærlig så syns jeg det er vanskelig å tro på at det er en eller to single sjeler i klassen som mobber resten av klassen. Det er jo gjerne de mest populære og sterkeste som mobber, og som fryser ut de svakeste? Mobberne er jo gjerne de mest populære og som alle vil henge med, mens de som blir mobbet er de svake og upopulære som aldri blir invitert i f eks bursdager? Tar jeg helt feil her? Jeg tror nemlig at grunnen til at barn ikke blir invitert i andres bursdager, er fordi de er sosialt svake og upopulære. Ikke fordi de er mobbere, for mobbere er jo alltid i toppen av popularitetsskalaen. Anonymkode: 42fb5...fcf Du har såååå rett 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #246 Del Skrevet 21. august 2022 Epictetus skrev (Akkurat nå): Feil. De bryr seg kanskje ikke, men de forstår godt at ingen, verken voksne eller barn, liker drittunger. Du har ingen erfaring med mobbesaker i skolen overhodet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #247 Del Skrevet 21. august 2022 Era Vulgaris skrev (21 minutter siden): For noe tull. Når jeg er på jobb gjør jeg knapt annet enn å jobbe for positive sosiale relasjoner, konfliktløsning og inkludering. Lager lekegrupper, veileder barna i lek, er en positiv voksen og et godt forbilde. At jeg mener at man skal kunne få ha en god bursdagsfeiring på egne premisser, har null og niks med mine jobbferdigheter å gjøre. Slike stråmenn som du driver med her, derimot, er stygt. Nei, du jobber med barn men din holdning skinner god igjennom - dette merker både barn og foreldre. Anonymkode: f2069...8aa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. august 2022 #248 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (Akkurat nå): Ja, og det betyr at skolen må håndtere dumskapen som far har stelt i stand. Skolen burde vel heller gjort jobben sin i utgangspunktet. Far i dette tilfellet har gjort det eneste riktige. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 21. august 2022 #249 Del Skrevet 21. august 2022 (endret) 3 minutter siden, AnnePåLande said: Det er ikke alle som skjønner at de blir eksludert uten å få det inn med teskje. Gutter er ofte umodne i tillegg. Hvis de er så dumme at de ikke skjønner at de blir ekskludert er det heller ikke noe problem å bekymre seg for. De kan leve fornøyde i sin naive uvitenhet. Endret 21. august 2022 av Epictetus 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. august 2022 #250 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, du jobber med barn men din holdning skinner god igjennom - dette merker både barn og foreldre. Anonymkode: f2069...8aa Holdningen til vedkommende er en god holdning, så at den skonner gjennom får vi bare håpe. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hannah80 Skrevet 21. august 2022 #251 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (2 minutter siden): Det er ikke alle som skjønner at de blir eksludert uten å få det inn med teskje. Gutter er ofte umodne i tillegg. Ja, i hvertfall disse to mobberne. Nå har de utsatt sine medelever for mobbing fra de gikk i førsteklasse. Nå går de i femte. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #252 Del Skrevet 21. august 2022 Epictetus skrev (16 minutter siden): Barn skal lære, og oppfordres til, å sette grenser for egen kropp, for egen psyke. Dette er viktig for å bli velfungerende voksne. Foreldre som viser med ord eller handling at det er OK at de blir slått av andre tar, som ellers påpekt, objektivt feil. Men å ekskludere fra en barnebursdag blir jo bare en markering, ikke en løsning. I en bursdag tar de voksne regi, passer på og slår ned på dårlig oppførsel. Så akkurat der er jo alle trygge. Jeg tror ikke noe på TS, fordi ingen mor vil sende barnet sitt til en mobber seks timer hver eneste dag uten å ta drastiske grep. Anonymkode: 1723d...ef0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 21. august 2022 #253 Del Skrevet 21. august 2022 Just now, AnnePåLande said: Vel, enkelte er faktisk så dumme.. Da har vi to alternativer: Mobberne er så dumme at de ikke skjønner de blir eksludert: Ingen fare, ts kan eksludere dem. Mobberne forstår at de er ekskludert: De får seg en verdifull lærepenge. Win-win. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #254 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men å ekskludere fra en barnebursdag blir jo bare en markering, ikke en løsning. I en bursdag tar de voksne regi, passer på og slår ned på dårlig oppførsel. Så akkurat der er jo alle trygge. Jeg tror ikke noe på TS, fordi ingen mor vil sende barnet sitt til en mobber seks timer hver eneste dag uten å ta drastiske grep. Anonymkode: 1723d...ef0 Signerer denne. Man kan melde mobbing inn til kommunen som så forpliktes å ta drastiske grep. Anonymkode: 42fb5...fcf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Era Vulgaris Skrevet 21. august 2022 #255 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (10 minutter siden): Mobbing er som du sier kompleks og vanskelig å få bukt med. Det er en umulig oppgave. Å jobbe med relasjoner hele tiden som forebyggende tiltak ser jeg på som positivt. Barn som har gode opplevelser med hverandre i klasserommet, mobber ikke vanligvis ikke friminuttet. God dialog og samarbeid med foresatte er alfa omega om et eller flere barn mobber medelever. Gode relasjoner forebygger, helt klart, og grunnlaget legges fra barna er små. Strever man i sosiale relasjoner allerede i barnehagen, kommer det nesten garantert til å fortsette i skolen. Barn som mobber er ikke en ensartet gruppe, og dermed finnes det ikke en mal eller en oppskrift som fungerer for alle. Den nye mobbe/krenkeloven som kom i 2021, legger stort press på barnehagepersonale/lærere med tanke på forebygging, inkludering, og rapportering av uønskete hendelser. Barns rett til et trygt og mobbefritt miljø står sterkt, og vi som jobber med dette til daglig, vet hvor viktig inkludering og positive relasjoner er. Utfordringen oppstår når vi samtidig vet at flere og flere barn har atferdsvansker, og jobben med å endre denne atferden blir tøffere og tøffere. Knapt med ressurser, foreldre som ikke samarbeider, for mye ufaglært personale, og større barnegrupper gjør jobben veldig utfordrende. Foreldre er barnas viktigste rollemodeller. Hvordan håndterer du tilbakemeldinger fra skole/barnehage om uønsket atferd hos barnet ditt? Hvordan snakker du om andre mennesker mens barna dine hører på? Hva sier du til barnet ditt hvis det snakker om at andre plager det i skole/barnehage? 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Epictetus Skrevet 21. august 2022 #256 Del Skrevet 21. august 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Men å ekskludere fra en barnebursdag blir jo bare en markering, ikke en løsning. I en bursdag tar de voksne regi, passer på og slår ned på dårlig oppførsel. Så akkurat der er jo alle trygge. Jeg tror ikke noe på TS, fordi ingen mor vil sende barnet sitt til en mobber seks timer hver eneste dag uten å ta drastiske grep. Anonymkode: 1723d...ef0 Selvfølgelig er det en løsning. Barnet slipper å omgås en person som gjør dem utrygge. Er du litt treg? 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #257 Del Skrevet 21. august 2022 Hannah80 skrev (Akkurat nå): Ja, i hvertfall disse to mobberne. Nå har de utsatt sine medelever for mobbing fra de gikk i førsteklasse. Nå går de i femte. Ja, det er rimelig spesielt at 2 elever kan mobbe hele klassen uten at det er blitt stoppet. Ved en barneskole jeg jobbet ble mobberen tvangsflyttet til en annen klasse. Alle visste hvorfor han måtte bytte klasse. Guttungen, 12 år skjønte plutselig konsekvenser av egen atferd. Atferden endret seg, men han ble aldri helt akseptert av sine medelever. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #258 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (45 minutter siden): Du driter i egne barn altså? Ikke så nøye om at de må tilbringe mange timer i et kjipt klassemiljø? Han var sikkert en mobber i skolen. Derfor han driter om andre barn blir mobbet. Anonymkode: 2c1f9...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #259 Del Skrevet 21. august 2022 Epictetus skrev (2 minutter siden): Da har vi to alternativer: Mobberne er så dumme at de ikke skjønner de blir eksludert: Ingen fare, ts kan eksludere dem. Mobberne forstår at de er ekskludert: De får seg en verdifull lærepenge. Win-win. Du bør ta turen innom et klasserom og du vil se at det ikke er så enkelt. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #260 Del Skrevet 21. august 2022 Epictetus skrev (Akkurat nå): Selvfølgelig er det en løsning. Barnet slipper å omgås en person som gjør dem utrygge. Er du litt treg? Eh nei. De går i samme klasse og omgås hver eneste dag. Hvis denne mobbingen er så alvorlig kan jo ikke TS sende barnet sitt på skolen. Men det gjør hun. Anonymkode: 1723d...ef0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå