AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #361 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor mobbing skl være så vanskelig å gjøre noe med. Jobber med en stor gruppe barn. Der er det av og til nien som prøver seg , de får grei beskjed om at de selv er en brikke for at alle skal ha det bra. Og at slik oppførsel ikke er aktuelt. Hvis de hr problemer med kommunikasjon får de hjelp og veiledning til andre måter å kommunisere på. Feks spørre hvorfor kalte du.... hvorfor slo du... også forklarer de hvorfor. Også sier jeg bare, men du kunne kanskje ha sagt .... isteden . Så kanskje hadde det ikke blitt så kjipt for begge. Som regel er det kjipt for den som reagerer feil også. Noen harjo ekstra utfordringer. Så da laget vi løsning, på at hen skulle heller gå dit, og fortelle hvor sinna og hvorfor til denne voksne,når hen hadde lyst til å slå. Ofte er det jo sånn at de som lett blir sint, blir plaget sint av andre, som mener de har gjort ingenting. Også må man ta opp det med de også, at sånn plagig ikke er lov, når de vet at hen ikke liker det. Å fikse opp i mobbing og konflikter bør ikke være då sykt vanskelig å få til faktisk. Men voksne må på banen. Og ikke være så sjukt opptatt av skyld. Men verktøy og løsninger. De er jo unger Anonymkode: 04ec6...840 Du jobber i barnehage ser jeg. Har du erfaring fra skolen? https://ung.forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-ntb/flest-elever-mobbes-pa-5-til-7-trinn/1980372 https://forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-partner/mobber-selv-om-de-vet-at-det-er-galt-skolenes-tiltak-virker-ikke/2046254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MapleSirup Skrevet 21. august 2022 #362 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er 16 i samme kjønn, og vi kommer kun til og be 13 av dem, De 2 som ikke blir bedt, mobber og plager alle andre, og de går nå i 5 klasse og har holdt på siden 1 klasse, nå nektet sønnen vår og be de fordi de plager og mobber ennå. Vet mange mener det er grusomt og utstenge andre,men de ødelegger , er elendig klassemiljø i klassen. Så orker ikke. Så mener dere at dette er helt forkastlig, eller synes dere det er greit når de plager og mobber andre? Anonymkode: 23d81...41c Drittsekker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #363 Del Skrevet 21. august 2022 Jeg vil påstå; at de største mobberene ofte er de 13 foreldre, som sammen med andre voksne tråkker på og ned barn, fordi de ikke passer inn i deres mal. Og de er så enig, alle sammen, om at disse to er problemet.. Så selvsagt skal de ikke komme. Selvsagt skal ikke de få være med. Selvsagt snakker barna våre stygt om de, eller ikke liker de. De er jo sååå slemme. Så selvsagt kan vi voksne også snakke om dette. Og de. De to ungene er jo så utrolig slemme. Ikke sant?!! hilsen mobben, 13 par foreldre med barn Man bekjemper ikke mobbing, men enda verre mobbing. Anonymkode: 6002a...343 5 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #364 Del Skrevet 21. august 2022 Hannah80 skrev (34 minutter siden): Det er forskjell på erting og mobbing. Ja, populære barn kommer unna med erting. Upopulære barn blir mobbet om de erter. Anonymkode: 663c1...1e2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #365 Del Skrevet 21. august 2022 hvorfor?? Fordi jeg påstår det.. akkurat som du påstår du vet virkeligheten. Sannheten er, at vi vet ikke hva den er. Men om dette er akseptert av 13 stk foreldre.. sier det mye, sier jeg .. Anonymkode: 6002a...343 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #366 Del Skrevet 21. august 2022 AnnePåLande skrev (13 minutter siden): Du jobber i barnehage ser jeg. Har du erfaring fra skolen? https://ung.forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-ntb/flest-elever-mobbes-pa-5-til-7-trinn/1980372 https://forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-partner/mobber-selv-om-de-vet-at-det-er-galt-skolenes-tiltak-virker-ikke/2046254 Nei fritid. Ca 100/150 unger. Som må fungere sammen, for å unngå kaos. Så vi er på med en gang før det blir noe større ut av det. Og vi er veldig på iht slike situasjoner. De er fra 7år til 20år. De som begynner tidlig, lærer dette raskt. Tenåringene er tydelig på gjeldende regler når nye tenåringer begynner, så de fikser det meste selv. Kommer det mange nye i ca samme aldersgruppe følger vi ekstra med .siden det da er flere som ikke har lært dette. Vi er et team. Og det bør skolen og klassene også være. Jeg er heller ingen pedagog og bruker kun sunn fornuft. Men har mye erfaring iht å være mobbe offer da. Men jeg kjenner også til hvir vanskelig noen av mobberne også hadde det. Noen er ikke unnskyldt oh bare er driftsikker for å prøve å virke kul. Men har enkle virkemiddel på det også, fordi i denne gjengen er du ikke kul, om du er kjip mot andre. Der er du kul om du klarer å gjøre andre bedre. Anonymkode: 04ec6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnePåLande Skrevet 21. august 2022 #367 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei fritid. Ca 100/150 unger. Som må fungere sammen, for å unngå kaos. Så vi er på med en gang før det blir noe større ut av det. Og vi er veldig på iht slike situasjoner. De er fra 7år til 20år. De som begynner tidlig, lærer dette raskt. Tenåringene er tydelig på gjeldende regler når nye tenåringer begynner, så de fikser det meste selv. Kommer det mange nye i ca samme aldersgruppe følger vi ekstra med .siden det da er flere som ikke har lært dette. Vi er et team. Og det bør skolen og klassene også være. Jeg er heller ingen pedagog og bruker kun sunn fornuft. Men har mye erfaring iht å være mobbe offer da. Men jeg kjenner også til hvir vanskelig noen av mobberne også hadde det. Noen er ikke unnskyldt oh bare er driftsikker for å prøve å virke kul. Men har enkle virkemiddel på det også, fordi i denne gjengen er du ikke kul, om du er kjip mot andre. Der er du kul om du klarer å gjøre andre bedre. Anonymkode: 04ec6...840 Hvor mange voksne er dere, og hvilket tilbud er dette? Mobbing er et stort problem i skolen og det starter allerede i barnehagen. Den største utfordringen nå er skjult mobbing, særlig den mobbingen som foregår på nett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #368 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei fritid. Ca 100/150 unger. Som må fungere sammen, for å unngå kaos. Så vi er på med en gang før det blir noe større ut av det. Og vi er veldig på iht slike situasjoner. De er fra 7år til 20år. De som begynner tidlig, lærer dette raskt. Tenåringene er tydelig på gjeldende regler når nye tenåringer begynner, så de fikser det meste selv. Kommer det mange nye i ca samme aldersgruppe følger vi ekstra med .siden det da er flere som ikke har lært dette. Vi er et team. Og det bør skolen og klassene også være. Jeg er heller ingen pedagog og bruker kun sunn fornuft. Men har mye erfaring iht å være mobbe offer da. Men jeg kjenner også til hvir vanskelig noen av mobberne også hadde det. Noen er ikke unnskyldt oh bare er driftsikker for å prøve å virke kul. Men har enkle virkemiddel på det også, fordi i denne gjengen er du ikke kul, om du er kjip mot andre. Der er du kul om du klarer å gjøre andre bedre. Anonymkode: 04ec6...840 Dessuten blir ingen presset til noe, alle får ta den plassen de vil ha selv, men lærer også å gi plass til andre. Men de får lov å utvikle seg i eget tempo, det fører til at de fleste strekker seg ekstra etter de med mer erfaring. Og dermed går det ikke lang tid før alle er gode, selv de mest klønete. Men de går inn i det , i akkurat det tempoet de selv føler er trygt. Av og til trenger noen en liten dytt, da gir vi de enkeltvis oppfordringer. Som de selv velger å ta eller vente med. Men vi utfordrer ikke på ting vi ser de ikke er klare til å mestre. Ser vi at potensialet der og at det er psyken som stopper de litt. Heier vi og sier vi tror på deg og er sikker på at du klarer det, du må bare ta steget å prøve. Anonymkode: 04ec6...840 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 21. august 2022 #369 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg vil påstå; at de største mobberene ofte er de 13 foreldre, som sammen med andre voksne tråkker på og ned barn, fordi de ikke passer inn i deres mal. Og de er så enig, alle sammen, om at disse to er problemet.. Så selvsagt skal de ikke komme. Selvsagt skal ikke de få være med. Selvsagt snakker barna våre stygt om de, eller ikke liker de. De er jo sååå slemme. Så selvsagt kan vi voksne også snakke om dette. Og de. De to ungene er jo så utrolig slemme. Ikke sant?!! hilsen mobben, 13 par foreldre med barn Man bekjemper ikke mobbing, men enda verre mobbing. Anonymkode: 6002a...343 Ville du f eks invitert voldtektsmannen, innbruddstyven, raneren din til et selskap? Han har jo hatt et fælt liv og følt seg ignorert og kommer fra et vanskelig hjem. Vi må jo ikke utelate noen. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 21. august 2022 #370 Del Skrevet 21. august 2022 Dersom det faktisk er slik at det kun er to barn som mobber og ingen andre, så. Selv om jeg personlig heller ville valgt å invitere kun en mindre del av gruppa - det synes jeg er helt greit uansett årsak, ikke alle kan eller vil ha 20 unger i stua. Men veldig ofte er det jo ikke slik at det er kun én eller to mobbere og alle andre er snille. Det er sjelden man kan skille mellom ungene på den måten. Så jeg stiller meg skeptisk til TS' opplegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #371 Del Skrevet 21. august 2022 Honey Dew skrev (22 minutter siden): Ville du f eks invitert voldtektsmannen, innbruddstyven, raneren din til et selskap? Han har jo hatt et fælt liv og følt seg ignorert og kommer fra et vanskelig hjem. Vi må jo ikke utelate noen. Jammen det gjelder jo ikke barn vettu 🙌🏼 Barna skal lære seg å godta all oppførsel fra andre, og fortsatt behandle dem godt (skal man tro enkelte her). Anonymkode: e5ee9...013 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #372 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jammen det gjelder jo ikke barn vettu 🙌🏼 Barna skal lære seg å godta all oppførsel fra andre, og fortsatt behandle dem godt (skal man tro enkelte her). Anonymkode: e5ee9...013 Dere sammenlikner i fullt alvor en liten 10-åring med en voldtektsmann? Anonymkode: 1723d...ef0 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #373 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): de har ingen diagnoser noen av dem Anonymkode: 23d81...41c 1. Det vet du ingenting om 2. De er bare 10 år, formelle diagnoser settes ofte senere. Anonymkode: 1723d...ef0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 21. august 2022 #374 Del Skrevet 21. august 2022 Hannah80 skrev (4 timer siden): Vi kan bare gi opp. Ifølge enkelte her inne, så skal alle inkluderes. Uansett hvor mye det går ut over andre. Heldigvis er dette noe man som foreldre kan sette foten ned ved! Etter 10 års mobbing i grunnskolen hadde det blitt surrealistisk månelyst om mine foreldre hadde bedt de som plaga meg fysisk og psykisk, servert de kake og godtepose, og de skulle sitte der og "feire" meg! De hadde nok ledd seg ihjel selv. Hallo?! Ser ikke folk hvor utpå viddene fjernt dette er? Stakkars mobbere, det er vel dem det egentlig er synd på, så da må de dulles med. De må skjønne at det blir konsekvenser for den dritten de holder på med, og ingen vil være med slike tapere som må tråkke andre ned for å komme seg igjennom dagen. Barna mine har ikke begynt på skole enda, men jeg kan love at jeg kommer ikke til å vise et fnugg av overbærenhet ovenfor mobbere om de blir utsatt for det, da kan de bare føle seg utenfor og kjenne godt på den. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mingus Skrevet 21. august 2022 #375 Del Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Dere sammenlikner i fullt alvor en liten 10-åring med en voldtektsmann? Anonymkode: 1723d...ef0 Ja fordi det er JÆVLIG gøy for en tiåring å bli tvunget å være i sosiale settinger med en mobber, når denne mobberen har gitt deg bank før og du skjelver og er uvel bare for å måtte møte denne ansikt til ansikt. Stopp dette tullet! La de få slippe på fritiden iallfall, spesielt på sin egen bursdag! Endret 21. august 2022 av mingus 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. august 2022 #376 Del Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dere sammenlikner i fullt alvor en liten 10-åring med en voldtektsmann? Anonymkode: 1723d...ef0 Det er vel strengt tatt situasjonen som sammenlignes. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 21. august 2022 #377 Del Skrevet 21. august 2022 (endret) mingus skrev (På 21.8.2022 den 21.54): Ja fordi det er JÆVLIG gøy for en tiåring å bli tvunget å være i sosiale settinger med en mobber, når denne mobberen har gitt deg bank før og du skjelver og er uvel bare for å måtte møte denne ansikt til ansikt. Stopp dette tullet! La de få slippe på fritiden iallfall, spesielt på sin egen bursdag! Tråden er preget av en voldsom bagatellisering av mobbing. Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PetterKanin Skrevet 21. august 2022 #378 Del Skrevet 21. august 2022 Tvillingsjel skrev (6 minutter siden): Tråden er preget av en voldsom bagatellisering av mobbing. Jeg husker da jeg selv ble mobbet. Jeg la tidlig den vedkommende for hat. Hvilke tips fikk jeg? "Slutt å bry deg" "Bare ignorer personen" "Han er sikkert bare forelsket i deg" "Si til personen at du egentlig synes han er en fin fyr, kanskje han slutter da?" Ingen av delene fikk jeg til, og da ble det "min skyld at han fortsatte". Jeg måtte da skjønne at det var gøy for gutten å mobbe når jeg fikk så mye reaksjoner. Og man måtte vende det andre kinnet til. Ikke kaste han ut da han dukket opp i bursdagen. For "barn er barn". Man må jo tilgi vettu Jeg får helt makk. Mobbing bagatelliseres dessverre svært ofte i tråder som ligner denne, samtidig som den skal forstås i hjel. Noe soer megnda at det er mange mobbere og foreldre til mobbere her. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 21. august 2022 #379 Del Skrevet 21. august 2022 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Mobbing bagatelliseres dessverre svært ofte i tråder som ligner denne, samtidig som den skal forstås i hjel. Noe soer megnda at det er mange mobbere og foreldre til mobbere her. Barn kommer aldri til å slutte å mobbe så lenge voksne fortsetter å bagatellisere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #380 Del Skrevet 21. august 2022 Tvillingsjel skrev (7 minutter siden): Barn kommer aldri til å slutte å mobbe så lenge voksne fortsetter å bagatellisere. Enig. Og så sykt irriterende at folk skal begynne å gjette på at mobberne kanskje har diagnoser, problemer hjemme osv. Undersøkelser har vist at mobbere ofte er "helt normale" barn med skyhøy selvtillit. Det er en myte at mobbere skal ha det så fælt meg seg selv. Blir for dumt at man skal spekulere i diagboserer ol når de fleste mobbere rett og slett er drittsekker. Og selv hvis det er diagnoser inni bildet, gjør jo ikke det det noe bedre for de som mobbes?? De må fortsatt beskyttes. Anonymkode: afd66...533 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå