AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Min venninne spurte om jeg ville være fadder i dåpen. Jeg trodde da jeg ble gudmor, og ble utrolig rørt og glad. ❤️ Nå, noen uker før dåpen, finner jeg ut at FEM av venninnene er faddere. En er gudmor. Er dette vanlig? Kjenner jeg ble skikkelig skuffet, men mulig jeg bare ikke har forstått hva fadder betyr? Jeg trodde det bare var to faddere (=gudforeldre)? Anonymkode: 6bf92...019
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min venninne spurte om jeg ville være fadder i dåpen. Jeg trodde da jeg ble gudmor, og ble utrolig rørt og glad. ❤️ Nå, noen uker før dåpen, finner jeg ut at FEM av venninnene er faddere. En er gudmor. Er dette vanlig? Kjenner jeg ble skikkelig skuffet, men mulig jeg bare ikke har forstått hva fadder betyr? Jeg trodde det bare var to faddere (=gudforeldre)? Anonymkode: 6bf92...019 Det er mest vanlig med betydelig flere faddere enn 2. Du har misforstått. Anonymkode: f3eea...093 2
Hulderen Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Gudmor er den av fadderne som bærer barnet til dåpen. De andre er «bare» faddere. Det er vel vanlig med 4 faddere per barn. 5
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Ingen er gudmødre eller gudfedre lenger, det finnes bare faddere. Anonymkode: 1bdfc...624 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 I den katolske kirke har man gudmor/gudfar. I den protestantiske kirken, har vi faddere. I norge er de aller fleste kirker protestantiske, og vi har altså faddere. Anonymkode: 0e442...20f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Det er katolsk dåp (i Norge), men likevel. Er det altså vanlig med fire faddere fra mors side (antar det samme kommer fra farens side)? I så fall kjenner jeg jo at ansvaret, gleden og forpliktelsen forsvinner raskt rundt både selve dåpen (i gleden tilbød jeg meg å lage/bekoste hovedretten) og for barnet etterpå (jeg er bare en av mange). Anonymkode: 6bf92...019
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Det vanlige er 2-6 faddere. Er vel minimum 2. Jeg bruker ikke betegnelsen gudmor/far så for meg er alle faddere. Anonymkode: c3b97...86e
Daria Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 (endret) Jeg er vant til at gudmor/gudfar brukes om den som bærer barnet til dåpen, men det er ingen formell tittel i en vanlig protestantisk dåp og betyr sånn sett ingenting. Endret 20. august 2022 av Daria 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Aldri hørt at det skal være forskjell på gudforeldre og faddere. Det høres bare sært ut. Anonymkode: f75e6...ccc
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 I gamledager fikk gudmor/gudfar omsorgen for barnet hvis foreldrene døde, det er ikke sånn ting fungerer lengre i dag. Faddere er den riktige betegnelsen i dag, og som hovedansvar da skal du egentlig sørge for å lære barnet den kristne tro og å være vitne til dåpen av barnet i guds navn. De fleste er jo ikke så kristne idag, så det er vel egentlig bare vitne de fleste fungerer som. Uansett er det jo hyggelig å bli spurt om å være fadder, det betyr jo at din venn ser på deg som et trygt og godt vennskap som kommer til å være der videre i livet, og dermed også kjenne barnet i oppveksten. Det er jo hyggelig 😊 Anonymkode: 171f9...d17 2
Curiousine Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Her hvor jeg bor er gudmor/gudfar den som bærer barnet til dåpen og de andre vitnene er faddere. er vel vanlig å ha 2-6 faddere inkludert gudmor/gudfar. Vet at noen steder så kaller de alle fadderene for gudmor/gudfar. Eneste forskjellen er at ene personen bærer barnet til dåpen, så dere er jo like viktige 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå