Bacteria Skrevet 20. august 2022 #1 Del Skrevet 20. august 2022 Ja, hva tenker dere historinerder om dette? Jomfruen fra Orleans ledet den franske hæren i sensasjonelle seire over britene, og det i en tid hvor kvinner langt fra var soldater. Hun påberopte seg at hun i syn fra det guddommelige hadde fått beskjed om dette, og greide faktisk å overtale den franske kronprinsen Karl til å gi henne soldater. Som kjent ble hun til slutt fanget av britene og brent som kjetter. Hovedanklage; hun hadde trukket i mannsklær. Var hun schizofren, eller hva skjedde tror vi? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Del Skrevet 20. august 2022 Teorier: 1. Hun var en kvinne med ambisjoner og tro på seg selv, en kvinne med handlekraft. For at hun skulle blir tatt seriøst måtte hun påberope seg guds vilje. En kvinne ville på den tiden ikke klart å samle en hær, men om hun sier det er guds mening og vilje, så klarer hun å samle en hæren og gå til krig. Folk tror ikke på en kvinne, men de tror på Gud. 2. Hun var manisk. Anonymkode: e0d53...f6c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Del Skrevet 20. august 2022 Hvilke beviser finnes for psykisk sykdom? Folk har da ment at de utøvde guds vilje i tusenvis av år uten at vi definerer de som syke. Anonymkode: 6ef33...8fa 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Teorier: 1. Hun var en kvinne med ambisjoner og tro på seg selv, en kvinne med handlekraft. For at hun skulle blir tatt seriøst måtte hun påberope seg guds vilje. En kvinne ville på den tiden ikke klart å samle en hær, men om hun sier det er guds mening og vilje, så klarer hun å samle en hæren og gå til krig. Folk tror ikke på en kvinne, men de tror på Gud. 2. Hun var manisk. Anonymkode: e0d53...f6c Tror ikke noen av disse er så dumme. En kombinasjon kanskje? Eller var hun et redskap, at noen hadde groomet og lært henne opp nær sagt bak kulissene? Noen med egen agenda som aldri ble avslørt? Hun var visstnok en enkel bondepike, analfabet. Hvis hun var fra så enkle kår som historien hevder, er det ikke engang sannsynlig at hun kunne ri… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Del Skrevet 20. august 2022 Hun var en ungpike med ambisjoner og troen på noe mer. Litt Greta Thunberg, på et vis. Sterk tro på seg selv som hærfører og Guds våpen, overbevist at Gud ledet henne. Jeanne d'Arc minner meg mye om de jeg vokste opp med i et svært kristent miljø. En overdreven tro på seg selv og at man har en spesiell rolle i en eller annen åndelig revolusjon. Må forøvrig anbefale podcasten Historiske Kjendiser - Jeanne d'Arc😊 Anonymkode: 23ec0...65c 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #6 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvilke beviser finnes for psykisk sykdom? Folk har da ment at de utøvde guds vilje i tusenvis av år uten at vi definerer de som syke. Anonymkode: 6ef33...8fa Det var vel helst disse synene sine, som hun beskrev i detalj. Rettsreferatene finnes jo. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Del Skrevet 20. august 2022 Jeg oppfordrer sterkt alle som kjenner historien om Jeanne d'Arc til å høre på Leonard Cohens sang Joan of Arc. Den er magisk. Og jeg lurer veldig på om man tolker den slik jeg gjør. Men etter denne oppfordringen, for å svare på HI: Jeg tror hun 1. enten var en tenåring med et ekstremt adrenalinbehov og også et ekstremt behov for å være i fokus, og brukte Gud i en gudsfryktende tid for å oppnå rush og berømmelse, eller 2. At hun faktisk trodde at hun hørte Guds røst og fulgte hans vilje. Anonymkode: 8e2a7...76d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #8 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg oppfordrer sterkt alle som kjenner historien om Jeanne d'Arc til å høre på Leonard Cohens sang Joan of Arc. Den er magisk. Og jeg lurer veldig på om man tolker den slik jeg gjør. Men etter denne oppfordringen, for å svare på HI: Jeg tror hun 1. enten var en tenåring med et ekstremt adrenalinbehov og også et ekstremt behov for å være i fokus, og brukte Gud i en gudsfryktende tid for å oppnå rush og berømmelse, eller 2. At hun faktisk trodde at hun hørte Guds røst og fulgte hans vilje. Anonymkode: 8e2a7...76d Er det den sangen som liksom er en samtale mellom Jeanne og ilden? Kan jo tolkes som om hun ble fortært av sin egen ild. Hvordan tolker du den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #9 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Teorier: 1. Hun var en kvinne med ambisjoner og tro på seg selv, en kvinne med handlekraft. For at hun skulle blir tatt seriøst måtte hun påberope seg guds vilje. En kvinne ville på den tiden ikke klart å samle en hær, men om hun sier det er guds mening og vilje, så klarer hun å samle en hæren og gå til krig. Folk tror ikke på en kvinne, men de tror på Gud. 2. Hun var manisk. Anonymkode: e0d53...f6c At hun kan ha hatt en slags bipolar (og kanskje psykotiske episoder) er ikke umulig. Schizofreni er antakelig utelukket, da ville hun ha hatt så store tilleggsutfordringer at hun neppe ville klart å gjennomføre det hun gjorde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Del Skrevet 20. august 2022 Bacteria skrev (1 time siden): Er det den sangen som liksom er en samtale mellom Jeanne og ilden? Kan jo tolkes som om hun ble fortært av sin egen ild. Hvordan tolker du den? Ja, det er den. Siden den er skrevet som en flørt og en kjærlighetshistorie mellom henne og ilden (hennes skjebne), tolker jeg det som at hun forelsker seg så til de grader i veien mot målet, at hun først når det er for sent, innser at veien går mot hennes undergang. Hun blir forent med sin kjærlighet, men i det samme forgår hun. Tidlig i sangen ønsker hun seg et normalt liv med en normal jobb og en brudekjole. Mot slutten av sangen strør ilden asken av brudekjolen over bryllupsgjestene (de fremmøtte til dødsbrenningen). Anonymkode: 8e2a7...76d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Del Skrevet 20. august 2022 I våre dager er psykologi guruen. Det har det ikke alltid vært. Før var nok troen på at gud og djevel hadde krefter og beskjeder ett faktum for de fleste og alle trodde på det. Tro kan som skrevet flytte fjell. Så ett foredag om en oltids sivilisajon der spøkelser var en fakta og en brysom ting som rotter i kjelleren og ikke mer enn det. Og alle så spøkelser stadig vekk. Om dere skjønner hvor jeg vil... Det er i alle fall slik at ikke alt kan forklares med de diagnosene vi tenker nå er fakta. Diagnoser er ikke fakta angående det mentale. De skifter og er ett forsøk på å samle symptomer på det en syns for tiden er fornuftig Anonymkode: a366c...b90 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Del Skrevet 20. august 2022 for tiden er en fornuftig måte ( slutten på siste setning he he) Anonymkode: a366c...b90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #13 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, det er den. Siden den er skrevet som en flørt og en kjærlighetshistorie mellom henne og ilden (hennes skjebne), tolker jeg det som at hun forelsker seg så til de grader i veien mot målet, at hun først når det er for sent, innser at veien går mot hennes undergang. Hun blir forent med sin kjærlighet, men i det samme forgår hun. Tidlig i sangen ønsker hun seg et normalt liv med en normal jobb og en brudekjole. Mot slutten av sangen strør ilden asken av brudekjolen over bryllupsgjestene (de fremmøtte til dødsbrenningen). Anonymkode: 8e2a7...76d Fin tolkning. Lenge siden jeg hørte Cohens versjon, men hørte nylig den norske. Det var det som blåste liv i interessen min for dette unike mennesket. Som ble brent levende bare 19 år gammel 😢 Mitt første møte med historien om Jeanne var før jeg kunne lese. Pappa hadde ei stor svart bok om historiske personer. Der så jeg på bilder av ei jente i rustning. Han leste historien for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 20. august 2022 Forfatter #14 Del Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): I våre dager er psykologi guruen. Det har det ikke alltid vært. Før var nok troen på at gud og djevel hadde krefter og beskjeder ett faktum for de fleste og alle trodde på det. Tro kan som skrevet flytte fjell. Så ett foredag om en oltids sivilisajon der spøkelser var en fakta og en brysom ting som rotter i kjelleren og ikke mer enn det. Og alle så spøkelser stadig vekk. Om dere skjønner hvor jeg vil... Det er i alle fall slik at ikke alt kan forklares med de diagnosene vi tenker nå er fakta. Diagnoser er ikke fakta angående det mentale. De skifter og er ett forsøk på å samle symptomer på det en syns for tiden er fornuftig Anonymkode: a366c...b90 Ja, det er klart. Det overnaturlige var en del av virkeligheten for dem. Vi vet jo egentlig ikke helt hva det vi kaller psykotiske symptomer i dag kommer fra heller, strengt tatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Del Skrevet 22. august 2022 Altså . Hun ble brukt som maskot i krigen. Hun var aldri med å kjempe . Hun kledde seg som som mann for å beskytte sin jomfru dom. Henrettelsen var mere politisk en tro/ heks/ religiøst. Hun hadde nok en diagnose av samme type som nonner som vil gå i kloster eller de i sekter som tror de er Gud. Ikke bipolar da det Hun hadde jevnt humør . Anonymkode: 06f29...dff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Del Skrevet 22. august 2022 On 8/20/2022 at 9:20 PM, Bacteria said: Tror ikke noen av disse er så dumme. En kombinasjon kanskje? Eller var hun et redskap, at noen hadde groomet og lært henne opp nær sagt bak kulissene? Noen med egen agenda som aldri ble avslørt? Hun var visstnok en enkel bondepike, analfabet. Hvis hun var fra så enkle kår som historien hevder, er det ikke engang sannsynlig at hun kunne ri… Selfølgelig kunne hun ri . Selv om hun var fattig. Hvorfor skulle hun ikke det. De fleste hadde en hest eller esel til arbeid på gården. Uansett hvor fatig de var. På den tiden var ikke hest luksus. Anonymkode: 06f29...dff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Woah0 Skrevet 22. august 2022 #17 Del Skrevet 22. august 2022 Veldig heroisk mytisk skikkelse vil jeg si. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #18 Del Skrevet 22. august 2022 Hvis du ønsker å få et "ikke-filtrert" bilde av den ungen kvinnen (la pucelle) så se filmen "procès de Jeanne d'Arc" ("rettssaken mot Jeanne d'Arc"). Det er en film med folk som ikke er skuespillere av yrke og tekstene er så rent historiske som mulig, fra rettsdokumentene som foreligger. Ord for ord det som ble sagt. Det er for å skape et så lite filtrert bilde av det som skjedde som mulig. Filmen er veldig bra! De andre filmer som har vært har tillagt sine tolkninger og meninger om hva som skjedde, hva som lå bak, hvordan regissøren ser for seg at ting kan ha skjedd, og så videre. I mange, om ikke alle, tilfeller har det vært tatt "historiske friheter". Slik at ting er omskrevet og forandret på vekk fra det som er de faktiske historiske forholdene. I virkeligheten var det snakk om en meget intelligent ung kvinne. Det fremkommer klart og tydelig fra rettsdokumentene (det var derfor engelskmennene var så redde for henne) og det fremkommer veldig godt av filmen som er laget så "ren" som mulig om det som skjedde. Anonymkode: d65ad...de8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 25. august 2022 #19 Del Skrevet 25. august 2022 Hun var nokk mer Alfa enn de kvinnene jeg har observert her på Kvinneguiden Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2022 #20 Del Skrevet 19. oktober 2022 og hvorfor er kvinnfolk liksom "psykotiske" eller what ever, hvis dem holder på sånn. Samtidig som menn mest sannsynlig ikke ville blitt anklaget for å være psykisk syke hvis dem hadde forsøkt å gjøre nøyaktig det samme som henne? Anonymkode: 9c791...6a7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå