AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Jeg har aldri blitt spurt av venner i mitt 42 år gamle liv om å stille opp på dugnad hos dem, men jeg har tilbudt meg å hjelpe, f eks med maling og flytting. Samme tilbake, aldri spurt om noe, men folk har tilbudt seg å hjelpe. Kjæresten min gjennom tre år har et vennepar som ved flere anledninger har invitert til dugnad hos seg selv og jeg kjenner at dette er fremmed for meg og at jeg synes det er en smule frekt, siden det har skjedd flere ganger. Det var spørsmål om å få bære- og kjørehjelp da de flyttet for to år siden, flere dager, og oppussingsshjelp ved flere anledninger etter det, nå seinest fordi de ønsker å oppgradere huset etter foreldrene hans før de selger. Jeg er fullt klar over at det bare er å takke nei til å stille opp, men jeg synes det tipper over til å være utnyttelse av vennskap å stadig be venner om hjelp. Kjæresten min fikk ikke hjelp da han flyttet og pusset opp for tre år siden, men han spurte heller ikke. Men til tilbød heller ikke hjelp. Hva er egentlig vanlig rundt blant venner? Anonymkode: a28cf...df9 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Men de tilbød heller ikke hjelp, skulle det stå. Anonymkode: a28cf...df9
Mezzosoprena Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Jeg er vant til det i én av mine vennegjenger, da får vi alltid tilbud om felles måltid eller en fest på kvelden. Det er jo bare for dere andre å invitere til dugnad også, det er jo ingen som blir med på det uten å bli spurt... 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Selvfølgelig er det ikke hyggelig om noen alltid ber om hjelp, men ikke tilbyr tilbake. Samtidig er det å be om hjelp også en måte til å få folk til å skjønne at de blir satt pris på, at de har evner og egenskaper som jeg synes er fine. Jeg har vært deprimert, og da følte jeg meg null verdt, og følte at jeg ikke fortjente noe bra i det hele tatt. I den perioden var det faktisk ekstra viktig at venner ba om hjelp, selv bare til småting, for da følte jeg på en måte at jeg betød noe for dem. Så det å be om hjelp kan ha flere sider ved seg enn å bare være utnytting av relasjoner. Men å ikke tilby flyttehjelp til noen som har vært med å pusse opp er bare rart. Anonymkode: e37a0...a44 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Teatrica skrev (3 minutter siden): Jeg er vant til det i én av mine vennegjenger, da får vi alltid tilbud om felles måltid eller en fest på kvelden. Det er jo bare for dere andre å invitere til dugnad også, det er jo ingen som blir med på det uten å bli spurt... Nja, det jeg er vant til er at venner faktisk vet når jeg skal flytte eller pusse opp og at det kommer tilbud fra dem om å hjelpe. Men ok, var jo å høre litt rundt hva som er vanlig, så takk for svar. 😊 Anonymkode: a28cf...df9
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Tror det praktiseres ulikt rundt om. Kommer an på hvor dere er i livet. Små barn full jobb og kaos? De vennene har ikke tid Anonymkode: 5ff98...bed
Helene Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Min erfaring, alle venner sier de skal hjelpe eller stille opp om jeg trenger det. Fakta, de er ikke der når du skal gjøre noe. Noen unntak. Hadde en venn som var i en stygg ulykke for et par år siden. Måtte bygge om hele huset pga rullestol. Vi hjelper til hele tiden. Det er det minste vi kan gjøre. X sambo gjør praktiske ting, jeg lager mat til arbeidsgjengen. Har ikke selv bedt om hjelp de siste 10 åra, men hjulpet flere. 1
skreppamedleppa Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Jeg synes ikke dette er frekt eller utnyttende vennskap. Hadde dere derimot stillt opp på det ene og det andre og når dere spurte om hjelp fikk dere stadig nei, eller at disse vennene ikke virker takknemlig på noen måte så er det en annen ting. Det er ikke kjekt å sitte med følelsen at en blir utnyttet. Men, jeg forstår og fatter virkelig ikke hvorfor en skal være så livande redd for å be om hjelp innenfor et vennskap, og hvorfor noen skriker toxic høyere enn Britney Spears om noen er så syndfulle at de ønsker og spør om hjelp til noe? Spør en om hjelp er det værste svaret en kan få nei. "Nei desverre jeg kan ikke", vel helt ok, men en kan ikke alltid lese andres tanker, selv innenfor gode relasjoner og spør en ikke så kan en jo heller ikke forvente hjelp, men da kan en ikke sitte etterpå og si "ingen hjalp oss"... Hos meg og blant mine er det helt normalt, både å spørre når en faktisk trenger hjelp og å tilby seg. I en vennegjeng hvor en kjenner hverandre relativt godt synes jeg at en kan både be om hjelp og forvente å bli spurt om hjelp, og tilby seg før spm kommer, det er litt hips om haps og ingen fører regnskap men Slikt går selvsagt begge veier. Jeg har både blitt spurt om å male veranda, være flyttehjelp, etc og jeg har spurt tilbake når det er jeg som står i en slik situasjon at alt skal bæres og vaskes og flyttes og kjøres og hei hvor det går på et lite tidsrom. Jeg har full forståelse for at folk er travle, og folk jeg har nær meg har også full forståelse for at mennesket ikke er en øy og at en stiller opp for hverandre. 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 skreppamedleppa skrev (2 minutter siden): Jeg synes ikke dette er frekt eller utnyttende vennskap. Hadde dere derimot stillt opp på det ene og det andre og når dere spurte om hjelp fikk dere stadig nei, eller at disse vennene ikke virker takknemlig på noen måte så er det en annen ting. Det er ikke kjekt å sitte med følelsen at en blir utnyttet. Men, jeg forstår og fatter virkelig ikke hvorfor en skal være så livande redd for å be om hjelp innenfor et vennskap, og hvorfor noen skriker toxic høyere enn Britney Spears om noen er så syndfulle at de ønsker og spør om hjelp til noe? Spør en om hjelp er det værste svaret en kan få nei. "Nei desverre jeg kan ikke", vel helt ok, men en kan ikke alltid lese andres tanker, selv innenfor gode relasjoner og spør en ikke så kan en jo heller ikke forvente hjelp, men da kan en ikke sitte etterpå og si "ingen hjalp oss"... Hos meg og blant mine er det helt normalt, både å spørre når en faktisk trenger hjelp og å tilby seg. I en vennegjeng hvor en kjenner hverandre relativt godt synes jeg at en kan både be om hjelp og forvente å bli spurt om hjelp, og tilby seg før spm kommer, det er litt hips om haps og ingen fører regnskap men Slikt går selvsagt begge veier. Jeg har både blitt spurt om å male veranda, være flyttehjelp, etc og jeg har spurt tilbake når det er jeg som står i en slik situasjon at alt skal bæres og vaskes og flyttes og kjøres og hei hvor det går på et lite tidsrom. Jeg har full forståelse for at folk er travle, og folk jeg har nær meg har også full forståelse for at mennesket ikke er en øy og at en stiller opp for hverandre. Må presisere; jeg synes det er innafor å be om hjelp, men ikke mange ganger.. Anonymkode: a28cf...df9 1
Trolltunge Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 Jeg hadde gjerne stilt opp som flyttehjelp en intens dag, eller hjulpet til med oppussing ved helt spesielle situasjoner (noe som måtte gjøres, men helse eller ulikt gjorde det vanskelig), men ikke pokker om jeg hadde stilt opp for å pusse opp et arvet hus som skulle selges. Da har man jammen råd til å hyre inn folk. Eller man kan selge det som det er. 11
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Helt utenfor min fatteevne. Fikk litt hjelp av noen kompiser og venninner da jeg skulle flytte fra mannen, men det var deres forslag. Jeg hadde aldri bedt om det. De fikk selvsagt noe godt å drikke og middag i retur og en hel Haug med tusen takk Anonymkode: 6a173...8ce
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 Nei, jeg deltar ikke på dugnad for å pusse opp boligen til venner. Det får de gjøre selv, evt. betale noen for å gjøre det. Jeg har nok med vedlikehold av min egen bolig. Når oppussingen i tillegg skjer for å øke verdien før salg så er det toppen av frekkhet. Takk nei med god samvittighet. Si du skal lade telefonen den dagen. Anonymkode: 0e5e3...6d7 5
GammelKaktus Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 Har aldri blitt spurt om å være med på dugnad hos noe, har tilbudt meg når det passer hvis det har vært noe men altså, jeg gidder ikke å være med å gjøre ting hos andre som jeg selv betaler meg utav. 😄 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Jeg er enig i at det høres litt rart ut å be på oppussings-dugnader... altså, alle pusser jo opp eller bygger hus hele tiden, jeg har vel sjelden hørt om noen som rekrutterer venneflokken i veldig høy grad. Greit nok om det skulle være en form for krisetilfelle, men dette føles litt som å utnytte venner til gratis arbeidskraft. Det er vanlig blant mine venner å hjelpe hverandre eller tilby hjelp, men ikke å arrangere dugnader. Nå er jeg også snart 40 da. Jeg har fått og vært flyttehjelp da jeg var blakk student liksom. Men nå er det ingen som er interessert i å ødelegge ryggen på å bære en vaskemaskin opp 7 etasjer for en pizza og noen pils. Man betaler jo folk for det. Man pusser rett og slett ikke opp dersom man ikke har tid eller råd til å gjøre det selv. Men ja, det er jo bare å si nei. Og jeg vil jo anta det går begge veier, stiller du opp og maler huset deres, så må de gjøre det samme om du skulle invitere dem på å beise hytta. Anonymkode: 1055e...4f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Hadde dugnad noen dager da vi satt opp grunnmuren til hus. Aldri til oppussing eller maling av hus utvendig. Det klarer vi jo selv. Bedt om hjelp til å bære noe noen ganger. Hjelper gjerne folk tilbake Anonymkode: 22793...ebf
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Takk for svar! 😊 Anonymkode: a28cf...df9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Mannen har er par kompiser hvor de av og til har dugnad på den enkeltes hytter. Da reiser jo gutta og jobber og har litt guttetid, den som får hjelp stiller så klart med all maten. Plutselig er det en som ikke trenger hjelp på noen år, og så er det en annen som trenger hjelp en helg to år på rad, men de er fornøyde alle mann. Vi har ellers i en alder med små barn og travel hverdag. Så å bruke tid på å pusse opp hos andre, flytte eller male hus er derimot uaktuelt. Det får man fikse selv eller betale noen for å gjøre (ja, man kan hjelpe hverandre en kveld om det er noe som kreves flere altså, men man går ikke løs på store prosjekter). Hadde nok tenkt det var litt frekt/rart å bli spurt, men er jo bare å si man ikke har anledning. Anonymkode: bf17b...745 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 Jeg tilbyr meg å hjelpe hvis nære venner eller familie skal flytte el. Men da går det på mindre ting som maling, kjøre på søppla (jeg har tilhenger) osv. Større prosjekter må nesten folk sørge for selv. Jeg reagerte da en venninne og typen hennes kjøpte hus og opprettet facebook-gruppe som het "Ola og Kari flytter". Der hadde de lagt til en haug med venner og bekjente og hadde laget en liste over ting de måtte ha hjelp til også skulle liksom folk krysse av på det de ville bidra med 😂 Jeg synes det er helt vanvittig å ikke bli spurt mer personlig, i tillegg var det oppgaver ala "hente varer på byggmax" osv. Det virket i grunnen som om de ikke skulle gjøre noe som helst selv.. Da er ikke en grillfest med medbrakt drikke trekkplaster nok altså 🙈 Anonymkode: 8ec9b...27b 3
Helene Skrevet 23. august 2022 #19 Skrevet 23. august 2022 Gjennom årene har jeg en sjelden gang bedt om hjelp, dugnadshjelp fra venner, kanskje 5 ganger på 20 år. Da er det ting jeg ikke klarer selv, men folk rundt meg har da konkret tilbydd seg å hjelpe. Jeg har hjulpet venner atskillig flere ganger, men for meg er det bare hyggelig om jeg klarer å stille opp og hjelpe til. Men jeg har brukt en annen type dugnadshjelp. Betalt en forening for å gjøre større ting. Betalte f eks foreningen min for å male huset som jeg skulle selge. Så istedenfor å betale firma 100 000 kr, betalte jeg foreningen 20 000 kr for jobben. De ansvarlige satt selv priser, pr time, pr person. Huset ble skrapet og malt på 2 helger. Da jeg skulle flytte, hyrte inn en ungdomsklubb til bærehjelp. Klubben fikk betalt. Kommer nok til å fortsette med dette, dog, trenger ikke så mye hjelp i framtiden. Enklere bolig i sikte. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2022 #20 Skrevet 23. august 2022 Man bør ta på seg ansvaret for oppussing selv. Å kjøpe bolig uten å klare å gjøre ting selv/kjøpe hjelp blir feil. Enkelte forventer bare at andre stiller. Jeg har bidratt med flyttehjelp/bæring/kjøring. Men jeg har mer enn nok med å fikse egen hage og bolig, om ikke jeg skulle hjulpet andre med det samme. Anonymkode: 82bb7...0a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå