Gå til innhold

Venninne som alltid skal konkurrere med meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne fra VGS, som jeg føler alltid skal konkurrere med meg. Det er alt fra utdannelse, kjæreste, barn, hus alt skal måles og vurderes. Jeg syntes det er veldig slitsomt, men merker også at jeg konkurrerer tilbake når hun legger opp til det. Det er så slitsomt, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få slutt på det. 

det er typ sånn at hun kan si, «hva kostet deres hus igjen? Jaha, ja vårt blir litt dyrere da, men det koster jo å bygge selv». 

noen tips?

Anonymkode: ffff6...01b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en venninne fra VGS, som jeg føler alltid skal konkurrere med meg. Det er alt fra utdannelse, kjæreste, barn, hus alt skal måles og vurderes. Jeg syntes det er veldig slitsomt, men merker også at jeg konkurrerer tilbake når hun legger opp til det. Det er så slitsomt, men jeg vet ikke hvordan jeg kan få slutt på det. 

det er typ sånn at hun kan si, «hva kostet deres hus igjen? Jaha, ja vårt blir litt dyrere da, men det koster jo å bygge selv». 

noen tips?

Hva med å kontre med "Å, måtte dere ut med så mye? Jeg er glad vi slapp unna med xx kroner. Da kan jeg heller unne meg mer av abc (rams opp det du liker å gjøre,  som spise ute, dra på spa, turer...)

Eller på andre områder; vær litt likegyldig.

• Liker 3
Skrevet
chi skrev (50 minutter siden):

Hva med å kontre med "Å, måtte dere ut med så mye? Jeg er glad vi slapp unna med xx kroner. Da kan jeg heller unne meg mer av abc (rams opp det du liker å gjøre,  som spise ute, dra på spa, turer...)

Eller på andre områder; vær litt likegyldig.

Ja, men da er jeg med på å konkurrere? Jeg ønsker å stoppe med det! Jeg driter jo i om kjæresten hennes tjener mer, om huset vårt var dyrere, om ferien hennes var fetere. Jeg ønsker ikke å konkurrere med henne. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, men da er jeg med på å konkurrere? Jeg ønsker å stoppe med det! Jeg driter jo i om kjæresten hennes tjener mer, om huset vårt var dyrere, om ferien hennes var fetere. Jeg ønsker ikke å konkurrere med henne. 

ts

Kutt henne ut da, om hun bare er til bry? Alternativt kan du direkte konfrontere henne. Spør hva hensikten hennes er med å si at huset deres er dyrere, og om det har noe å si? Alternativt kan du bare svare 'det kan godt hende', også byttet du samtaleemne. 

Anonymkode: e8fcd...528

• Liker 1
Skrevet

Slutt å være så materialistisk fokusert da !!!. Livet er for kort til å fokusere tilværelsens på bagateller og uvesentilgheter.

Anonymkode: 17b81...cc8

Skrevet

Synes synd på dere. Bare opptatt av å ha det beste, dyreste uff. overfladisk er det. 

Anonymkode: f4f53...d61

Skrevet

Neste gang si: ti poeng til deg, med jeg leder fortsatt med hundre.

Anonymkode: 9bcb7...39d

• Liker 2
Skrevet

men hvorfor gidder folk egentlig å tilbringe tid sammen med sånne mennesker??    

Anonymkode: 2a799...35c

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Jeg har en sånn svigerinne. Eller det vil si, hun var slik tidligere. Tror hun har innsett at det ble for dumt, så hun har sluttet med det nå. Det gikk i å overgå meg og mine hele tiden. Jeg svarte aldri stygt tilbake, men ble flink på å vinkle det hun tråkket på hos meg, til det positive. Var veldig saklig. Som når hun sa "uff jeg kunne aldri bodd her dere bor." Så kunne jeg svare at "det er kjempepraktisk når man har barn. Vi har alt utenfor huset her, og ungene kan bare gå til alt". Sa aldri noe negativt om hennes hver gang hun kom med noe negativt til meg. Eller "den tv'en var for stor. Jeg kunne aldri hatt en sånn" (så får de samme en stund etter 😄 ) Så svarte jeg bare "den er kjempegod. Jeg er veldig fornøyd med den" Parerte bare med det positive hele tiden. 

Hun kom jo ingen vei med dette, så hun sluttet etter hvert å si sånne ting. Det pågikk over endel år, så enden på visa er at jeg ikke orker å ha noe med henne å gjøre, utover det jeg MÅ. Det har hun nok merket seg, så det kan godt være derfor hun har sluttet med det. 

Når noen har startet en merkelig form for konkurranse med deg, så må man rett og slett prøve å distansere seg fra dem. Det er veldig slitsomt i lengden. 

Endret av sommerkroppen
  • Liker 4
Skrevet

Jeg hadde rett å slett sagt tilbake "Begynner å bli utrolig/dritt lei av at du skal alltid konkurrere med meg om hvem som har mest,best eller dyreste ting. Slutter ikke du opp med det, kan du heller finne en annen venn å spille dyr mot".

Anonymkode: c991d...809

• Liker 2
Skrevet

"Hva er det for noe med deg, hvorfor skal alt måles? " kan være ganske effektivt.

Anonymkode: efc65...20f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.32):

noen tips?

Hvorfor svarer du? Om noen spør «hvor mye» så kan du svare «å, husprisene er jo helt gale for tiden. Betaler alltid for mye»

Og så legger dere den ballen død.

Ber hun om konkrete tall: det er du som bestemmer hva du ønsker å dele. Du som bestemme hva slags samtale du velger å delta i. Innleder hun noe du ikke ønsker å delta på? Endre tema. 

Anonymkode: f4519...225

Skrevet

Konkurrering er bare sunt. Det får oss til å skjerpe oss og være "på." Jeg har en kamerat som jeg alltid har konkurrert med, helt fra barndommen. Sett pris på det du har. Hadde det ikke vært litt trist hvis ingen trengte å konkurrere litt med deg?

Anonymkode: 6bca4...4df

Skrevet

Slikt er slitsomt, virkelig. Jeg har selv kuttet ut en kompis pga akkurat dét der. Jeg tjente mer enn han, men min kone gikk ikke i jobb så han og hans kone hadde likevel mer å rutte med siden begge jobbet. Fikk typiske stikk helt ut av det blå, som gikk meg på nervene. Husker godt den gang konen kalte han for en klovn pga en kommentar. "hva betaler dere i måneden på leiligheten?"  vi betaler xxx kr svarte jeg. "hahahaha, det er ca det vi betaler på bilen" Mitt tips er enten å si rett ut at den typen konkurranse gidder jeg ikke, som jeg gjorde og endte opp med at vennskapet fader ut, eller jatte med å gi blaffen. 

• Liker 1
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Neste gang hun spør om noe sånt, sier du "hvorfor må du alltid konkurrere med meg?". Si det rett ut.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.32):

noen tips?

Jeg tenker du synes det er slitsomt fordi du konkurrerer tilbake.

Jeg hadde bare sagt:

Så flott for deg/dere

• Liker 2
Skrevet

Om man ikke klarer å si ifra med sannheten så syns jeg det beste er å kontre med noe positivt istedenfor. Har god erfaring med det selv. 

Skrevet

Ang hus så pleier jeg bare å si at jeg er sjeleglad jeg slipper å betale meg ihjel Evt at vi synes det er godt å ha ett solid slingringsmonn økonomisk og slippe å bekymre oss for økte renter.

Anonymkode: 63ac2...b72

Skrevet

Høres ut som en usunn relasjon og jeg ville begrenset veldig, helst kuttet ut.

Anonymkode: df357...39a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...