AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Hei! Mitt barn har nylig begynt i barnehagen, og det er mye jeg stusser på. Siden det er mitt første barn er jeg usikker på om jeg overreagerer eller ikke? 1) frokost er klokken 08.30. Dette syns jeg er veldig sent, og mitt barn spiser godt med derfor frokost hjemme, og er da selvfølgelig ikke sulten når han blir levert i bhg klokken 08.20 ca. Sier klart i fra at han må bli tilbudt mat litt senere, men før lunsj som er 12.30. Her om dagen gråt han masse i barnehagen og han hadde ikke fått mat før 12 igjen. De ansatte i bhg sier at han ble tilbudt mat til frokost og like etter st han sto opp fra lur ( klokken 11.15 som også er sent å tilby), men han må ha tid å våkne på før han spiser. fikk beskjed fra bhg om at kanskje jeg kunne gi ha lite/ingen mat hjemme så han er sulten i bhg. Dette føler jeg ikke går da han er sulten og våkner ca 06.00. Jeg sa de må jo tilby mat før leggetid, han er sikkert kjempe sulten. 2) det er ingen fast leggetid i bhg, alle barne legges helt tilfeldig hver dag, nesten ingen sover samtidig. 3) han har ikke fått primærkontakt 4) ingen ansatte møter oss på morgnene og jeg må gå bort til flere ansatte og spørre om de kan ta sønnen min (han gråter og vil ikke at jeg skal gå) 5) De tilbyr ikke oppstartssamtale heller. Takk for svar, er en svært bekymret mamma, og gruer meg til å levere barnet i barnehagen på mandag. Anonymkode: 61765...60c 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Lunsj 12.30 var veldig sent på en småbarnsavdeling. (Uansett sent) på min jobb har vi lunsj 11, men vi ser at mange er sultne før så vi spiser 10.30 nå i oppstarten og så lenge vi ser det trengs. Barna legges ulikt hos oss også, men det er fordi de yngste er trøtte 11.15 og de eldste er kanskje ikke trøtte før 12.30. Hos oss kan de spise frokost fra vi åpner 6.45 og til rundt 9 (vi nekter ingen å spise om de kommer etter 9 heller men har sagt vi ønsker å være ferdig med frokost ca 9.) de har med egen matboks til frokost. Når det gjelder mat, soving og generelle rutiner på barn så må barnehagen forstå at de skal ta hensyn til barna i oppstarten, etterhvert kommer jo alle inn i ca den samme rytmen. primærkontakt bruker ikke vi heller, det går ikke opp når det er 5-6 nye barn og 5-6 «gamle», men det faller seg naturlig at vi fordeler på barna de første dagene også etterhvert må alle bli kjent med barnet. Veldig sårbart om barnet er avhengig av en voksen. Si gjerne ifra at du syns det er vanskelig å gå og ønsker at de møter deg (sålangt det er mulig, noen ganger må du kanskje vente litt om alle er opptatt med å ta imot andre barn. Men syns alle skal bli møtt når de kommer, at barnet og foreldrene får et «hei, så fint å se deg!» det er liksom det minste man kan gjøre. Anonymkode: 98901...467 6
Sofakona Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Det med frokost og lunsj er helt normalt. Ofte er frokost fra 08-09 og lunsj 11/12 tiden... Jeg ser ikke noe problem i dette, men de kan ikke tilby han mat mellom frokost og lunsj. Da alle barna spiser sammen. Min datter har for det meste spise hjemme..og lunsj klokken 11. Om dette er første gang i barnehagen har han vel bare gått der i 2-3 uker? Det tar tid for barn å komme inn i rutiner etc. Så dette med mat situasjonen er helt normalt. Med legge tid så har de fleste faste legge tider ..men det kommer an på...ofte begynner de etter frokost...og da skal de kanskje legge 13 barn og da blir det ikke noe "fast" tid Om ditt barn sover før lunsj så er dette helt greit...og da får mat etter soving...dette er helt nytt for barnet ditt. Og det kommer an på hvor lenge barnet ditt får lov å sove. Når det kommer til at ingen møter deg i garderoben kommer helt an på når du dukker opp. Oppstart samtaler kommer senere 7
Regnbuefisk Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Når jeg begynte å lese syntes jeg du virket skikkelig urimelig. Frokost kl 0830 er vanlig. Vår spiser både hjemme ca 07 og igjen i bhg. Men så leste jeg resten og det høres helt vilt ut 😮 lunsj 12.30 er sent ja. Og ingen faste sovetider har jeg aldri hørt om før. Hvordan i alle dager får de det til i praksis? Mangel på primærkontakt er dårlig. Men det verste for meg hadde vært at ingen møtte oss og tok i mot barnet som er tydelig lei seg og trenger nærhet! Ville ikke sett ann dette så lenge før jeg bare byttet bhg. Her var det så mye rart at jeg ikke hadde giddet å ta det opp med dem en gang tror jeg.. 12 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei! Mitt barn har nylig begynt i barnehagen, og det er mye jeg stusser på. Siden det er mitt første barn er jeg usikker på om jeg overreagerer eller ikke? 1) frokost er klokken 08.30. Dette syns jeg er veldig sent, og mitt barn spiser godt med derfor frokost hjemme, og er da selvfølgelig ikke sulten når han blir levert i bhg klokken 08.20 ca. Sier klart i fra at han må bli tilbudt mat litt senere, men før lunsj som er 12.30. Her om dagen gråt han masse i barnehagen og han hadde ikke fått mat før 12 igjen. De ansatte i bhg sier at han ble tilbudt mat til frokost og like etter st han sto opp fra lur ( klokken 11.15 som også er sent å tilby), men han må ha tid å våkne på før han spiser. fikk beskjed fra bhg om at kanskje jeg kunne gi ha lite/ingen mat hjemme så han er sulten i bhg. Dette føler jeg ikke går da han er sulten og våkner ca 06.00. Jeg sa de må jo tilby mat før leggetid, han er sikkert kjempe sulten. 2) det er ingen fast leggetid i bhg, alle barne legges helt tilfeldig hver dag, nesten ingen sover samtidig. 3) han har ikke fått primærkontakt 4) ingen ansatte møter oss på morgnene og jeg må gå bort til flere ansatte og spørre om de kan ta sønnen min (han gråter og vil ikke at jeg skal gå) 5) De tilbyr ikke oppstartssamtale heller. Takk for svar, er en svært bekymret mamma, og gruer meg til å levere barnet i barnehagen på mandag. Anonymkode: 61765...60c Det med frokost og lunsj synes jeg var helt innafor. Da kan du heller la være å gi frokost hjemme, og heller la han vente til bhg. Om han står opp feks kl 6 kan du gi bare noe lett som melk (om han drikker det) eller yoghurt eller noe frukt. Spiser han godt til frokost i bhg, så kan han følge tidene der. Jeg tror barnehagen følger hvert enkelt barn. Noen barn leveres sent noen står opp tidlig. Det er ganske praktisk. Jeg hadde nok syntes det var vanskelig når min snart to åring står opp kl 07 og ble levert kl 08, og da liksom skla ha dupp kl 1130 feks...det går jo ikke. Jeg prøver ikke lage unnskyldninger for dem, det er jo en grunn til at du stusser, men det kan være årsaken. Vår hadde heller ikke noe primærkontakt, jeg synes selv det var rart, men det var ei som tok ansvar for mitt barn helt i starten. Det er VELDIG rart at ingen ansatte møter barnet ditt. Dette er superviktig, mest for barnet så han føler seg sett og velkommen, men også for deg som mest sannsynlig føler det veldig ubehagelig å plassere ditt gråtende barn på gulvet for å dra. Jeg anbefaler på det sterkeste at du ber om et møte med pedleder og tar opp dette. Si at du trenger at de andre voksne samarbeider med deg og barnet ditt slik at barnet ditt får en bedre start på dagen og leveringen. Mange barn trenger dette i lang tid. Mitt barn er fem år, og trenger fortsatt at noen møter henne som oftest. Lykke til ❤️💕 Anonymkode: d23f1...aa0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Hei! Takk for fine svar. Har bedt om samtale med pedleder, på denne måten kan jeg få litt info om hvordan de egentlig har sitt opplegg og prøve å tilpasse meg (som feks det ene eksemplet med lett mat hjemme før frokost i bhg) , men også st de møter barnet mitt og meg på en god måte. Det gjør så vondt i mammahjertet å vite at han gråter så mye i bhg Anonymkode: 61765...60c 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Jeg skjønner godt at du reagerer. Akkurat når det gjelder dette med måltidsrytme, tenker jeg foreldre bør prøve å tilpasse etter barnehagen. Eller i hvert fall at det er et mål på sikt. Da fordi barnehagen har sin rytme felles for alle, og det blir vanskelig om hvert barn skal ha mat til sin egen tid. Å ikke gi mat på morgenen hjemme går ikke, men forsøke å gi et lett måltid, tenker jeg er innenfor å be om. Barna kommer inn i rytmen i barnehagen etter hvert, og det er vanlig at det serveres nok måltider i løpet av en dag til at den som ikke var så sulten til frokost, spiser mye til lunsj. Og den som ikke var så sulten til lunsj spiser mye til siste måltid. Men ellers høres det jo ikke ut som det er så mye struktur her. At det ikke er noen fast leggetid, reagerer jeg på. Men kan det være at det er i oppstartfasen? Da er gjerne barna vant til å sove på ulike tidspunkter hjemmefra. Og så er målet på sikt at de skal sove samtidig. Ingen primærkontakt syns jeg er ugreit. Og at ingen møter og tar i mot dere på en god måte på morgenen er virkelig ikke bra! Det er mulig årsaken er at de har det for travelt, og at de virkelig gjør sitt beste. Men det skal ikke være sånn. Anonymkode: 55796...468 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Regnbuefisk skrev (4 minutter siden): Når jeg begynte å lese syntes jeg du virket skikkelig urimelig. Frokost kl 0830 er vanlig. Vår spiser både hjemme ca 07 og igjen i bhg. Men så leste jeg resten og det høres helt vilt ut 😮 lunsj 12.30 er sent ja. Og ingen faste sovetider har jeg aldri hørt om før. Hvordan i alle dager får de det til i praksis? Mangel på primærkontakt er dårlig. Men det verste for meg hadde vært at ingen møtte oss og tok i mot barnet som er tydelig lei seg og trenger nærhet! Ville ikke sett ann dette så lenge før jeg bare byttet bhg. Her var det så mye rart at jeg ikke hadde giddet å ta det opp med dem en gang tror jeg.. Vår barnehage har ingen faste sovetider. Det betyr at alle barn får tilpasset sin lur til sin hverdag og det foreldrene ønsker. At barnehagen får til dette er utelukkende postitivt. Anonymkode: d8023...624 4
Sofakona Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Når levere du på morgenen? Har du sakt til de hvor lenge barnet ditt får sove?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 I vår barnehage må foreldrene levere ved frokostbordet hvis de leverer under frokosten fordi det er veldig forstyrrende for de som spiser hvis en ansatt må gå fra bordet under måltidet. Anonymkode: ac08e...9f9 10
kaleidoskop Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Jeg trodde regel var at de skal ha mat hvert 3. time. Hos oss er det kl 8, 11 og 14. Høres derfor så rart ut at det er sen lunsj i den phg. Den regelen mener jeg barnehager må forholde seg til, og ikke velge selv.? 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 Hos oss er det en voksen på den første vakta på småbarn. Ingen voksne går i garderoben. Men foreldrene leverer inne på avd der voksen sitter og spiser frokost med de andre som har kommet. Når enda en ansatt er på plass er det den som tar imot de som kommer. På min avd må alle komme inn med sitt barn og finne oss. Finnes ikke nok voksen til mottak i gangen når det kommer mange samtidig Anonymkode: 183a7...68c 5
Sofakona Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 Har det vært lunsj 1230 hverdag? Hvordan eventuelt vet du dette? Hvor lenge har han gått i barnehagen
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 Frokost halv8 - halv 9. lunsj halv 11 og fruktmåltid kl 14. hvis noen er veldig lenge og blir sulten kan de få seg en matbit etter 16 og utover. Anonymkode: 183a7...68c 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 Hvorfor skal du tenke på når de andre barna sover? Du får jo reg sovetid på ditt barn i en app antar jeg? Anonymkode: 183a7...68c 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 Jeg har jobbet i flere barnehager på småbarnsavdeling og alle steder er det en selvfølge at lunsj er et sted mellom 10:30 og 11:30 senest, fordi barna skal sove etterpå. Hvis lunsj ikke er før 12:30, skal barna sove fra 13-15 da? Eller hva er greia? Lunsj 12:30 høres ut som en rutine tilpasset storbarnsavdeling, ikke de minste. Hvis barnet ditt spiser hjemme kl. 7, så er det for lenge å vente med mat til 12:30. Barnehagens mandat er å ivareta ditt barns behov for omsorg, og da må dere ha en dialog. Kjempeflott at du har bedt om møte med ped.leder, her er tydeligvis kommunikasjonen for dårlig! Det med at de voksne ikke møter dere i garderoben og tar i mot barnet ditt uten at du må oppsøke dem og BE dem overta omsorgen, det er rett og slett skandale. Sånn skal det ikke være! Anonymkode: 0c38a...971 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 Sofakona skrev (13 minutter siden): Har det vært lunsj 1230 hverdag? Hvordan eventuelt vet du dette? Hvor lenge har han gått i barnehagen Det informerer de om, og har gitt ut skriv over når måltider er. Lunsj 12.30 hver dag. ts Anonymkode: 61765...60c
Sofakona Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det informerer de om, og har gitt ut skriv over når måltider er. Lunsj 12.30 hver dag. ts Anonymkode: 61765...60c Ok det er seint. Men må bare spørre da jeg er førskolelærer...men er dette skriv bare for din avdeling..eller hele barnehagen?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 Sofakona skrev (2 minutter siden): Ok det er seint. Men må bare spørre da jeg er førskolelærer...men er dette skriv bare for din avdeling..eller hele barnehagen? Det er jeg usikker på. 😕 ts Anonymkode: 61765...60c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Er barnehagen i Norge? Anonymkode: ac08e...9f9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå