Gå til innhold

Bæsjer du stående eller sittende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får man ikke mer kraft av å stå?

Anonymkode: d957d...bca

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet

Det riktige er egentlig å sitte på huk.

Skrevet

Squat’er ved å stå på doringen.

• Liker 1
Skrevet

Hva faen? Bæsje stående over toalettet, liksom? Tenker man er ganske tilbakestående om man finner på noe sånt. 

Jeg sitter helt vanlig på toalettet, men jeg pleier å ha beina på en liten krakk o.l - for å få en høyere vinkel. Det avlaster tarmene/prosessen og gjør at avføringen kommer enklere ut. Dette er jo også anbefalt av helsepersonell verden rundt 👍🏼

Anonymkode: e0e70...e76

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
You'reNothingToMe skrev (2 minutter siden):

Det riktige er egentlig å sitte på huk.

Eller ha beina på en krakk for å få høyere vinkling med knær/ben, slik at det avlaster buken. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Moth-Ear-Earth
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller ha beina på en krakk for å få høyere vinkling med knær/ben, slik at det avlaster buken. 

Ja , hos det moderne mennesket skal det gjøres sånn. Men urmennesket satt på huk og gjorde fra seg ute. I noen stammer gjør de det fortsatt.

• 2 uker senere...
Skrevet
You'reNothingToMe skrev (På 20.8.2022 den 20.15):

Ja , hos det moderne mennesket skal det gjøres sånn. Men urmennesket satt på huk og gjorde fra seg ute. I noen stammer gjør de det fortsatt.

Ikke bare urmennesket eller stammefolk sitter på huk! De fleste som liker friluftsliv vet jo "alt" om det. Jeg gjør det også ofte når jeg er på tur i skogen eller på fjellet. Det ble jeg vant til da jeg var speider for over 50 år siden. Det høres kanskje litt underlig ut, men jeg synes faktisk det er veldig behagelig. Man føler at man får tømt seg skikkelig. Det er jo heller ikke noe mer problematisk å sitte på huk og bæsje enn å sitte på huk og tisse. I sommer var en venninne og jeg på sykkeltur i nesten to uker og hadde oftest ingen annen mulighet enn å gjøre som urmennesket!  Heldigvis tillater både hofter og knær at man ennå kan sette seg på huk! På arbeid og hjemme sitter jeg vanlig på do. Jeg står aldri oppreist.

Anonymkode: b59dd...31e

• Liker 1
Skrevet

Hæ, du får jo mer kraft av å trykke knærne lengst mulig opp mot magen/krøke deg sammen helt i fosterstilling og vugge.

Har du aldri bæsjet før eller? 😅

Anonymkode: 4b075...4fb

Skrevet

Jeg har en treåring som nekter å sitte på barnedosetet. Virker som han får masse kraft av å sitte halvveis ned i do, kaver og speller med beina. Og for ekstra kraft så går nesten det ene beinet opp i været. Visste ikke at det fantes så mye dritt i en så liten unge,  for han tetter jo nesten dassen hver gang! 😂 

Anonymkode: 69139...4ef

Gjest løvenskonge
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.07):

Får man ikke mer kraft av å stå?

Anonymkode: d957d...bca

Jeg ligger , hørt det er best.

Skrevet

Det å stå rett opp og ned stenger nærmest endetarmen, så ville ikke ha gjort det. Det er som andre har nevnt, ha en vinkel på maks 90 grader (og helst mindre) slik at det er minst mulig hindring der nede.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...