AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Hei alle sammen! Nå er det slik at jeg har begynt å tenke på hvilken utdanning jeg skal velge. Skal gå siste året på vgs nå til høsten, og begynner å vurdere utdanning. Men hva bør jeg velge? Jeg liker egentlig det meste, ikke så veldig flink i matematikk, men greier meg. Har tenkt litt på disse utdanningene, men vet ikke sikkert. Ville dere være så snille å gi meg noe tips?😀 Disse utdanningene er det jeg har tenkt mest på: grunnskolelærer 1-7 Tannpleier håper på svar🤩 Anonymkode: 93a9a...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Litt lettere å gi deg et svar hvis du kan fortelle litt om hva du liker og hva slags personlighet du har. Liker du å snakke med mennesker? Glad i barn? Liker du å yte service? Er du strukturert, rotete, opptatt av helse, kunst, dyr eller politikk? Hvilke fag trives du best med på skolen? Er du teknisk? Liker du best å være ute eller inne? Er du utadvendt eller innadvendt? Sjenert? vil du ha en fysisk jobb eller kontor? Noe begge deler? 😊 Anonymkode: f6a85...d23 3
Portia Catonis Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Siden du nevner tannpleier og barneskolelærer antar jeg at du heller mot kvinneyrker, og ikke mannsdominerte😉. Hvor gode karakterer har du? Er lønn viktig for deg? Karrieremuligheter? Hvor viktig er ferie? Vil du jobbe 8-16, turnus, rotasjon, skiftarbeid? Etc.. 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Siden du nevner tannpleier og barneskolelærer antar jeg at du heller mot kvinneyrker, og ikke mannsdominerte😉. Hvor gode karakterer har du? Er lønn viktig for deg? Karrieremuligheter? Hvor viktig er ferie? Vil du jobbe 8-16, turnus, rotasjon, skiftarbeid? Etc.. Har litt under 5 i snitt, lønna har egentlig ikke så veldig mye å si, og ville gjere hatt en 8-16 jobb, evt. en jobb man kan ha hjemmekontor noen ganger!(Vet at hjemmekontor delen ikke nytter som tannpleier)😄 Anonymkode: 93a9a...d1f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Litt lettere å gi deg et svar hvis du kan fortelle litt om hva du liker og hva slags personlighet du har. Liker du å snakke med mennesker? Glad i barn? Liker du å yte service? Er du strukturert, rotete, opptatt av helse, kunst, dyr eller politikk? Hvilke fag trives du best med på skolen? Er du teknisk? Liker du best å være ute eller inne? Er du utadvendt eller innadvendt? Sjenert? vil du ha en fysisk jobb eller kontor? Noe begge deler? 😊 Anonymkode: f6a85...d23 Jeg er egentlig ganske rolig person, har mine dager der jeg er veldig aktiv, men andre der jeg er rolig. Selv er jeg veldig glad i barn, men vet ikke hvordan det blir å jobbe med hver dag(?) Liker å gi go service, men reiseliv og resepsjonist er ikke noe for meg( har prøvd det😅) Fagene jeg liker best på skolen er samfunnsfag og norsk. Liker å være både ute og inne! Selv er jeg mer en innadvendt person , og litt sjenert i starten, men likevel glad i folk!😄 og det med en fysisk eller en kontor jobb har jeg ikke tenkt så mye på.☺️ Anonymkode: 93a9a...d1f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Ville ikke valgt noen av disse. Begge veldig dårlig betalt. Du sier at det ikke har noe å si? Nå som du er ung (singel..?) og bare har deg selv å tenke på forstår jeg jo du ikke tenker på lønn. Men du vil få et MYE mer behagelig liv med god lønn. Bare sånn at det er sagt. Videre virker du å gå i fellen å bare vurdere yrker som folk flest vet hva er. Det finnes mange, mange yrker og utdanninger mange aldri har hørt om. Typisk innenfor utvikling, IT, produkt osv. Det at du har satt opp lærer og tannpleier som de to eneste valgene sier meg du kanskje ikke har gjort så god research, da dette er to vidt forskjellige yrker. Lykke til uansett hva du velger! Anonymkode: 44741...be9 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville ikke valgt noen av disse. Begge veldig dårlig betalt. Du sier at det ikke har noe å si? Nå som du er ung (singel..?) og bare har deg selv å tenke på forstår jeg jo du ikke tenker på lønn. Men du vil få et MYE mer behagelig liv med god lønn. Bare sånn at det er sagt. Videre virker du å gå i fellen å bare vurdere yrker som folk flest vet hva er. Det finnes mange, mange yrker og utdanninger mange aldri har hørt om. Typisk innenfor utvikling, IT, produkt osv. Det at du har satt opp lærer og tannpleier som de to eneste valgene sier meg du kanskje ikke har gjort så god research, da dette er to vidt forskjellige yrker. Lykke til uansett hva du velger! Anonymkode: 44741...be9 Det som er at jeg har sett på mange typer yrker! Men vet ikke hva som kunne vært best å velge. Disse to yrkene jeg har skrevet om her er de jeg syns høres mest interessant ut. Har tenkt en del innenfor IT og regnskap, kanskje til og med markedsføring. Men dette vet jeg ikke om det er så lurt å velge, med tanke på at matematikk ikke er min sterkeste side😁 Anonymkode: 93a9a...d1f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det som er at jeg har sett på mange typer yrker! Men vet ikke hva som kunne vært best å velge. Disse to yrkene jeg har skrevet om her er de jeg syns høres mest interessant ut. Har tenkt en del innenfor IT og regnskap, kanskje til og med markedsføring. Men dette vet jeg ikke om det er så lurt å velge, med tanke på at matematikk ikke er min sterkeste side😁 Anonymkode: 93a9a...d1f Du klarer fint å komme deg gjennom matematikken. Det er uansett ikke noe du bruker til daglig med utdanningen du velger. Bare noe som du må bestå. Ikke la det stoppe deg! Anonymkode: 44741...be9 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Jeg kan si at jeg valgte lærerutdanningen pga. det er en trygg jobb, det er en verdifull jobb hvor iallfall jeg finner indre motivasjon til å gjøre jobben. Man kan påvirke andre positivt. Det er en jobb som lett lar seg kombinere med familie. Alltid fri hver jul f.eks. Jeg er også en person som trives med å jobbe lengre uker. (Du må regne med minst 43 timer pr uke) for deretter å ha lengre fri. jeg valgte derimot 5-10 da dette gir deg mulighet til å fordype deg i fag du liker. Kanskje norsk og samfunnsfag for ditt vedkommende? I tillegg gir det mer utfordringer i jobben på sikt om du liker det, hvertfall faglig. Jeg hadde blitt gal av å jobbe på barneskolen å lært elevene bokstaver og 2+2 om og om igjen. Men der er vi heldigvis forskjellige. Anonymkode: b59f3...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 Dette kan høres litt overfladisk ut, men velg et yrke som garanterer jobb, og som ikke er altfor dårlig betalt. Det blir ikke lettere utover høsten eller fremover. Boligmangel vil presse opp priser, inflasjon o.l. vil gjøre det tøft. Jeg tror du vil være lykkeligere hvis du har det økonomisk romslig enn å gå for "drømmejobben". Da får du mulighet til å komme deg inn på boligmarkedet og råd til å reise, leve bedre. Mitt tips; styr unna helsesektoren/det offentlige som pesten. Dårlig betalt ifht. arbeidsmengde. Det samme gjelder helsefagarbeider, vernepleier, barnehage, o.l. Unntaket er lege, det betaler godt, men det er harde timer og lang utdannelse. Gå etter yrker som du vet vil ha behov for arbeidskraft i fremtiden. Ingeniører (spesielt IT, VAV og bygg betaler godt), økonomer, entreprenører, flygeledere (kort utdanning!), etc. Anonymkode: 93d40...c8e 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan si at jeg valgte lærerutdanningen pga. det er en trygg jobb, det er en verdifull jobb hvor iallfall jeg finner indre motivasjon til å gjøre jobben. Man kan påvirke andre positivt. Det er en jobb som lett lar seg kombinere med familie. Alltid fri hver jul f.eks. Jeg er også en person som trives med å jobbe lengre uker. (Du må regne med minst 43 timer pr uke) for deretter å ha lengre fri. jeg valgte derimot 5-10 da dette gir deg mulighet til å fordype deg i fag du liker. Kanskje norsk og samfunnsfag for ditt vedkommende? I tillegg gir det mer utfordringer i jobben på sikt om du liker det, hvertfall faglig. Jeg hadde blitt gal av å jobbe på barneskolen å lært elevene bokstaver og 2+2 om og om igjen. Men der er vi heldigvis forskjellige. Anonymkode: b59f3...5c5 Takk for ditt svar!😄 Anonymkode: 93a9a...d1f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette kan høres litt overfladisk ut, men velg et yrke som garanterer jobb, og som ikke er altfor dårlig betalt. Det blir ikke lettere utover høsten eller fremover. Boligmangel vil presse opp priser, inflasjon o.l. vil gjøre det tøft. Jeg tror du vil være lykkeligere hvis du har det økonomisk romslig enn å gå for "drømmejobben". Da får du mulighet til å komme deg inn på boligmarkedet og råd til å reise, leve bedre. Mitt tips; styr unna helsesektoren/det offentlige som pesten. Dårlig betalt ifht. arbeidsmengde. Det samme gjelder helsefagarbeider, vernepleier, barnehage, o.l. Unntaket er lege, det betaler godt, men det er harde timer og lang utdannelse. Gå etter yrker som du vet vil ha behov for arbeidskraft i fremtiden. Ingeniører (spesielt IT, VAV og bygg betaler godt), økonomer, entreprenører, flygeledere (kort utdanning!), etc. Anonymkode: 93d40...c8e Takk for ditt svar!😄 Anonymkode: 93a9a...d1f 1
Portia Catonis Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 59 minutter siden, AnonymBruker said: Ville ikke valgt noen av disse. Begge veldig dårlig betalt. Du sier at det ikke har noe å si? Nå som du er ung (singel..?) og bare har deg selv å tenke på forstår jeg jo du ikke tenker på lønn. Men du vil få et MYE mer behagelig liv med god lønn. Bare sånn at det er sagt. Videre virker du å gå i fellen å bare vurdere yrker som folk flest vet hva er. Det finnes mange, mange yrker og utdanninger mange aldri har hørt om. Typisk innenfor utvikling, IT, produkt osv. Det at du har satt opp lærer og tannpleier som de to eneste valgene sier meg du kanskje ikke har gjort så god research, da dette er to vidt forskjellige yrker. Lykke til uansett hva du velger! Anonymkode: 44741...be9 Det var det jeg også tenkte... Lønn har faktisk utrolig mye å si når du begynner å få (mange og store) utgifter. Å kjøpe bolig blir i beste fall svært vanskelig. 55 minutter siden, AnonymBruker said: Det som er at jeg har sett på mange typer yrker! Men vet ikke hva som kunne vært best å velge. Disse to yrkene jeg har skrevet om her er de jeg syns høres mest interessant ut. Har tenkt en del innenfor IT og regnskap, kanskje til og med markedsføring. Men dette vet jeg ikke om det er så lurt å velge, med tanke på at matematikk ikke er min sterkeste side😁 Anonymkode: 93a9a...d1f Hva tenker du når du sier "interessant"? Tannpleier er 90% rutinearbeid. Lærer er kanskje spennende, men forhør deg med andre lærere før du velger dette yrket. Et enkelt søk her på forumet vil gi deg treff på massevis av tråder skrevet av misfornøyde lærere som ønsker seg vekk.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 Tannpleier ville jeg valgt av disse to, synes det høres ut som en ok jobb. Er selv lærer og hadde ikke valgt samme retning om igjen, dessverre. Skulle jeg valgt på ny hadde det blitt noe administrasjon, ledelse, økonomi, HR.. Utrolig mange jobbmuligheter, man er ikke låst til å være lærer/tannpleier/frisør/pilot/osv., da man ikke utdanner seg til et spesifikt yrke på samme måte. Man kan bytte firma, bytte bransje, har store muligheter i privat sektor, kan prøve seg og kurse seg i ulike retninger. Mulighet for god lønn Anonymkode: 5ea1f...363 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Tannpleier ville jeg valgt av disse to, synes det høres ut som en ok jobb. Er selv lærer og hadde ikke valgt samme retning om igjen, dessverre. Skulle jeg valgt på ny hadde det blitt noe administrasjon, ledelse, økonomi, HR.. Utrolig mange jobbmuligheter, man er ikke låst til å være lærer/tannpleier/frisør/pilot/osv., da man ikke utdanner seg til et spesifikt yrke på samme måte. Man kan bytte firma, bytte bransje, har store muligheter i privat sektor, kan prøve seg og kurse seg i ulike retninger. Mulighet for god lønn Anonymkode: 5ea1f...363 Hva er problemet med læreryrket for deg? Anonymkode: 18d97...916
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå