AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Hvordan blir man sykemeldt hos legen. Noen sier "Du kan jo bare få deg en sykemelding" eller "må til legen og få meg en sykemelding". Hvordan blir sykemelding tatt opp? Hva er deres erfaring? Må dere selv legge frem problemet og spørre? Eller legger dere frem problemet også sier legen selv at sykemelding er det beste? Syns enkelte får så lett sykemelding. Jeg har vært både psykisk og fysisk stk og legen har aldri ymtet frempå sykemelding, selv om jeg kjenner andre med like problemstillinger som har fått sykemelding med en gang. Kanskje det bare er veldig avhengig av hvilken lege man har? Anonymkode: c8898...8e3 1
Anononyma Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Hvilken lege du går til har nok mye å si! Min samboer har en gretten gammel gubbe av en fastlege hvis løsning på absolutt alt fra flis i fingeren til avkappet hode er Paracet. Min lege er en yngre kvinne som jeg opplever som svært empatisk. Hun jobber nok veldig helhetlig og spør meg som regel hva jeg tenker vil være en god løsning for meg. Dersom jeg da legger frem at jeg har behov for sykemelding, drøfter vi som oftest problemstillingen og hun konkluderer da om sykemelding er nødvendig og i hvilken grad utifra hele min situasjon, ikke kun det isolerte spørsmålet jeg kom til legen med den dagen.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Jeg har enten vært så dårlig at jeg ikke var istand til å fungere, og ba om sykemelding. Har da fått det. Andre gangen jeg var sykemeldt var det legen selv som sa ifra. Opplevde ikke at han foreslo det, mer sa ifra at dette må gjøres mens vi utreder problemet videre siden jeg var så dårlig. Anonymkode: eaceb...069
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Jeg har blitt sykemeldt både helt og delvis flere ganger. 2 ganger ifm svangerskap og en langtidssykmelding. Hos meg har det konsekvent vært legen som har anbefalt sykmelding, jeg har bare fortalt hvordan jeg har det. Ifm svangerskapene spurte han hva jeg tenkte i forhold til prosent. Vi ble enige liksom. Denne andre var det i starten mer sånn at jeg tenkte at han muligens ville foreslå en gradert, men ble kontant møtt med «da sykmelder jeg deg 100% i to uker, så ser vi da. Det blir nok lengre, men da kan vi prate litt mer. Høres det greit ut?» Det er alltid jeg som pusher på og han som holder igjen. Teit. For det viser seg alltid at han har rett. 🙄 Anonymkode: 3d34a...875
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Jeg har en fastlege som er knapt 6-7 år eldre enn meg og forstår seg på at ikke alt kan ordnes med en dose paracett og litt tilrettelegging. Jeg får lett sykemelding der det er soleklart at det bør være søvn og hvile som er fokus. Da gjerne ved antibiotika kurer for feks halsbetennelse, bronkitt der du hoster lungene ut av deg osv. Jeg legger frem problemet mitt slik at legen kan se hvordan dette påvirker meg. Det har mye å si hvordan du formidler det, har jeg skjønt.. etter flere år som helsepersonell selv og i møte med leger. Min lege spør gjerne hvordan jeg tenker at dette løses på best mulig måte, så diskuterer vi løsninger. Ved svangerskap fikk jeg gradert sykemelding nesten hele veien, men da var det faktisk legen som måtte begrense meg pga den fysiske/psykiske belastningen jobben min innebærer. Det var han som tilslutt sa at nå bør du gi deg med de plagene du har, jeg sykemelder deg 100%. Samtidig sa jordmor og fysio ( gikk dit pga plagene) akkurat det samme. Det veldig mange leger ikke gir deg sykemelding på er psykisk helse og stress/belastning virker det som. Det er synd.. Anonymkode: 5704d...601
Topsi Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Jeg har vært sykemeldt 3 ganger, en pga psyken, det var legen som foreslo, men det var helt nødvendig. En pga covid, jeg ringte selv og ba om sykemelding, og en pga en magepperasjon, jeg spurte, men det lå liksom i kortene, kunne ikke løfte tungt på flere uker.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Fastlegen min har aldri foreslått sykemelding, selv de gangene jeg nesten ikke har klart å komme meg til kontoret fordi formen har vært så dårlig. Min gamle fastlege var kritisk til sykemelding da jeg kom med 40 i feber andre uka på rad, med høy puls, åpenbar tungpust og kraftig hoste, jeg hadde brukt opp egenmeldingsdagene og kunne absolutt ikke gå på jobb i helsevesenet. Hun skrev meget motvillig ut sykemelding, da det senere viste seg at jeg hadde kyssesyken var hun fremdeles skeptisk til at jeg måtte forlenge sykemeldingen en uke til. Andre jeg kjenner får sykemelding for å sove dårlig en uke, trenge å hente seg inn en helg ect, skjønner ikke hvordan det går til. Anonymkode: 2f867...b35
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Det virker som det er veldig stor forskjell fra lege til lege hvor lett sykemeldingen sitter. Jeg var gradert sykemeldt siste del av svangerskap nr to,, fordi jeg hadde tegn på begynnende svangerskapsforgiftning. Det var lege som sa jeg måtte sykemeldes. Så var jeg sykemeldt etter et operasjon i foten. Krykker og ikke belaste fot i det hele tatt. Sykehuslegen mente å skrive 100% i de seks ukene jeg måtte ha krykker. Men jeg ønsket ikke det. Så det ble to uker 100% fordi foten måtte være høyere enn hodet mange timer om dagen i to uker. Deretter var jeg på jobb 50% , har kontorjobb så det gikk bra. Min fastlege kaster ikke sykemeldinger etter folk. Jeg var hos henne i vår for et problem, og hun tok da diverse tester som avdekket atskillig flere helseproblemer enn det jeg var klar over. Ny time to uker etter, ting var IKKE bedre og hun foreslo sykemelding. Hun mente at etpar måneder med 100% kunne få meg på rett kjøl igjen, men jeg har ikke tid til det 🙈Ville prøve med en måned gradert sykemelding, og hadde deretter fire uker ferie. Ny time der hun var tvilende til at jeg bør jobbe 100%. Men jeg vil prøve det, samtidig som jeg følger legeråd for helsebedring. Jeg tror hun kan ha rett i at jeg burde jobbe mindre en periode, men akkurat nå føles det å IKKE være på jobb å ta unna mer stressende enn å bare jobbe fullt. Så jeg har egentlig ikke bedt en lege om sykemelding, men i sistnevnte tilfelle drøftet i samråd med lege at det er en løsning. Anonymkode: f776e...fe8 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvordan blir man sykemeldt hos legen. Noen sier "Du kan jo bare få deg en sykemelding" eller "må til legen og få meg en sykemelding". Hvordan blir sykemelding tatt opp? Hva er deres erfaring? Må dere selv legge frem problemet og spørre? Eller legger dere frem problemet også sier legen selv at sykemelding er det beste? Syns enkelte får så lett sykemelding. Jeg har vært både psykisk og fysisk stk og legen har aldri ymtet frempå sykemelding, selv om jeg kjenner andre med like problemstillinger som har fått sykemelding med en gang. Kanskje det bare er veldig avhengig av hvilken lege man har? Anonymkode: c8898...8e3 Så du er har full informasjon om alle andre sitt hele sykdomsbilde og hva som foregår i deres konsultasjon med sin lege? Anonymkode: 730c0...c01 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Hos meg var det min lege som har anbefalt det alle gangene det har vært nødvendig. Anonymkode: 7efcb...313
Silva Pluvialis Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 (endret) Slettet Endret 1. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Legen mente jeg trengte sykemelding, og da ble det slik. Har aldri spurt om det, bare gått til legen og forklart problemet. Har også kranglet og sagt nei jeg kan jobbe, men innsett at legen hadde rett og jeg trengte sykemelding. Nå er jeg på aap, og hadde jeg presset meg lengre enn jeg gjorde ville jeg vært enda sykere enn jeg allerede er. Presset meg selv alt for mye før legen klarte å stoppe meg. Anonymkode: cdf99...f19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 De to gangene jeg i mitt 40 år gamle liv har vært sykemeldt har jeg bare ringt legekontoret, bedt fastlegen ringe på igjen. Når jeg har forklart hva det gjelder ble jeg begge ganger tilbudt mer enn jeg selv ønsket. Så har samme inntrykket som andre, at legen selv vurderer dette. Sa begge ganger ja til det de ønsket, men avbrøt sykemelding før begge ganger, så kjente meg selv best, tross alt. Må også sies at jeg ikke hadde brukt opp egenmeldingsdager, men at dette var ting som gjorde det vanskelig å se om man overskred egenmeldingsperioden eller ikke. Anonymkode: fff09...741 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Vært sykemeldt i forbindelse med graviditetene (3 stk) en gang pga skilsmisse. Da trengte jeg strengt tatt bare noen dager mtp flytting, men legen tilbøy to uker. Jeg sa ja til 1 uke, men avbrøyt etter 3 dager. Også 6 uker etter opr for 7 år siden. Føler ikke jeg misbruker det, legen har ikke vært vanskelig å be. Anonymkode: de09a...17c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #15 Skrevet 21. august 2022 Det er jo en selv som sier «dette er et problem i slik grad at jeg opplever det som vanskelig/umulig/utfordrende å stå i full jobb». Og så diskuterer dere det. Pasienter er mennesker. Noen opplever det ikke som vanskelig å gå på jobb med migrene eller avrevet fot - de opplever det som positivt. Andre har et privatliv, en øvrig helse, en (manglende) trivsel på jobb e.l. som gjør at de bør sykemeldes selv ved enkle ting. Fastlegen din vet lite om privatlivet ditt, kollegaene dine, hverdagen din, følelseslivet ditt og arbeidsoppgavene dine. Kommer du til legen og sier «jeg sliter psykisk» vil hen anta arbeid er bra for deg. Fordi all statistikk tilsier at det er bra. Men ikke dersom sjefen mobber deg eller du behandler pasienter som skjeller deg ut. Dette - helheten - er det du som vet. Og du må sette konkrete ord på den. Og før du ankommer gjøre deg opp en mening om du tror sykemelding vil hjelpe, forverre eller ikke utgjøre noen forskjell. Legen vil ikke (og skal ikke) være enig med deg uten å komme med faglig relevante innspill. Hen kan statistikk og vet hvor farlig sykmelding er. Men hen vet også noe om belastningen av sykdom. Anonymkode: 2ca97...18d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #16 Skrevet 21. august 2022 Har aldri vært sykemeldt i min snart 20 år lange karriere faktisk. Har kronisk magesykdom, ulcerøs kolitt, men står i jobb. Fastlege foreslår verken det ene eller det andre. Det er latterlig lav terskel for å bli sykemeldt i dette landet Anonymkode: 32948...a18 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Jeg har hatt flere leger og jeg har alltid fått sykemelding ved behov. Jeg har også takket nei til sykemelding flere ganger. Jeg kjenner folk som har samme lege som mener de aldri får sykemelding. Kommer nok an på legen, hvordan man framstiller sykdomsforløpet, hva man arbeider med og (selvfølgelig!) hvor arbeidsfør man er. Anonymkode: 8f8ce...644
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #18 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det er jo en selv som sier «dette er et problem i slik grad at jeg opplever det som vanskelig/umulig/utfordrende å stå i full jobb». Og så diskuterer dere det. Pasienter er mennesker. Noen opplever det ikke som vanskelig å gå på jobb med migrene eller avrevet fot - de opplever det som positivt. Andre har et privatliv, en øvrig helse, en (manglende) trivsel på jobb e.l. som gjør at de bør sykemeldes selv ved enkle ting. Fastlegen din vet lite om privatlivet ditt, kollegaene dine, hverdagen din, følelseslivet ditt og arbeidsoppgavene dine. Kommer du til legen og sier «jeg sliter psykisk» vil hen anta arbeid er bra for deg. Fordi all statistikk tilsier at det er bra. Men ikke dersom sjefen mobber deg eller du behandler pasienter som skjeller deg ut. Dette - helheten - er det du som vet. Og du må sette konkrete ord på den. Og før du ankommer gjøre deg opp en mening om du tror sykemelding vil hjelpe, forverre eller ikke utgjøre noen forskjell. Legen vil ikke (og skal ikke) være enig med deg uten å komme med faglig relevante innspill. Hen kan statistikk og vet hvor farlig sykmelding er. Men hen vet også noe om belastningen av sykdom. Anonymkode: 2ca97...18d Det er akkurat dette som er så sykt med hele sykelønnsordningen. Her skal altså den enkelte få kjenne etter: nei, nå blir det visst for slitsomt å gå på jobb. Har kranglet med mannen, eller barnet mitt har problemer på skolen, evt jeg liker ikke sjefen min. Bullshit spør du meg. Kun verifiserbar fysisk sykdom burde gi grunnlag for sykemelding. Ikke diverse psykiske ondter og plager Anonymkode: 32948...a18 2
Christina82 Skrevet 21. august 2022 #19 Skrevet 21. august 2022 Ryddet for avsporing og latterliggjøring. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #20 Skrevet 21. august 2022 Jeg spør selv. Har fått nei i mine yngre år, og det endte alltid galt. Så jeg lærte meg å begrunne veldig konkret, noe som i voksen alder gav et ja. Jeg spurte aldri uten åpenbart god grunn og mangel på arbeidsevne. Anonymkode: e2886...2cc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå