AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Det er kjempe lenge siden siste utbrudd, men nå tror jeg at jeg har et nytt. Jeg sier tror fordi jeg faktisk ikke er sikker. Ringte føden i går og fikk resept på Zovirax 200 mg og skal ta det mange ganger om dagen i 10 dager. Jeg spurte hun jeg snakket med på tlf om det var farlig å ta hvis det viste seg at jeg tok feil og ikke hadde utbrudd nå, hun sa at det ikke var farlig. Når jeg skulle hente de i går, så sa hun som jobbet på apoteket at disse ikke var anbefalt gravide og var veldig skeptisk til at legen hadde skrevet dem ut. Jeg ble jo derfor mega usikker, og etter litt googling så sitter jeg igjen med et med et usikkert bilde av tablettene og er også skeptiskpå bivirkningene. Jeg har enda ikke startet fordi jeg faktisk er redd for babyen min nå, hva hvis han får mange skader ved at jeg tar disse? Har noen erfaring her med enten disse i siste ukene av svangerskap eller noen andre tabletter for herpes? Jeg er i uke 38+5. Anonymkode: 398f4...dcd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Jeg fikk zovirax på resept som jeg skulle starte å ta 10 dager før termin for å forebygge utbrudd før fødsel. Hadde forøvrig to utbrudd under svangerskapet, begge to innen 5 mnd fra hverandre. Dette var hyppigere enn jeg har normalt. Har som regel én gang i året. Anonymkode: 2ad6c...70a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Hadde absolutt tatt de i tilfelle. Kjenner ei som ikke visste at hun hadde det og babyen ble smitta under fødselen. Det holdt på å gå skikkelig galt. Anonymkode: 232e4...802
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg fikk zovirax på resept som jeg skulle starte å ta 10 dager før termin for å forebygge utbrudd før fødsel. Hadde forøvrig to utbrudd under svangerskapet, begge to innen 5 mnd fra hverandre. Dette var hyppigere enn jeg har normalt. Har som regel én gang i året. Anonymkode: 2ad6c...70a Ok tusen takk for svar, du opplevde ingenting negativt ved å ta dem? Jeg har ikke hatt utbrudd på over 1 år, og jeg har ingen sår/blemmer det hele tatt nå, men har svie, veldig kløe og litt småblødning fra sprekker. Kan jo såklart være sopp også, men kan jo ikke være sikker på noe her. Anonymkode: 398f4...dcd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hadde absolutt tatt de i tilfelle. Kjenner ei som ikke visste at hun hadde det og babyen ble smitta under fødselen. Det holdt på å gå skikkelig galt. Anonymkode: 232e4...802 Huff ja, har hørt sånne historier jeg også. Er så stresset på alle måter nå. Nesten så jeg vil kreve keisersnitt uansett, tenk hvis jeg føder før de 10 dagene på medisnene har gått liksom. Har hatt tegningsblødning i flere dager nå og slimproppen har gått på morgenen i dag. Litt mensmurringer og kynnere, men ikke noe rier eller vannavgang. Anonymkode: 398f4...dcd
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Det er helt trygt og ta, og hun på poteket kan ikke ha særlig kunnskap. Det er det dessverre mange av de som jobber på apoteket som ikke har.. Og skulle du velge det bort så gir helsepersonell deg legemiddelet intravenøst i kjempedose på føden I tillegg til at du MÅ ta keisersnitt, dersom du kommer inn med vannavgang og utbrudd. Anonymkode: 9a995...b5e
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Huff ja, har hørt sånne historier jeg også. Er så stresset på alle måter nå. Nesten så jeg vil kreve keisersnitt uansett, tenk hvis jeg føder før de 10 dagene på medisnene har gått liksom. Har hatt tegningsblødning i flere dager nå og slimproppen har gått på morgenen i dag. Litt mensmurringer og kynnere, men ikke noe rier eller vannavgang. Anonymkode: 398f4...dcd Heldigvis så vet du jo om at du har det Så da vil man jo være obs på det. Vet man ikke at man har det og så blir den nyfødte syk, så kan det kanskje ta litt tid før de finner ut hva det er. Anonymkode: 232e4...802
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Jeg tok Valtrex siste tiden Anonymkode: 8db59...7ac
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Jeg var turt å starte på det i dag etter en god samtale med legen. Takk for svar dere 😊 Anonymkode: 398f4...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er kjempe lenge siden siste utbrudd, men nå tror jeg at jeg har et nytt. Jeg sier tror fordi jeg faktisk ikke er sikker. Ringte føden i går og fikk resept på Zovirax 200 mg og skal ta det mange ganger om dagen i 10 dager. Jeg spurte hun jeg snakket med på tlf om det var farlig å ta hvis det viste seg at jeg tok feil og ikke hadde utbrudd nå, hun sa at det ikke var farlig. Når jeg skulle hente de i går, så sa hun som jobbet på apoteket at disse ikke var anbefalt gravide og var veldig skeptisk til at legen hadde skrevet dem ut. Jeg ble jo derfor mega usikker, og etter litt googling så sitter jeg igjen med et med et usikkert bilde av tablettene og er også skeptiskpå bivirkningene. Jeg har enda ikke startet fordi jeg faktisk er redd for babyen min nå, hva hvis han får mange skader ved at jeg tar disse? Har noen erfaring her med enten disse i siste ukene av svangerskap eller noen andre tabletter for herpes? Jeg er i uke 38+5. Anonymkode: 398f4...dcd Oi, vær så snill og meld det apoteket! Send en epost til apotekledelsen! Dette kunne vært livsfarlig for babyen, apoteket burde da ringt til sykehuset for deg hvis de var så i tvil! Eller vært et fornuftig og ansvarlig helsepersonell og slått opp i medisinske kilder, feks Veileder i fødselshjelp. Dette er farlig praksis av den du traff på apoteket! Anonymkode: cbb9c...fc6 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Et nyfødt barn døde på et sykehus på Østlandet for ca et år siden. Var smittet med herpes. Anonymkode: 5f82a...bc5 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Det er veldig farlig for barnet å bli smittet av herpes under fødsel. Jeg fikk et mildt utbrudd rundt uke 35 det forsvant av seg selv men jordmor og lege kontaktet da sykehuset og jeg ble anbefalt å ta zovirax 200 mg x 4 fra 10 dager før termin, til fødsel. De på apoteket er alltid forsiktige, spesielt angående graviditet, men her burde apoteket ha opplæring. Anonymkode: 3d92f...49b 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 Gi beskjed til apoteket. Et enkelt klikk på felleskatalogen og man kan lese seg til at det ikke er noen kontraindikasjoner med graviditet. /sykepleier Anonymkode: ad915...8c5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 Jeg er farmasistudent selv og sjokkert over at apoteket var skeptisk til utlevering av aciklovir. Det er riktig at det ikke finnes mye kliniske data for bruk hos gravide (det gjør det sjelden for legemidler generelt, siden gravide naturlig nok ikke tillates å delta i kliniske studier), men en "regel" er at bruk av legemidler alltid anbefales hvis fordel oppveier en mulig risiko for fosteret. I ditt tilfelle vil jo konsekvensene ved å smitte barnet under fødsel potensielt bli VELDIG alvorlige. Det er aldri påvist at et foster i tredje trimester har tatt skade av at mor har brukt aciklovir, men derimot har mange nyfødte blitt alvorlig syke eller dødd av å blitt smittet med mors herpes. Det kan nesten virke som om farmasøyten på det apoteket har noen hull i kunnskapen sin og rett og slett ikke vet hvor farlig herpes er for barnet? Ville også sendt klage hvis jeg var deg. Det kan forhindre at slikt skjer igjen. Anonymkode: f5109...ab0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå