Gå til innhold

Skuffende mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.10):

Jeg skjønner ikke hva folk mener er så stress dagen før et bryllup 😂 vi hadde bare 60 gjester, men stod for alt av mat selv med hjelp av to kamerater av min far som er kokk. Jeg lagde desserten dagen før (panna cotta med gelé, laget dem i vinglass slik at alt var klart i porsjoner), og hjalp de med å tilberede det som gikk før dagen. Lagde klar ulike wraps også som vi skulle ha til fingermat sammen med velkomstdrinken. Gjorde ferdig lokalet inn i mellom, og hadde likevel god tid om kvelden til å slappe av :)

synes menyen din høres god ut jeg! Du kjenner jo gjestene dine best, og vet gjerne om dette er noe som pleier å slå an 😊 tenker alt er bedre enn grilling, pizza, Taco eller tapas, det er vel det eneste som kunne skuffet meg i et bryllup 😂

Vi hadde forøvrig 3 retters, med innbakt kreps til forrett, helstekt indrefilet med fløtepoteter til middag og så panna cotta til dessert, og budsjettet for hele bryllupet var på ca 50 000 :) så trenger ikke bli så dyrt om du planlegger i god tid! Kan du kjøpe inn råvarer på salg og ha klart :)

Anonymkode: a121d...1d4

Tapas er jo bare en annen type koldtbord

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fordi flere gjester betyr flere gaver, enkelt og grei.

Anonymkode: f7249...86e

Eller betyr det at man har mange mennesker i livet sitt man setter høyt og ønsker å dele dagen med?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi flere gjester betyr flere gaver, enkelt og grei.

Anonymkode: f7249...86e

Om det kun er pga gavene er det kun trashy

Anonymkode: da985...ed5

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville valgt god mat over fri bar any day

Anonymkode: 9fb62...72c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Sodd er nyyydelig godt, og det er tradisjonell norsk festmat. Men men, smaken er forskjellig, så klart. 

Anonymkode: aee33...98c

Etter min mening er sodd helt forferdelig🙈 Hadde blitt kjempeskuffet hvis jeg fikk det servert i bryllup. Sodd er vel festmat i et begrenset område av landet? Trøndelag? 

Anonymkode: 19b76...13b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.8.2022 den 8.55):

Jeg ville valgt god mat over fri bar any day

Anonymkode: 9fb62...72c

Helt enig. Fri bar ville jeg ikke hatt i bryllupet mitt hvis jeg skulle gifte meg.

Anonymkode: 94a6e...5b0

• Liker 1
Skrevet
On 8/20/2022 at 7:59 PM, AnonymBruker said:

Jeg har bare blitt skuffet når de har spurt om allergier, og likevel valgt å ignorere dem. Det er jo litt kjedelig å spise bare salat hele kvelden. 

Anonymkode: c059e...510

Jepp! Var i et bryllup hvor maten til meg ble: 

Forrett - 2 salatblader

Hovedrett - 2 poteter og 2 brokkolini-stenger

Dessert - 8 rips

😅

Tar alltid med egen mat bare tilfelle nå. Har ikke trengt å bruke den i de 4-5 bryllupene jeg har hatt med så langt, men bare vissheten om at aldri igjen hjelper veldig på ;) 

Anonymkode: 5ccaa...9d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.10):

Jeg skjønner ikke hva folk mener er så stress dagen før et bryllup 😂 vi hadde bare 60 gjester, men stod for alt av mat selv med hjelp av to kamerater av min far som er kokk. Jeg lagde desserten dagen før (panna cotta med gelé, laget dem i vinglass slik at alt var klart i porsjoner), og hjalp de med å tilberede det som gikk før dagen. Lagde klar ulike wraps også som vi skulle ha til fingermat sammen med velkomstdrinken. Gjorde ferdig lokalet inn i mellom, og hadde likevel god tid om kvelden til å slappe av :)

synes menyen din høres god ut jeg! Du kjenner jo gjestene dine best, og vet gjerne om dette er noe som pleier å slå an 😊 tenker alt er bedre enn grilling, pizza, Taco eller tapas, det er vel det eneste som kunne skuffet meg i et bryllup 😂

Vi hadde forøvrig 3 retters, med innbakt kreps til forrett, helstekt indrefilet med fløtepoteter til middag og så panna cotta til dessert, og budsjettet for hele bryllupet var på ca 50 000 :) så trenger ikke bli så dyrt om du planlegger i god tid! Kan du kjøpe inn råvarer på salg og ha klart :)

Anonymkode: a121d...1d4

Her syntes jeg du underdriver viktigheten av at du faktisk hadde to kokker+deg til å lage maten. Du hadde også halvparten av gjestene TS skal ha.

TIL TS:

Jeg ville dropper italiensk forrett og dessert, når hovedretten er viltgryte med potetmos. For det første er det umulig for én person å i det hele tatt lage bruchetta til 120 mennesker i én servering, førstemann er ferdigspist og sulten igjen før sistemann har fått sin servering. Bruchetta må monteres rett før servering, ellers blir det soggy og ekkelt. Skal du stå der i brudestasen på kjøkkenet?

Hovedretten er veldig bra, "alle" liker viltgryte og potetmos (kjør på med flatbrød og tyttebær ved siden av). Hva med norsk spekemat og ost til forrett, eller bare droppe forrett helt? Til dessert kan du faktisk bare ha kakebord, det vil også passe bedre med menyen du har valgt. Eventuelt kan du ha type tilslørte bondepiker (men dette må igjen monteres) eller en annen dessert som passer med mat-temaet. Panna cotta med tyttebær (for å beholde det kontinentale litt)? Trollkrem/multekrem og krumkaker?

Til spørsmålet om den mest skuffende bryllupsmiddagen jeg har vært borti, så var det en laget av brudeparet selv. Kaldt koldtbord (koldtbord er den eneste måten å beskrive det på i denne sammenheng, men i praksis var det et veldig trist lunchbord) med den billigste kneipen du får tak i, det billigste kjøttpålegget (tenk first price kokt skinke og servelat), den billigste gulosten, noe salat som var 85% isbergsalat, italiensk salat (sånn du har på brødskiva med majones og gulrot), first price potetsalat, den eneste varme retten var pose-tomatsuppe hvor det var brukt vann og ikke melk.

• Liker 4
Skrevet

Ja, jeg er vegetarianer og det har jo blitt tatt hensyn til der, men har endt opp med fryktelig ekkel, kjedelig blass mat. Jeg er kresen da. 

En venninne hadde bryllup hvor de lagde focaccia (flere brett, lagde deigen dagen før) som man kunne få. Vet ikke akkurat hva dere skulle servert med det, men tror det blir vanskelig å skulle stå å lage bruschetta før bryllupet i allefall. Dere må nok dessverre forvente en del høyere sum enn det dere ønsker hvis dere skal ha 120 gjester :(  Jeg ville tatt noe enkelt som forrett, evt at bordene kanskje får servert noe "felles" selvom det kan virke litt stusselig. Noe spekemat opplegg, focaccia, etc? Typ som man får på restauranter. Jeg ville heller da fokusert på hovedretten, også kan dere ha kake og snacksbord som desserten. 

Anonymkode: 9eaa6...3f5

• Liker 1
Skrevet

Den eneste gangen jeg ble skuffet over maten var da det var vegansk. Brudeparet proklamerte så fint at de hadde valgt det fordi det kunne alle spise. Og så satt det to der med cøliaki, en med IBS, flere som spiste lavkarbo på grunn av diabetes og en som spiste carnivore på grunn av autoimmun sykdom der hun blir sengeliggende hvis hun spiser planter. Det er bare de jeg vet om. Kanskje det var enda flere. Ikke smakte maten særlig godt heller. Tar heller et kjedelig koldtbord 100 ganger i stedet for det søppelet der.

Viltsuppe hadde vært helt flott det, så lenge allergier og matintoleranser ble tatt hensyn til. :) 

Anonymkode: f5985...1f2

• Liker 5
Skrevet

Det viktigste er at det er nok mat! Har vært i et bryllup med så små porsjoner at vi vi var sultne da kakene endelig kom... Stusselig

Anonymkode: bbd72...526

• Liker 7
Skrevet
Alice123 skrev (16 timer siden):

Her syntes jeg du underdriver viktigheten av at du faktisk hadde to kokker+deg til å lage maten. Du hadde også halvparten av gjestene TS skal ha.

TIL TS:

Jeg ville dropper italiensk forrett og dessert, når hovedretten er viltgryte med potetmos. For det første er det umulig for én person å i det hele tatt lage bruchetta til 120 mennesker i én servering, førstemann er ferdigspist og sulten igjen før sistemann har fått sin servering. Bruchetta må monteres rett før servering, ellers blir det soggy og ekkelt. Skal du stå der i brudestasen på kjøkkenet?

Hovedretten er veldig bra, "alle" liker viltgryte og potetmos (kjør på med flatbrød og tyttebær ved siden av). Hva med norsk spekemat og ost til forrett, eller bare droppe forrett helt? Til dessert kan du faktisk bare ha kakebord, det vil også passe bedre med menyen du har valgt. Eventuelt kan du ha type tilslørte bondepiker (men dette må igjen monteres) eller en annen dessert som passer med mat-temaet. Panna cotta med tyttebær (for å beholde det kontinentale litt)? Trollkrem/multekrem og krumkaker?

Til spørsmålet om den mest skuffende bryllupsmiddagen jeg har vært borti, så var det en laget av brudeparet selv. Kaldt koldtbord (koldtbord er den eneste måten å beskrive det på i denne sammenheng, men i praksis var det et veldig trist lunchbord) med den billigste kneipen du får tak i, det billigste kjøttpålegget (tenk first price kokt skinke og servelat), den billigste gulosten, noe salat som var 85% isbergsalat, italiensk salat (sånn du har på brødskiva med majones og gulrot), first price potetsalat, den eneste varme retten var pose-tomatsuppe hvor det var brukt vann og ikke melk.

Herregud, skive med servelat i et bryllup?? Er det mulig. Guuud så skuffa jeg hadde blitt 

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke servere den type mat du beskriver hvis du har tenkt å bruke mye penger på brudekjole, pynt og ræl. Har dere lite penger må de brukes på gjestene som kommer for å feire dagen deres. Hvis alt annet også var nøkternt så hadde jeg ikke reagert noe særlig på stusslig mat. 

Anonymkode: 988db...03c

• Liker 2
Skrevet
Djungelvrål skrev (1 time siden):

Herregud, skive med servelat i et bryllup?? Er det mulig. Guuud så skuffa jeg hadde blitt 

På sånn 5kr kneip med margarin 😄 Det var mer pålegg/tilbehør enn jeg listet opp i innlegget jeg skrev, men alt var tilsvarende traurig og ikke noe jeg ville spist til frokost en vanlig tirsdag en gang. Husker at absolutt alt var sånn veldig salt, oljete, fettete og merkelig klumpete. Men de hadde faktisk åpen bar, det skal de ha.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.8.2022 den 5.28):

Den eneste gangen jeg ble skuffet over maten var da det var vegansk. Brudeparet proklamerte så fint at de hadde valgt det fordi det kunne alle spise. Og så satt det to der med cøliaki, en med IBS, flere som spiste lavkarbo på grunn av diabetes og en som spiste carnivore på grunn av autoimmun sykdom der hun blir sengeliggende hvis hun spiser planter. Det er bare de jeg vet om. Kanskje det var enda flere. Ikke smakte maten særlig godt heller. Tar heller et kjedelig koldtbord 100 ganger i stedet for det søppelet der.

Viltsuppe hadde vært helt flott det, så lenge allergier og matintoleranser ble tatt hensyn til. :) 

Men det er ikke brudeparets feil at enkelte ikke ga beskjed om dietter. Jeg hadde himlet med øynene om noen ba om carnivore eller lavkarbo. Høres  bare vanskelige ut. Men om man gir beskjed om at det er pga sykdom så er det noe annet og noe som brudeparet sikkert hadde tatt hensyn til. 

Anonymkode: 4325a...e0c

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det er ikke brudeparets feil at enkelte ikke ga beskjed om dietter. Jeg hadde himlet med øynene om noen ba om carnivore eller lavkarbo. Høres  bare vanskelige ut. Men om man gir beskjed om at det er pga sykdom så er det noe annet og noe som brudeparet sikkert hadde tatt hensyn til. 

Anonymkode: 4325a...e0c

Jo, det var absolutt brudeparets feil. Det ble informert om at det var på grunn av sykdom og de ignorerte alle glatt. Mulig du synes de er "vanskelige", men det er kjipere for de det gjelder å bli syke på grunn av den veganske maten "alle" kunne spise. Skal gjestene risikere å tilbringe resten av kvelden på do eller risikere å bli sengeliggende og sykemeldt de neste ukene fordi bruden og brudgommen synes de er "vanskelige"? Personen som spiser carnivore har var på vei til å bli 100% ufør og hadde elendig livskvalitet. Hun hadde bodd flere år i senga egentlig. Legene ga henne null sjanse for å bli god igjen. Det var bare snakk om å behandle symptomene så godt det lot seg gjøre. Så kuttet hun ut alle planter fra kostholdet og på noen måneder ble hun frisk igjen! 2 år etterpå var hun i full jobb. Spiser hun planter, så får hun et tilbakefall og det kan gjøre henne sengebunden i flere uker. Planter gjør henne syk.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...