Gå til innhold

Skuffende mat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ville gått for spekemat eller noe med sopp inntil forret, så menyen henger sammen.

Anonymkode: 6ea81...63d

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja jeg har vanvittig stor slekt 😅

24 søskenbarn hvor ca 90% er voksne med partnere og sånt blir det mange folk av. Vil så gjerne samle alle fordi vi aldri møtes men vil heller ikke bruke 200 000 på det 😶

Anonymkode: 3a09f...c80

Men har man god kontakt med alle fettere og kusiner? Det å invitere noen bare fordi de er familie er jo bare tull. Da inviterer man jo venner i stedet dersom det er begrensning på hvor mange som kan inviteres.

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, Brunello said:

Men har man god kontakt med alle fettere og kusiner? Det å invitere noen bare fordi de er familie er jo bare tull. Da inviterer man jo venner i stedet dersom det er begrensning på hvor mange som kan inviteres.

Noen ønsker å samle familien i forbindelse med bryllup, selv om man ikke har god kontakt med alle i hverdagen :) For oss som har mye slekt her og der er det typisk ved bryllup og jubileum familien kan samles :)!

Anonymkode: e185a...554

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen ønsker å samle familien i forbindelse med bryllup, selv om man ikke har god kontakt med alle i hverdagen :) For oss som har mye slekt her og der er det typisk ved bryllup og jubileum familien kan samles :)!

Har jeg null forståelse for. Jeg prioriterer å være sammen med folk jeg trives med fremfor de jeg tilfeldig vis har samme opphav som. De av de jeg trives med blir selvsagt invitert, men ikke de jeg bare er i slekt med.

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke blandet slektstreff og bryllup selv om tanken er god. Hadde heller invitert til slektstreff i samarbeid med 1-2 søskenbarn og hatt et spleiselag feks. ved en senere anleding. Så ville jeg prioritert et litt mindre bryllup og tatt meg råd til kokk og en ok meny. Ville bare hatt de jeg er nærmest med i mitt liv som gjester. 

• Liker 8
Skrevet

Hvordan og når skal du lage bruchetta til så mange og hvordan skal det lagres?  Det blir jo tørt med en gang.  Dropp forrett og lag heller svære boller med dessert kvelden før selv, sitronfromasje, karamellpudding el. Regne kanskje 2 dl på hver så du har da 24 liter å lage. Mye men sikkert overkommelig om det planlegges godt.

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, Brunello said:

Har jeg null forståelse for. Jeg prioriterer å være sammen med folk jeg trives med fremfor de jeg tilfeldig vis har samme opphav som. De av de jeg trives med blir selvsagt invitert, men ikke de jeg bare er i slekt med.

Les - "noen ønsker". Man kan da ha lyst til og trives med å feire med hele familien sin selv om man ikke ses ofte eller har mulighet å samles ofte til vanlig :

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Det eneste jeg har blitt skuffet over å bli servert i bryllupp, har vært sodd. Ikke bare fordi det er nitrist suppelapskaus man i tillegg må montere selv, men også fordi dette var et bryllupp hvor de hadde invitert folk langveisfra, og vi hadde brukt nesten 15 000 på fly, tog, og hotell.. Så var det gave i tillegg..  og så fikk vi kjipamat.. 

Anonymkode: 1cb36...6e1

• Liker 5
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Maten du skisserer høres god ut (selv om rettene ikke helt står i stil til hverandre), men du kan ikke legge opp til å lage maten selv på selve dagen. Brød kan ikke lages dagen før, da er det tørt og ikke noe godt. Å kutte opp tomater osv. til 120 personer tar laaang tid!

Hvis du vil ha mindre å gjøre, ville jeg heller valgt en suppe til forrett, den kan lages dagen før og er mye mindre jobb enn å kutte opp hundrevis av tomater.

Skrevet

Maten høres god ut, men jeg ville nok vært forsiktig med å måtte lage dessert og forrett selv. Kan man bestille forretter fra et byrå, samme som med viltgryta, og heller hatt enda fler kaker til dessert? 

Jeg har blitt servert grillmatbuffet (uten forrett eller dessert, kakene var dessert) to ganger og fancy treretter to ganger. Jeg må ærlig innrømme at jeg er like fornøyd uansett. Fancy mat er digg, grillmat med gode sauser og fløtepoteter er hvertfall digg. Så lenge man blir mett spiller det ikke så stor rolle 😊 Ikke tenk så mye på stil, men fokuser heller mer på stress. Det er kjipt om dagen blir stressende fordi du ikke klarte å gjøre klar mange nok forretter eller lignende, og alle ser at du bare er sur og sliten. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.8.2022 den 13.32):

Slik tenker jeg og.  Det er fint å samle familien i slike lag,  da kan man få bedre kontakt med de man ikke kjenner så godt og.  For meg er slekt mye viktigere enn venner, slekta har man mest felles med. 

Og så er det trist om det bare er begravelse slekta samles i, for slik har det lett for å være.  Da er det kjekt med en glad anledning i blandt 😀

Anonymkode: a3ddc...2e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Viltgryte med hjemmelaget potetstappe er nydelig godt 😋 pose stappe og Toro gryte ikke godt.

Det som også er godt er chilli concare. Billig og lett og lage, dessuten er denne best dagen etter sånn at alle smakene får satt seg skikkelig, kan lages som vegetar sånn at du har et alternativ til dem som er veggiser 👍

Med så mange gjester så kreves det vel en del kaker, så saml de flinke bakerene i slekta å få dem til å bake en kake eller 2 hver.

Vi bestilte ingen kaker, men har veldig flinke bakere i slekta så hadde et variert å flott kake bord. 

• Liker 1
Skrevet

Har vært i et ganske fancy bryllup med dyr vin og lokal kjendis kok! Joda maten var god den men problemet var jo at det var så lite mat at absolutte ingen ble mette, alle gjestene kastet seg over kake bordet bare av sult 😂 Heller ei traust gryte en fancy dyr mat som ingen blir mette av.

• Liker 2
Skrevet

Om dere har en vgs med servitør/kokkelinje i nærheten, kan du ta kontakt med skolen og høre om du kan leie noen som kan servere/stå i baren. Det er gjerne billigere enn profesjonelle.

Også ville jeg gjort det annerledes med forretten. Bruschetta blir vanskelig om du skal lage selv, for du må ha noe som kan lages dagen i forveien. Om du får leid inn noen til å lage maten, kan du selvsagt servere det, men om ikke ville jeg heller gått for noe annet. Ellers syns jeg det høres bra ut.

Anonymkode: 794fe...eda

• Liker 1
Skrevet

Når hovedretten er gryterett så ville jeg droppet forrett.

Anonymkode: fb2c6...463

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Når hovedretten er gryterett så ville jeg droppet forrett.

Anonymkode: fb2c6...463

Samme her, det er ikke obligatorisk med forrett tenker jeg. 

Om man absolutt vil ha dessert er det også mye enklere å lage på forhånd og ha klart enn en forrett. 

Anonymkode: 96c25...7c4

• Liker 3
Skrevet

Jeg har hverken blitt direkte skuffet eller direkte imponert over mat i bryllup. Enkelt eller mer fancy - det meste er "helt greit". Min erfaring er at veldig veldig få kjøkken kan få til imponerende middag til så mange mennesker. I tillegg har det blitt en del tørr stek, overkokte grønnsaker osv. Men det gjør ikke noe - uansett, om det er litt mindre greit, eller litt mer greit, så er det andre ting som er i fokus den dagen.

Så jeg hadde satt veldig stor pris på viltgryte. Synes det er mye bedre med godt laget viltgryte enn ikke veldig bra laget stek eller filet for eksempel.

Men enig i at det hadde vært en fordel med en forrett som stod noe mer i stil. Jeg er også fan av dessert - ikke bare kakebord. Det er mest det å få noe søtt direkte etter, og kakebord tar tid uansett... Men desserten kan også være enkel. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.05):

Hvorfor skal dere ha så insane mange gjester, når dere ikke har råd til det? Inviter færre gjester og betal for en fin middag. 

Bruchetta m/tomat og mozarella er Italiensk mat, også vil du ha viltgryte til hovedrett? Why? Forretten og hovedretten passer jo ikke sammen i det hele tatt 🙈. Det gjør vel for øvrig ikke desserten heller, hadde dere valgt indrefilet/annet-kjøtt til hovedrett så hadde den menyen vært innbydende, og rettene hadde passet fint sammen. 

Anonymkode: aa169...2d7

Kanskje de synes det er viktigere med mennesker enn med ekstra fin mat??Maten skal jo være god og mettende. 

Bare snobbete tull å si at maten ikke passer sammen. Jeg hadde IKKE kuttet ut gode venner og slektninger bare for at vi kunne ha «finere» mat, hvem bryr seg? 

Anonymkode: aee33...98c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.8.2022 den 10.43):

Det eneste jeg har blitt skuffet over å bli servert i bryllupp, har vært sodd. Ikke bare fordi det er nitrist suppelapskaus man i tillegg må montere selv, men også fordi dette var et bryllupp hvor de hadde invitert folk langveisfra, og vi hadde brukt nesten 15 000 på fly, tog, og hotell.. Så var det gave i tillegg..  og så fikk vi kjipamat.. 

Anonymkode: 1cb36...6e1

Sodd er nyyydelig godt, og det er tradisjonell norsk festmat. Men men, smaken er forskjellig, så klart. 

Anonymkode: aee33...98c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 20.05):

Hvorfor skal dere ha så insane mange gjester, når dere ikke har råd til det? Inviter færre gjester og betal for en fin middag. 

Fordi flere gjester betyr flere gaver, enkelt og grei.

Anonymkode: f7249...86e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...