Gå til innhold

Skuffende mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere vært i bryllup og blitt skuffet over maten som severes? Hva ble dere i så fall servert? 

Vi ønsker et stort bryllup (120 gjester) men vi har ikke råd og ha det på en fancy plass og bruke 80-100 000 på bare mat. Så jeg lurer på om jeg skal lage forrett og dessert selv og få et cateringbyrå til å stå for en god viltgryte eller lignende.  

Feks Bruschetta med lokal tomat og lokal mozarella til forrett, viltgryte med poteter/potetmos, brød og salat til middag og panna cotta/sjokolademousse etc til dessert.  Med dette får vi brødfødd 120 mann på maks 30 000 og dermed også råd til fri bar, egen kokk som kan ha orden på opplegging/kjøkken, live musikk osv. 

Er det veldig stusselig eller betyr det ikke så mye som jeg innbiller meg? 

Anonymkode: 3a09f...c80

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge viltgryta er god med gode råvarer og tilberedt på en god mate er det nok helt fortreffelig. 

Vi hadde ikke dessert, bare kakebord, og ikke halvparten av kakene ble spist en gang, så hvis dere uansett skal ha kaker, er det ikke sikkert det er vits å bruke tid og penger på dessert. 👍

Uansett må du delegere matpppgaver, ikke stå selv på bryllupsdagen og lage mat!

Jeg har vært i bryllup der folk har vært litt imponert over maten, men da har det stort sett vært enten litt sånn kjipt, billig koldtbord eller treretters der maten er kjedelig eller serveres for kald og sånt. 

Anonymkode: e185a...554

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan ikke stå å lage mat selv på bryllupsdagen, så det vil jeg si er en dårlig ide. Vil dere ha mange i bryllup men ikke har råd til skikkelig bevertning så bør du heller være ærlig på det. Lei et billig lokale, ikke still strenge krav til bekledning, ikke bruk masse penger på pynt og vas. Enten går du for treretters der cateringbyrået fikser alt, eller så dropper du desserten og tar kakebordet til dessert (da trenger du etter min erfaring litt mer kaker enn ellers), eller du kan servere kun en hovedrett. Det er litt kjipt, men det absolutt viktigste er at det er nok mat til at folk blir mett, og at maten er varm. Ville heller servert skikkelig mat og kun hatt drikke til maten med betalbar etterpå, enn å ha kjip mat og gratis drikke hele kvelden. Live musikk trenger du heller ikke, det funker fint å få en person til å styre spotify utover kvelden, lister kan dere lage på forhånd.

Anonymkode: 48126...2b4

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Syns det ser veldig bra ut det du beskriver 😊

Anonymkode: cafba...be3

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan ikke stå å lage mat selv på bryllupsdagen, så det vil jeg si er en dårlig ide. Vil dere ha mange i bryllup men ikke har råd til skikkelig bevertning så bør du heller være ærlig på det. Lei et billig lokale, ikke still strenge krav til bekledning, ikke bruk masse penger på pynt og vas. Enten går du for treretters der cateringbyrået fikser alt, eller så dropper du desserten og tar kakebordet til dessert (da trenger du etter min erfaring litt mer kaker enn ellers), eller du kan servere kun en hovedrett. Det er litt kjipt, men det absolutt viktigste er at det er nok mat til at folk blir mett, og at maten er varm. Ville heller servert skikkelig mat og kun hatt drikke til maten med betalbar etterpå, enn å ha kjip mat og gratis drikke hele kvelden. Live musikk trenger du heller ikke, det funker fint å få en person til å styre spotify utover kvelden, lister kan dere lage på forhånd.

Så du mener maten jeg foreslo var helt krise…? At jeg da skal droppe det meste og da fokusere på annen og bedre mat? 

Skrevet

Det er mer enn nok å gjøre før bryllupet, du rekker ikke lage forrett og dessert til 120 personer i tillegg. 

Og hvor finner du catering som leverer god viltgryte til under 200 kr med en mengde folk blir mette av?

Ingenting galt med menyen ellers altså. 

Anonymkode: 12e46...ae3

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er mer enn nok å gjøre før bryllupet, du rekker ikke lage forrett og dessert til 120 personer i tillegg. 

Og hvor finner du catering som leverer god viltgryte til under 200 kr med en mengde folk blir mette av?

Ingenting galt med menyen ellers altså. 

Anonymkode: 12e46...ae3

Jeg skal ikke gjøre alt selv da, stefar er kokk og kan lage desserten. Bruschetta er jo bare brød og det går fort og kan lages på forhånd. De som hjelper på kjøkken den dagen kutter tomat, urter og ost.

Catering her i bygda har viltgryte til 195 og da har man rester i en uke etterpå. Har prøvd den før i dåp 😆

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har dere vært i bryllup og blitt skuffet over maten som severes? Hva ble dere i så fall servert? 

Vi ønsker et stort bryllup (120 gjester) men vi har ikke råd og ha det på en fancy plass og bruke 80-100 000 på bare mat. Så jeg lurer på om jeg skal lage forrett og dessert selv og få et cateringbyrå til å stå for en god viltgryte eller lignende.  

Feks Bruschetta med lokal tomat og lokal mozarella til forrett, viltgryte med poteter/potetmos, brød og salat til middag og panna cotta/sjokolademousse etc til dessert.  Med dette får vi brødfødd 120 mann på maks 30 000 og dermed også råd til fri bar, egen kokk som kan ha orden på opplegging/kjøkken, live musikk osv. 

Syns det høres bra ut, og du kjenner vel slekt og venner, er de folk som vanligvis er misfornøyd så kan du ikke gjøre noe med det, er de positive folk så er de vel mest der for å feire dagen med dere. Syns det viktigste er å bli mett om man bruker hele dagen i bryllup og det er mye reise. Så om dere har mange tilreisende og mye tid mellom vielse og fest så kan det være greit med et fruktfat eller lignende tilgjengelig. 

Anonymkode: 1de8f...d16

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syns det høres bra ut, og du kjenner vel slekt og venner, er de folk som vanligvis er misfornøyd så kan du ikke gjøre noe med det, er de positive folk så er de vel mest der for å feire dagen med dere. Syns det viktigste er å bli mett om man bruker hele dagen i bryllup og det er mye reise. Så om dere har mange tilreisende og mye tid mellom vielse og fest så kan det være greit med et fruktfat eller lignende tilgjengelig. 

Anonymkode: 1de8f...d16

Ja, det blir bobler, wraps og frukt etter kirka mens vi tar bilder :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Så du mener maten jeg foreslo var helt krise…? At jeg da skal droppe det meste og da fokusere på annen og bedre mat? 

Ikke meg du siterer, men du burde ikke legge opp dagen så du må stå og lage mat. Maten du skisserer er helt fin, men tenker det gir unødvendig stress å skulle gjøre så mye selv på selve dagen, 

Anonymkode: 559ee...b9e

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det er jo ingen sammenheng i menyen, bruschetta og viltgryte er jo vidt ulike ting, men det er nå ditt. Men det er helt urealistisk at du skal lage mat til 120 personer på bryllupsdagen ja, og "lage på forhånd" ideen når du skal ha bruschetta er jo litt merkelig, da blir jo ikke brødet noe godt. Å bare kutte opp ost og tomater til 120 forretter er heller ingen liten jobb, i alle fall ikke om det skal se pent ut. Hvis du skal ha cateringselskapet sine folk på kjøkkenet tipper jeg de ikke tar den jobben uten å få betalt. Har du ikke råd til å ha det bryllupet du ønsker så kan du rett og slett ikke ha 120 personer i bryllup. 

• Liker 15
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kommer til å bli stående å steke i ett døgn skal du ha nok til 120 gjester. Maten bør være så fersk som mulig ellers blir det ikke spist.

Anonymkode: 5ff66...04f

• Liker 3
Skrevet

Ville ikke vært missfornøyd med den menyen, men det er ikke hva jeg tenker som festmat.

Som gjest setter jeg mer pris på skikkelig mat en fri bar.

Anonymkode: f7249...86e

• Liker 2
Skrevet

Dropp forrett! En god viltgryte pluss kakebord er mer en godt nok. 😋Nam!

Anonymkode: 4770a...940

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Viltgryte er jo helt greit, men ville heller valgt forrett og dessert som sto i stil med hovedretten. 
Så hadde jeg droppet å lage noe selv, det blir alt for mye mas og knapt om tid.

Anonymkode: be801...8b2

• Liker 6
Skrevet

Jeg har stelt i mange brylluper og jeg kan ikke sterkt nok fraråde deg å skulle stå for deler av maten selv. En ting er det som kan lages på forhånd (og da mener jeg uka før!), det som må lages dagen før eller på selve dagen er å be om stress og elendighet.

I ditt tilfelle hadde jeg spurt stefaren min om han kunne lage brucetta istedetfor desserten og erstatten desserten med kakebord. 

Anonymkode: 0ad25...0bf

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bare blitt skuffet når de har spurt om allergier, og likevel valgt å ignorere dem. Det er jo litt kjedelig å spise bare salat hele kvelden. 

Anonymkode: c059e...510

• Liker 3
Skrevet

I stedet for bruschetta ville jeg kanskje servert en suppe eller lignende. En suppe som står til menyen din med viltgryte.

Den kan fint lages dagen i forveien.

Anonymkode: eb3b4...8dd

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal dere ha så insane mange gjester, når dere ikke har råd til det? Inviter færre gjester og betal for en fin middag. 

Bruchetta m/tomat og mozarella er Italiensk mat, også vil du ha viltgryte til hovedrett? Why? Forretten og hovedretten passer jo ikke sammen i det hele tatt 🙈. Det gjør vel for øvrig ikke desserten heller, hadde dere valgt indrefilet/annet-kjøtt til hovedrett så hadde den menyen vært innbydende, og rettene hadde passet fint sammen. 

Anonymkode: aa169...2d7

• Liker 8
Skrevet

Virker veldig styrete å lage selv på dagen? Du burde jo bare ta et glass champagne og få håret krøllet av en venninne, ikke stå og slave på kjøkkenet.

Menyen ser fin ut, skal jeg være litt kritisk så står kanskje ikke rettene helt i stil til hverandre. Men gode retter! Ikke stusselig i det hele tatt, hadde kost meg med det jeg :) 

Jeg har vært på et bryllup hvor maten var dårlig, menyen var fin den (på papiret), men bare dårlig laget - tørt, smakløst, overkokt, overstekt osv. Det var av profesjonelle kokker, men tror kanskje det gikk litt på lokalet og smaken til brudeparet. Noen liker jo grått kjøtt og gulrøtter man kan spise uten tenner.

Anonymkode: fa2ee...438

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...