AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Sikkert rart spørsmål, men hvordan kunne kvinner i gamledager før magen begynte å vokse at de var gravide? Tenker før leger, jordmødre og graviditetstester. Anonymkode: 0f2d7...2c1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 De fikk ikke mensen til vanlig tid. Anonymkode: 3b821...c1c 17
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Sikkert rart spørsmål, men hvordan kunne kvinner i gamledager før magen begynte å vokse at de var gravide? Tenker før leger, jordmødre og graviditetstester. Anonymkode: 0f2d7...2c1 Manglende mensen og kvalme, tenker jeg?😄 Anonymkode: 3c1b8...01e 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fikk ikke mensen til vanlig tid. Anonymkode: 3b821...c1c Stemmer det! Man har funnet primitive kalendere som sannsynligvis ble brukt til å følge med på menstruasjonen. Anonymkode: b7cfa...d06 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Mange får jo symptomer som kvalme, cravings, vektoppgang osv, i tillegg til at de fleste slutter å menstruere. Kvinner levde også tettere med andre voksne kvinner, alt fra slektninger til tjenestefolk, i en del historisk litteratur virker det vanlig at andre kvinner rundt en plukker opp at en førstegangs er gravid før hun gjør det selv, fordi de plukker opp slike tegn. Anonymkode: 72768...49b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Manglende mensen + kvalme, så klart! Det fantes sikkert noen få som ikke fikk symptomer og hadde små blødninger de forvekslet med mensen, men for det store flertallet var det nok ganske tydelig at de var gravide. Anonymkode: 1014d...fd0 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Jeg tipper de var flinkere til å kjenne etter før. Nå har vi tester, apper osv som følger med for oss. Uteblitt mens, ømme bryst, endret matlyst, vektoppgang og mage, kvalme, tretthet. Men jeg regner med det tok litt tid før de fant det ut frem til syklus ble mer kjent/kalender. Anonymkode: c5664...5f4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Har kjent det på kroppen før test alle gangene selv. Nesten unødvendig å ta test her med symptomer og manglende mens. Regner med mange har og hadde det slik før i tiden og Anonymkode: de666...ff1 3
Macro Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Manglende mens. De hadde ikke prevansjonsmidler som køddet med syklusen, så mens var en tryggere indikator. 2
Daria Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 Manglende mens, kvalme, ømme bryster, voksende mage og alle de andre symptomene som gravide i dag også har og ville tatt det på. Den eneste forskjellen er at de sjelden visste det fullt så tidlig som i dag - det er jo ikke sånn at uten graviditetstester ville alle gravide i dag vært fullstendig uvitende om hva som foregikk før de plutselig gikk i fødsel... AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Mange får jo symptomer som kvalme, cravings, vektoppgang osv, i tillegg til at de fleste slutter å menstruere. Kvinner levde også tettere med andre voksne kvinner, alt fra slektninger til tjenestefolk, i en del historisk litteratur virker det vanlig at andre kvinner rundt en plukker opp at en førstegangs er gravid før hun gjør det selv, fordi de plukker opp slike tegn. Anonymkode: 72768...49b Ikke bare kvinner og ikke bare i gamle dager - da faren min jobbet på en kvinnedominert arbeidsplass visste han stort sett når kollegaene hans var gravide lenge før de fortalte det, fordi han så det i måten gangen og bevegelsene deres endret seg på.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Leste et sted at de tisset på frosker for å se om de var gravide i gamle gamle dager. For det skjedde noe kjemisk med frosken, skiftet farge eller produserte slim. Husker ikke helt. Om det er sant, vet jeg ikke. Anonymkode: 6d933...543
Gjest Moth-Ear-Earth Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 På samme måte som de vet det i dag. Det gjelder sikkert ikke alle kvinner, men alle de jeg kjenner som har vært gravide visste det med en gang de ble det. De som har trodd at de har vært det, har ikke vært det.
Oppland Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 Kanskje som meg. Jeg merket brystene hadde forandret seg da jeg så meg i speilet en morgen. Da var jeg kun noen få dager på vei viste det seg.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 I gamle dager kunne jo ingen vite at de var gravide, de fikk jo ikke laget "Er jeg gravid"-tråd på kg. 😅 Anonymkode: 2185e...eec 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 Jeg har alltid kjent det i god tid før mens skulle kommet i mine graviditeter. Siste svangerskap ringte jeg legen og sa jeg var gravid før jeg fikk tatt en test (var på ferie uten mulighet for å kjøpe test akkurat da). Jeg tror de som er virkelig i kontakt med seg selv bare vet det. Anonymkode: ae428...7d0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 Jeg har jo skjønt jeg har vært gravid hver gang, og så bare testet for å bekrefte det. Jeg tror det er ganske vanlig, altså. Det var vel på samme måten i gamle dager, men de kunne ikke bekrefte med graviditetstest og måtte bare vente og se an utviklingen videre. Manglende mens og murringer for min del. Anonymkode: f0e73...02d
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #17 Skrevet 21. august 2022 Jeg hadde en ganske sterk anelse første gang jeg var gravid, selv etter å ha gått på hormonprevansjon mer enn halve livet. Mensen var noen dager forsinket, jeg var uforklarlig trøtt og hadde skikkelig ulvehunger. Var aldri kvalm da. Anonymkode: 8e623...120
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå