AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Vi flyttet i enebolig for å slippe gatefester, styremøter og dugnader. Bodde tidligere i et rekkehus-strøk, og der var det fullt av dugnader, styremøter og gatefester. Ja, noen mennesker elsker jo slikt, men vi gjør altså ikke det. Og det var grunnen til at vi byttet ut rekkehuset med en enebolig med stor hage. Nå har det flyttet inn nye naboer i veistumpen vår som stadig setter opp dugnader og møter og inviterer til gatefester og grill-lag. Skjønner jo at det er hyggelig for mange, og sikkert godt ment, men vi har nok med den sosialiseringen vi får gjennom jobb og med venner og familie på fritiden. Det har gått så langt at vi har fått stygge blikk når vi ikke deltar på dugnad eller takker høflig nei til grillfesten. Skikkelig press altså, flytter snart langt til skogs. Er det forventet at man skal delta på alt sånn som dette i et eneboligstrøk? Vi har ikke barn (om det har noe å si). Anonymkode: 92928...b0d 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Å bo i leilighet er faktisk det beste slik sett synes jeg. Da slipper man å ha noe annet enn hils på en nabo, jeg omgås aldri naboer her jeg bor. Men hilser såklart, ikke dugnad. Vaktmester som ordner alt. Skal man ha eneboligen må tomten og plasseringen være slik at man har noe avstand til naboer. Uansett så må du ikke bry deg om disse menneskene, dugnader til hva? Du skal jo kun styre din egen tomt/bolig. Anonymkode: 3b02e...085 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Å bo i leilighet er faktisk det beste slik sett synes jeg. Da slipper man å ha noe annet enn hils på en nabo, jeg omgås aldri naboer her jeg bor. Men hilser såklart, ikke dugnad. Vaktmester som ordner alt. Skal man ha eneboligen må tomten og plasseringen være slik at man har noe avstand til naboer. Uansett så må du ikke bry deg om disse menneskene, dugnader til hva? Du skal jo kun styre din egen tomt/bolig. Anonymkode: 3b02e...085 De setter blant annet opp «feie-dugnader» der alle skal samles å koste i gata.. på en gitt dag og på et gitt klokkeslett.. Altså, jeg feier gjerne, men foretrekker å gjøre det når det passer for meg. Anonymkode: 92928...b0d 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De setter blant annet opp «feie-dugnader» der alle skal samles å koste i gata.. på en gitt dag og på et gitt klokkeslett.. Altså, jeg feier gjerne, men foretrekker å gjøre det når det passer for meg. Anonymkode: 92928...b0d Har dere ikke offentlig feiing? Anonymkode: 02cd7...c8c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har dere ikke offentlig feiing? Anonymkode: 02cd7...c8c Privat vei. Anonymkode: 92928...b0d
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Dette hørtes slitsomt ut. Vi bor i eneboligstrøk, og her har det aldri vært en eneste dugnad eller grillfest på de 10 årene vi har bodd her. Dugnader får vi jammen nok av gjennom barnas idrett og på barnehage og skole. Men du skrev at det er en privat vei, det er kanskje derfor det er dugnader da. Men det med grillfester og slikt er da innafor å takke nei til. Anonymkode: 205ca...e29 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Dette hørtes slitsomt ut. Vi bor i eneboligstrøk, og her har det aldri vært en eneste dugnad eller grillfest på de 10 årene vi har bodd her. Dugnader får vi jammen nok av gjennom barnas idrett og på barnehage og skole. Men du skrev at det er en privat vei, det er kanskje derfor det er dugnader da. Men det med grillfester og slikt er da innafor å takke nei til. Anonymkode: 205ca...e29 Takker nei, men får skjeve blikk, da. Lurer derfor på om det er vi som er rare som ikke føler dette behovet for å sosialisere med naboene? Med full jobb og div har vi dessuten mye annet å fylle tida med. Er veldig sosial på jobb, blant annet, og da er det slitsomt at det forventes sosialisering der man bor også. Anonymkode: 92928...b0d 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Er det ikke litt rart at nyinnflyttede naboer plutselig styrer med dugnad? Spesielt om det ikke har vært dugnad tidligere? Hvis alle holder sin tomt mot grensen av felles vei, så er det ikke mye som må gjøres på dugnad. Jeg er nok som deg. Sosialiserer meg med venner og familie. Det holder. Trenger ikke bli BFF med nabokonen. Hva med å være ærlig? Si at dere flyttet fra rekkehus til enebolig da dere setter pris på ro, fred og liker å holde dere for dere selv? Anonymkode: e0806...901 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Vi bodde her i flere år i fred og ro inntil de nye naboene kom og satte i gang alt dette. De flyttet hit for noen måneder siden. Når føler sikkert alle de gamle naboene seg presset til å stille opp. Men for alt jeg vet elsker de kanskje initiativet. Ja, vi blir nødt til å være ærlige og bare si ifra. Men det er litt vanskelig, kjenner jeg. Nå har vi fått ny «innkalling» til gatefest neste helg. Nesten så jeg håper det blir styrtregn hele den helga (her på vestlandet er ikke det helt usannsynlig 😅). Evt får vi vurdere å reise bort. Anonymkode: 92928...b0d 2
kraftwerk Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi bodde her i flere år i fred og ro inntil de nye naboene kom og satte i gang alt dette. De flyttet hit for noen måneder siden. Når føler sikkert alle de gamle naboene seg presset til å stille opp. Men for alt jeg vet elsker de kanskje initiativet. Ja, vi blir nødt til å være ærlige og bare si ifra. Men det er litt vanskelig, kjenner jeg. Nå har vi fått ny «innkalling» til gatefest neste helg. Nesten så jeg håper det blir styrtregn hele den helga (her på vestlandet er ikke det helt usannsynlig 😅). Evt får vi vurdere å reise bort. Anonymkode: 92928...b0d Jøss, ja det er ganske spesielt. Ganske Amerikansk, egentlig .. Virker ikke som at disse nyinnflyttede har så mye sosialisering eller privat nettverk, siden de belager seg på å bli såpass godt kjent med naboer - holder av en hel helg for grillfest, med naboer. Da har man ikke så mange venner tenker jeg. Det med dugnad kan jeg dog forstå, dere bor ved en privat vei - og da er det jo dere som holder til der, som må ordne med veien. Hvis du og samboer heller feier utenfor oppkjørselen deres slik at det alltid ser noglunde pent ut, så burde det gå fint 😊
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Skader ikke å ha et godt forhold til naboene. Trenger jo ikke å delta på gatefest hver eneste gang Anonymkode: 32242...515 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 Bodd her jeg bor nå (eneboligstrøk) i 12 år, aldri vært noe dugnad her. Veien er offentlig, så ingen arealer skal vedlikeholdes av oss. Hvorfor flyttet dere til en gate med privat vei, dersom dere ikke ønsket noe vedlikehold som kunne falle på felles? Har vært en og annen grillfest hos naboer/i gata, men dette er jo selvsagt helt valgfritt å delta på. Anonymkode: 2854b...768
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Bodd her jeg bor nå (eneboligstrøk) i 12 år, aldri vært noe dugnad her. Veien er offentlig, så ingen arealer skal vedlikeholdes av oss. Hvorfor flyttet dere til en gate med privat vei, dersom dere ikke ønsket noe vedlikehold som kunne falle på felles? Har vært en og annen grillfest hos naboer/i gata, men dette er jo selvsagt helt valgfritt å delta på. Anonymkode: 2854b...768 Alt av normalt vedlikehold til veien (brøyting, kostebil, strøbil og div) er satt bort til innleid hjelp, som vi er med å betale for. Ekstra kosting er noe de nye naboene har funnet på. De koster og blåser vekk alt mulig, både kongler, barnåler og småstein gjennom året, og forventer visst at vi alle er like opptatt av konglene og barnålene som ligger i gata som de selv er. Anonymkode: 92928...b0d 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 Forstår deg godt. Dugnad kommer jeg aldri til å delta på av noe slag. Uansett. Anonymkode: 1f95b...859 3
Archer Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 Hadde gitt faen i de naboene der, høres veldig slitsomme ut💩 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 Archer skrev (2 minutter siden): Hadde gitt faen i de naboene der, høres veldig slitsomme ut💩 Enig. Hadde bare lydisolert, lager gjerder, skaffet kikkehull ved innfangsdør, og ignorert. Anonymkode: 1f95b...859 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Skader ikke å ha et godt forhold til naboene. Trenger jo ikke å delta på gatefest hver eneste gang Anonymkode: 32242...515 Trenger ikke sosialiseres med fester i hytt og pine for å ha et godt forhold til naboene. Sikker på at du får sånne skjeve blikk og at naboene blir sure på dere, TS? Kan det være noe du tror? Hvis de snakker med dere om det så kan du sikkert si ifra at dere ikke ønsker å være med på noe nabofester og at dere ikke har samme standard ift småsteiner og smårask i veien og at de må gjerne feie det bort om det plager dem, men dere betaler for å få det fikset så dere ønsker ikke sosialiseres i dugnad. Eller ignorert dem som et par over her har foreslått. Anonymkode: e95cc...9a5 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forstår deg godt. Dugnad kommer jeg aldri til å delta på av noe slag. Uansett. Anonymkode: 1f95b...859 Så det er helt greit at busker og kratt vokser slik at det hindrer sikt? Bor og i en privat vei. Her har vi dugnad ca en gang i året, og da blir trær og busker kuttet ned. Tar alle litt, så blir det ikke så mye på hver. Har planer om å ta utenfor vårt hus en dag det ikke regner. Anonymkode: ce21d...9d4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 tror ikke dere får stygge blikk, det er sikkert noe dere innbiller dere drit i invitasjonene, og lev livet deres. Syns synd på naboene da. De har nok et lite nettverk.. Hadde jeg vørt ekstrovert, kunne jeg sikkert funnet på å invitere naboer til det ene og det andre. 😅 få venner og kun én kollega, så får lite sosialisering ellers 🤣 Anonymkode: f5a73...c92 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så det er helt greit at busker og kratt vokser slik at det hindrer sikt? Bor og i en privat vei. Her har vi dugnad ca en gang i året, og da blir trær og busker kuttet ned. Tar alle litt, så blir det ikke så mye på hver. Har planer om å ta utenfor vårt hus en dag det ikke regner. Anonymkode: ce21d...9d4 Ingen busker og kratt som vokser og hindrer sikt her. Alt av trær og busker og sånt er inne i hagene. Eller så tenker jeg vel generelt at om alle tar sånt utenfor eget hus (når det passer dem), så trengs det ikke settes opp fellesdugnader til sånt. Ts Anonymkode: 92928...b0d 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå