AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Påvist brudd i foten i går. 5 metatars om det sier noen noe. Ikke komplisert brudd som skal behandles med stiv såle og krykker nå i starten. Er ekstremt hoven og blå, og smertene har blitt verre. Det er jo å forvente har jeg skjønt. Det jeg lurer på er hvordan man skal håndtere dette når det gjelder aktivitet. Litt uklare råd på legevakt; typ: hold foten i ro første dagene, hold den høyt. Samtidig kunne jeg godt gå på jobb. Nå er det jo helg, så jeg har for sikkerhetsskyld droppet alle planer for å hvile foten. Så får jeg prøve å komme meg på jobb på mandag, noe jeg er spent på ettersom jeg ikke har sjans til å komme meg ned trappene her jeg bor og har langt pendlevei med en del gåing (dekke taxi vil koste arbgiver mer enn sykepenger grunnet lang reisevei, har sjekket)😅. Men får jo prøve meg fram. Spm mitt er egentlig hvordan folk håndterer dette nå i starten. Regner med det blir lettere og lettere etter smertetoppen. Oppfattet det som at man kan leve som normalt, så lenge man ikke belaster foten noe særlig. Samtidig er det vanskelig å ikke belaste foten når man må hute seg opp og ned trappene i blokken, hinke av gårde til bussen, trave rundt i gangene på jobb osv. Anonymkode: 3a455...634
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Jeg ble sykemeldt til etter bruddet var grodd. Hadde gips da, men høres ikke helt ut som du er i stand til å jobbe du heller. Anonymkode: 13348...906 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Jeg hadde akkurat samme skade for noen år siden - et lite brudd i 5.metatars. Jeg fikk ingen sykemelding, men hadde en fleksibel arbeidsgiver som lot meg jobbe hjemmefra den første uken. Det var vondest den første uken, men det ble ganske raskt bedre. Jeg husker ikke nøyaktig når jeg kaster krykkene, men tror jeg brukte de i maks to-tre uker. God bedring! Anonymkode: ca0e8...4b0
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Jeg hadde akkurat samme skade for noen år siden - et lite brudd i 5.metatars. Jeg fikk ingen sykemelding, men hadde en fleksibel arbeidsgiver som lot meg jobbe hjemmefra den første uken. Det var vondest den første uken, men det ble ganske raskt bedre. Jeg husker ikke nøyaktig når jeg kaster krykkene, men tror jeg brukte de i maks to-tre uker. God bedring! Anonymkode: ca0e8...4b0 Takk! Skal sjekke m jobb om jeg ikke kan ha hjemmekontor første uka. Regner med det blir gradvis bedre etter det som du sier. Takk for svar ❤️ Anonymkode: 3a455...634
AnonymBruker Skrevet 26. august 2022 #5 Skrevet 26. august 2022 Fremdeles like vondt 8 dager senere.. er det vanlig? erfaringer? Anonymkode: 3a455...634
Lipstick Skrevet 26. august 2022 #6 Skrevet 26. august 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Fremdeles like vondt 8 dager senere.. er det vanlig? erfaringer? Anonymkode: 3a455...634 Ikke uvanlig. Brakk selv hælbeinet i sommer. Det er fremdeles litt hovent, 6 uker etter, ikke vondt lenger nå. Jeg får ikke belaste foten før etter 8 uker. Men de første ukene var det vondt hver gang jeg holdt foten ned (altså ikke løftet den over hjertehøyde). Med jobb i barnehage ble jeg naturligvis sykemeldt. Du forteller ikke hva slags jobb du har. Er det muligheter for f.eks. hjemmekontor? Jeg synes det høres vanskelig ut hvis du må gå i trapper og langt avgårde på krykker for å komme på jobb. Det er en risiko for å falle og gjøre vondt verre, dessuten har foten behov for å holdes høyt de første to ukene i forhold til å få ned hevelsen. Du har lov å sykemelde deg. God bedring ❤ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå