Gå til innhold

valp 4,5 mnd blir ikke stueren...

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men jeg lurer jo på hva folk som jobber gjør med valpen hele dagen? Det må jo være mye å tørke opp når en kommer hjem... 

Anonymkode: f44bd...452

Jeg tenker at man selvsagt ikke lar en valp være hjemme alene før den er klar for det, dvs har god blærekontroll, er komfortabel med å være alene, og har fått trappet opp tiden alene litt etter litt over lengre tid. 

Anonymkode: 009d3...77f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan ta tid før man har en stueren hund, men min erfaring er at alle gangene vi hadde uhell inne, var det vår feil. Vi klarte ikke tolke at det var en form for signal hun gav oss. Hun gikk aldri til døra, men hun kunne bli litt småbitete eller få en liten raptus. Det tok noen ganger og forstå det. Vi tok henne ut til faste tider, gjerne etter soving, leking, mat osv. I starten bar vi henne alltid helt ut. Gikk tur litt mer enn tisseturen, så hun skulle få muligheten til og bli ferdig. Det er ikke alltid alt som måtte gjøres ble gjort med en gang om hun ble distrahert :ler:Tipper til hun var 6 mnd. Den dag i dag, 2 år senere, signaliserer hun aldri ved døra at hun må ut. Vi har faste turtider, og hun forholder seg det til noen av menneskene går til døra. :) 

Og man burde ikke forlate en valp hjemme som er så liten og uten blærekontroll tenker jeg. 

Anonymkode: 2d9b2...7d0

Skrevet

Få av mine hunder har signalisert at de må ut. 

De gjør det som voksne,men ikke alle har gjort det en gang.

Du forventer for mye av valpen.

Ta den med ut ofte, etter drikke, mat, hvile, lek, mye hilsing, og pass på at det ikke blir mange timer.

Jeg lufter mine om natten også. Uhell kan jeg da telle på fingre, og jeg har alltid hatt flere hunder.

Anonymkode: d8c81...557

Skrevet

Vår hannhund av stor rase kan fortsatt finne på å tisse inne. Ute er det så mye annet spennende, så selv om han blir tatt ut ofte, glemmer han det. Men nå kan det gå 1-2 uker mellom hver gang. Så er det plutselig to dager på rad, og så en uke igjen. Han er 5.5 måneder. De er litt frustrerende, særlig siden han har begynt å løfte beinet, men det går seg til. Gjorde det med de andre hundene, men de var nok litt tidligere husreine.

Anonymkode: 50084...6f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.8.2022 den 18.45):

Men jeg lurer jo på hva folk som jobber gjør med valpen hele dagen? Det må jo være mye å tørke opp når en kommer hjem... 

Anonymkode: f44bd...452

Man planlegger og man reduserer tiden valpen er alene til et minimum.

Vår er nå 9 måneder og stueren. Hanhund. Men om vi glemmer oss ut og ikke følger med så vil det kunne ende opp med tiss eller bæsj inne. Men det er vår feil, og ikke hundens. Er fort noen uker mellom hvert uhell, og som regel som en følge av at jeg har sovnet på sofaen og glemt kveldens siste kveldstur. Hunden har allerede lært rutinen at det er en siste tur før legging, og når den da ikke kommer så må det ut inne. Min feil.

I tillegg var vi stort sett alltid med hunden frem til 5-6 måneders alderen og da gikk det mye på alenetrening. Burtilvenning hadde vi fra dag 1 og bur og separasjon har aldri vært et problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...