Gå til innhold

valp 4,5 mnd blir ikke stueren...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tispevalp på 4,5 mnd som jeg sliter med å få stueren... Valpen gir lite/utydelig signaler på å må ut og det blir mye bomturer ute og uhell inne. Noen tips til å få valpen til å bli tydeligere? Jeg må nevne at dette er en snusehunderase så å se etter snusing etc er ganske nytteløst ettersom hun konstant snuser rundt. :) 

Anonymkode: f44bd...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bare fortsett treningen. Ta henne med ut jevnlig og ofte. Ros når hun tisser ute, ikke bli irritert når hun tisser inne. Er dere ute og hun ikke tisser, ta henne med inn, hold henne i bånd og gå ut igjen etter 10-15 minutter. 

4,5mnd er ikke så veldig gammelt. Noen raser og noen individer trenger litt mer tid på seg før de blir stuerene. Hun vil etterhvert finne ut at man skal stille seg ved døren. 

Anonymkode: dce92...6f7

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta valpen ut til visse tidspunkt, feks alltid etter lek, søvn og måltider. Lag en rutine på at du tar valpen ut ofte nok til at uhell inne blir minimert. 

Noen har også suksess med å ha tissematte foran døra, som de sakte men sikkert flytter utenfor, slik at valpen skaper seg en rutine om å gå til døra når den må tisse. 

4,5 måneder er ikke gammelt, og noen valper trenger lengre tid. Jeg antar at den ikke kom til deg før den var 9-12 uker gammel, mange inntrykk og ting som skal synke inn på kort tid. 

Anonymkode: b8d2d...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønner du godt nok når hun tisser og bæsjer ute? Ikke bare "flink jente" og klapp på hodet? Dersom hunden er glad i mat, gi mat som belønning. Belønningen skal skje i samme sekund som hunden er ferdig å tisse, ikke 15 sekunder etterpå. 

Hva du skal velge som belønning, kommer an på hunden din. Hvor glupsk er den, og hvor mye setter den pris på alt spiselig? Jeg brukte rett og slett vanlige fôrkuler, men fra et annet fôr enn hunden normalt spiste til måltider, så de luktet litt annerledes. Hunden min er et grådig beist og sluker alt som har den fjerneste lukt av mat. Så for henne var det godt nok å få en fôrkule som belønning etter tiss og bæsj ute. Samme med den andre hunden min. Hannen ble husren på fire uker. Tispen noe lenger tid.

Er hunden kresen, kan du steke opp litt kyllingbryst, dele det i passe små munnbiter, og legge noe i en boks i kjøleskapet, og noe i fryseren. Ta ut av fryseren daglig eller når det begynner å bli tomt i kjøleskapet. Klipp deg en liten plastpose av en brødpose og legg i noen kyllingbiter og ha alltid den med i lomma når du går utendørs med valpen. Da har du belønning med deg hele tiden. Vær klar til å belønne med en gang du ser valpen huke seg ned for å gjøre fra seg, vent, og gi en liten bit av kyllingkjøttet som belønning øyeblikkelig når hunden har gjort fra seg (gi i samme sekund som den er ferdig! Timing av belønningen er alfa og omega) Pass på å ikke ta og gi den godbiten mens valpen tisser, for da kan du risikere at den avbryter tissingen og ikke får tømt seg helt som den skal.

Lykke til. Får hunden/valpen en belønning den virkelig trakter etter, så vil læringen gå kjapt.

Endret av Million
la til noe
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser blir ikke renslige før de er rundt ett år, uansett hva man gjør. 

Anonymkode: 000ba...d33

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ros valpen/gi god bit hver gang den går på do ute. Prøv og følg med på hunden 24/7 og se etter tegn på at den må på do, kanskje den går til en spesiell del av huset når den gjør fra seg? følg med på sånt. Løft hunden ut så fort den gjør fra seg inne, og aldri kjeft om den gjør det.

Anonymkode: 55f4a...08a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta hunden ut etter soving, leking og måltider. Gjør hun fra seg inne så løft henne opp med en gang og sett henne ut, uansett om hun ikke har gjort seg ferdig. 

Går an å legge en avis ved utgangsdøren (der hun skal signalisere) hvis hun forstår å gjøre fra seg på den. Hvis hun gjør det så kan du flytte avisen lengre og lengre ut. 

Har hunden tilgang til mye område så er det lurt å avgrense så det er lett å holde oversikt. Vi har også et kamera i gangen ved utgangsdøren for å følge med valpen vår, for å se om hun bare leker eller signaliserer at hun skal ut. Da slipper hun å ha en person som henger over seg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha gått tilbake til start, start på nytt rett og slett.  

Gå ut etter mat, lek og søvn, hver gang. 
Ikke gå tur. Du skal ut for å tisse/bæsje. Ikke for å leke, sosialisere eller noe sånt. Ut på do, gi ros og belønning når valpen gjør ifra seg og gå inn når valpen er ferdig. Gå til samme stedet hver gang. Finn en busk, tre eller gressflekk nærme huset. 
Rett før hun setter seg ned, så må du si "gå å tiss", så lett er det å lære en hund å tisse på kommando og å lære valpen at man er ute for å tisse og ikke for å leke. 

Når hunden ikke sir ifra, så  må du signalisere at du skal ut på do med hunden. Aldri tenkt over det før pappa aldri gjorde det med sine valper. Det faller meg naturlig å si "skal du ut å tiss?", "skal du ut å gå tur?", også "prater" jeg mens hunden hopper og danser rundt beina på meg når vi gjør oss klar til å gå ut. Dette gjør jeg automatisk uten å tenke meg om hver gang klokken nærmer seg tur. Gjort det siden han var valp.  
Pappa gjør ikke det, han sier ingenting, han roper ikke på hundene sin eller noe. Han bare reiser seg opp, hundene følger naturlig etter, han tar på båndet og går ut. Sier ikke et ord til hundene om at de skal ut og har aldri gjort det og han sleit veldig med å få hundene sine stueren som valp, alle 3. Bare en av dem varslet selv, de to andre sa ikke ifra selv når de måtte på do og de gikk naturlig nok bare å tisset og bæsjet i stillhet. For pappa fikk ingen mulighet til å ta de med ut, når de måtte ut fordi de sa aldri ifra. Han trente de ikke opp med ros og belønning ute, aldri gjort noen form for trening av sine hunder. Han er en mann av få ord. Hvordan de tre hundene ikke er helt krakilske villhunder er det ingen som forstår. Det er et mysterium hvordan de faktisk er hverdags lydige og kan å komme på kommando 😂

Min sier heller ikke ifra og har aldri gjort, men han lærte seg å bli stueren innenfor normaltiden allikevel. Fordi jeg sa ifra når vi skulle ut. Som valp så var det ut etter mat, lek og søvn. Når han ble større så ble det etter klokken. 

Anonymkode: 365bb...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, altså,. Vi tar valpen ut når man "skal" + en haug ganger når vi tror hun skal noe og så er det falsk alarm. 😅 Vi roser og belønner, sier kommandoer, men det hjelper ikke å på å få henne til å signalisere inne at hun må ut utenom de vanlige turene. Ofte skjer det jo at vi har vært ute og det ble tisset og bæsjet, men 20 min senere tisser hun inne på gulvet igjen..  🤷‍♀️ 

Vi sier også fra om at "nå skal du ut og tisse", men da tisser hun ofte i gangen på vei til døra. 

Egentlig lurer jeg på om vi går så ofte at valpen ikke skjønner at den må signalisere for å gå ut? 

Og ja, vet hun er ung og det nok går seg til, men det er litt slitsomt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et barn på 8 mnd som tisser seg ut om han ikke har på seg bleie. Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 7098a...b62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, altså,. Vi tar valpen ut når man "skal" + en haug ganger når vi tror hun skal noe og så er det falsk alarm. 😅 Vi roser og belønner, sier kommandoer, men det hjelper ikke å på å få henne til å signalisere inne at hun må ut utenom de vanlige turene. Ofte skjer det jo at vi har vært ute og det ble tisset og bæsjet, men 20 min senere tisser hun inne på gulvet igjen..  🤷‍♀️ 

Vi sier også fra om at "nå skal du ut og tisse", men da tisser hun ofte i gangen på vei til døra. 

Egentlig lurer jeg på om vi går så ofte at valpen ikke skjønner at den må signalisere for å gå ut? 

Og ja, vet hun er ung og det nok går seg til, men det er litt slitsomt..

Hvis valpen har sovet så bærer jeg den helt ut dit den kan tisse. Større sjanse for at den tisser ute og jeg kan rose. Er det bomtur ute så løfter jeg den opp og bærer den inn uten å si noe som helst. 

Ellers bruker jeg å si til hunder når de gir signal om å ut "må du ut?". Jeg bruker ordet "tiss" som kommando for å gjøre fra seg. Så ute sier jeg "gå å tiss". 

Og vær forsiktig med for mye ros og oppgiring ute når hun gjør fra seg. Ros er bra, men ikke så mye hun tror det er fest og lek og hun ikke har "tid" til å gjøre fra seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har selv et barn på 8 mnd som tisser seg ut om han ikke har på seg bleie. Hva gjør jeg galt?

Anonymkode: 7098a...b62

Riktig forum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett, vi hadde en som ikke ble stueren før nærmere 1 år, det er et slit, men det går seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fulgte «oppskriften» på lufting etter mat, lek og søvn. Mye ros og han lærte seg kommandoen «tisse». Ble likevel ofte uhell inne (da min feil).. men plutselig gitt stueren. Er nå 6,5 mnd og siste ukene ingen uhell inne. Skjedde når han ville begynne å prøve å løfte foten på tur. 

Anonymkode: c9e50...ea7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi måtte ta bort alle tepper. De var for fristende å tisse på. Vi er hyppig ute ennå, vi. Og vi er ikke helt i mål. Skal trappe opp rosen, der har vi litt ø gå på. Kylling blir detonerte. Valpen er syv mndr.

Anonymkode: 997c5...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 kjappe ting. Man har 1-3 sekunder på å gi belønning for å belønne riktig handling. Man må på forhånd lære hunden betydningen av rosen og ordene man bruker. Altså hunden må forstå at "bra" = godbit. Er jo her klikker trening faktisk er et veldig godt verktøy. Lær valpen at klikk betyr godbit, valpen setter seg ned for å gjøre sitt, den er ferdig du klikker og kan i fred og ro gi den en godbit istedenfor å måtte løpe bort til valpen for å gi en godbit i det sekundet den er ferdig.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen er jo bare liten enda, det er altfor tidlig til å bekymre seg over dette. Små valper har ikke blærekontroll og har ikke mental modenhet til å forstå konseptet enda. Som andre nevner, ta den ut jevnlig, gjerne ofte. Spesielt etter soving, lek og spising. Samt når den begynner å snuse krinker og kroker og virke urolig.

Du kan belønne hvis du vil, men det er egentlig ikke nødvendig. Så lenge valpen lærer at det finnes et "ute", dvs at den er ute jevnlig, så blir den som regel alltid stueren av seg selv når den er fysisk og mentalt moden nok. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2022 den 14.50):

Jeg har hatt flere hunder som aldri signaliserer at de må ut å tisse. De får etter hvert god blærekontroll, og holder seg til jeg tar dem med ut. Så at hunden lærer seg å si ifra selv er ikke nødvendigvis noen selvfølge (med mindre man aktivt går inn for å lære den det). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Ser ut for at jeg får smøre meg med tålmodighet en god stund til. Ikke at det er såå ille heller, idag har det gått riktig så bra faktisk. Og selv en runde diare i helga landa alt på avispapiret på balkongen helt på eget iniativt fra valpen, så noe har hun skjønt da. 

Men jeg lurer jo på hva folk som jobber gjør med valpen hele dagen? Det må jo være mye å tørke opp når en kommer hjem... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...