Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har forstått det slik at spania og eu er sure på norge fordi de har tatt en spansk fiskebåt i arrest og mener at de ikke har lov til det. Kan noen forklare meg hva de egentlig er uenige om?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Norge har i flere tiår hevdet å hatt rett til kontroll av fiske rundt Svalbard. Ingen andre land har offisielt anerkjent Norges rett til dette, vi har egentlig bare vært enige med oss selv... det har bare blitt sånn at Norge har hevdet seg der. Hver gang har det vært protester og Norge har fortsatt å hevde sin suverenitet i sonen. Av mange årsaker, kontroll med fisket pga miljøet og selvsagt også det økonomiske.

Nå er det sånn at andre land har sett seg svært lei på Norges arroganse og flere nå, bla. Russland og Spania prøver de grensene for hva som egentlig skal gjelde.

Skrevet
Jeg har forstått det slik at spania og eu er sure på norge fordi de har tatt en spansk fiskebåt i arrest og mener at de ikke har lov til det. Kan noen forklare meg hva de egentlig er uenige om?

Trålerne ble tatt fordi de hadde fanget blåkveite i fiskevernsonen rundt Svalbard.

1) Med støtte i Svalbardtraktaten hevder Norge sin rett til å reagere mot ulovlig fangst i fiskevernsonen rundt Svalbard.

2) Fangst av blåkveite er ulovlig (med unntak av tillatt forskningsfangst). Den er fredet.

Spania anerkjenner ikke Norges forvaltningsrett i fiskevernsonen.

Hvorvidt det er landene Russland og Spania som står bak fangst av fredet fisk for å prøve Norges suverenitet i området...er jeg litt tvilende til.

Skrevet

Hvis Norge ikke holder på sitt her, bil det neste ikke være fiskeflåter, men spanske og russiske oljerigger utenfor svalbard. Dette er et viktig område for utvinning av naturressursser i fremtiden for norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...