Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #1 Skrevet 23. november 2005 På begge sider har vi tilsammen 7 tantebarn. Da inkludert vår sønn. Jeg syns det er hyggelig med brudepiker så kunne tenkt meg det. Vi kommer selfølgelig til å bruke vår sønn som da vil være 2 år. Vet han er liten, men siden han er vår sønn vil vi så gjerne ha han med. Det er flest nieser på vår side og en nevø som er 7 mnd eldre enn sønnen vår. Alderen deres vil være om to år den eldste 7 år, neste 6 år. De er på min side og kusiner. Fra min manns side er det to søsken jenter på da 4.5 år og 2 år. Jeg vil nødig fornærme noen og lage oppstyr, for jeg vet ikke hvem jeg skal velge. Føler og tror at våre søsken vil at deres barn skal få den æren av å være brudepike. Det forstår jeg så godt. Men jeg syns 7 barn blir i det meste laget. Eller er jeg sær her? Uansett hva dere måtte mene om det så har min mann og jeg bestemt at vi må velge ut noen brudepiker. Selv har jeg nærmest forhold til hun eldste. Jeg var som en mamma for henne og hun er barnet til min nære søster. Den andre jenta liker meg ikke. Har alltid hatt et anstrengt forhold der. Enda jeg alltid er blid, tar kontakt og prøver å være en god tante. Men uten hell. Mora hennes min eldste søster har jeg et kaldt forhold til. Vi er på talefot, men nesten som bekjente på mange måter. Trist Jeg er redd for å gjøre forskjell på disse niesene mine for jeg vil at de skal vite at jeg er like glad i dem begge. Men som sagt min eldste niese har jeg et veldig nært forhold til.. Lillebroren til hun nest eldste jenta kommer jeg ikke til å ha som brudesvenn. Syns det holder med gutten vår. Vi vil helst ha to brudepiker og sønnen vår som brudesvenn. Men siden det er to søsken par her så syns jeg det er ille å gjøre forskjell på de å. Velger jeg den nest eldste jenta må jeg ha lillebroen hennes også .. Hun eldste jenta er enebarn... Så er det jo søstre på min manns side. Den eldste på da 4.5 år. Jeg syns det er greit at min mann vil ha henne som brudepike da han vil ha noen fra sin familie. Men igjen føles det slemt å da ikke velge hennes lillesøster som er like gammel som min sønn. Så har jeg allerede spurt min eldste niese om hun ville være brudepike. Det ville hun. Jeg spurte for denne jenta har opplevd så mye smerte og traumer i livet sitt. Så i etterkant vurderte jeg at for å slippe å ta hensyn til alle så kunne jeg droppet brudepikene og bare hatt vår sønn. Men nå kan jeg ikke gå tilbake på mitt ord for min eldste niese. Vil jo ha henne også. Så etter en ganske lang og omstendelig forklaring så argumenterer vi med at for oss hadde det da passet best å velge eldste jente fra min side og eldste jente fra hans side. Andre søsken og niese blir da ikke valgt. Det er vårt ønske.. Men jeg er så usikker. Nå har dere fått vite litt hvordan jeg tenker. Skal jeg som bruden få lov å bestemme uten at jeg skal få onde blikk og meninger eller skal jeg blidgjøre andre på min store dag. Tenker mest på den nest eldste jente fra min side som ikke blir valgt. Har så resptekt for eldste søstra mi og er sikker på at hun ville blitt forbanna om jeg ikke valgte dattern hennes. Noen som kan hjelpe meg her?
tommeline Skrevet 23. november 2005 #2 Skrevet 23. november 2005 Jeg ville valgt alle eller ingen (foruten sønnen deres). Evt droppet den minste av jentene hvis hun bare er 2 år. Du bedrer i alle fall ikke forholdet ditt til din yngste niese ved å ikke la henne være brudepike, men bare den eldste. Unger merker når det blir gjort forskell.
liv Skrevet 23. november 2005 #3 Skrevet 23. november 2005 Hva med å ikke kalle det brudepike forran de andre barna men si at hun skal følge deres sønn og sitte med han for å holde han rolig under vielsen? Små barn kjøper det meste bare det blir forklart og at foreldrene ikke kommenterer det negativt.
Grooo Skrevet 23. november 2005 #4 Skrevet 23. november 2005 Dere kan jo diskutere litt hva det vil si å være brudepike/svenn i ders bryllup da... Kanskje de kan få pynte seg litt ekstra og gå bak deg inn i kirken, og så sitte pent på første rad.. Kanskje de ikke trenger bli med til fotografen engang, men ta noen bilder i selskapet bare... Feks... Mange løsninger som gjør at de kan være med, i alle fall "litt"
Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #5 Skrevet 23. november 2005 Dere kan jo diskutere litt hva det vil si å være brudepike/svenn i ders bryllup da... Kanskje de kan få pynte seg litt ekstra og gå bak deg inn i kirken, og så sitte pent på første rad.. Kanskje de ikke trenger bli med til fotografen engang, men ta noen bilder i selskapet bare... Feks... Mange løsninger som gjør at de kan være med, i alle fall "litt" ← Ja dette har jeg også kommet inn på . At om jeg valgte alle i kirken men at de ikke ble med til fotografen. Men at de kan stille seg opp foran kirketrappen eller noe.. Er det vanlig at brudepiker/svenner går foran eller bak bruden? Men om de alle skal være brudepiker/svenner så måtte de alle hatt på like kjoler osv ?
Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #6 Skrevet 23. november 2005 Hva med å ikke kalle det brudepike forran de andre barna men si at hun skal følge deres sønn og sitte med han for å holde han rolig under vielsen? Små barn kjøper det meste bare det blir forklart og at foreldrene ikke kommenterer det negativt. ← Jeg hadde sett for meg at min eldste niese kunne passet på min sønn og kansje leid ham i hånden når de gikk sammen. Så om jeg skulle valgt alle barna kunne jo de andre passet på sine små søsken...
Grooo Skrevet 23. november 2005 #7 Skrevet 23. november 2005 Og de går forran eller ikke... Det kommer vel ann på om man er redd "brudepiken tar all oppmerksomheten". Folk gjør forskjellig...
Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #8 Skrevet 23. november 2005 Jeg ville valgt alle eller ingen (foruten sønnen deres). Evt droppet den minste av jentene hvis hun bare er 2 år. Du bedrer i alle fall ikke forholdet ditt til din yngste niese ved å ikke la henne være brudepike, men bare den eldste. Unger merker når det blir gjort forskell. ← Er enig med deg. Har tenkt at alle eller ingen. Men følelsesmessig er jeg usikker. For på den store dagen vil man jo være sammen med de man er glad i. Jeg tror at min nest eldste niese ikke hadde brydd seg, siden hun ikke liker meg.. Men uansett ville jeg ikke holdt henne utenfor. Det blir ikke riktig.
Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #9 Skrevet 23. november 2005 Og de går forran eller ikke... Det kommer vel ann på om man er redd "brudepiken tar all oppmerksomheten". Folk gjør forskjellig... ← Jeg syns jo det er mest vanlig og ser best ut at barna kommer foran. Stakkars barn. Å la de gå bak er for ille. Men har jo nettopp tenkt på at siden vi har så mange tantebarn da 7 og de er små barn så er jeg redd jeg vil få liten oppmerksomhet. Slik er det bare når de små nusselige kommer gående i finstasen. Det er greit for meg. Men blir bekymret om jeg må ha alle 7. Men om jeg lar de få gå et stykke foran meg går det nok bra
liv Skrevet 23. november 2005 #10 Skrevet 23. november 2005 De kan jo gå forran å kaste kronblader eller noe sånt da!
Gjest Mzfire Skrevet 23. november 2005 #11 Skrevet 23. november 2005 De kan jo gå forran å kaste kronblader eller noe sånt da! ← Artig Det hadde vært noe... Men skal bruden kjøpe antrekkene til sine svenner/ piker?
Gjest Markblomsten Skrevet 24. november 2005 #12 Skrevet 24. november 2005 Og de går forran eller ikke... Det kommer vel ann på om man er redd "brudepiken tar all oppmerksomheten". Folk gjør forskjellig... ← Det kommer an på om bruden har slep eller ikke. Hvis hun har slep skal de gå bak og passe på det. De kan jo gå forran å kaste kronblader eller noe sånt da! ← Jeg skal ha slep (hysj, hysj...) og derfor skal to av brudepikene våres gå bak og 'passe på' slepet. De to andre vil gå foran meg inn, trolig med litt god avstand. Artig Det hadde vært noe... Men skal bruden kjøpe antrekkene til sine svenner/ piker? ← Vi kjøper stoffet til brudekjolene dems, og så syr bestemødrene og min mor kjolene. veldig fornøyd med den løsningen ja!
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #13 Skrevet 24. november 2005 Jeg har vært brudepike to ganger, en gang gikk jeg foran, andre gangen bak. Begrunnelsen for å gå bak (hun hadde ikke slør) var at jeg og den andre jenta ikke skulle ta oppmerksomheten. Jeg vet ikke hva som er vanlig mht hvem som betaler kjoler/antrekk, husker ikke hva mine foreldre gjorde/brudeparene gjorde da jeg var liten. Men hvis du har mye føringer på hvordan det hele skal se ut osv bør du vel ihvertfall betale. Er vanskelig å bare velge noen - men løsningen om at sønnen trenger følge - og derfor får følge av det eldste barnet fra hver familie er jo en grei måte å løse det hele på
Gjest Gamle Alex Skrevet 24. november 2005 #14 Skrevet 24. november 2005 Hvorfor ha brudepiker hvis man er så redd for at de skal ta oppmerkomhet. Jeg tenkte ikke på det engang jeg. Tro meg , du får nok oppmreksomhet den dagen uansett
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #15 Skrevet 24. november 2005 Artig Det hadde vært noe... Men skal bruden kjøpe antrekkene til sine svenner/ piker? ← vi kommer til å gjøre det (vi skal bare ha to uten om våre egne 3 barn da men...), men jeg kommer ikke til å kjøpe dyre kjoler... ta meg en tur rundt i de store kjedene nå føre jul, der har de så mye fint nå så... og nei, min egen datter kommer ikke itl å få dyrere kjole!!! men hun skal ha bukett, og tiara/ blomster i håret, alt ettersom hva jeg skal ha...
Gjest Hippopotamus Skrevet 24. november 2005 #16 Skrevet 24. november 2005 Jeg synes det må gå ann å kutte ut de to to-åringene. Tre to-åringer synes jeg må være litt i meste laget å holde styr på. Ingen kan vel bli sure for at dere kutter ut de to, selv om sønnen deres er like liten. En sønn blir tross alt noe annet. Og så små barn reagerer jo ikke selv. Da sitter dere igjen med en sju-åring og en seks-åring fra din side, og en fire-åring fra din manns side pluss sønnen deres. Det er en mer enn dere ønsker dere, men jeg synes det ville være galt å kutte ut den niesen du har et dårlig forhold til. Da blir forholdet bare verre, særlig hvis hun er den eneste "store" som ikke blir valgt.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2005 #17 Skrevet 24. november 2005 Å velge den eldste jenten fra begge sider må da være greit.... Det skal være noen privelegier ved å være eldst At deres sønn er eneste brudesvenn er jo også naturlig. Han bør jo få en sentral plass i bryllupet. Ville ikke ha tatt hele gjengen som brudepiker. Synes personlig det er alt for mye med så mange.
Gjest Mzfire Skrevet 24. november 2005 #18 Skrevet 24. november 2005 Hvorfor ha brudepiker hvis man er så redd for at de skal ta oppmerkomhet. Jeg tenkte ikke på det engang jeg. Tro meg , du får nok oppmreksomhet den dagen uansett ← Egentlig er jeg både glad i oppmerksomhet og ikke på en gang Så faktisk at jeg har noen som kan gå med meg er jo opmuntrende og får meg til å slappe av. Det var først her inne at jeg kom til å tenke på at brudepiker kunne ta oppmerksomheten. Men innerst inne er jeg ikke redd for det. Pluss som du sier, en får nok oppmerksomhet den dagen.
Gjest Gjest_snuppa_* Skrevet 25. november 2005 #19 Skrevet 25. november 2005 Alle eller ingen!!!! Det må være utrolig sårt å være den som ikke blir bedt. Da snakker jeg ikke om 2-åringen, tror ikke hun bryr seg. Du sier at du har bedt den ene niesen din fordi dere har så god kontakt og at hun andre kanskje ikke bryr seg fordi hun ikke liker deg. Hvis det er tilfelle så tror jeg at den niesen takker nei om du spør. Barn sier ikke ja til ting de ikke vil, og hvis hun vil så liker hun deg kanskje likevel??? Men hva med å snakke med foreldrene først? Det er ikke sikkert de vil at barna skal være brudepiker..... Jeg hadde samme dilemma, så jeg snakket med foreldrene deres og sa at hvis barna ville så kunne de være brudepiker men at jeg desverre ikke hadde råd til å kjøpe kjoler til alle sammen så det måtte de holde selv. Alle takket ja og nå har jeg 2 svenner og 6 piker. 4 av dem er mine egne, resten er mine kusiner. Jeg tror det blir kjempegøy, er ikke redd for at de skal "stjele" oppmerksomheten. Jeg vet at dette vil glede dem og hva er vel bedre enn å la en pike få prinsessedrømmen oppfylt for en dag?
Gjest gjest 0 Skrevet 26. november 2005 #20 Skrevet 26. november 2005 Jeg ville kuttet ut 2-åringene (ikke sønnen deres selvfølgelig), og sendt alle avgårde foran dere. Kanskje sønnen deres først. Han kan gå og kaste roseblader for eksempel. Så kan jentene komme etter. Eller du kan sende deres sønn alene først og jentene etter deg. Det kan være fint! Jeg hadde ikke brydd meg om de stjeler oppmerksomheten iallefall...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå