AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Holder vel med førerkort eller pass? Anonymkode: 7fe6f...432
Gjest Athena Catalina Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 (endret) Holder med førerkort, du trenger ikke pass for å hente pakke. Bankkort med bilde hadde også holdt. Endret 20. august 2022 av Athena Catalina
Million Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 (endret) Athena Catalina skrev (1 time siden): Holder med førerkort, du trenger ikke pass for å hente pakke. Bankkort med bilde hadde også holdt. Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. Endret 20. august 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Million skrev (1 time siden): Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. Dette er en pakke fra Zalando. Da holder det kanskje med førerkort? Anonymkode: 7fe6f...432
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Når jeg henter pakker så ber de ikke om legitimasjon hvis ikke det er en rekommandert sending. Da godtar de førerkortet mitt. På vanlige pakker så holder det å skrive under her i hvert fall. Anonymkode: 6f84a...294
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #6 Skrevet 21. august 2022 Million skrev (22 timer siden): Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. Bankkort med bilde er godkjent legitimasjon i Norge, bare tull å si noe annet. Anonymkode: 358a5...31e 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #7 Skrevet 21. august 2022 Million skrev (22 timer siden): Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon/ https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter Anonymkode: 358a5...31e
Gjest ti10 Skrevet 21. august 2022 #8 Skrevet 21. august 2022 Million skrev (22 timer siden): Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. Men er det ulike krav hos ulike tjenestetilbydere? For Vegvesenet godtar åpenbart bankkort med bilde: https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon/ Når det er sagt, har jeg jo alltid syntes det har vært rart at bankkort med barnebilder av folk har vært godkjent som gyldig legitimasjon ...
Million Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Bankkort med bilde er godkjent legitimasjon i Norge, bare tull å si noe annet. Anonymkode: 358a5...31e AnonymBruker skrev (13 minutter siden): https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon/ https://www.posten.no/motta/legitimasjon-og-fullmakter Anonymkode: 358a5...31e ti10 skrev (8 minutter siden): Men er det ulike krav hos ulike tjenestetilbydere? For Vegvesenet godtar åpenbart bankkort med bilde: https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/gyldig-legitimasjon/ Når det er sagt, har jeg jo alltid syntes det har vært rart at bankkort med barnebilder av folk har vært godkjent som gyldig legitimasjon ... De fleste steder godtar det for så vidt ennå, men det er på vei til å fases ut. Snart vil alle bankkort være uten bilde, og dermed ikke lenger legitimasjon. Alle nye bankkort nå utstedes uten bilde. I løpet av få år vil de være borte, og da må folk ha skaffet annen leg.(hvis bankkortet er det eneste de har hatt) Men da jeg fredag skulle hente en verdisending (rek.) på posten ble jeg bedt om noe annet enn bankkort, som sagt... Endret 21. august 2022 av Million 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Million skrev (23 timer siden): Det kommer an på hva du skal hente. I går hentet jeg et Buypass smartkort på post-i-butikk, og måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde. Måtte legge frem Nasjonalt id-kort (som jeg har). Det var en rekommandert sending. Buypass smartkort kommer som PUM sending. De er ekstra strenge og krever id-kort eller pass. Alle andre sendinger som krever id kan man bruke førerkort eller bankkort med bilde på. Anonymkode: 9f3d7...4a5 1
Million Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Buypass smartkort kommer som PUM sending. De er ekstra strenge og krever id-kort eller pass. Alle andre sendinger som krever id kan man bruke førerkort eller bankkort med bilde på. Anonymkode: 9f3d7...4a5 Ja, jeg skriver jo det! "Kommer an på hva du skal hente" skrev jeg. Det er altså ikke alltid bankkort med bilde er godkjent leg. nå heller, og det er i gang med å fases ut etter hvert som nye bankkort utstedes uten bilde lenger.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Jeg har ikke vist id på henting av vanlige pakker siden før pandemien kom! Anonymkode: 353a9...4da
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #13 Skrevet 21. august 2022 On 8/20/2022 at 9:49 AM, AnonymBruker said: Holder vel med førerkort eller pass? Anonymkode: 7fe6f...432 Ja Anonymkode: ed6fd...702
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #14 Skrevet 21. august 2022 On 8/20/2022 at 1:31 PM, AnonymBruker said: Dette er en pakke fra Zalando. Da holder det kanskje med førerkort? Anonymkode: 7fe6f...432 Da holder det med førerkort appen Anonymkode: ed6fd...702
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #15 Skrevet 22. august 2022 Million skrev (22 timer siden): Ja, jeg skriver jo det! "Kommer an på hva du skal hente" skrev jeg. Det er altså ikke alltid bankkort med bilde er godkjent leg. nå heller, og det er i gang med å fases ut etter hvert som nye bankkort utstedes uten bilde lenger. Da er det kanskje greit å nevne de unntakene. Du nevnte kun rekommandert, og det krever ikke id-kort/ pass. Kun PUM sendinger har så strenge krav. Når det ikke er bankkort med bilde lengre kan man fortsatt bruke f.eks. førerkort på andre sendinger som ikke er PUM. Anonymkode: 9f3d7...4a5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #16 Skrevet 22. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Da er det kanskje greit å nevne de unntakene. Du nevnte kun rekommandert, og det krever ikke id-kort/ pass. Kun PUM sendinger har så strenge krav. Når det ikke er bankkort med bilde lengre kan man fortsatt bruke f.eks. førerkort på andre sendinger som ikke er PUM. Anonymkode: 9f3d7...4a5 Bankkort med bilde er godkjent legitimasjon også ved PUM, med mindre avsender spesifikt ber om pass. https://www.bring.no/vilkar/post-pum-vilkar-for-personlig-utleveringing-mottakingsbevis-pum Million skrev (På 21.8.2022 den 10.19): De fleste steder godtar det for så vidt ennå, men det er på vei til å fases ut. Snart vil alle bankkort være uten bilde, og dermed ikke lenger legitimasjon. Alle nye bankkort nå utstedes uten bilde. I løpet av få år vil de være borte, og da må folk ha skaffet annen leg.(hvis bankkortet er det eneste de har hatt) Men da jeg fredag skulle hente en verdisending (rek.) på posten ble jeg bedt om noe annet enn bankkort, som sagt... Du skrev "måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde". Og det medfører ikke riktighet! Irriterende at du ikke kan ta til deg den informasjonen og si, beklager jeg tok feil. Dessuten sendes ikke alle nye bankkort nå ut uten bilde, nok en feil fra din side. Dette til info. Anonymkode: 358a5...31e
Million Skrevet 22. august 2022 #17 Skrevet 22. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Bankkort med bilde er godkjent legitimasjon også ved PUM, med mindre avsender spesifikt ber om pass. https://www.bring.no/vilkar/post-pum-vilkar-for-personlig-utleveringing-mottakingsbevis-pum Du skrev "måtte legitimere meg med det som anses som gyldig legitimasjon i Norge nå, og det er ikke bankkort med bilde". Og det medfører ikke riktighet! Irriterende at du ikke kan ta til deg den informasjonen og si, beklager jeg tok feil. Dessuten sendes ikke alle nye bankkort nå ut uten bilde, nok en feil fra din side. Dette til info. Anonymkode: 358a5...31e Hva vil du at jeg skal si? Skal jeg begynne og lyve for å tekkes deg og linkene dine, tror du? Jeg ble avkrevd den legitimasjonen jeg skrev, ferdig med den saken. Jeg akter da ikke forandre på fakta for at du skal bli fornøyd! Kanskje andre ansatte i posten gjør andre ting, hva vet vel vi? Jeg googlet litt rundt ang. det med bankkort uten bilde, og på de bankenes hjemmesider som jeg var innom, står det at bankkort med bilde er i ferd med å fases ut. Fra nå og i løpet av 2-3 år. Blant annet her på Dnb's hjemmesider står dette, Norges største bank. Jeg kjenner flere som er DNb kunder og som allerede har fått nye bankkort, der det ikke er bilde lenger. Det samme sier Sparebanken1 på sine nettsider her. Og her står det at mange banker "har allerede stoppet å lage bankkort med bilde" og at Nordea og Danske bank og så har startet utfasingen av bankkort med bilde.... Jeg gidder ikke lete frem flere. Du skjønner tegninga. REDIGERT; Nordea har nå som standard at nye bankkort utstedes UTEN bilde, men at de kan tilby bankkort med bilde hvis kunden absolutt vil ha det og ber om det (i alle fall i en overgangsfase og antageligvis pga eldre osv) Endret 22. august 2022 av Million stavefeil rettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå