Gå til innhold

Tam

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg prøvde å sette inn en tampong for første og siste gang for et år siden. Jeg fikk satt den inn. Var veldig vondt fordi jeg ikke klarte å slappe av der nede. Jeg badet i svømmehallen og etterpå da jeg skulle ta den ut. Da datt bomullet ut av den? Tror dette skjedde under eller etter badinga fordi den var sånn da jeg dro den ut. Fordi da jeg trakk tampongen ut igjen? Så fikk jeg nesten ikke dratt den ut? Fordi bomullen hadde hopet seg ut av den strømpen den ligger i? Så da delte tampongen seg i flere steder, og var en slags klump utenpå strømpa. Jeg ble livredd og fikk den heldigvis ut, og det var veldig vondt. Jeg hadde vondt der nede hele den dagen. Fordi den var jo mye større siden bomullet var dettet ut og blåst seg opp inne i livmora. Hvorfor hender dette? Hvorfor datt bomullet ut av strømpa? Og nå tør jeg ikke å bruke tamponger mere heller., :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Fordi den var jo mye større siden bomullet var dettet ut og blåst seg opp inne i livmora.

En tampong kan ikke under noen som helst omstendighet komme seg inn i livmoren. Livmorsåpningen er ikke større enn... ja, tenk deg at du lager en bitteliten prikk der med en knappenål. Du får IKKE noe gjennom der utenom når det skal noe gjennom der, nemlig under en fødsel.

Tamponger blir for øvrig litt rare når man bader. I tillegg til blodet suger de jo til seg masse vann, og de faller derfor litt mer fra hverandre når du drar dem ut. Det er ikke farlig, det er ingen ting som blir liggende igjen inni der, og det er som sagt ikke noe som kan komme seg videre innover. Gi tampongene en ny sjanse under "normale" forhold, dvs. ikke bad med den, og se om det går bedre. Bruk den minste størrelsen og ta deg god tid. Hvis du synes det er vondt/vanskelig å få den inn kan du bruke litt glidemiddel eller vaselin på tuppen.

Skrevet
Livmorsåpningen er ikke større enn... ja, tenk deg at du lager en bitteliten prikk der med en knappenål. Du får IKKE noe gjennom der utenom når det skal noe gjennom der, nemlig under en fødsel.

Hvordan skulle man kunne bli gravid ved samleie om noe ikke kom seg gjennom livmorsåpningen? ;)

Skrevet

Vel, jo, NOE kommer inn der, men ikke på størrelse me en tampong. Den forsvinner IKKE så langt inn.

Jeg anbefaler å prøve igjen, med en liten en, og slappe helt, helt av, og ikke bade. (og la den sitte i passe tid, ikke ta den ut med en gang, da er den tørr, og det er mindre behagelig)

Første gangen jeg prøvde var det også vondt. Jeg hadde ikke fått den langt nok inn, har jeg oppdaga. Det var rett og slett ikke noe for meg, jeg droppa det. Gikk et år eller to, og prøvde igjen, og da gikk det myyye bedre. (nå må det sies, jeg var jomfru første gangen, det har ikke noe å si vil jeg tro, annet enn at jeg andre gangen jeg prøvde visste at der var da plass til noe som var langt større en tampongen, så det måtte jo være mulig....)

Nå kunne jeg aldri tenkt meg å gå tilbake til bind i alle fall.

Prøv, slapp av, og ikke bad, så ser du hvordan det går :)

Skrevet (endret)

Prøv tampax. Den har en glatt innføringshylse og er mye enklere å føre inn. Jeg er "ivrig tampongbruker" :ler: og synes det er det beste alternativet. Og så slipper man jo å putte fingeren oppi der og... mer renslig.

Men det er også veldig viktig å velge tampong med riktig oppsugningsgrad. Bruker heller en med lav oppsugning og bytter oftere. Blir det for tørt blir det ubehagelig, spesiellt innføringen.

Endret av siebaeo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...