Gå til innhold

Kan jeg be venn betale drosje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på byen, og en venn ble dårlig. Jeg valgte å få tak i en drosje, og fikk han hjem. Han var skikkelig dårlig, og ville ikke klart å ta buss. Jeg sov på sofaen for å passe på han, men dro hjem til meg selv på morgenen. Nå lurer jeg på om jeg kan be han om penger for drosjen? Han ba meg jo ikke om å skaffe den, men jeg gjorde det fordi han trengte den hjelpen.

Hvordan ville dere løst dette? 

Anonymkode: 0e487...9b0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det ville jeg ha droppet å be om.

Men hvorfor ringte du ikke etter en ambulanse til han om han ble så dårlig?

Anonymkode: 3688c...ae8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, det ville jeg ha droppet å be om.

Men hvorfor ringte du ikke etter en ambulanse til han om han ble så dårlig?

Anonymkode: 3688c...ae8

Han var jo bare kjempefull. Trengte ikke ambulanse. Bare hjelp til å komme trygt hjem.

Ja, er litt usikker på om jeg skal be om pengene. Neste gang kan det være jeg som trenger hjelp.

Men samtidig tenker jeg at hvis det hadde vært meg, og jeg fikk vite at noen hadde fått meg hjem med drosje, så hadde jeg betalt i etterkant.

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Nei, jeg hadde ikke bedt om penger til drosjen i det tilfellet. 

Skrevet

Jeg hadde nok droppet det. Du gjorde en god gjerning! Man gjør det fordi man er en god venn, og jeg tenker at i alle gode forhold, så får man tilbake det man gir. 

• Liker 5
Skrevet

Spørs om det er snakk om 200 eller 1000 kr, liksom…

Anonymkode: 7c882...669

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sett an situasjonen litt. Er han alltid den som blir drita og ikke klarer å ta vare på seg selv, mens du stadig sitter igjen med "barnevaktjobben"? Da hadde jeg gitt klar beskjed om at han skyldte deg penger for drosjen. Er det et engangstilfelle, eller det er mer tilfeldig at det var han og ikke du som ble for full akkurat denne gangen hadde jeg droppet det. 

Anonymkode: bcccb...629

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var på byen, og en venn ble dårlig. Jeg valgte å få tak i en drosje, og fikk han hjem. Han var skikkelig dårlig, og ville ikke klart å ta buss. Jeg sov på sofaen for å passe på han, men dro hjem til meg selv på morgenen. Nå lurer jeg på om jeg kan be han om penger for drosjen? Han ba meg jo ikke om å skaffe den, men jeg gjorde det fordi han trengte den hjelpen.

Jeg hadde spurt. Om vi kan dele på drosjen. En riktig venn vil skjønne og deler, man gir og tar. Trenger du pengene, så si ifra. Trenger du dem ikke så dropp det. Han får ”bjuda” neste gang :)

Anonymkode: 2c4d2...dc1

• Liker 3
Skrevet

Ser det litt an. Men jeg er ung, så disse hundrelappene er ikke akkurat det jeg trengte å bruke de på.

På den annen side. Var det jeg som trengte den ekstra hjelpen, så ville jeg håpe noen ville hjelpe meg og at det ikke var pengene til drosje som satte en stopper for det.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er stort sett av den meningen at man  gjerne spanderer turen på de som sitter på når det passer seg slik. Gjelder både når jeg kjører selv og når jeg skal hjem med taxi og en annen sitter på et stykke.

Men i dette tilfellet hadde min venn fått klar beskjed. Du ble drita i går og klarte ikke å komme deg hjem. Jeg tok deg med i taxi - Du betaler!

Skrevet
Brunello skrev (2 minutter siden):

Jeg er stort sett av den meningen at man  gjerne spanderer turen på de som sitter på når det passer seg slik. Gjelder både når jeg kjører selv og når jeg skal hjem med taxi og en annen sitter på et stykke.

Men i dette tilfellet hadde min venn fått klar beskjed. Du ble drita i går og klarte ikke å komme deg hjem. Jeg tok deg med i taxi - Du betaler!

Føler litt på dette ja. Hadde han falt og slått seg, og trengt hjelp for noe han ikke var skyld i selv, så ville jeg tenkt at dette gjør jeg for en god venn. Og mest sannsynlig hadde han hatt nærvær nok til å betale selv.

Å drikke seg fra sans og samling er ikke ok. Men kan ikke forlate noen i slik tilstand heller.

Håper det ordner seg. Merker at jeg tenker en del på dette, og får et litt uggent forhold til han jo lengre tid det går.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Føler litt på dette ja. Hadde han falt og slått seg, og trengt hjelp for noe han ikke var skyld i selv, så ville jeg tenkt at dette gjør jeg for en god venn. Og mest sannsynlig hadde han hatt nærvær nok til å betale selv.

Å drikke seg fra sans og samling er ikke ok. Men kan ikke forlate noen i slik tilstand heller.

Håper det ordner seg. Merker at jeg tenker en del på dette, og får et litt uggent forhold til han jo lengre tid det går.

Hvordan tror du han hadde håndtert det hvis det var motsatt? 

Anonymkode: 400a6...e16

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvis det har skjedd en gang, la det gå, det er kjipt å spørre om penger i en sånn situasjon 

Anonymkode: c8293...c37

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...