Gå til innhold

Klitoris lite sensitiv postpartum. Vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Flere her som har erfart at klitoris har blitt mindre sensitiv etter svangerskap? Jeg er fem måneder postpartum.

Klitoris blir ikke stiv av seg selv, og det skal mye til å «vekke den». Jeg kan få orgasme, men den er svak og stusslig 😕 Jeg blir heller aldri våt lenger.

Jeg har aldri ammet, men er åpen for at det kan være hormonell årsak. Hvis ikke, vet jeg ikke om det er andre årsaker, og om det kan gå seg til etter lenger tid.

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 95332...7c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke merket noe til det du beskriver, nei.

(Forresten: hvorfor bruker du begrepet "postpartum"?)

Anonymkode: d8ac8...479

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Flere her som har erfart at klitoris har blitt mindre sensitiv etter svangerskap? Jeg er fem måneder postpartum.

Klitoris blir ikke stiv av seg selv, og det skal mye til å «vekke den». Jeg kan få orgasme, men den er svak og stusslig 😕 Jeg blir heller aldri våt lenger.

Jeg har aldri ammet, men er åpen for at det kan være hormonell årsak. Hvis ikke, vet jeg ikke om det er andre årsaker, og om det kan gå seg til etter lenger tid.

Hva er deres erfaringer rundt dette?

Anonymkode: 95332...7c8

På grunn av hormonelle endringer (bla. Østrogenfall) etter fødsel er det vanlig med tørrhet og liten sexlyst. Hvor lenge denne perioden varer er individuelt, og avhengig av bla. amming og om menssyklus er normalisert. For mange kvinner, også de som ikke har ammet i det hele tatt, er ikke hormonbalansen gjenopprettet før det har gått ca 6 mndr siden fødsel. Og det er ikke unormalt at det tar lengre tid. 

I tillegg er det psykologiske faktorer som spiller inn på sexlyst; behovet for nærhet og kroppskontakt fylles av babyen, søvnmangel, og et endret fokus på prioriteringer (baby foran mann/sex). 

Du skriver at klitoris ikke blir stiv av seg selv lenger og bruker lang tid på å vekkes; men er du kåt (nok) når du (eller partner) begynner å stimulere klitoris? Hvis ikke så er det lurt å begynne berøringene laaaangt unna klitoris, og å bruke glidemiddel når du tilslutt går over på direkte klitorisstimuli. Jeg var godt voksen før jeg oppdaget at klitoris"skaftet" fantes, og at det (for meg) var stedet å begynne fremfor å gå rett på klitorishodet (som bare føles numment hvis jeg/partner går rett dit med det samme). 

K40 

Anonymkode: 00cb0...022

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har ikke merket noe til det du beskriver, nei.

(Forresten: hvorfor bruker du begrepet "postpartum"?)

Anonymkode: d8ac8...479

Hvorfor ikke bruke begrepet postpartum? Det er korrekt.

Anonymkode: 29351...b89

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg opplevde også at det var lite følelse i klitoris etter fødsel. Husker ikke eksakt når det kom tilbake,men tok nesten et år😳 Skal også sies at jeg ikke opplevde sexlyst overhodet,men det har også gått tilbake til normalen nå. Lite informasjon å finne om dette fenomenet, men tror det er vanligere enn man tror. 

Anonymkode: 5bf4f...51c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...