AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Jeg har tvilling gutter på snart 4 mnd (om ca en uke). De ble født 3 uker før termin så vet at jeg må korrigere alder etter det når det gjelder utvikling... Men jeg synes allikevel de virker å være så sent ute. Når jeg ser på videoer og bilder av mine andre barn så synes jeg at de kunne så mye mer på samme alder, og synes også at babyene i termin gruppene jeg er med i og er mye lengre fremme enn mine. For eksempel så strever de ganske med å holde hode oppe når de ligger på magen, de får det til litt men ikke helt opp. De klarer å holde hode litt selv når de bæres også men ikke lenge da heller. Og synes heller ikke de er gode på å gripe etter ting heller. De har ikke begynt å le enda en gang jeg venter så veldig på det... Ellers så får jeg god kontakt med de og de er "pratsomme" og smiler masse. Er for tiden i utlandet og så får ikke akkurat dratt på helsestasjonen, men har skrevet mail med helsesøster og hun sier at de *bør* kunne holde hode litt men at det er vanskelig å vurdere noe uten å ha sett dem. Den ene tvillingen var ganske liten og ser nesten litt prematur ut i utseende fremdeles, i forhold til han andre. Han fikk også mye mindre blod en broren osv. Har det noe å si? De er uansett nesten like langt/kort i utviklingen.. Noen andre med like erfaringer? Anonymkode: f11ec...bf7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Min gjorde sprang rundt 4 mnd korrigert for alder. Anonymkode: 7d48a...d05 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Er de sjekket av fysio! Hvis ikke, be helsesykepleier henvise. Tvillinger ligger trangt i magen og det medfører større risiko for skjevstilling og nedsatt bevegelighet i nakken. Mine tvillinger var også litt tregere i utvikling pga dette, men noen timer hos manuellterapeut hjalp mye. De tok det igjen og er normale i utvikling nå. Anonymkode: 83dde...b84 1
Regnbuefisk Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Altså de er jo bare tre mnd.. Både å gripe ting og le kommer vanligvis senere. Hvis trmingruppen din allerede kan det så er det de som er tidlige 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå