Gå til innhold

Hvilken varige endringer får man i kroppen etter en graviditet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som aldri blir det samme igjen?

Har blant annet hørt at magemusklene aldri vil vokse helt sammen igjen, stemmer det?

Annet?

Anonymkode: 9cf20...5ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det først og fremst snakk om gener og flaks uflaks. Noen blir helt som før og andre får feks slappere underliv, slappere mage med løs hud og slappe pupper. Selv var jeg heldig på dette området og fikk nesten strammere mage og underliv et år etter fødsel. Usikker på hvorfor, så tenker det var litt flaks og gode genet. Men sikkert også litt fordi jeg var obs på at det kunne bli slapt og jobbet litt ekstra for å hindre det.

Hos meg har jeg vært uheldig med puppene, men vet det er normalt. Jeg hadde faste passe store  75-D pupper tross jeg er nokså slank. Mange trodde jeg hadde silikon. Da jeg fikk baby ble de gedigne og meieriproduksjonen var enorm😅 Har bilder av dem på den tiden. Det så helt sykt ut på den lille spinkle kroppen min. Jeg skjønte allerede da at puppene mine aldri ville bli som før jeg ble gravid. Og jeg hadde helt rett. I dag fyller de såvidt en liten 75-B cup og de har fått strekkmerker og de henger litt. Liten sorg over å ha mistet de perfekte puppene mine. Men barna var virkelig verdt det❤️ Mange sier de fikk tilbake puppene slik de var etter 2-3 år, men nå har det gått snart 5 år, så det skjer neppe her.

Jeg vet jo at jeg KAN fikse på det også da. Men tanken på å legges i narkose og fikse på en ellers frisk og sunn kropp byr meg i mot. Vil ikke føles naturlig for meg med arr på puppene og fremmedlegeme inni dem. Så foreløpig føler jeg meg moden i hodet som heller forsøker å fokuserer på å elske meg selv som jeg er, og tenke at jeg glatt ofret den overfladiske fasaden for de mest viktigste i livet mitt❤️

Anonymkode: 8eb35...1fd

• Liker 3
Skrevet

Det er veldig individuelt, og som det sies over, i stor grad flaks og gener. De vanligste områdene å få endringer er pupper, mage og vulva/vagina/anus. Man kan få strekkmerker på pupper, mage, lår og andre områder, pupper kan bli slappe og "tomme", magen kan få mye ekstra skinn, noen får magemuskler som ikke vokser sammen og får da en utstikkende mage uansett hvor slank eller trent du er, noen får keisersnittarr som et søkk inn i magen med heng over, eller stygt arr, noen får skader i vulva/vagina/anus som gir varig funksjonsnedsettelse som lekkasje av urin, luft eller avføring, smerter under samleie, fremfall av livmor osv. Og så kan man få hemoroider, da. 

Hva man får og ikke får av dette er veldig individuelt, noen får så å si ingenting av dette og er omtrent som før, andre får noe, og noen får mange av disse tingene. Det meste er kosmetisk, det alvorligste er de som får varige funksjonsnedsettelser i underlivet. Her fins det en del som kan opereres av underlivsskader, men mange erfarer at det er vanskelig å bli hørt mtp fødselsskader i underlivet og man må mase mye. Delte magemuskler kan også opereres, men det skal veldig mye til å få det dekket av det offentlige. Kosmetiske ting som slappe pupper, løst mageskinn, rare keisersnittarr med søkk osv kan til en viss grad fikses med plastisk kirurgi, men da bør man vente til man er ferdig med å få barn og man må betale selv privat. 

Anonymkode: b090a...fbd

• Liker 2
Skrevet

Noen får også kroniske helseproblemer etterpå, for eksempel får noen kroniske bekkenleddsplager.

For enkelte kan graviditet trigge andre sykdommer og tilstander, for eksempel kan lipødem påvirkes veldig av hormoner.

Anonymkode: 58791...3da

Skrevet

Jeg hadde hastekeisersnitt og den eneste endringen hos meg er det keisersnittarret, og det er forøvrig så fint som du får et slikt arr. Underliv, mage og pupper er som før. Jeg fikk ingen strekkmerker og ingen slapp hud. Puppene er kanskje ikke like faste hvis man kjenner skikkelig etter, men de SER i hvert fall like ut, og henger ikke, på tross av at jeg har store pupper på en relativt liten kropp.

Anonymkode: 372c9...968

• Liker 1
Skrevet

Jeg får lett krampe i magemuskulaturen som ikke har vokst sammen. 

Puppene er 80 % av hva de var. 

Trivselsvekten er 3 kg mer. 

Anonymkode: fb311...4ad

Skrevet

Jeg ble lik igjen. Håper det samme med nr 2

Anonymkode: d612a...3be

Skrevet

Jeg gikk opp en størrelse i sko, ikke gått ned igjen. Den kom litt overraskende på meg. 

Anonymkode: e3822...817

• Liker 5
Skrevet

Hjertet blir mye større, og du opplever kjærlighet som ikke kan sammenlignes med noe annet. 

Anonymkode: d8a95...4f0

• Liker 2
  • Hjerte 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Den eneste endringen jeg opplevde etter min ene graviditet, var et arr i skjedeåpningen. Der klippet og sydde jordmor et lite klipp. Et eller to sting. Det arret plager ingen, men bortsett fra det har jeg ingen merker eller arr. Fikk ingen strekkmerker noe sted heller, og skjeden innvendig ble som før.

Skrevet

Jeg fikk ikke noe endringer. Fin mage, fint underliv, fine pupper. Har født tre barn. 

Folk må slutte med alle skremmehistoriene. Stort sett går det bra. 

Anonymkode: 394d2...baf

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har konstante smerter i hoftene, og ribbeina er lenger "ut" så alle klær er strammere rundt brystkassa.

Anonymkode: 63e73...7b4

• Liker 1
Skrevet

Som alle her sier - det er helt individuelt. Noen får tilbake kroppen sin så fort barnet er født, andre får en kropp som ser annerledes ut, men fungerer som den pleide, og noen får varige vondter eller plager. 

Selv har jeg fått noen nye strekkmerker, og heng på magen over keisersnittarret, pluss kroniske smerter i bekkenet. 

Skrevet

Kroppen min reagerte veldig dårlig på graviditeten. Bekkenet mitt blir nok aldri det samme igjen. Og jeg fikk en del problemer med leddene. Det har blitt en hel del bedre 1,5 år etter fødsel. Trenger en operasjon da for å fikse leddet i tommelen. Det var ikke dette jeg forventet som bieffekt av graviditet og fødsel 😕 I tillegg til lavt kunnskapsnivå hos legene om akkurat dette. (Flere leger mener bekkenløsning ikke finnes. Helt seriøst. Og ammegikt? Nei det finnes heller ikke. Leddet i tommelen? Nei det må visst komme av en akkutt sportsskade, ikke av den "innbilte" ammegikten min. )

Slappere pupper, ekstra hud på magen, strekkmerker, dette er luksusproblemer. Jeg har det også altså. Men de betyr ingenting. Det er de fysiske probeleme man kan få du bør bekymre deg for.

Anonymkode: 81a0b...390

Skrevet

Skal magemusklene vokse helt sammen igjen? 

Jeg sjekket meg nå og har ca 2 cm mellomrom mellom de 5 mnd etter fødsel.

Anonymkode: 9cf20...5ec

Skrevet

Hastekeisersnitt for 10 mnd siden, arret ser fint ut, ingen heng.

Gikk opp 30 kg i graviditeten og var nokk store mengder vann! Kroppen er akkurat som før, noen kg lettere enn før gravid. Bittelitt løshud på magen som har trukket seg sakte sammen, så om det som er igjen nå ikke forsvinner er det uansett ikke noe som er synlig for andre med mindre jeg krøker magen sammen

ammer enda så aner ikke hvordan puppene blir. Fysisk sett har jeg ingen plager og er takknemlig for det. 🥰

Anonymkode: 0f39b...260

Skrevet

Født to barn, og jeg har ikke noen synlige merker etter det i det hele tatt. Tok jo litt tid før alt var som før igjen , men ikke la deg skremme - tror det er store forskjeller hos folk🥰 skal legges til at jeg var bevisst på å bevege meg nok/spise sunt etter at jeg var ute av de første barselmånedene, tipper det hjalp for min del (for humør og trivsel også!)

Anonymkode: 60e36...f10

Skrevet

20 kilo opp på liten kropp, mistet fylden i puppene (men ser fremdeles bra ut med BH), bittelitt mykere mage og én skostørrelse større. Pigmentflekker i ansiktet, fikk fjernet dem hos hudlege når amming var ferdig. Keisersnittarr jeg ikke tenker over, liker det faktisk 😊

Alt i alt lite forandring, spent på neste runde om vi bestemmer oss for flere. 

Anonymkode: 2bed8...c34

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hjertet blir mye større, og du opplever kjærlighet som ikke kan sammenlignes med noe annet. 

Anonymkode: d8a95...4f0

Lol

Anonymkode: 12a64...3b3

Skrevet

Jeg fikk større føtter. Bortsett fra det er alt som det var før graviditet.

Anonymkode: 785b4...8db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...