AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #1 Skrevet 20. august 2022 Det er i tillegg snakk om ei jente. Vi er vant med rolige barn hos oss. Av typen som setter seg ned og tegner etter barnehagen og leker rolig for seg selv. Hun her er overalt. Glad og sprudlende, men aldri i ro. Snakker som en foss hele tiden. Klarer sjeldent ta i mot beskjeder. Hun hører hva vi sier, men bare smiler lurt og fortsetter å gjør det vi ber henne om å la være. Ingen impulskontroll i det hele tatt kan det virke som. Ved middagen står hun ofte på stolen eller klatrer rundt. Hyler og gråter ofte lett om vi hindrer henne. hyperaktiviteten bygger seg opp ved leggetid. Da løper hun og gjemmer seg og ler, selv om vi er strenge. Kjeft preller av, for hun har det for gøy med ‘kom og ta meg’ leken. Hun er moden for alderen forøvrig. Tidlig med språk og måten hun kommuniserer viser at hun er ganske intelligent. Hun kan allerede resonnere og se sammenhenger i ting. Hun har en svært livlig fantasi og en fantasivenn hun snakker om hele dagen. Hva denne vennen gjør og har. Om familien hennes og dyrene hennes. Det er utrolig fascinerende å sitte og høre på historiene hennes, men av og til blir det litt mye. Hun er i utgangspunktet en svært sjarmerende, sprudlende og glad 3-åring, men hyperaktiviteten hennes har fått meg på tanker om adhd. Vet det er tidlig og det sikkert bare er jeg som ikke vet hva som er normal oppførsel av en 3-åring på dette området, fordi mine to eldste var er så rolige og bedagelige. Kan noen her si ut i fra min beskrivelse av min 3-åring om hun høres ut som en helt normal 3-åring eller burde jeg vært litt på vakt? Er det slike ting man kanskje tar en telefon til helsestasjonen med eller driter jeg meg bare ut da?😅 Anonymkode: 3ae56...1b0 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #2 Skrevet 20. august 2022 Tror ikke man får utredning før skolealder uansett, men det kan jo holde øye med utviklingen hennes. Anonymkode: a112d...82c 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 De pleier ikke å utrede før skolealder. Har mor eller far eller andre i slekten ADHD eller lignende? Det er veldig arvelig. Anonymkode: 82cc2...b05
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Dette er som å lese om datteren min på 3. Jeg har fått beskjed om at dette er normalt. Vi har ikke ADHD eller noe slikt i min eller mannens familie, men som deg har jeg noen ganger tenkt tanken 😆 Anonymkode: 89eb9...41e 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tror ikke man får utredning før skolealder uansett, men det kan jo holde øye med utviklingen hennes. Anonymkode: a112d...82c Det gjelder selvfølgelig ikke i alle tilfeller, min sønn ble utredet fra han var fire år. Nå viste det seg at det var noe helt annet enn adhd, men det var det som var tanken og grunnlaget i utgangspunktet 😊 Anonymkode: 60bc3...44c 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Det er umulig å si ut fra en kort beskrivelse på nett om det kan være ADHD eller om det faller inn under normalområdet. Snakk med barnehagen og luft der at du lurer på om aktivitetsnivået hennes faller utenfor normalområdet. De kan gjennomføre en 'grovkartlegging' for å se om det er hensiktsmessig å melde opp til PPT for videre kartlegging. Min datter ble meldt opp til PPT som treåring, ble henvist til BUP som fireåring, fikk diagnose ADHD da hun var 5.5 og var ferdig med medisinutprøving innen skolestart (født på våren). Hos henne var det tidlig klart at det var noe 'mer' enn gjennomsnittet. Hun klarte seg langt bedre på småtrinnet enn klassekameraten som først fikk diagnose på vårparten i tredje klasse - tidlig innsats er en kjempefordel! Anonymkode: 25634...465 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er i tillegg snakk om ei jente. Vi er vant med rolige barn hos oss. Av typen som setter seg ned og tegner etter barnehagen og leker rolig for seg selv. Hun her er overalt. Glad og sprudlende, men aldri i ro. Snakker som en foss hele tiden. Klarer sjeldent ta i mot beskjeder. Hun hører hva vi sier, men bare smiler lurt og fortsetter å gjør det vi ber henne om å la være. Ingen impulskontroll i det hele tatt kan det virke som. Ved middagen står hun ofte på stolen eller klatrer rundt. Hyler og gråter ofte lett om vi hindrer henne. hyperaktiviteten bygger seg opp ved leggetid. Da løper hun og gjemmer seg og ler, selv om vi er strenge. Kjeft preller av, for hun har det for gøy med ‘kom og ta meg’ leken. Hun er moden for alderen forøvrig. Tidlig med språk og måten hun kommuniserer viser at hun er ganske intelligent. Hun kan allerede resonnere og se sammenhenger i ting. Hun har en svært livlig fantasi og en fantasivenn hun snakker om hele dagen. Hva denne vennen gjør og har. Om familien hennes og dyrene hennes. Det er utrolig fascinerende å sitte og høre på historiene hennes, men av og til blir det litt mye. Hun er i utgangspunktet en svært sjarmerende, sprudlende og glad 3-åring, men hyperaktiviteten hennes har fått meg på tanker om adhd. Vet det er tidlig og det sikkert bare er jeg som ikke vet hva som er normal oppførsel av en 3-åring på dette området, fordi mine to eldste var er så rolige og bedagelige. Kan noen her si ut i fra min beskrivelse av min 3-åring om hun høres ut som en helt normal 3-åring eller burde jeg vært litt på vakt? Er det slike ting man kanskje tar en telefon til helsestasjonen med eller driter jeg meg bare ut da?😅 Anonymkode: 3ae56...1b0 3 åringer er veldig forskjellige og ut fra de kriteriene du nevner så ville da 1/3 av alle 3 åringer hatt adhd. Noen er mer motoriske enn andre. Å kose seg med stillesittende aktivitet handler ikke bare om hyperaktivitet men også preferanse. Både i bhg og på skolen så ser man et tydelig skille på valg av venner: de rolige velger andre av samme sort og de som liker fysisk utfoldelse velger likesinnede også. Det er ikke noe galt med de barna som liker fysikk utfoldelse. Kreativiteten er på topp og de er mye bedre fysisk form siden de får mye mosjon. Belag deg på at barnet ditt vil velge venner som også er aktive. Dette vil kreve mer av deg enn barn som sitter med tegningen sin halve dagen. Anonymkode: 4650a...cb1 2
I Grosny Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er i tillegg snakk om ei jente. Vi er vant med rolige barn hos oss. Av typen som setter seg ned og tegner etter barnehagen og leker rolig for seg selv. Hun her er overalt. Glad og sprudlende, men aldri i ro. Snakker som en foss hele tiden. Klarer sjeldent ta i mot beskjeder. Hun hører hva vi sier, men bare smiler lurt og fortsetter å gjør det vi ber henne om å la være. Ingen impulskontroll i det hele tatt kan det virke som. Ved middagen står hun ofte på stolen eller klatrer rundt. Hyler og gråter ofte lett om vi hindrer henne. hyperaktiviteten bygger seg opp ved leggetid. Da løper hun og gjemmer seg og ler, selv om vi er strenge. Kjeft preller av, for hun har det for gøy med ‘kom og ta meg’ leken. Hun er moden for alderen forøvrig. Tidlig med språk og måten hun kommuniserer viser at hun er ganske intelligent. Hun kan allerede resonnere og se sammenhenger i ting. Hun har en svært livlig fantasi og en fantasivenn hun snakker om hele dagen. Hva denne vennen gjør og har. Om familien hennes og dyrene hennes. Det er utrolig fascinerende å sitte og høre på historiene hennes, men av og til blir det litt mye. Hun er i utgangspunktet en svært sjarmerende, sprudlende og glad 3-åring, men hyperaktiviteten hennes har fått meg på tanker om adhd. Vet det er tidlig og det sikkert bare er jeg som ikke vet hva som er normal oppførsel av en 3-åring på dette området, fordi mine to eldste var er så rolige og bedagelige. Kan noen her si ut i fra min beskrivelse av min 3-åring om hun høres ut som en helt normal 3-åring eller burde jeg vært litt på vakt? Er det slike ting man kanskje tar en telefon til helsestasjonen med eller driter jeg meg bare ut da?😅 Anonymkode: 3ae56...1b0 Dersom du får en ADHD-diagnose, hva skal du med den? Gi ungen skadelige medisiner, eller kanskje skaffe mer støtte og personell i skole/barnehage? Endret 20. august 2022 av I Grosny
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Syns det høres ut som en helt normal 3 åring. Anonymkode: d749b...073 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 I Grosny skrev (3 minutter siden): Dersom du får en ADHD-diagnose, hva skal du med den? Gi ungen skadelige medisiner, eller kanskje skaffe mer støtte og personell i skole/barnehage? Medisiner er ikke skadelige, og alle barn har en lovfestet rett til en tilrettelagt skolehverdag som gir dem mulighet til læring, mestring og utvikling. Anonymkode: 25634...465 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Problemet er at mange 3-åringer er "ville" og modnes ulikt. Derfor pleier man å vente med diagnose til de starter på skolen. Anonymkode: 82cc2...b05 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 husker at en gutt i klassen var veldig vill i barneskolen spesielt første og andre klasse, men i ungdomsskolen og i videregående ble han mer seriøs. han hadde blitt feildiagnosert som ADHD på barneskolen sa han, så jeg hadde vært forsiktig med å stemple barnet ditt ettersom at det er for tidlig. Anonymkode: 076a3...06c 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 Har en 3 åring som høres veldig lik ut som din. Jeg forsøker å ha klare grenser, men han har ekstremt selektiv hørsel og vasker med å finne roen. Om det er ADHD vil tiden vise, enn så lenge får jeg bare "holde ut". Brødrene mine var også spinnville som barn, men vokste det av seg utover ungdomstiden. Anonymkode: 7e18a...66b
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Medisiner er ikke skadelige, og alle barn har en lovfestet rett til en tilrettelagt skolehverdag som gir dem mulighet til læring, mestring og utvikling. Anonymkode: 25634...465 Alle barn har rett til tilrettelegging uavhengig av diagnose! Anonymkode: 4e95d...ecf 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Alle barn har rett til tilrettelegging uavhengig av diagnose! Anonymkode: 4e95d...ecf ... Som var det jeg sa? Anonymkode: 25634...465 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 Min 3-åring er lik, men han har også andre symptomer som kronisk rastløs, plukker på noe KONSTANT, konsentrasjonsproblemer og ekstremt hyper osv. Jeg er 99% sikker på at han har ADHD, venter egentlig bare på å få det bekreftet når han er litt større 😛 Faren har helt likt symptombilde og har vært medisinert for ADHD siden han var tenåring Det styrker jo mistanken min. Anonymkode: 6f43d...a49
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er i tillegg snakk om ei jente. Vi er vant med rolige barn hos oss. Av typen som setter seg ned og tegner etter barnehagen og leker rolig for seg selv. Hun her er overalt. Glad og sprudlende, men aldri i ro. Snakker som en foss hele tiden. Klarer sjeldent ta i mot beskjeder. Hun hører hva vi sier, men bare smiler lurt og fortsetter å gjør det vi ber henne om å la være. Ingen impulskontroll i det hele tatt kan det virke som. Ved middagen står hun ofte på stolen eller klatrer rundt. Hyler og gråter ofte lett om vi hindrer henne. hyperaktiviteten bygger seg opp ved leggetid. Da løper hun og gjemmer seg og ler, selv om vi er strenge. Kjeft preller av, for hun har det for gøy med ‘kom og ta meg’ leken. Hun er moden for alderen forøvrig. Tidlig med språk og måten hun kommuniserer viser at hun er ganske intelligent. Hun kan allerede resonnere og se sammenhenger i ting. Hun har en svært livlig fantasi og en fantasivenn hun snakker om hele dagen. Hva denne vennen gjør og har. Om familien hennes og dyrene hennes. Det er utrolig fascinerende å sitte og høre på historiene hennes, men av og til blir det litt mye. Hun er i utgangspunktet en svært sjarmerende, sprudlende og glad 3-åring, men hyperaktiviteten hennes har fått meg på tanker om adhd. Vet det er tidlig og det sikkert bare er jeg som ikke vet hva som er normal oppførsel av en 3-åring på dette området, fordi mine to eldste var er så rolige og bedagelige. Kan noen her si ut i fra min beskrivelse av min 3-åring om hun høres ut som en helt normal 3-åring eller burde jeg vært litt på vakt? Er det slike ting man kanskje tar en telefon til helsestasjonen med eller driter jeg meg bare ut da?😅 Anonymkode: 3ae56...1b0 Modenhet og intelligens er to helt forskjellige ting, man kan fint være intellektuell, men umoden.. Hva gjør du når du gir beskjed "ikke gjør det", men hun da smiler lurt og fortsetter? Er du konsekvent nok? Ignorer negativt oppførsel, ros positiv oppførsel. Validere følelsene. Når hun gråter og hyler ved middag, lar dere hun bare holde på? Hvordan ser ser sen situasjonen ut? Veldig mange her kjenner igjen sin egen 3-åring. Skal vedde på at dette er ekstreme trass-faser og ingen som har ADHD.. Svært tilfeldig at så mange med 3-åringer kan relatere… Anonymkode: 8e82d...33f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 Høres som en helt normal 3 åring. Ingen av mine har satt seg ned og tegnet el. Det har vært full fart fra morgen til kveld. Og sånn holdt de på til de var ca 10 år, da roet det seg endelig. Selektiv hørsel og vansker med å regulere følelser er veldig vanlig hos en 3 åring. Rart å tenke ADHD så tidlig. Anonymkode: e9600...be9 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): husker at en gutt i klassen var veldig vill i barneskolen spesielt første og andre klasse, men i ungdomsskolen og i videregående ble han mer seriøs. han hadde blitt feildiagnosert som ADHD på barneskolen sa han, så jeg hadde vært forsiktig med å stemple barnet ditt ettersom at det er for tidlig. Anonymkode: 076a3...06c Jeg ble selv feildiagnosert med ADHD som liten, tok lang tid før jeg ble ordentlig moden. Var oppmerksomhetssøkende og vill på skolen, slet med konsentrasjon etc.. Har søkt om pasientskadeerstatning pga jeg ble medisinert kraftig i nesten 10 år. Det ødela veldig mye for meg. Medisinene fungerte ikke, så legen endret medisiner og bare økte dosen selv om det på en måte ga motsatt effekt enn det det skulle 😕 .. Så jeg var et barn og var rusa i nesten 10 år på veldig høye doser med mange sterke ADHD medisiner. Som sagt, det har ødelagt mye for meg og den fremtiden jeg egentlig kunne hatt. Anonymkode: 8e82d...33f 2 2
Elle Melle Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 De har ikke bare vært uvanlig rolige de to største da? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå