Gå til innhold

Dere andre høysensitive, hva er dine trekk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overfølsom for lyder. During er døden. Boring, vifter, høytrykkspylere greklippere osv osv. Nå er jeg på rolig nattevakt og en flue surrer rundt hodet mitt. Jeg klikker. Går med ørepropper for å dempe lyd hver dag. Også sammen med barna. Både dag og natt.

ALT ull klør på meg. Uansett hvor fin ulla er, angora, merino eller alpakka. Blandingsull går heller ikke. Kun fleece og polyester holder varmen hos meg. Om jeg har bomull innerst og ull ytterst klør det igjennom😅

Alle merkelapper på klær MÅ bort ellers klør jeg som om noen skulle ha drysset kløpulver der.

Jeg klarer bare å ha masse folk rundt meg i korte doser om gangen. Blir helt utslitt.

Triste menneskeskjebner går svært sterkt inn på meg. Kan høre om noe trist og tenke på det resten av dagen med klump i magen og tårer i øyenkroken.

Dette var mine mest fremtredende trekk som høy(hyper?!) sensitiv.

Hva er dine?

Anonymkode: 0ae7a...a13

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Slettet 

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Klarer ikke ulike teksturer på kroppen. Må ligge med øyemaske og ørepropper i løpet av dagen for å samle meg. Alt av sterke lukter er fælt. Ulike nettsteder takler jeg ikke fordi det er for mye rot/farger. Har alltid laveste lysstyrke på mobilen. Hater mange mennesker samlet. Mange mattyper må utgå på grunn av tekstur. Kan ikke se på triste ting, eller høre trist musikk. Ja, det er en del av det hvert fall :) 

Anonymkode: 3c06d...61c

• Liker 1
Skrevet

Tåler ikke barneskrik. Har av den grunn valgt å ikke få barn. 

Anonymkode: 54096...f35

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er ikke høysensitiv, noe som er et personlighetstrekk og ikke en diagnose.

Men datteren min er lydsensitiv.

Anonymkode: ef749...5ea

Skrevet

- Takler dårlig veldig høye lyder (borring, høye barneskrik, smell osv)
- Blir lett rørt til tårer, jeg kan få klump i halsen av Coca Colas julereklame
- Takler ikke klær som er tettsittende, slik som strømpebukse, tights osv.
- Blir fort sliten og stresset i store folkemengder

Anonymkode: f9cd5...617

• Hjerte 1
Skrevet
Tvillingsjel skrev (7 timer siden):

Intenst følelsesliv, lydsensitiv, sterk empati og rettferdighetssans, introvert, overfølsom for inntrykk utenfra, avhengig av mye egentid og intuitivitet.

Som jeg skulle sagt det selv... 

• Liker 1
Skrevet

Intenst f

Tvillingsjel skrev (8 timer siden):

Intenst følelsesliv, lydsensitiv, sterk empati og rettferdighetssans, introvert, overfølsom for inntrykk utenfra, avhengig av mye egentid og intuitivitet.

Dette stemmer for meg også. Blir i tillegg lett berørt av vakker musikk, til tårer, ikke like lydsensitiv i dag som jeg har vært tidligere, tåler mer enn før. Veldig hudsensitiv, kan ikke ha lapper på klær eller stoffer som klør etc. Jeg klarer ikke å bade i kaldt vann, det tar meg lang tid å vende meg til vannets temperatur, litt lav smerteterskel har jeg også,

Når jeg var mindre var jeg også mer sensitiv for farger, fikk nesten "vondt" av gul og oransje i store mengder, lys sensitiv er jeg får lett migrene i skarp lys, får jeg hodepine må jeg dempe lys. 

Anonymkode: 888d9...0fc

Skrevet

Lydsensitiv, spesielt for spiselyder og tastatur/tekstelyder ( Misofoni )

Får klaustrofobi i trange klær, spesielt bukser

Lyssensitiv i perioder

Lettrørt av det meste. Speiler veldig andres følelser, og kan gråte av å høre en ambulanse.

Anonymkode: db9d3...a57

• Liker 1
Skrevet

Samme her. I tillegg vil jeg har det litt mørkere rundt meg. 

Jeg går daglig med loop ears, og mediterer hver kveld for å cope med dagens inntrykk.

Det vanskeligste er kollegaer og ufrivillige relasjoner. Jeg syns det er vanskelig å høre om menneskers liv og problemer uten å bli revet med og at jeg vil fikse eller løse saker for dem… 

Eller å se dyr som lider eller har det utfordrende på morgenen, da kan sorgen sitte i brystet hele dagen 😩 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke høysensitiv, noe som er et personlighetstrekk og ikke en diagnose.

Men datteren min er lydsensitiv.

Anonymkode: ef749...5ea

Håper du tar hensyn til din datters Misofoni selvom du er tydelig på at det ikke er en diagnose.

Veldig plagsomt, og spesielt hvis de som vet om det ikke tar hensyn, eller i verste fall mener det er tull og overdriver ekstra med lyder for å provosere. 
Snakker veldig av erfaring der, med dertil dårlig forhold til min far

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette stemmer på meg også. 

Jeg tåler bakgrunnsstøy/lyd veldig dårlig og blir ekstremt sliten av det. Jeg takler også dårlig alt som strammer, når jeg kommer hjem er det av med bh, sokker, stram bukse osv. Kan ha en strikk eller klokke rundt håndleddet og plutselig føle at den kveler meg, må bare av NÅ. 
Liker ikke sitte i sola (kun når jeg soler meg). Takler ikke spise i sterk sol, da må jeg sitte med ryggen til og solbriller og gjerne hatt😅

Tar innover meg andres sinnstemning. Kan merke om andre har kranglet, om det er dårlig stemning, om du ikke var velkommen, om folk er stresset/tenker på noe som plager dem osv.. Har spurt rett ut om folk har fødselsdepresjon, angst osv og da har de svart ja, det tror de de har. Jeg bare senser sånt.

Anonymkode: 5a698...db8

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dette stemmer på meg også. 

Jeg tåler bakgrunnsstøy/lyd veldig dårlig og blir ekstremt sliten av det. Jeg takler også dårlig alt som strammer, når jeg kommer hjem er det av med bh, sokker, stram bukse osv. Kan ha en strikk eller klokke rundt håndleddet og plutselig føle at den kveler meg, må bare av NÅ. 
Liker ikke sitte i sola (kun når jeg soler meg). Takler ikke spise i sterk sol, da må jeg sitte med ryggen til og solbriller og gjerne hatt😅

Tar innover meg andres sinnstemning. Kan merke om andre har kranglet, om det er dårlig stemning, om du ikke var velkommen, om folk er stresset/tenker på noe som plager dem osv.. Har spurt rett ut om folk har fødselsdepresjon, angst osv og da har de svart ja, det tror de de har. Jeg bare senser sånt.

Anonymkode: 5a698...db8

Helt lik

Anonymkode: 388f6...2ff

Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg har et veldig sammensatt indre liv,  har sterkt behov for å være alene,  sult påvirker humøret mitt,  tar innover meg andre sin sinnstemning, jeg takler ikke høye lyder, jeg er  samvittighetsfull og legger merke til ting som ikke andre ser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

- Takler dårlig veldig høye lyder (borring, høye barneskrik, smell osv)
- Blir lett rørt til tårer, jeg kan få klump i halsen av Coca Colas julereklame
- Takler ikke klær som er tettsittende, slik som strømpebukse, tights osv.
- Blir fort sliten og stresset i store folkemengder

Anonymkode: f9cd5...617

Dette. Samt "Deilig er jorden" og "Ja, vi elsker" 😭

Klarer nesten ikke sitte rundt bordet og spise med mann og barn. Klarer ikke samtalene og matlydene over bordet, selv om de alle spiser så stille som mulig. Jeg blir forstyrret bare av at vi sitter rundt bordet. 

Babyskrik, hundebjeffing, skravling og musikk er bråkete så lenge jeg ikke styrer det selv (f eks musikken). Setter mannen på musikk, må jeg rømme huset. Feil type musikk som bare fremstår bråkete, selv om den ikke er av det bråkete slaget.

Og så koker det ofte i hjernen av alt mulig rart. Snakker begge barna til meg samtidig, hører jeg bare en lapskaus av ord. Klarer ikke skille mellom stemmene eller setningene. (Rart at begge, som er tenåringer, fortsatt henvender seg til meg akkurat på likt, hele tiden).

Selskaper, fester og andre sammenkomster er så bråkete og uoversiktlige at jeg ikke klarer det. Skal egentlig i 40-årsdag i kveld, men har takket nei fordi jeg ikke orker det. Mingling og hun ene som alltid hyyyler ut alt blir for mye for meg. I stedet setter jeg på en film med barna (de kan jo bare prøve å snakke mens vi ser film, da blir det helt lapskaus i hodet igjen).

Har forøvrig tatt dette med både fastlege og psykolog. Virker ikke at jeg får særlig forståelse for det. Men det hemmer meg jo fra å leve et "normalt" liv.

Anonymkode: efdd4...b74

• Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette. Samt "Deilig er jorden" og "Ja, vi elsker" 😭

Klarer nesten ikke sitte rundt bordet og spise med mann og barn. Klarer ikke samtalene og matlydene over bordet, selv om de alle spiser så stille som mulig. Jeg blir forstyrret bare av at vi sitter rundt bordet. 

Babyskrik, hundebjeffing, skravling og musikk er bråkete så lenge jeg ikke styrer det selv (f eks musikken). Setter mannen på musikk, må jeg rømme huset. Feil type musikk som bare fremstår bråkete, selv om den ikke er av det bråkete slaget.

Og så koker det ofte i hjernen av alt mulig rart. Snakker begge barna til meg samtidig, hører jeg bare en lapskaus av ord. Klarer ikke skille mellom stemmene eller setningene. (Rart at begge, som er tenåringer, fortsatt henvender seg til meg akkurat på likt, hele tiden).

Selskaper, fester og andre sammenkomster er så bråkete og uoversiktlige at jeg ikke klarer det. Skal egentlig i 40-årsdag i kveld, men har takket nei fordi jeg ikke orker det. Mingling og hun ene som alltid hyyyler ut alt blir for mye for meg. I stedet setter jeg på en film med barna (de kan jo bare prøve å snakke mens vi ser film, da blir det helt lapskaus i hodet igjen).

Har forøvrig tatt dette med både fastlege og psykolog. Virker ikke at jeg får særlig forståelse for det. Men det hemmer meg jo fra å leve et "normalt" liv.

Anonymkode: efdd4...b74

Tror det er svært få som får så mye forståelse rundt dette. Legen min er også helt på tryne der, og nesten så hun flirer når hun hører hvordan jeg reagerer.

Kan til en viss grad skjønne det, for det er jo helt merkelige greier, noe som gjør det enda vanskeligere å ha den følelsen og hadde gjort mye for å ikke ha det🥺 

Skrevet
5 hours ago, Athena Catalina said:

Jeg har et veldig sammensatt indre liv,  har sterkt behov for å være alene,  sult påvirker humøret mitt,  tar innover meg andre sin sinnstemning, jeg takler ikke høye lyder, jeg er  samvittighetsfull og legger merke til ting som ikke andre ser.

Jeg også. Veldig likt dette 

Skrevet

Blir lett overstimulert. Lyd- og lyssensitiv. Veldig var på stemninger, og spesielt på partner (dette er nok også en reaksjon på traumer - om ikke hele min sensitivitet er det til og med). Blir lett rørt, lett lei meg. Leser andres behov og blir lett en som tar mye hensyn pga det. Syns også det er veldig vanskelig å forholde meg til folk som ikke ser andres behov og derfor overkjører dem eller lar være å dekke et barns behov f eks. Har mye empati og medfølelse. Blir veldig berørt av kunst, spesielt kanskje litteratur, men også andre former. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i så mye av det dere beskriver; empati for folk som har det vanskelig, irritasjon på folk som skravler for mye og tar mye plass, sensitiv for lyder, tekstiler og temperatur. I tillegg er jeg redd for å såre andre. Dette i en sånn grad at jeg får dårlig samvittighet om jeg må si nei til en helt enkel forespørsel. Jeg blir lett overstimulert og trenger mye «opplading» og ro. Kanskje ikke så rart at jeg oppfattes som litt sær😅

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker autiskespektrum og/eller adhd, når jeg leser dette. ;) 

Høres vel bedre ut med høysensitiv. :P 

Ellers er jo vi mennesker takk og lov forskjellig. Jeg har gått fra å være veldig sensitiv som barn, tenåring og ung voksen. Men terapi for traumer og hjelp til å sette grenser OG be om hjelp/si ifra om behov, har regulert følelseslivet. (ikke for at jeg er en mall, men er vel like bra eksempel som alle andre som presenterer seg)

Men som noen skriver, er personlighetstrekk. Blir litt som å si: 

Dere andre følelsemennesker, hva er dine trekk?

Dere andre lettirriterte (ev aggressive), hva er dine trekk?

Dere andre som har vansker med å sette grenser, hva er dine trekk?

Anonymkode: f7c1f...5af

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...