Gå til innhold

Hvor mye ukepenger til en på 16 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi må stramme inn på pengebruken, hun får liksom penger hver gang hun spør, og det begynner å bli endel. Så vi har bestemt oss for at vi skal begynne med ukepenger, slik at hun må spare/prioritere. 

Hun skal få de ukentlig, hvertfall nå i begynnelsen, slik vi kjenner henne vil pengene fly i løpet av en dag eller to. 

Så, hvor mye bør en 16åring klare seg med i uken? 

Anonymkode: fa5d7...069

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste 16 åringer idag har vel en deltidsjobb ? Jeg begynte selv å jobbe når jeg var 15, jobbet da litt etter skoletid noen kvelder i uken + annenhver lørdag:) Da lærer man seg kanskje litt mer å sette pris på pengene, ikke sløse men tenke mer gjennom hva de brukes til nettopp fordi man har jobber for de, også er det jo en veldig fin måte å lære seg litt om arbeidslivet, hva man ønsker å arbeide med og ikke, være sosial og treffe folk, bli litt selvstendig. Mange 16 åringer i dag bor jo på hybel og må styre økonomien selv med stipend og en deltidsjobb :)  

Anonymkode: 069e4...1fe

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste 16 åringer idag har vel en deltidsjobb ? Jeg begynte selv å jobbe når jeg var 15, jobbet da litt etter skoletid noen kvelder i uken + annenhver lørdag:) Da lærer man seg kanskje litt mer å sette pris på pengene, ikke sløse men tenke mer gjennom hva de brukes til nettopp fordi man har jobber for de, også er det jo en veldig fin måte å lære seg litt om arbeidslivet, hva man ønsker å arbeide med og ikke, være sosial og treffe folk, bli litt selvstendig. Mange 16 åringer i dag bor jo på hybel og må styre økonomien selv med stipend og en deltidsjobb :)  

Takker for innspill, hun søker jobber, men det er ikke lett å få her. Og det var ikke det jeg spurte om😉

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De fleste 16 åringer idag har vel en deltidsjobb ? 

Rundt 37%.

Skrevet

Da jeg var 16 så fikk jeg 300 kr i mnd., men det er snart 20 år siden. Da fikk jeg busskort delbetaling av foreldrene mine. 

Du kan jo evt ta utgangspunkt i den summen, også se hvor mye dere lander på i mnd, og SP dele det opp i ukelønn. 

Evt. Så må dere se på hva hun faktisk bruker penger på, og hva som da er realistisk å gi. 

Anonymkode: f1a62...261

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takker for innspill, hun søker jobber, men det er ikke lett å få her. Og det var ikke det jeg spurte om😉

Tja, min mening er at en 16 åring ikke bør få penger til alt mulig uten at det foreligger en avtale på hva som kreves av oppgaver 🙈 Du skriver jo ikke så mye om hva ukepengene skal gå til og eventuelt hva hun gjør for ukepengene.. Er det mobilregning , klær og toalettsaker eller tenker du at dere skal dekke typ kino, shopping, ut å spise ++  

Går hun skole og legger inn innsats der? Gjør hun oppgaver i hjemmet som å støvsuge, hjelpe til med middag eller lignende ?🤷‍♀️ 

• Liker 3
Skrevet

1500kr i måneden

Anonymkode: a3c83...a14

• Liker 1
Skrevet

Hva skal pengene dekke? 

Busskort til skole/trening/venner?

Nødvendig kosmetikk (sjampo, hudkrem, tannpasta)?

Luksus-kosmetikk (sminke, ekstra dyr sjampo osv.)?

Bind og tamponger?

Nøvendig klær (undertøy, regnjakke, vinterstøvler)?

Luksus-klær (ny genser enda hun har femti i skapet)?

Frisør?

Tannlege?

Faste medisiner? 

Treningssenteravgift?

Mobilregning?

Kulturtilbud (avisabonnement, teaterbilletter, museumsbilletter, kino)?

Gaver til jul/bursdag til familie og venner?

Nødvendig mat (lunsj i skolekantine, mat på trening/bortekamp e.l.)?

Luksus-mat (ekstra dyrt pålegg, spesielt godteri)?

Anonymkode: dd3d7...246

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

100 kr i uken hørtes lite ut, det får min 9 åring.  Men ja , enig med de andre , kommer jo an på hva de skal dekke ? er det bare til noe godt på butikken og lignende så kanskje 300 ? 

Anonymkode: bb06e...4e7

• Liker 1
Skrevet

Skal du bare gi lommepenger uten at det er knyttet til arbeidsoppgaver hun plikter å utføre i hjemmet? 

- og hva er de lommepengene tenkt å dekke, og hva skal dere handle inn for henne? 

Dere foreldre bør lage en ramme for hva som lommepenger skal dekke, hva dere skal dekke, og hvilke arbeidsoppgaver som må utføres for at hun skal få lommepenger. 

Anonymkode: c358b...665

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nei det et vanskelig å få jobb og det var jo ikke det ts spurte omå

Anonymkode: cd29a...6cc

• Liker 3
Skrevet

Min får 1000 i mnd , altså barnetrygden 

• Liker 1
Skrevet

Mine fikk 1000 kr mnd i den alderen (10-12 år siden)

Da skulle de dekke:

Busskort
Mobilbruk
Sosialt med venner
Luksusforbruk av mat, klær og kosmetikk  (F.eks: De kunne ta med matpakke hjemmefra, men måtte betale selv hvis de valgte å kjøpe lunsj)

Anonymkode: 7c13c...d6c

Skrevet

Min er akkurat flyttet til far på grunn av vgs. Hun får 1500 hos meg i mnd, pluss at jeg betaler telefonabonnement. Hun jobber også annenhver helg. 

Kan ikke forvente at hun skal bidra noe hjemme,da hun blir å komme hit annenhver helg. Men kravet er at hun går på skole, og gjør det hun skal der. 

Anonymkode: e4692...93e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det et vanskelig å få jobb og det var jo ikke det ts spurte omå

Nei det er ikke vanskelig 😉

Anonymkode: e7f98...c92

Skrevet

En 16 åring får ikke jobb sådær. Hun er mindreårig. Får ikke lov til å stå i kiosk, de selger røyk. Så ung som hun er kanskje jobb på sykehjem. Der trenger de iallefall folk. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ekstremt vanskelig å få jobb på den alderen, da må man nesten kjenne noen som kan gi jobb.

Barna gutten vår på 14 får 1000 kr i uka. 
Det skal dekke alt utenom bo, internett og vanlig mat utgifter.

Anonymkode: cd36f...7f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei det er ikke vanskelig 😉

Anonymkode: e7f98...c92

Jo det er det 

• Liker 6
Skrevet

Mine får 1000 kr mnd på den alderen. I tillegg betaler jeg for busskort, mobil og egentlig alt de virkelig trenger. De 1000 kr er hva de må disponere til aktiviteter med venner og småkjøp, men om de er med på dyre aktiviteter kan de spørre om ekstra. Jeg sier aldri nei å betale for for eksempel skikort, bowling og annet som er sosialt/fysisk aktivitet. 

Anonymkode: 321fe...b27

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...