Gå til innhold

Utleier gjennomfører ikke vedlikehold pga dårlig råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst: Jeg vet det er trange og vanskelige tider for alle nå. Jeg kjenner det selv. Men det blir veldig vanskelig som leietager når utleier fraber seg alt av nødvendig vedlikehold, fordi han ikke har råd. Vi leier en rundt hundre år gammelt enebolig.

Vi flyttet inn sommeren for to år siden. På visning snakket vi med huseier om at kledningen på en vegg skulle byttes (han sa han skulle gjøre det den høsten). Det er hull i kledningen, så vann kommer rett inn i treverket, og det trekker. Første høsten var det for dårlig vær til å bytte kledning sa ha, så da kunne han ikke. I fjor fikk han covid på forsommeren og slet med langtidssykdom (det er reelt vet jeg, han var sykmeldt i flere måneder, jeg har en venn som jobber i samme bedrift). Vi ønsket i fjor at han skulle leie inn noen til å gjøre jobben, men det hadde han ikke råd til da. Så gjennom denne svindyre strømvinteren har vi hatt en vegg hvor det blåser rett inn i stua. Vi ba om lavere husleie for å kompensere, det hadde han ikke råd til å gi oss. Men han lovet oss da at i år skulle det skje.

I år har han ikke råd til å gjøre jobben selv engang. Det er annet forefallende vedlikehold også som må gjøres, men han har ikke råd til å gjøre noenting. F.eks. ett tre på tomta som må felles, men han har ikke råd til å hyre noen til å gjøre det, eller til å leie utstyr for å gjøre det selv.

Vi gjør mye selv, men disse tingene er store og dyre, og er ting som tydelig er huseiers ansvar. Hva gjør vi? Jeg vet at alle sikkert kommer til å si at vi skal flytte, men pga mange grunner er ikke det en mulighet akkurat nå.

Anonymkode: 189ad...bef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold tilbake leie til han fikser det. 

• Liker 2
Gjest fransine
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Først og fremst: Jeg vet det er trange og vanskelige tider for alle nå. Jeg kjenner det selv. Men det blir veldig vanskelig som leietager når utleier fraber seg alt av nødvendig vedlikehold, fordi han ikke har råd. Vi leier en rundt hundre år gammelt enebolig.

Vi flyttet inn sommeren for to år siden. På visning snakket vi med huseier om at kledningen på en vegg skulle byttes (han sa han skulle gjøre det den høsten). Det er hull i kledningen, så vann kommer rett inn i treverket, og det trekker. Første høsten var det for dårlig vær til å bytte kledning sa ha, så da kunne han ikke. I fjor fikk han covid på forsommeren og slet med langtidssykdom (det er reelt vet jeg, han var sykmeldt i flere måneder, jeg har en venn som jobber i samme bedrift). Vi ønsket i fjor at han skulle leie inn noen til å gjøre jobben, men det hadde han ikke råd til da. Så gjennom denne svindyre strømvinteren har vi hatt en vegg hvor det blåser rett inn i stua. Vi ba om lavere husleie for å kompensere, det hadde han ikke råd til å gi oss. Men han lovet oss da at i år skulle det skje.

I år har han ikke råd til å gjøre jobben selv engang. Det er annet forefallende vedlikehold også som må gjøres, men han har ikke råd til å gjøre noenting. F.eks. ett tre på tomta som må felles, men han har ikke råd til å hyre noen til å gjøre det, eller til å leie utstyr for å gjøre det selv.

Vi gjør mye selv, men disse tingene er store og dyre, og er ting som tydelig er huseiers ansvar. Hva gjør vi? Jeg vet at alle sikkert kommer til å si at vi skal flytte, men pga mange grunner er ikke det en mulighet akkurat nå.

Anonymkode: 189ad...bef

Å ikke utføre vedlikehold som er ytterst nødvendig som f.eks den trekkfulle veggen er en mangel, og dere kan da holde tilbake leie fram til det er fikset.

Sett den delen av leia som dere mener reduserer leieboligens verdi inn på en egen konto, slik at hvis utleier skulle velge å gå til husleietvistutvalget eller forliksrådet så har dere pengene i bakhånd om dere ikke skulle få medhold der 🙂

Skrevet

Du har ikke krav på at huseier bytter kledning på huset eller fjerner tær på tomta, virkelig ikke. Dere visste om ståa når dere flyttet inn og aksepterte det, da er det sånn det blir. Hvis dere ikke er fornøyd så er faktisk løsningen å flytte. Dere kan selvfølgelig gå i dialog med huseier om reduksjon i leie, men dere har ikke krav på det. At et hus trekker er ikke grunn til å få redusert leie, det er velkjent at eldre hus trekker. 

Anonymkode: 14823...e22

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Har han ikke råd , så har han ikke det. Slik er det bare. Da har dere valget mellom å flytte eller godta det slik det er . 

Anonymkode: c0f21...0f3

Skrevet

Dere kan ikke kreve dette. Å felle et tre er ikke nødvendig vedlikehold. Heller ikke å bytte kledning. Du kan leie et annet sted om du ikke er fornøyd. Det er mange eldre trekkfulle hus. Det vil også koste mye penger. Veggen må etterisoleres og mye må byttes. Det er liksom ikke snakk om 10000 kr bare. 

Anonymkode: 7a41c...3e7

• Liker 2
Skrevet
trøndermann38 skrev (9 timer siden):

Hold tilbake leie til han fikser det. 

Ja......for da får han bedre råd....?

Anonymkode: 4fd0c...e62

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Virkelig - mannen har vært/er syk, gi han litt slack på at planene hans er endret. 

Anonymkode: 92123...624

• Liker 2
Skrevet

tenker at valget er å flytte eller godta dessverre. har han ikke økonomi til utbedringene har han jo ikke det. :(

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Flytt, og kom dere videre. Dere kan ikke fortsette å bo slik, og mannen har tydeligvis ikke mulighet til å gjøre det han må. 

Betalte dere depositum til hans konto? Da må dere holde tilbake antall husleier tilsvarende depositumet. Finn en leilighet og flytt snarest mulig.

Jeg hadde ikke orket å fortsette å bo slik med et såpass stort uro og stressmoment, for å ikke snakke om hvor dyr strømregninga blir i et slikt hus.

Anonymkode: ff45a...bc6

Skrevet

Kan det gjerast midlertidige tiltak på veggen for å tette, utan å skifte kledning på heile veggen akkurat no? Ville prøvd å foreslå det for huseigar, ev be han snakke med fagfolk om tips.  Materialprisane har skutt i veret, so forstår at det er ei utfordring å skifte no. 

Lukke til!

Anonymkode: a897d...3bb

Skrevet

Her har dere jo blitt lovet utbedring, som var grunnen til at dere flyttet inn! Når det ikke har blitt gjort, er det mislighold, selv om det vanskelig kan bevises når det ikke står skriftlig. Ta kontakt med leieboerforeningen å spør hva de mener, ang tilbakehold av husleie. Mener de dere ikke har noen sak, må dere nesten bare flytte. 

Anonymkode: 45d6a...3d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja......for da får han bedre råd....?

Anonymkode: 4fd0c...e62

Nei. Men det sender et tydelig signal om at dette ikke aksepteres og er en rett leietaker har i tråd med husleieloven.

Det høres jo ikke ut til at han har råd til å eie og leie ut en sekundærbolig heller?

Når det gjelder kommentarer om at TS visste hva ståa var ved visning så stemmer jo det, men avtalen var og at det skulle utbedres. Noe som ikke er gjort og derav har huseier brutt avtalen.

Men jeg stiller meg bak rådet om å flytte. Om økonomien til huseier er så dårlig stilt at han godtar å risikere større skade på huset så vil det samme problemet oppstå ved andre feil som oppstår. Og huset er gammelt. Feil VIL oppstå…

• Liker 2
Skrevet

Når det er et veldig gammelt hus, så har dere kanskje allerede en del rimeligere leie enn om det skulle være et nyere hus? Har han ikke økonomi til å gjøre noe, så hjelper det i hvert fall ikke at dere holder tilbake leien. Alternativet er å flytte om dere ikke synes det er verdt å bo der. 

Når det gjelder et tre som skal felles, så må det vel gå an at dere ordner det selv. Dere har sikkert en far, onkel eller venn med utstyr og erfaring. 

Anonymkode: 39c11...506

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...