AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Jeg fikk tre jobbtilbud i januar og valgte den kuleste av jobbene, som virkelig hørtes ut som noe jeg vil gjøre i tillegg til å være et godt karrieresteg. Jeg jobber innenfor en type medisinsk kontrollvirksomhet uten å si mer om det. Jeg startet i mars. Nå begynner jeg å tenke at jobben er helt feil for meg, at jeg skøt for høyt og at jeg ikke er dyktig eller erfaren nok. Jeg har vært på møter og kurs der jeg føler meg som den eneste som ikke har peiling forstår ikke på hva det snakkes om, prøver å studere og lese meg opp om ting, men tiden strekker ikke til. Jeg er redd for at jeg blir eller er en stor skuffelse. De andre jobbene jeg takket nei til var mye enklere og nå angrer jeg meg for at jeg bar så naiv å tro at jeg kunne gjøre min nåværende jobb og ikke tok en av de enklere jobbene. Klart det hadde vært kult å bli god i det jeg gjør, men jeg tenker nesten daglig på at mine kollega sikkert er irritert på min udugelighet og at jeg er ikke god nok. Hva ville dere gjort i min situasjon? Selskapet jeg jobber for kostet på meg flere kostbare tekniske kurs, hvis jeg ga opp ville de ha kastet bort en del penger og ville vært nødt til å finne en annen. Lønna er god, i denne jobben. De enklere jobbene hadde dårligere lønn men ville vært behagelige og ikke for tekniske. Er det noen her som har følt det slik etter noen måneder i ny jobb og der ting har ordner seg og de nå trives, og de føler seg kompetente nok? Hvor lang tid kan dette ta? Bør jeg henge i og håpe? Eller gi opp og søke nye jobber? Anonymkode: 32135...975 1
Akryl Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg fikk tre jobbtilbud i januar og valgte den kuleste av jobbene, som virkelig hørtes ut som noe jeg vil gjøre i tillegg til å være et godt karrieresteg. Jeg jobber innenfor en type medisinsk kontrollvirksomhet uten å si mer om det. Jeg startet i mars. Nå begynner jeg å tenke at jobben er helt feil for meg, at jeg skøt for høyt og at jeg ikke er dyktig eller erfaren nok. Jeg har vært på møter og kurs der jeg føler meg som den eneste som ikke har peiling forstår ikke på hva det snakkes om, prøver å studere og lese meg opp om ting, men tiden strekker ikke til. Jeg er redd for at jeg blir eller er en stor skuffelse. De andre jobbene jeg takket nei til var mye enklere og nå angrer jeg meg for at jeg bar så naiv å tro at jeg kunne gjøre min nåværende jobb og ikke tok en av de enklere jobbene. Klart det hadde vært kult å bli god i det jeg gjør, men jeg tenker nesten daglig på at mine kollega sikkert er irritert på min udugelighet og at jeg er ikke god nok. Hva ville dere gjort i min situasjon? Selskapet jeg jobber for kostet på meg flere kostbare tekniske kurs, hvis jeg ga opp ville de ha kastet bort en del penger og ville vært nødt til å finne en annen. Lønna er god, i denne jobben. De enklere jobbene hadde dårligere lønn men ville vært behagelige og ikke for tekniske. Er det noen her som har følt det slik etter noen måneder i ny jobb og der ting har ordner seg og de nå trives, og de føler seg kompetente nok? Hvor lang tid kan dette ta? Bør jeg henge i og håpe? Eller gi opp og søke nye jobber? Anonymkode: 32135...975 Du må jo engasjere deg og stille spørsmål hvis du ikke forstår noe. Du må ta kontakt med kollegaer som kan forklare deg ting. Hvis du ikke skal vise engasjement, kan du bare slutte. 3 2
Danseskjørt Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Hvordan var opplæringstiden? Kanskje du trenger mer/bedre opplæring. 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Ville tatt en ærlig prat med nærmeste leder, spurt om konstruktive tilbakemeldinger og om hvordan du ligger an ifht bedriftens forventinger også. Anonymkode: f1f3e...5f9 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Akryl skrev (1 time siden): Du må jo engasjere deg og stille spørsmål hvis du ikke forstår noe. Du må ta kontakt med kollegaer som kan forklare deg ting. Hvis du ikke skal vise engasjement, kan du bare slutte. Er der noe jeg skrev som tilsier at jeg ikke gjør det. Kollegaene mine har begrenset med tid også de har ikke tid til 1000 spørsmål. Anonymkode: 32135...975 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Danseskjørt skrev (10 timer siden): Hvordan var opplæringstiden? Kanskje du trenger mer/bedre opplæring. Ja, jeg håper det vil hjelpe er veldig glad for opplæring. Jeg har vært lettlært, men syns jeg har blitt ganske tunglært av ukjent årsak. Anonymkode: 32135...975
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg fikk tre jobbtilbud i januar og valgte den kuleste av jobbene, som virkelig hørtes ut som noe jeg vil gjøre i tillegg til å være et godt karrieresteg. Jeg jobber innenfor en type medisinsk kontrollvirksomhet uten å si mer om det. Jeg startet i mars. Nå begynner jeg å tenke at jobben er helt feil for meg, at jeg skøt for høyt og at jeg ikke er dyktig eller erfaren nok. Jeg har vært på møter og kurs der jeg føler meg som den eneste som ikke har peiling forstår ikke på hva det snakkes om, prøver å studere og lese meg opp om ting, men tiden strekker ikke til. Jeg er redd for at jeg blir eller er en stor skuffelse. De andre jobbene jeg takket nei til var mye enklere og nå angrer jeg meg for at jeg bar så naiv å tro at jeg kunne gjøre min nåværende jobb og ikke tok en av de enklere jobbene. Klart det hadde vært kult å bli god i det jeg gjør, men jeg tenker nesten daglig på at mine kollega sikkert er irritert på min udugelighet og at jeg er ikke god nok. Hva ville dere gjort i min situasjon? Selskapet jeg jobber for kostet på meg flere kostbare tekniske kurs, hvis jeg ga opp ville de ha kastet bort en del penger og ville vært nødt til å finne en annen. Lønna er god, i denne jobben. De enklere jobbene hadde dårligere lønn men ville vært behagelige og ikke for tekniske. Er det noen her som har følt det slik etter noen måneder i ny jobb og der ting har ordner seg og de nå trives, og de føler seg kompetente nok? Hvor lang tid kan dette ta? Bør jeg henge i og håpe? Eller gi opp og søke nye jobber? Anonymkode: 32135...975 Sant. Alle har ikke iq nokk til visse jobber. Jeg har lav iq og kommer aldri klare en utanning. Du burde bytte jobb Anonymkode: 9ba79...621
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ville tatt en ærlig prat med nærmeste leder, spurt om konstruktive tilbakemeldinger og om hvordan du ligger an ifht bedriftens forventinger også. Anonymkode: f1f3e...5f9 Enig. Trådstarter vet ikke om alle nyansatte har det som henne eller om hun gjør det dårligst av alle før hun har spurt sjefen om forventningene. Anonymkode: 7c883...777 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Eller så er dette et klassisk tilfelle av imposter syndrome, og du er mer enn god nok. Anonymkode: 5e214...b86 7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 Jeg syns jeg er ganske rævva i min jobb, men kolleger, leder og kunder er fornøyde. Så jeg har egentlig bare slått meg til ro med at jeg enten har for høye krav til meg selv, eller at forventningene er bunnlave. Tenker ikke mer på det. Anonymkode: 6e18d...55b 6
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 I den første jobben min etter utdanning, var man enige om at man måtte jobbe et par år før man følte seg kompetent. Det stemte for meg også, og det var to slitsomme år. Så løsnet det. Jeg ville fulgt rådet over her og tatt en prat med nærmeste leder. Anonymkode: be909...22f 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er der noe jeg skrev som tilsier at jeg ikke gjør det. Kollegaene mine har begrenset med tid også de har ikke tid til 1000 spørsmål. Anonymkode: 32135...975 Ingenting i HI som tilsier at du spør kollegaer nei, kun at du prøver å finne ut av ting på egenhånd. Anonymkode: afd1c...ba7
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 Helt normalt at man føler på dette. Særlig når man har byttet til en jobb der man jobber på en annerledes måte enn det man har vært vant til fra tidligere. Støtter de andre som foreslår at du snakker med lederen din. Skal ikke se bort fra at han/hun også hadde det slik det første året. Anonymkode: 25ba1...12c 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #14 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller så er dette et klassisk tilfelle av imposter syndrome, og du er mer enn god nok. Anonymkode: 5e214...b86 Dette her. Jeg kjente meg igjen fordi jeg tror jeg er elendig i alle jobber jeg har. At alle synes jeg er udugelig og at sjefen når som helst kommer til å kalle meg inn på teppet 🙊 Men i virkeligheten, så har jeg fått tilbakemeldinger om at jeg gjør en god jobb, er effektiv, reflektert og en viktig ressurs. Men umulig å si i ditt tilfelle, vi vet jo ingenting om deg. Men som noen skriver her, så ville jeg først be om mer opplæring, dersom du er usikker på noe. Vise engasjement. Det er første bud tenker jeg. Lese deg opp som du selv skriver i tillegg. Deretter snakke med sjefen og ha en åpen og ærlig samtale om hva de forventer av deg og hvordan de opplever du mestrer den jobben. Det kan hende du får et helt annet svar enn du tror😅 Dersom det er forbedringspotensiale, et det ikke noe i veien for at du øver deg på det du kan bli bedre på. Vi har jo alle noe. Ville prøvd dette først før du tenker på å slutte. Dersom du ikke oppriktig ønsker å bytte jobb da. Anonymkode: 1dcd9...bd1 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #15 Skrevet 20. august 2022 Ikke unormal følelse det her. Jeg følte meg også sånn, men fikk veldig gode tilbakemeldinger fra leder og kolleger. Skjønte ingenting. Jaja tenkte jeg, da skal det ikke mer til i denne jobben. Jeg mener fortsatt at jobben kan gjøres enda bedre, men leder er mer enn fornøyd. Anonymkode: d9f94...ade 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #16 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er der noe jeg skrev som tilsier at jeg ikke gjør det. Kollegaene mine har begrenset med tid også de har ikke tid til 1000 spørsmål. Anonymkode: 32135...975 Ingenting som tilsier at du verken har spurt kollegene din eller sjefen din om noe som helst. Tvert imot spekulerer du i at de «synes du er udugelig». Noe som jo indikerer at du ikke har spurt eller snakket med dem om det aller meste. Eller at de har vært hjelpsomme og positive og du har valgt å anta at de lyver. I det siste tilfellet burde du jo nevnt det. Anonymkode: 38f38...3f3
Gjest Muffin man Skrevet 20. august 2022 #17 Skrevet 20. august 2022 (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Er der noe jeg skrev som tilsier at jeg ikke gjør det. Kollegaene mine har begrenset med tid også de har ikke tid til 1000 spørsmål. Anonymkode: 32135...975 Jo da. De fleste ønsker sannsynligvis å hjelpe deg. Bare velg ut tiden spørsmålene kommer med omhu så du ikke avbryter. Mange liker også å brife litt med ekspertisen sin 😉 At du sitter på en jobb hvor du kan utvikle kompetansen din på er en fin mulighet til å vokse i arbeidslivet. Du er i en fase nå hvor du opparbeider deg erfaring. Noe som er fint. Jeg har befunnet meg i situasjonen hvor jeg følte meg udugelig i en jobb da jeg startet. Etter noen år var det jeg som satt med ekspertisen hvor jeg hjalp nye å komme i gang😃 Endret 20. august 2022 av Muffin man
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #18 Skrevet 20. august 2022 Google imposter syndrome. Helt normalt å føle det sånn i ny jobb. Det går over etter noen måneder. Anonymkode: b5880...15f 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #19 Skrevet 20. august 2022 Jeg ville gitt det litt tid. Jeg byttet jobb til noe heeelt annet enn det jeg er utdannet i for 5 mnd siden. Er først nå jeg føler jeg får til ting og er på de andres nivå. Slapp av og tenk at det er en grunn til at akkurat DU fikk jobben. Tydelig at sjefen så noe i deg✌🏼 Anonymkode: 654e6...f2c
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Vi har en slik dame på jobben. Hun spør og spør og spør helt til hun blir flinkere. Det tar tid og mye går også ut det andre øret, men hun har under minste engasjement og vilje til å forsøke å lære. Om det krever at vi andre må bruke ekstra tid eller kontrollsjekke i etterkant så får det bare være slik. Spør og vær nysgjerrig! Anonymkode: 1f70a...9ca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå