Gå til innhold

Ikke gå opp så mye ved neste graviditet? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ok, så greia er at jeg i utgangspunktet elsker å trene, og er også opptatt av å holde meg slank og sunn. Til «vanlig» er jeg veldig fornøyd med både utseendet på kroppen og dens funksjoner.

Men i begge graviditetene mine har jeg gått opp 25 kilo (162 cm, så det er mye!). Kroppen blir tung, alt blir generelt tungt. Og jeg har ikke følt meg vel med meg selv etter fødslene.

Jeg har klart å gå ned igjen til min normalvekt begge gangene, men det er jo beinhard jobbing. Treningen liker jeg jo, så det er null problem. Men jeg er veldig glad i mat, og det er jo det som er et herk - å drive å passe på kaloriinntaket i månedsvis! Har brukt 1,5 år begge gangene på å gå ned til min normale vekt. Jeg vet jeg kunne klart det raskere, men jeg orker ikke å kjøre beinhard og streng linje 100% i 5-6 måneder. Så derfor tar det tid da, jeg koser meg med litt sjokolade, godteri, vin og junk nå og da.

Tingen er at jeg etter første graviditet var bombesikker på at jeg skulle klare å unngå å gå i spise-alt-jeg-kommer-over-fella andre gang jeg ble gravid. For jeg visste jo hvor kjipt det føltes etterpå og hvor mye jobb som måtte til. Men da jeg først ble gravid igjen, var alt som het selvdisiplin som blåst ut av vinduet. Og jeg pleier vanligvis å være ganske så disiplinert, men var akkurat som hormoner, eller hva enn det var, tok helt over. Og jeg klarte altså ikke styre meg😅

Nå er yngste straks to år, og vi planlegger for tredje og siste barnet. Jeg har selvfølgelig også denne gangen veldig lyst til å unngå å gå opp mer enn det som er anbefalt (12-15 kilo er det vel). Spesielt siden jeg føler jeg nettopp har fått tilbake kroppen min og endelig er fornøyd etter siste graviditeten. Men jeg er veldig spent på om jeg kan klare å være flinkere denne gangen, eller om jeg skal bli helt vill av cravings igjen.

Er det noen som har klart å stå imot cravings og unngått å legge på seg? Da mener jeg ikke dere som så og si ikke hadde cravings, men dere som faktisk klarte å motstå dette 😅 Og er det noen som la på seg mye i en (evt) flere graviditeter, men klarte å unngå det når man senere ble gravid igjen? 

Føler jeg har hatt flaks som ikke har fått svangerskapsdiabetes i de tidligere graviditeten (bank i bordet)🙈

Anonymkode: 6145a...793

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ok, så greia er at jeg i utgangspunktet elsker å trene, og er også opptatt av å holde meg slank og sunn. Til «vanlig» er jeg veldig fornøyd med både utseendet på kroppen og dens funksjoner.

Men i begge graviditetene mine har jeg gått opp 25 kilo (162 cm, så det er mye!). Kroppen blir tung, alt blir generelt tungt. Og jeg har ikke følt meg vel med meg selv etter fødslene.

Jeg har klart å gå ned igjen til min normalvekt begge gangene, men det er jo beinhard jobbing. Treningen liker jeg jo, så det er null problem. Men jeg er veldig glad i mat, og det er jo det som er et herk - å drive å passe på kaloriinntaket i månedsvis! Har brukt 1,5 år begge gangene på å gå ned til min normale vekt. Jeg vet jeg kunne klart det raskere, men jeg orker ikke å kjøre beinhard og streng linje 100% i 5-6 måneder. Så derfor tar det tid da, jeg koser meg med litt sjokolade, godteri, vin og junk nå og da.

Tingen er at jeg etter første graviditet var bombesikker på at jeg skulle klare å unngå å gå i spise-alt-jeg-kommer-over-fella andre gang jeg ble gravid. For jeg visste jo hvor kjipt det føltes etterpå og hvor mye jobb som måtte til. Men da jeg først ble gravid igjen, var alt som het selvdisiplin som blåst ut av vinduet. Og jeg pleier vanligvis å være ganske så disiplinert, men var akkurat som hormoner, eller hva enn det var, tok helt over. Og jeg klarte altså ikke styre meg😅

Nå er yngste straks to år, og vi planlegger for tredje og siste barnet. Jeg har selvfølgelig også denne gangen veldig lyst til å unngå å gå opp mer enn det som er anbefalt (12-15 kilo er det vel). Spesielt siden jeg føler jeg nettopp har fått tilbake kroppen min og endelig er fornøyd etter siste graviditeten. Men jeg er veldig spent på om jeg kan klare å være flinkere denne gangen, eller om jeg skal bli helt vill av cravings igjen.

Er det noen som har klart å stå imot cravings og unngått å legge på seg? Da mener jeg ikke dere som så og si ikke hadde cravings, men dere som faktisk klarte å motstå dette 😅 Og er det noen som la på seg mye i en (evt) flere graviditeter, men klarte å unngå det når man senere ble gravid igjen? 

Føler jeg har hatt flaks som ikke har fått svangerskapsdiabetes i de tidligere graviditeten (bank i bordet)🙈

Anonymkode: 6145a...793

Du kan ikke spise på deg svangerskapsdiabete!! 🙄 Det er en hormonell forstyrrelse som noen er uheldige å få. Svangerskapshormonene ødelegge bukspyttkjertelens evne til å produsere nok insulin. 

Ellers må du bare pine deg selv da. Cravings er vanskelig å stå i mot. Da må du heller tvinge deg til å crave noe sunt. Jeg har hatt svangerskapsdiabetes, så jeg har klart å stå i mot cravings. Fordi jeg måtte rett og slett

Anonymkode: 043cf...2f6

Skrevet

Ja, det går. Jeg gikk opp 20kg+ i første svangerskap, hadde igjen 9kg når jeg ble gravid med nummer 2. Gikk bare opp 7 (10 hvis man regner med de 3 jeg først gikk ned pga kvalme), så var nesten like tung på slutten, men uten vann. 

Fikk svangerskapsdiabetes med andremann, så jeg hadde ikke noe valg, måtte stå i mot søtsuget, og det gikk overraskende greit. Søtsuget ble etterhvert borte som en positiv bivirkning.

Jeg har også vært opptatt av trening, men har slitt med overvekt, så hadde ikke en "normalvekt" som utgangspunkt. 

Anonymkode: b4169...75a

Skrevet

Jeg er i uke 32 nå og har gått opp 2 kg.  Har ikke trent så mye. I første og tredje trimester,  men klarte 30 min aktivitet minst hver dag i andre.  Var deilig å bruke kroppen og føle at jeg styrket den,  da jeg hadde energi til det. 

Jeg har heller ikke hatt noen cravings så har ikke vært vanskelig å stå i mot,  men fokuset mitt har vært på at jeg vil spise sunt og variert for barnets skyld.  Så kostholdet mitt har blitt mye bedre enn det var før. Jeg sliter også med at jeg blir mett veldig fort og klarer ikke spise mer enn en halv middag,  så det har sikkert også "hjulpet"  med tanke på liten vektoppgang. 

Anonymkode: 88de4...2bb

Skrevet

Åh, TS, jeg har samme problem som deg! Er desverre ikke like opptatt av trening, men ellers er alt likt, til og med høyden 😂 Jeg er gravid med nr 3 nå og kjenner meg så sliten, vil bare spise sjokolade hele tiden. Før jeg ble gravid var jeg inne i en god rytme med å utsette frokosten til lunsj og det fungerte godt for meg. Men nå må jeg spise med en gang jeg står opp for å ikke bli kvalm. 

Jeg synes litt av problemet også er at jeg ikke liker samme type mat som før. Jeg vil helst ha mild karbohydratrik mat, brødskive med rekeost og andre sånne ting som ikke metter så godt. Så jeg er mye sulten mellom måltidene. Har graviditeten endret måten du spiser på eller er det mest cravings? Hva er det du craver? Kanskje vi kan hjelpe hverandre med å finne sunne alternativer. 

Skrevet

Samme som deg, like høy og gikk opp like mye. Brukte 1.5 år på å gå ned til vekta jeg føler meg tilfreds med. Så nå har jeg fått hatt den kroppen i 6 mnd før jeg er på vei med neste, og jeg gruer meg sånn til de kroppslige endringene…

Tenker jeg skal prøve å trene og spise sunt, men altså.. det er vanskelig om kvalmen slår inn og det eneste som går ned er is og kjeks 😂🥵

Anonymkode: af69f...203

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...