AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Hei, Jeg har varslet skjeggkre til styret etter å ha sett de i leiligheten. Jeg ringte et skadedyrselskap og de sier at styret må ta det på sin forsikring på at det skal hjelpe da hele blokken må behandles. Skadedyrselskapet har sett på dyrene og sier at siden jeg ser så få, og at det er flere kull (de har ulike størrelser, så de har formert seg til flere kull). På bakgrunn av det og at jeg ikke har sett de tidligere sier de at det er stor sannsynlighet for at andre leiligheter har et større problem da det ser ut til å ha smittet fra en annen leilighet. Jeg har fått flere beskjeder fra skadedyrselskaper, bekjente i byggbransjen og funnet mye informasjon på nett som sier at om det først oppdages i en leilighet, så er det flere steder. Det vil ikke hjelpe å kun behandle min leilighet. Flere sier også at styret og sameiet har et ansvar for å gjøre tiltak. Styret har brukt tid på å se på saken angående styrets forsikring og skrev i går at de ikke kommer til å gå videre med saken da det blir en egenandel på egen leilighet. Denne egenandelen er på 1000 kroner per leilighet, og til nå har jeg brukt rundt 2000-3000 på feller til egen leilighet. De sier også at jeg må ta det på egen forsikring, som endte opp med å bli 2000 kroner. Jeg synes det er rart de ikke vil samarbeide da skjeggkreene etter at alle ting tilser at det er flere steder i blokka. Jeg har vist til flere artikler når jeg har kommunisert med styret om at styret har et ansvar i slike saker . I dag fikk jeg beskjed om at siden de kun har fått varslet av meg at det er skjeggkre i min leilighet, så ser de på det som et lokalt problem og sier jeg må ta det på min forsikring. Det er flere kilder som tilsier at kreene ikke bare er ett sted. Det flere steder, og i tillegg sier skadedyrselskapet at det er kreene tegn til at kreene har spredd seg til meg fra andre leiligheter. Jeg fikk en merknad i bestillingen min på behandling hos forsikringsselskapet mitt for å ha det skriftlig at det var andre steder og at det ikke vil hjelpe at jeg behandler min egen leilighet og ingenting annet blir gjort. Koordinert behandling må til. Likevel sier styret at de ikke vil gjøre noe da ingen andre har varslet om kre. De vil heller ikke putte feller i andre leiligheter for å kartlegge om det også er i naboleilighetene. På grunn av dette synes jeg ikke de kan påstå at det er lokalt hos meg, for det kan de ikke bevise. Er det noen andre som har vært borti noe lignende tidligere? Hva bør man gjøre? Anonymkode: 8981b...531 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Gå sammen med naboene og så gå til styret? Krev ekstraordinær generalforsamling og eventuelt krevatstyret går av? Anonymkode: c3bfc...6b1 4 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Snakk med naboene og be de sende mail til styret. Ditt styre må bestå av inkompetente tullinger, fordi er det skjeggkre i en leilighet så er det i resten av bygget også. Ta bilde av alle kreene du finner både inne hos deg og i fellesganger, og legg gjerne ut limfeller selv om styret ikke vil det. Ta bilde når fellene er fulle i små og store kre. Her hadde flere funnet skjeggkre i sine leiligheter og jeg fant flere i fellesgangene som jeg da tok bilde av og sendte til styret. Til slutt ble det lagt ut feller på hele bygget for å finne ut hvor det var flest kre, og de har nå vært i alle leiligheter og lagt ut giftåte. Den prosessen skal gjentas om 6 mnd. Det viste seg etterhvert at det faktisk var veldig mange kre i fellesarealene på bygget, selv der hvor det så ut som det ikke fantes noen. Anonymkode: 26217...929 2 2
Drizzt Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Så rart at styret ikke vil løse problemet. Du må finne flere naboer som har oppdaget skadedyrene i sine leiligheter og legge press på styret sammen. Tydeligvis er dere uheldige med styre. Men du kan behandle din egen leilighet og skadefirma legger åte overalt langs lister osv. Det betyr at når skadedyrene spiser giften, dør de. Så spiser de nye de døde kroppene fordi de er kanibaler og blir forgiftet selv og dør, så neste, så neste. Så i teorien får du mindre i din egen leilighet, men det hjelper ikke hvis de får formere seg i fred andre steder - du får hele tiden nye påfyll av friske skadedyr som spiser døde kropper og forgiftes og dør ... 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 Snakk med de i samme blokk og skriv en felles henvendelse til styret der dere krever tiltak. I mitt borettslag ble det funnet skjeggkre i en leilighet og styret kontaktet da alle leilighetene i blokka med informasjon, og la en plan for kartlegging og sanering sammen med skadedyrsfirma. Det ble satt ut feller i alle leilighetene, fellesareal og boder i kjelleren, og etter en mnd ble disse samlet inn for at skadedyrsfirma kunne få anelse av omfanget. Det som da vise seg var at to stykker hadde sett skjeggkre for flere måneder siden men bare ikke giddet å si fra (!), så egentlig kunne det hele vært ordnet tidligere. SÅ var firmaet inne og la ut gift i alle leilighetene samme dag, dette krevde litt organisering da blokken er stor, men folk vil jo gjerne bli kvitt det så det ordnet seg. Etter noen måneder (husker ikke antall) ble det satt ut nye feller i alle leiligheter, fellesareal og boder, denne gangen uten å få fangst. I ettertid har vi tatt det opp på generalforsamlingen at folk må si fra når de oppdager skadedyr, så det kan bli gjort noe med. Egenandelen tok borettslaget, den var ikke på mange tusenlappene totalt sett. Anonymkode: f00fa...e62 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Tusen takk for tipsene! Jeg har postet et innlegg i sameiets Facebook-gruppe for å varsle og høre om flere har sett de, samt be beboere varsle fremover. Har også kommentert at vi må samarbeide for å få de fjernet og at vi må få gjennomført en behandling av blokka og at det ikke bør være slik at den som varsler blir den som ender opp med regningen alene. Det vil føre til at det er insentiver for å la være og varsle, og om man kun gjennomfører behandlinger hos de som varsler vil det aldri gå bort… Anonymkode: 8981b...531 2
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Hva involverer egentlig denne saneringen? Jeg ville ikke pumpet leiligheten min full av gift for noe så ufarlig og uproblematisk som sjeggkre. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt hvis de ikke er fryktelig mange. Kunne gått med på lim feller eller noe, men er langt mer redd for kjemikaliene enn dyra. Anonymkode: acf21...889 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Som andre sier, få med deg naboene dine. Si til de som har at det hjelper ikke at bare de gjør noe, og si til de som IKKE har at de kommer til å få de.. Og at de kanskje har det uten å ha sett de! Styret er jo helt på tryne, vi hadde skjeggkre for noen år siden og da ble det satt ut gift og feller i hver eneste leilighet! Anonymkode: 23c0e...99d 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 Jeg tror saneringen innebærer å legge en gel under listene i leiligheten. Giften skal være ufarlig for mennesker og kjæledyr og skal bare gå ut over skadedyr om jeg forstod det rett på skadedyrselskapet. Anonymkode: 8981b...531 3
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva involverer egentlig denne saneringen? Jeg ville ikke pumpet leiligheten min full av gift for noe så ufarlig og uproblematisk som sjeggkre. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt hvis de ikke er fryktelig mange. Kunne gått med på lim feller eller noe, men er langt mer redd for kjemikaliene enn dyra. Anonymkode: acf21...889 Det er bittesmå geleklumper med gift som legges på bestemte steder i leiligheten, punktvis. Gifta er ikke skadelig for mennesker. Skjeggkre er fullvoksne når de er 5 år gamle, det betyr at du vil etterhvert ha fullvoksne kre hele tiden om de ikke drepes og fjernes jevnlig. Blir de mange nok så har du de overalt for de klatrer og kan fint komme seg opp i skap, møbler, seng... Anonymkode: 26217...929 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Hva involverer egentlig denne saneringen? Jeg ville ikke pumpet leiligheten min full av gift for noe så ufarlig og uproblematisk som sjeggkre. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt hvis de ikke er fryktelig mange. Kunne gått med på lim feller eller noe, men er langt mer redd for kjemikaliene enn dyra. Anonymkode: acf21...889 Leiligheten pumpes ikke full av gift, det legges som små, små geleklumper langs gulvlistene med 1 meters avstand. Giften er ikke farlig for kjæledyr eller mennesker. Tenker når du får skjeggkre i skapene som ligger i kopper og glass så skulle du ønske de ble fjernt på et tidligere tidspunkt. Anonymkode: f00fa...e62 4
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #12 Skrevet 20. august 2022 Jeg sitter i styret i et sameie, og ifølge vår forsikring, så består dekningen av en bekjempelse i hver leilighet. Og er det flere enn 2 leiligheter, er det en samlet egenandel på kr 10 000. Den betales av sameiet i fellesskap, ikke av den enkelte. Jeg hadde bedt om å få forsikringen dere har. Det har du krav på. Som sameier er du med på å betale for den via felleskostnaden. Synes det høres rart ut med kr 1000 i egenandel pr sameier. Hvis dere da ikke er et veldig lite sameie. Siden du har dokumentasjon på at skadedyrene mest sannsynlig har vært der en stund og er i bygget ellers, så ville jeg ha minnet styret på at de står ansvarlig hvis de ikke gjør noe, og kostnadene blir høye. Anonymkode: 29ec5...c39 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #13 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva involverer egentlig denne saneringen? Jeg ville ikke pumpet leiligheten min full av gift for noe så ufarlig og uproblematisk som sjeggkre. Jeg ser ikke problemet i det hele tatt hvis de ikke er fryktelig mange. Kunne gått med på lim feller eller noe, men er langt mer redd for kjemikaliene enn dyra. Anonymkode: acf21...889 Det står du da helt fritt til å velge selv, så lenge du bor i enebolig ☺️ Anonymkode: d7ae9...588
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2024 #14 Skrevet 4. februar 2024 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 22.01): Hei, Jeg har varslet skjeggkre til styret etter å ha sett de i leiligheten. Jeg ringte et skadedyrselskap og de sier at styret må ta det på sin forsikring på at det skal hjelpe da hele blokken må behandles. Skadedyrselskapet har sett på dyrene og sier at siden jeg ser så få, og at det er flere kull (de har ulike størrelser, så de har formert seg til flere kull). På bakgrunn av det og at jeg ikke har sett de tidligere sier de at det er stor sannsynlighet for at andre leiligheter har et større problem da det ser ut til å ha smittet fra en annen leilighet. Jeg har fått flere beskjeder fra skadedyrselskaper, bekjente i byggbransjen og funnet mye informasjon på nett som sier at om det først oppdages i en leilighet, så er det flere steder. Det vil ikke hjelpe å kun behandle min leilighet. Flere sier også at styret og sameiet har et ansvar for å gjøre tiltak. Styret har brukt tid på å se på saken angående styrets forsikring og skrev i går at de ikke kommer til å gå videre med saken da det blir en egenandel på egen leilighet. Denne egenandelen er på 1000 kroner per leilighet, og til nå har jeg brukt rundt 2000-3000 på feller til egen leilighet. De sier også at jeg må ta det på egen forsikring, som endte opp med å bli 2000 kroner. Jeg synes det er rart de ikke vil samarbeide da skjeggkreene etter at alle ting tilser at det er flere steder i blokka. Jeg har vist til flere artikler når jeg har kommunisert med styret om at styret har et ansvar i slike saker . I dag fikk jeg beskjed om at siden de kun har fått varslet av meg at det er skjeggkre i min leilighet, så ser de på det som et lokalt problem og sier jeg må ta det på min forsikring. Det er flere kilder som tilsier at kreene ikke bare er ett sted. Det flere steder, og i tillegg sier skadedyrselskapet at det er kreene tegn til at kreene har spredd seg til meg fra andre leiligheter. Jeg fikk en merknad i bestillingen min på behandling hos forsikringsselskapet mitt for å ha det skriftlig at det var andre steder og at det ikke vil hjelpe at jeg behandler min egen leilighet og ingenting annet blir gjort. Koordinert behandling må til. Likevel sier styret at de ikke vil gjøre noe da ingen andre har varslet om kre. De vil heller ikke putte feller i andre leiligheter for å kartlegge om det også er i naboleilighetene. På grunn av dette synes jeg ikke de kan påstå at det er lokalt hos meg, for det kan de ikke bevise. Er det noen andre som har vært borti noe lignende tidligere? Hva bør man gjøre? Anonymkode: 8981b...531 Har vært borti noe lignende i mitt sameiet der jeg bodde før. Ingen medlidenhet fra styret i det hele tatt. Anonymkode: e06c4...1cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå