AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Hei! Min datter har nettopp startet i førsteklasse, og fortalte at de i dag så på film/tv i spisepausen. Er dette vanlig? Jeg synes jo dette høres helt bak mål ut. Jeg forsto det som at det ikke var noe fagrelatert heller.. Hva tenker dere? Er det innafor å ta det opp? Anonymkode: 4c0e8...be8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Det er ikke greit. Man setter ikke på tv/film i matpausen. Mange vil bli distraherte og glemmer å spise, andre spiser uten å tenke seg om. Mattid er tiden man skal være sosial. Skjermtid er alt annet enn sosialt. Anonymkode: 2edde...cdf 11 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Ja her ser de på nrk super gjerne iallefall, gjorde det i hele 1 klasse og også nå i 2 klasse Ikke noe som noen her tar opp eller føler behov for å ta opp iallefall, men du velger jo dine kamper selv Anonymkode: 4e369...654 10 3
IntrovertDeluxe Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 Helt vanlig. Har vært vikar i mange skoler, det praktiseres overalt. du kan godt ta det opp på foreldremøte hvis det plager deg 7
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Her så de på NRK super:) Anonymkode: 60559...d17 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Det tror jeg er ganske vanlig ja. Tror jeg har blitt praktisert i klassene til alle mine 3 barn. Om ikke film så Supernytt, Kosinus, Lesekorpset og lignende program Anonymkode: aad14...710 9
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 På skolen jeg jobbet på tidligere gjorde de alltid det etter de første 10 minuttene. De første minuttene var prating og spising sånn at de fleste kom i gang med mat, og så etter hvert så de på Supernytt eller andre ting. Innimellom svada-programmer også. Funket fint der! Anonymkode: dcd2a...a86 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Jeg kvier meg selvsagt for å ta det opp da jeg selvsagt kommer til å bli oppfattet som en vanskelig og bedreviter… så mulig jeg ikke sier noe. Ble bare overrasket over dette. For det første så er det anbefalt maks 1t skjermtid av Helsedirektoratet for barn i den alderen (om jeg ikke tar helt feil), samt at det høres så.. trist ut. Når jeg var liten ble vi lest for av læreren. Eller sosialiserte oss med de vi satt ved siden av.. I tillegg er det noe med det å skulle bli underholdt uansett - og som en nevnte - at barna fort kan bli ukonsentrerte. Hm, jeg vet ikke. Mulig det er jeg som er sær og bør la det ligge 😅 ts Anonymkode: 4c0e8...be8 9 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kvier meg selvsagt for å ta det opp da jeg selvsagt kommer til å bli oppfattet som en vanskelig og bedreviter… så mulig jeg ikke sier noe. Ble bare overrasket over dette. For det første så er det anbefalt maks 1t skjermtid av Helsedirektoratet for barn i den alderen (om jeg ikke tar helt feil), samt at det høres så.. trist ut. Når jeg var liten ble vi lest for av læreren. Eller sosialiserte oss med de vi satt ved siden av.. I tillegg er det noe med det å skulle bli underholdt uansett - og som en nevnte - at barna fort kan bli ukonsentrerte. Hm, jeg vet ikke. Mulig det er jeg som er sær og bør la det ligge 😅 ts Anonymkode: 4c0e8...be8 La det ligge, de tar ikke skade av litt tv..de har 3 kvarter og det er ikke sikkert de har på tv i 3 kvarter. Når barnet blir større bil det bli mye mer tv,iPad og PC på skolen og venner. Anonymkode: 60559...d17 5
IntrovertDeluxe Skrevet 19. august 2022 #10 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kvier meg selvsagt for å ta det opp da jeg selvsagt kommer til å bli oppfattet som en vanskelig og bedreviter… så mulig jeg ikke sier noe. Ble bare overrasket over dette. For det første så er det anbefalt maks 1t skjermtid av Helsedirektoratet for barn i den alderen (om jeg ikke tar helt feil), samt at det høres så.. trist ut. Når jeg var liten ble vi lest for av læreren. Eller sosialiserte oss med de vi satt ved siden av.. I tillegg er det noe med det å skulle bli underholdt uansett - og som en nevnte - at barna fort kan bli ukonsentrerte. Hm, jeg vet ikke. Mulig det er jeg som er sær og bør la det ligge 😅 ts Anonymkode: 4c0e8...be8 Det spørs hvor mange lærere det er i klassen, og om de har assistent. For noen lærere er spisepausen den eneste tiden de kan være stille ila skoledagen, så det er ikke veldig fristende å lese for elevene. dessuten er det vanskelig å finne en bok som fenger alle. Noen leser jo Harry Potter i 1.klasse, andre synes Ludde er for vanskelig 5
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kvier meg selvsagt for å ta det opp da jeg selvsagt kommer til å bli oppfattet som en vanskelig og bedreviter… så mulig jeg ikke sier noe. Ble bare overrasket over dette. For det første så er det anbefalt maks 1t skjermtid av Helsedirektoratet for barn i den alderen (om jeg ikke tar helt feil), samt at det høres så.. trist ut. Når jeg var liten ble vi lest for av læreren. Eller sosialiserte oss med de vi satt ved siden av.. I tillegg er det noe med det å skulle bli underholdt uansett - og som en nevnte - at barna fort kan bli ukonsentrerte. Hm, jeg vet ikke. Mulig det er jeg som er sær og bør la det ligge 😅 ts Anonymkode: 4c0e8...be8 Det er iallefall helt vanlig Innimellom koste de seg med film, sånn som nå i starten, men det går jo mye i supernytt, Newton, sånne ting og barna syntes jo at det er kjempe spennende De ser ikke på paw Patrol, men feks to episoder av Bjørnis og snakker litt om det osv .. Litt kos og læring. Men innimellom en hyggelig film eller en serie på nrk super eller noe sånt .. Anonymkode: 4e369...654 1
Arkana Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 De første årene har det pleid å være høytlesing under matpausen her mens de eldre barna ser på Supernytt. Begge deler synes jeg er bra. 2
Anonym90059005 Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 Den varianten med "i gamle dager satt vi og prata sammen" fungerer tydeligvis ikke lenger. Ifølge skolene blir det for mye uro da og lærer bruker all tid på å kjefte. Sier i så fall noe om aktiviseringsbehovet blant dagens barn, eller mangel på kustus i klassene, dersom barna faktisk ikke kan sitte og spise matpakke og prate uten annen underholdning. Har tatt opp det med film/tv i spisetid før på foreldremøter, fordi barna glemmer å spise da, men virker som en lost case. Lydbok var visst heller ikke lett, fordi noen ikke ville høre og da ble det uro fra de som forstyrret resten osv. 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Jeg husker at jeg så på Kosinuss/Newton/Dyrevenn i småskolen-pausene. Og vet du noe annet? I dag er jeg en velfungerende voksen med et sunt forhold til skjerm OG mat. Som noen andre her har nevnt, løper lærere rundt hele dagen for elevens skyld. Den eneste tiden de har til å slappe av er når elevene har pause. Det blir nesten urettferdig å skulle insistere på at læreren skal jobbe i lunsjen sin, også, synes jeg. Spesielt når det er verken skadelig eller dårlig for elevene å se én episode av et barneprogram i lunsjen. PS: Det var absolutt IKKE trist! De som snakket, fikk dure i vei med samtalene sine. Andre tegnet/leste, mm. Anonymkode: 8f2fa...cc4 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 IntrovertDeluxe skrev (10 minutter siden): Det spørs hvor mange lærere det er i klassen, og om de har assistent. For noen lærere er spisepausen den eneste tiden de kan være stille ila skoledagen, så det er ikke veldig fristende å lese for elevene. dessuten er det vanskelig å finne en bok som fenger alle. Noen leser jo Harry Potter i 1.klasse, andre synes Ludde er for vanskelig Men lærerne har vel ikke pause når de passer barna i matpausen? Jeg trodde de hadde sin pause når barns hadde storefri? Men jeg har aldri jobbet i skole 😅 Når det gjelder hva som fenger / vanskelighetsgrad så synes jeg ikke det er et argument. Det vil jo i så tilfelle gjelde for tv-programmet også. Og alt annet de gjør i skolen. Det vil jo da også gjelde for norskboken. Samt at det er vel fremdeles bøker som skal leses iht lærerplanen. Anonymkode: 4c0e8...be8 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 Lærere har egen pause altså.... Den tas ikke sammen med elevene. Men jeg setter ofte på film, fordi det gjerne er da jeg har mulighet til å ta små samtaler med enkeltelever, for det er helt håpløst resten av dagen. Blir gjerne faglig, mkx, sånn er jeg og sånn er det, ugler i mosen osv. Anonymkode: 3c3ac...802 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Dette er den eneste tiden jeg har til å pate med enkelte. Noen har aldri matpakke. Noen har konflikter med andre. Jeg leser innimellom høyt for elevene, men de får ikke med seg mer mat av det. De blir oppslukte av historien. Jeg setter ikke på film form å slippe barna, men tvert i mot for å ha tid til dem. Ta det gjerne opp med din lærer eller rektor, men med alt annet vi er pålagt er dette tiden vi har til å finne ut vanskelige ting ditt barn strever med. Om du ikke ønsker at vi bruker tid med ditt barn så må du for all del lage brudulje da slutter vi fort. Anonymkode: 342c0...be3 6 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 Da jeg var kontaktlærer, var dette tid jeg brukte på elevsamtaler mens de andre så på supernytt. Anonymkode: 467c6...239
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 Mat og skjerm hører ikke sammen. Ville definitivt tatt opp med skolen at de bør forholde seg til retningslinjene fra Hdir. Anonymkode: fb8d2...2b4 3 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #20 Skrevet 19. august 2022 Jeg ville drøyd litt med å ta det opp, skolen har så vidt startet for 1. klassingene jo. Det kan også være unntak og ikke noe som skal bli en normal. Anonymkode: bf04d...df2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå