AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Scenario: Etter flere år sammen, med barn involvert, kjøper dere hund sammen. Helt i starten går det greit, men så blir partneren din dårligere og dårligere. Det starter med allergi-symptomer, og utvikler seg videre til utslett ved berøring og astma-anfall. Partneren din er også trøtt hele tiden, og føler seg «syk». Det føles uutholdelig for partneren din, og formen påvirker funksjonsnivået i hverdagen. Livskvaliteten går ned, symptomene øker, og legen sier at hunden må ut. Hunden er mellom 8-12 mnd gammel. Hva gjør du? A - Ber partneren din flytte ut/flytter ut selv sammen med barna og beholder hunden. B - Omplasserer hunden. Hvorfor velger du dette alternativet? Anonymkode: f5f31...a02
Mezzosoprena Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Omplasserer hunden - det kan da ikke være noe å tenke på engang? 18 2 4
Ullvott Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 B. Partneren har rang foran hunden, med god margin. Ikke at jeg ikke er glad i hunden, men jeg har et temmelig mye mer omfattende forhold til partneren min. Ville jo ikke adoptert bort et allergisk barn, heller, hvis det hadde vært et alternativ. 8 1 4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 114 har lest, men kun 2 har svart.. Er det fordi det er så åpenbart at man velger partneren sin, slik de to som har svart på spørsmålet her skriver? 🤔 Bakgrunnen for spørsmålet er at vi diskuterte scenarioet hjemme og min partner ser ut til å mene at alternativ A er et selvsagt valg. «Hunden kom først» (før symptomene dukket opp/forverret seg), er et av argumentene. Et annet er at barna kan bli lei seg om hunden må omplasseres. 🫢 Jeg ville uten tvil valgt partneren min i en slik situasjon, men møter ingen forståelse for dette hos partneren min. 😲 Det ville være interessant å høre deres meninger og tanker om disse to alternativene. Svar gjerne selv om du synes at alternativ B er et selvsagt svar og synes at spørsmålet er teit. 🤗 PS! Dersom du er en av dem som har måttet omplassere en hund; hvordan tok barnet/barna det, og hvordan har de det i ettertid? Tenker du at det var et riktig valg, selv om barna ble lei seg? Anonymkode: f5f31...a02 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Hvis det viste seg at partneren din rangerte deg lavere enn en hund, var det vel like greit å flytte ut med hunden likevel. Da er hunden mer glad i deg enn partneren er. Anonymkode: 52a9f...1a9 15
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #6 Skrevet 19. august 2022 Du får spørre partner hva valget ville vært hvis det var et av barna. 1 omplassere hunden eller 2 sette barnet i fosterhjem. Partner vil nok si 1, og da har du svaret ditt. Det er barna først, så hunden så deg. Anonymkode: 09ff5...048 3 3
Djungelvrål Skrevet 19. august 2022 #7 Skrevet 19. august 2022 Ingen vettuge mennesker velger dyr framfor familie!!! Herregud 5 4
Gjest Mysticgirl Skrevet 19. august 2022 #8 Skrevet 19. august 2022 Omplasserer hunden selvsagt, selv om det er synd kan den få nye snille eiere ❤️
Vhgj Skrevet 19. august 2022 #9 Skrevet 19. august 2022 Splitte familien på grunn av en hund? Ville tro man hadde et ganske dårlig forhold om dette var noe man vurderte, og hunden var en del av beslutningen til å avslutte forholdet, men ikke hele grunnen. Man kan virkelig ikke å ha et bra forhold hvis en hund blir prioritert ovenfor å beholde familien. 1 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #11 Skrevet 19. august 2022 Hunden kom inn sist, så jeg ville vel omplassert den. Samtidig så tenker jeg at dersom det er en reell tanke å bryte for å beholde hunden, så er forholdet kjørt fra før. Synes forøvrig at det er uansvarlig å skaffe seg hund uten å sjekke om noen er allergisk først. Jeg kan ta hunden! Anonymkode: 167b6...622 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #12 Skrevet 19. august 2022 Lett å svare. Omplassere hunden. Anonymkode: aafae...966 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #13 Skrevet 19. august 2022 30 minutter siden, AnonymBruker said: 114 har lest, men kun 2 har svart.. Er det fordi det er så åpenbart at man velger partneren sin, slik de to som har svart på spørsmålet her skriver? 🤔 Bakgrunnen for spørsmålet er at vi diskuterte scenarioet hjemme og min partner ser ut til å mene at alternativ A er et selvsagt valg. «Hunden kom først» (før symptomene dukket opp/forverret seg), er et av argumentene. Et annet er at barna kan bli lei seg om hunden må omplasseres. 🫢 Jeg ville uten tvil valgt partneren min i en slik situasjon, men møter ingen forståelse for dette hos partneren min. 😲 Det ville være interessant å høre deres meninger og tanker om disse to alternativene. Svar gjerne selv om du synes at alternativ B er et selvsagt svar og synes at spørsmålet er teit. 🤗 PS! Dersom du er en av dem som har måttet omplassere en hund; hvordan tok barnet/barna det, og hvordan har de det i ettertid? Tenker du at det var et riktig valg, selv om barna ble lei seg? Anonymkode: f5f31...a02 At få svarer er jo fordi det er umulig å vite hva tråden handler om utenfra overskriften, og når folk kommer inn og ser tema så er det uinteressant. Anonymkode: cd81c...1ce 2 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #14 Skrevet 19. august 2022 Mennesker > dyr Anonymkode: d1f77...a6d 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #15 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): 114 har lest, men kun 2 har svart.. Er det fordi det er så åpenbart at man velger partneren sin, slik de to som har svart på spørsmålet her skriver? 🤔 Anonymkode: f5f31...a02 Ja. Anonymkode: e9194...7ed 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #16 Skrevet 19. august 2022 44 minutter siden, AnonymBruker said: 114 har lest, men kun 2 har svart.. Er det fordi det er så åpenbart at man velger partneren sin, slik de to som har svart på spørsmålet her skriver? 🤔 Anonymkode: f5f31...a02 Det vil jeg tro ja. Vi skaffet oss hund for noen mnd siden, og vi har alle blitt glad i den, men hvis det skulle vise seg nå at noen i husstanden er såpass allergisk som du beskriver, så hadde det ikke vært aktuelt for noen av oss å beholde den. Barna hadde blitt lei seg ja, men de ville nok heller valgt å bo med begge foreldrene enn med hunden, hvis de hadde blitt spurt. (Noe de selvsagt ikke hadde blitt.) Anonymkode: 97fb8...85b 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #17 Skrevet 19. august 2022 Jeg hadde omplassert hunden. Med mindre det var eksen min. Da hadde jeg brukt det som en mulighet til å bli eksen, og beholdt hunden 😈😈😈 Anonymkode: 13b0d...223 3
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #18 Skrevet 19. august 2022 Når en av foreldrene utvikler allergi er det ikke usannsynlig at barna også vil utvikle allergi. Hadde unngått å trigge allergi hos barna, og fått omplassert hunden allerede på mandag. Anonymkode: c4650...85c 5
Sheik Skrevet 19. august 2022 #19 Skrevet 19. august 2022 I mitt tilfelle ville jeg valgt å være særboer med hund, men det er fordi jeg trives best alene og ikke som samboer, og jeg elsker dyr. Ved reell allergi som er så ille som du beskriver her, og med barn som også kan utvikle allergi, ville jeg valgt å omplassere hunden - med veldig tungt hjerte. Jeg har vært borti folk som er litt snufsete og kaller det for allergi uten at det faktisk er det (de bare liker ikke dyr). Igjen høres dette ut som et alvorlig tilfelle av allergi og bør tas hensyn til, uansett hvor trist det hadde vært for meg å omplassere hunden. 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #20 Skrevet 20. august 2022 Selvfølgelig ville jeg da måttet omplassere hunden, men jeg ville forsøkt å omplassere den til nær familie eller venner, slik at jeg og de av familien som ikke var allergiske, kunne hatt kontakt med den, gått turer med den osv. Anonymkode: 56e93...9ba 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå