Gå til innhold

Kan man få kortvarig høyt blodsukker etter å ha spist godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så vidt jeg vet, har jeg ikke diabetes. Jeg har en blodsukkermåler fordi jeg måtte måle under graviditet, siden jeg ofte fikk lavt blodsukker i andre trimester. Vanligvis har jeg fint blodsukker, mellom 4 og 6.

I dag spiste jeg en hel pose med M´s (sånne sjokoladetrukne peanøtter) og en del lakris. Etter kanskje en time, følte jeg meg plutselig dårlig. Svak, sløv, skjelven, svimmel, litt fjern, vansker for å prate uten å snøvle - måtte bare komme meg hjem fra der jeg var, og legge meg på gulvet for å komme meg litt. Målte blodsukkeret bare for å sjekke om det kunne være årsaken. Fikk beskjed om at blodsukkeret var ekstremt høyt. Ventet en time, og tok en ny måling, og da var blodsukkeret på 7, og det er jo helt greit. Etter denne timen følte jeg meg også mye bedre.

Lurer på om målingen som sa at jeg hadde ekstremt høyt blodsukkeret kan ha stemt, eller om det kan ha vært en feilmåling? Kan hyperglykemi gå over etter 1,5 time, og blodsukkeret blir normalt igjen? Tenker kanskje at det er litt tullete å gå til legen for, og at det enten var "tilfeldig" eller at det evt. var en kortvarig bs-stigning pga. en stor mengde godteri - hvis det går an?

Noen som har liknende erfaring, eller som kan noe om disse tingene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt blir blodsukkeret høyt når du spiser slik, og så skiller kroppen ut insulin slik at det synker til normale verdier. Slik som det gjorde hos deg. Altså helt normalt

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

blodsukker skal måles ca 2t etter inntak, du har godt regulert blodsukker. Er du usikker så ta langtidsblodsukker hos fastlege.

Anonymkode: 5fee9...6c6

Skrevet

Jeg tenker du må ha spist ekstremt mye godteri for å begynne å snøvle av det, men jeg er ingen ekspert..

Anonymkode: cf4a9...3ce

• Liker 1
Skrevet

Man skal alltid ha et blodsukker under 7, uansett hva man har spist, fordi insulinet skal virke såpass at det senker blodsukkeret før det når 7. Om man ligger mellom 7 og 11, har man oftest insulinresistens, og er i faresone for å utvikle diabetes. Over 11 har man diabetes.

Anonymkode: 10bf8...04f

• Liker 2
Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Selvsagt blir blodsukkeret høyt når du spiser slik, og så skiller kroppen ut insulin slik at det synker til normale verdier. Slik som det gjorde hos deg. Altså helt normalt

Ja, det er klart at blodsukkeret blir høyere av mye godteri, men det skal kanskje ikke bli ekstremt høyt? Det var mest det at jeg ble så dårlig jeg reagerte på. Jeg spiser godteri på fredager og lørdager, og jeg har aldri reagert med å bli dårlig av det tidligere - på 31 år. Det er derfor jeg reagerte 😊

Skrevet
kløverpiken skrev (Akkurat nå):

Ja, det er klart at blodsukkeret blir høyere av mye godteri, men det skal kanskje ikke bli ekstremt høyt? Det var mest det at jeg ble så dårlig jeg reagerte på. Jeg spiser godteri på fredager og lørdager, og jeg har aldri reagert med å bli dårlig av det tidligere - på 31 år. Det er derfor jeg reagerte 😊

Vel, kroppen din har jo håndtert det ved å skille ut tilstrekkelig insulin, så jeg ville ikke vært bekymret

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

blodsukker skal måles ca 2t etter inntak, du har godt regulert blodsukker. Er du usikker så ta langtidsblodsukker hos fastlege.

Anonymkode: 5fee9...6c6

Det visste jeg ikke. - Men da er det i alle fall et godt tegn at blodsukkeret sank igjen innen rimelig tid. Vurderer å ta en langtidssjekk hvis det skjer igjen. 

Skrevet

Hva mener du med «ekstremt høyt», ts? Hvor høy verdi var det når det var som høyest?

Anonymkode: fc971...c03

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva mener du med «ekstremt høyt», ts? Hvor høy verdi var det når det var som høyest?

13,5

Skrevet
kløverpiken skrev (32 minutter siden):

13,5

Oi steike, det er ganske høyt ja.

Anonymkode: aef7c...333

Skrevet

Tror ikke det er så lurt og drikke 0.5L brus før en blodprøve ;) 

Skrevet
Maskinfører skrev (6 minutter siden):

Tror ikke det er så lurt og drikke 0.5L brus før en blodprøve ;) 

Nei. Men en normal persons normalt fungerende insulinregulering skal reagere ganske kjapt. Dette er jo nettopp problemet ved diabetes - reguleringen fungerer hos noen ikke i det hele, men hos endel fungerer det, bare ikke raskt nok til å innta søtsaker og andre raske karbohydrater. Ikke alle med diabetes (eller tendenser til det) produserer null insulin.

Ts: ta opp dette på neste legetime. Og i mellomtiden: slutt å spise unormalt mye sukker. Skal du spise godteri? Hold deg til normalt inntak (en bit her og der).

Anonymkode: 19a77...971

• Liker 1
Skrevet
kløverpiken skrev (1 time siden):

13,5

Dette er ikke farlig høyt, spesielt ikke når det sank veldig fort igjen ned til 7. Friske folk pleier ikke måle blodsukkeret sitt, men jeg er sikker på at mange hadde havnet kortvarig på det nivået om man får i seg mye karbohydrater. Det viktigste er at det synker igjen. Nå er det langtidsblodsukker som gjelder for en evt utredning, og jeg tror ditt langtidsblodsukker er helt fint😊

• Liker 2
Skrevet
kløverpiken skrev (2 timer siden):

Mulig blodsukkeret ditt sank veldig fort og det gjorde deg dårlig? Jeg blir ganske dårlig selv hvis blodsukkeret mitt blir høyt eller synker for fort. 

Anonymkode: d5001...549

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mulig blodsukkeret ditt sank veldig fort og det gjorde deg dårlig? Jeg blir ganske dårlig selv hvis blodsukkeret mitt blir høyt eller synker for fort. 

Anonymkode: d5001...549

Det var ikke noe dumt forslag. Ser at symptomene likner 😊 Det er kanskje mer sannsynlig at det var det som skjedde.

Skrevet

Hmm. Jeg har er barn med diabetes og har derfor målt meg selv også en del ganger. Jeg har aldri hatt over 7 uansett hvor mye kake eller godis jeg har spist før måling. Nå vet jeg jo ikke nøyaktig hvor lang tid det tok etter mat før jeg målte, men synes 13 høres høyt ut for en som ikke har diabetes. Veldig bra at det sank igjen fort, men ville hørt med en lege om dette, for sikkerhetsskyld. 

Anonymkode: 9e68d...5c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...