GrønnNellik68 Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Jeg satt idag på jobb og tenkte på dette her og hørte på noen snakke om temaet.. og ja jeg er en av mange som klager over høye priser og drivstoff priser osv... men bor på ett sted med billig strøm om ikke annet. Men har forstått at det er pga uro i verden at alt dette her skjer. For jeg forstår ikke hvorfor skjer alt etter 2 år med pandemi og nedstenging??? Hvorfor skjedde det ikke i 2019 lissom? Etter pandemien så fløy jo strømmen opp. Russland gikk til krig mot Ukraina som gjorde at ting ble ustabilt. Man fikk Brexit osv osv. Når jeg hører på folk i bilen da jeg kjører taxi så hører jeg de diskuterer eller sier at for å få ned prisene igjen nå så må en få ned forbruket til folk. Ved å heve rentene så skal forbruket gå ned og etterspørselen minker. Er det slik og forstå at nå smir strømleverandører og drivstoff leverandører, dagligvarer kjedene jernet mens det er varmt. Hvis forbruket går ned vil jo etterspørselen også gå ned og de som selger er nødt til å senke prisene. Er det det som kommer til å skje? Så hvis en smører seg med litt tålmodighet så vil en komme ned på ett mer normalt nivå??? Eller har jeg misforstått totalt. Eller har jeg forstått litt???
Topsi Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden): Jeg satt idag på jobb og tenkte på dette her og hørte på noen snakke om temaet.. og ja jeg er en av mange som klager over høye priser og drivstoff priser osv... men bor på ett sted med billig strøm om ikke annet. Men har forstått at det er pga uro i verden at alt dette her skjer. For jeg forstår ikke hvorfor skjer alt etter 2 år med pandemi og nedstenging??? Hvorfor skjedde det ikke i 2019 lissom? Etter pandemien så fløy jo strømmen opp. Russland gikk til krig mot Ukraina som gjorde at ting ble ustabilt. Man fikk Brexit osv osv. Når jeg hører på folk i bilen da jeg kjører taxi så hører jeg de diskuterer eller sier at for å få ned prisene igjen nå så må en få ned forbruket til folk. Ved å heve rentene så skal forbruket gå ned og etterspørselen minker. Er det slik og forstå at nå smir strømleverandører og drivstoff leverandører, dagligvarer kjedene jernet mens det er varmt. Hvis forbruket går ned vil jo etterspørselen også gå ned og de som selger er nødt til å senke prisene. Er det det som kommer til å skje? Så hvis en smører seg med litt tålmodighet så vil en komme ned på ett mer normalt nivå??? Eller har jeg misforstått totalt. Eller har jeg forstått litt??? Snart kommer de til å si at forbruket av mat er for høyt, derfor stiger prisene. Så da kommer vi til å få en kvote på 2500kcal per pers, slik som med strøm, der vi får rabatt, resten må vi betale ågerpriser for. Eller det burde jo være logikken i at inflasjon tyder på for høyt forbruk 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #3 Skrevet 20. august 2022 Topsi skrev (13 timer siden): Snart kommer de til å si at forbruket av mat er for høyt, derfor stiger prisene. Så da kommer vi til å få en kvote på 2500kcal per pers, slik som med strøm, der vi får rabatt, resten må vi betale ågerpriser for. Eller det burde jo være logikken i at inflasjon tyder på for høyt forbruk Ingen trenger mer enn 2500kcal så det burde vært innført for lenge siden! Så slipper vi mye søppel Anonymkode: e90ef...820 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #4 Skrevet 20. august 2022 Pandemien førte til en rekke utfordringer med å få produsert og transport varer. Kina har for eksempel hatt mange og lange nedstengninger, klart det går ut over fabrikkproduksjonen. Dette gjør at det er mindre varer på markedet. I tillegg har folk spart opp penger under pandemien. Restauranter var stengt, det var umulig å dra på ferie, der butikker var stengt i lang tid kjøpte folk sikkert mindre klær og dill også. Nå er det altså mange som har penger og vil kjøpe samtidig som det er færre varer å få kjøpt, da går prisene opp. Det snakkes ikke så mye om det, men hetebølger og tørke i USA og Canada har ødelagt mye avlivinger de siste årene, og så kom krigen i tillegg og førte til ytterligere knapphet på matvarer. Det er ikke lett å gjøre noe med vareknappheten, men dersom folk får mindre penger mellom hendene reduseres etterspørselen. På den måten kan man unngå at prisene spinner helt ut av kontroll. Anonymkode: f35b5...94a 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #5 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Pandemien førte til en rekke utfordringer med å få produsert og transport varer. Kina har for eksempel hatt mange og lange nedstengninger, klart det går ut over fabrikkproduksjonen. Dette gjør at det er mindre varer på markedet. I tillegg har folk spart opp penger under pandemien. Restauranter var stengt, det var umulig å dra på ferie, der butikker var stengt i lang tid kjøpte folk sikkert mindre klær og dill også. Nå er det altså mange som har penger og vil kjøpe samtidig som det er færre varer å få kjøpt, da går prisene opp. Det snakkes ikke så mye om det, men hetebølger og tørke i USA og Canada har ødelagt mye avlivinger de siste årene, og så kom krigen i tillegg og førte til ytterligere knapphet på matvarer. Det er ikke lett å gjøre noe med vareknappheten, men dersom folk får mindre penger mellom hendene reduseres etterspørselen. På den måten kan man unngå at prisene spinner helt ut av kontroll. Anonymkode: f35b5...94a Leveringstider på biler og elektronikk som PS5 har vel økt voldsomt på. Men ellers så er det vel like tilrettelagt for det sedvanlige shoppinghysteriet nå som før. Anonymkode: 9d6dd...237 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Vi er på slutten av en jappetid. Det er bare å se på huspriser og bilparken. Det kryr jo av Porscher og dyre båter med 200 hp ++. Renta har vært aaaaltfor lav, aaaltfor lenge. Noen økonomer har jo til og med gått ut og sagt at renta skal være kjempelav i mange tiår. Ikke rart det har gått galt... Anonymkode: 2fa42...11b 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 Har hørt at stålprisene har sunket litt igjen, fordi mange byggeprosjekter er stoppet. Anonymkode: 76b0c...92f
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Leveringstider på biler og elektronikk som PS5 har vel økt voldsomt på. Men ellers så er det vel like tilrettelagt for det sedvanlige shoppinghysteriet nå som før. Anonymkode: 9d6dd...237 Det er ikke så enkelt. Jeg sliter med å få tak i en del spesialkomponenter vi trenger på jobb, mye har ekstrem lang leveringstid eller er ikke å få tak i i det hele tatt. Anonymkode: f35b5...94a
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #9 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vi er på slutten av en jappetid. Det er bare å se på huspriser og bilparken. Det kryr jo av Porscher og dyre båter med 200 hp ++. Renta har vært aaaaltfor lav, aaaltfor lenge. Noen økonomer har jo til og med gått ut og sagt at renta skal være kjempelav i mange tiår. Ikke rart det har gått galt... Anonymkode: 2fa42...11b Jeg føler at annenhver bil jeg møter på veien er en Tesla eller en SUV. Føles som jappetid ja. Anonymkode: 9d6dd...237
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #10 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke så enkelt. Jeg sliter med å få tak i en del spesialkomponenter vi trenger på jobb, mye har ekstrem lang leveringstid eller er ikke å få tak i i det hele tatt. Anonymkode: f35b5...94a Sliter med det samme i vår jobb. Mange operasjoner som må utsettes pga dette. Men poenget mitt er at det fremdeles er fullt mulig for privatpersoner generelt å shoppe seg fra sans og samling. Produktreklamen spys tross alt ut som aldri før. Anonymkode: 9d6dd...237
Laraa Skrevet 20. august 2022 #11 Skrevet 20. august 2022 Det finnes vel knapt noe mer irriterende enn folk som synes renteøkninger er helt topp. Fordi: "Altså NÅ tvinges folk endelig til reflektere over eget forbruk, åhh dette er supert for simple living, materialismes nedgang og å redde planeten." Sier ungdom som ennå ikke eier egen bolig og kan sykle/busse hjem til foreldrene når de vil spare penger, låner penger og spiser middag der. Det hører du ikke fra folk i etableringsfasen som såvidt får det til å gå rundt eller aleneforsørgere. Like kjipt er det med med godt voksne folk som sier: haaaah,slutt å syt. Dagens unge, for da jeg var ung var renta 10-15 %, så de kan ta seg ei pære. Ja, det hjelper garantert dagens som endelig har råd til å komme inn på boligmarkedet, men så plutselig likevel ikke, at du hadde det verre uten å komme med et snev av noe konstruktivt eller råd til hvordan man skal komme seg inn på boligmarkedet 😐 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå