AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #1 Skrevet 19. august 2022 Noen sjanse for at baby snur seg selv? Vil gjerne høre erfaringer. Fødte du vaginalt eller planlagt ks med setefødsel? Anonymkode: 84078...277
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #2 Skrevet 19. august 2022 Ja, det er det sjanse for, de kan snu seg helt fram til, og under, fødselen sånn i teorien. Jo nærmere fødsel man kommer jo mindre sannsynlig at de snur seg, da, så rundt uke 36/37 får man ultralyd og samtale på sykehuset om eventuelt vendingsforsøk og fødsel hvis baby fortsatt har seteleie. Så mye kan fortsatt skje den neste måneden +. Kjenner du selv hvordan baby ligger? Jeg kjente det godt, mtp spark og hodet, og min første lå i sete uten å bytte plassering de siste tre månedene. Mulig hvis man har en baby som driver og bytter mye liggeretning så er det større sjans for at de snur seg riktig? Bare tipper på det, altså. Nå har jeg sete igjen med nr. 2, og han har også ligget i omtrent samme stilling mange uker allerede, uke 33 nå. Vi valgte planlagt KS, fordi setefødsel er større risiko for baby enn hodefødsel og jeg orket ikke tanken på at noe skulle skje, selv om det "helst går bra". Dessuten er sjansen for akutt keisersnitt ved forsøk på vaginalt seteleie mellom 30-50%, avhengig av om man er førstegangsfødende eller ikke. Så da følte vi også det var bedre med planlagt vs akutt keisersnitt mtp så stor risiko for akutt KS. Argumentet for vaginal setefødsel er jo at vaginal fødsel er best for både mor og barn når alt går bra, men så var det det at det er mindre sjanse for at alt går bra, da. Man må nesten bare kjenne hva man selv er mest komfortabel med. Anonymkode: 12766...d27 1
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #3 Skrevet 19. august 2022 Min lille lå i seteleie i uke 32. Jeg fant noen fine yogaøkter som bidrar til å åpne bekkenet på YouTube som jeg gjorde. Pluss tenke positivt og visualisere at babyen legger seg med hodet ned. På kontroll i uke 36 hadde baby snudd seg og er nå festet i hodeleie uke 38 🥰 Vet ikke om de yogaøktene hadde noe for seg, men det føltes godt å gjøre noe aktivt selv for å hjelpe baby i riktig retning! Ser forøvrig at mange skriver på nettet at de kjente godt når babyen snudde seg. Jeg kjente ikke det og ble veldig positivt overrasket og lettet da jeg fikk vite han hadde snudd seg! Anonymkode: ec63c...7b4
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #4 Skrevet 19. august 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Min lille lå i seteleie i uke 32. Jeg fant noen fine yogaøkter som bidrar til å åpne bekkenet på YouTube som jeg gjorde. Pluss tenke positivt og visualisere at babyen legger seg med hodet ned. På kontroll i uke 36 hadde baby snudd seg og er nå festet i hodeleie uke 38 🥰 Vet ikke om de yogaøktene hadde noe for seg, men det føltes godt å gjøre noe aktivt selv for å hjelpe baby i riktig retning! Ser forøvrig at mange skriver på nettet at de kjente godt når babyen snudde seg. Jeg kjente ikke det og ble veldig positivt overrasket og lettet da jeg fikk vite han hadde snudd seg! Anonymkode: ec63c...7b4 Det fins masse øvelser som skal hjelpe å snu baby, både yoga og andre. Felles for dem alle er at de ikke har noen beviselig effekt, men hvis man har lyst til å prøve å gjøre noe aktivt så skader det jo ikke. Jeg gjorde massevis av de øvelsene første gangen for å prøve noe i det minste, men baby rikket seg ikke. Så langt har det heller ikke hjulpet på setebaby nr. to, så min tiltro til dem er voldsomt lav for tiden😅 Anonymkode: 12766...d27
AnonymBruker Skrevet 19. august 2022 #5 Skrevet 19. august 2022 Min snudde seg fra hodeleie til seteleie et par dager før termin, i uke 32 er det massevis av tid igjen for baby å snu seg 😊 Min setefødsel var faktisk den fineste av mine fødsler, ble veldig godt ivaretatt og syntes ikke den var særlig annerledes enn hodefødslene jeg har hatt. Anonymkode: 7cb42...d69 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #6 Skrevet 20. august 2022 Takk for svar! Anonymkode: 84078...277
Anonym6789 Skrevet 20. august 2022 #7 Skrevet 20. august 2022 AnonymBruker skrev (På 19.8.2022 den 18.36): Ja, det er det sjanse for, de kan snu seg helt fram til, og under, fødselen sånn i teorien. Jo nærmere fødsel man kommer jo mindre sannsynlig at de snur seg, da, så rundt uke 36/37 får man ultralyd og samtale på sykehuset om eventuelt vendingsforsøk og fødsel hvis baby fortsatt har seteleie. Så mye kan fortsatt skje den neste måneden +. Kjenner du selv hvordan baby ligger? Jeg kjente det godt, mtp spark og hodet, og min første lå i sete uten å bytte plassering de siste tre månedene. Mulig hvis man har en baby som driver og bytter mye liggeretning så er det større sjans for at de snur seg riktig? Bare tipper på det, altså. Nå har jeg sete igjen med nr. 2, og han har også ligget i omtrent samme stilling mange uker allerede, uke 33 nå. Vi valgte planlagt KS, fordi setefødsel er større risiko for baby enn hodefødsel og jeg orket ikke tanken på at noe skulle skje, selv om det "helst går bra". Dessuten er sjansen for akutt keisersnitt ved forsøk på vaginalt seteleie mellom 30-50%, avhengig av om man er førstegangsfødende eller ikke. Så da følte vi også det var bedre med planlagt vs akutt keisersnitt mtp så stor risiko for akutt KS. Argumentet for vaginal setefødsel er jo at vaginal fødsel er best for både mor og barn når alt går bra, men så var det det at det er mindre sjanse for at alt går bra, da. Man må nesten bare kjenne hva man selv er mest komfortabel med. Anonymkode: 12766...d27 Ikke min tråd dette, men har du fått en grunn for hvorfor begge har lagt seg i sete hos deg? Min lå i seteleie forrige gang, og måtte ta KS pga størrelse på bekkenet. Er gravid igjen nå, og tenker så mye på hvordan fødsel blir
AnonymBruker Skrevet 20. august 2022 #8 Skrevet 20. august 2022 Anonym6789 skrev (2 minutter siden): Ikke min tråd dette, men har du fått en grunn for hvorfor begge har lagt seg i sete hos deg? Min lå i seteleie forrige gang, og måtte ta KS pga størrelse på bekkenet. Er gravid igjen nå, og tenker så mye på hvordan fødsel blir Nei. Legene som utførte vendingsforsøk på første spurte om jeg hadde en uvanlig form på livmoren, f.eks. hjerteformet, om en gynekolog hadde sagt noe om det før jeg ble gravid. Men jeg har aldri hørt noe om det, og vet ikke egentlig om det er noe man ser på vanlig gu? Aldri vært sjekket noe utover det. Jeg har en muskelknute i livmor som de så på OUL med første, og den er der fortsatt så de på ultralyd, men den er ikke veldig stor og ikke noe man gjør noe med, så jordmor mente det ikke var grunnen. Hun sa hun ikke kjente uvanlig livmorform, men her tviler jeg litt på hennes kompetanse på området siden to gynekologer nettopp hadde kjent svært grundig på magen min under vendingsforsøket og fortsatt spurte etterpå. Så jeg antar det fortsatt kan være noe med formen på livmor, eller så kan det visst også skyldes stivt bekken (har hatt bekkenløsning med begge, men det har mange uten å ha seteleie) eller arv fra fars side i følge noen nettsider - men jeg tror ingen der har hatt sete. Så jeg aner ikke, men siden det er to på rad og de begge ligger i en mindre vanlig seteleieposisjon (ikke rent seteleie) så antar jeg det er noe med meg, eller genene de har fått fra oss foreldrene uten at jeg hvordan det funker. Anonymkode: 12766...d27
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #9 Skrevet 21. august 2022 Min snudde seg ikke. Lå i seteleie fra uke 26-36 (vet det sikkert pga jevnlige ultralyder). Ble snudd med utvendig veldig i uke 37 og ble liggende. Fødte vaginalt i hodeleie. Anonymkode: 93a5a...c1f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #10 Skrevet 21. august 2022 Anonym6789 skrev (22 timer siden): Ikke min tråd dette, men har du fått en grunn for hvorfor begge har lagt seg i sete hos deg? Min lå i seteleie forrige gang, og måtte ta KS pga størrelse på bekkenet. Er gravid igjen nå, og tenker så mye på hvordan fødsel blir Jeg hadde nr. 2 i seteleie. Nr. 1 lå i hodeleie hele veien og fødselen var ukomplisert. Ingen logisk forklaring. Anonymkode: 93a5a...c1f
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #11 Skrevet 21. august 2022 Min lå i seteleie hele veien. Prøvde ytre vending, kiropraktor, spinning babies-øvelser og alle mulige kjerringråd, men han like stødig i seteleiet sitt. På grunn av stor hodeomkrets hos baby ble det planlagt KS for meg. En veldig fin og trygg opplevelse, og jeg angrer absolutt ikke på det valget. Anonymkode: ab4ea...0a6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2022 #12 Skrevet 21. august 2022 Baby lå i seteleie i over halve svangerskapet (var inne på ul ganske ofte). Ble planlagt keisersnitt da hu fortsatt lå i seteleie og måtte ut senest uke 38 uansett pga medisner hos meg😊 Jeg hadde valgt keisersnitt igjen ved seteleie, er ikke interessert i å ta noen risiko. Anonymkode: 2afca...fec
AnonymBruker Skrevet 22. august 2022 #13 Skrevet 22. august 2022 På sykehuset sa de at de ikke brydde seg så mye hvordan de ligger frem til uke 35/36. Siden jeg var litt opptatt av og finne ut av om babyen lå ned Den kunne snu seg frem og tilbake innen den tid. Anonymkode: 05089...830
KristineS Skrevet 22. august 2022 #14 Skrevet 22. august 2022 Hos meg snudde forrige seg fra hodeleie til seteleie to dager før termin 🙈 Og han var 4.5 kg. Så det er i hvert fall mulig at de har plass til å snu og vende på seg lenge. Skulle forsøke å snu ham tilbake, men vannet gikk før vendingsforsøket, så da ble det keisersnitt pga stort barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå