Gå til innhold

Beskriv A4-mennesket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye snakk om A4-mennesker for tiden føler jeg. Hva er DIN definisjon på et A4-menneske?? Vinkler du det negativt eller positivt å være et av disse? Jeg tror det er både positivt og negativt, spørs hvilke punkter man oppfyller :wink:

Noen av mine tanker om en A4-person er...:

-tenker kun i gamle baner og elsker tradisjoner av alle slag

-mann, barn, hus, stasjonsvogn og labrador

-er redd for å prøve nye ting

-mennesker som elsker sin egen stue

-gjør ting slik alle andre gjør det

-argmenterer med at "jammen, alle andre..."

-hele tiden tråkker i gamle spor

-ikke akter å forandre seg samme hva

-gjør akkurat de samme tingene hver dag, hver uke, hvert år

Ikke bare positivt det der nei :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

-mann, barn, hus, stasjonsvogn og labrador

Bytt ut labrador med hund så skal jeg si meg enig i den uttalelsen i allefall... :)

Skrevet

Har ennå ikke funnet et menneske som får plass innenfor et A4 format. Det er alltid et eller annet som stikker utenfor.

Skrevet

A4 er normalen.

Det vil si, ganske vanlige mennesker.

A4 mennesker har jobb, hus eller leilighet, gode venner og bekymrer seg for det samme som deg og meg. De får barn når de er mellom 18 og 35 år, har et langvarig forhold i ny og ne og gifter seg kanskje.

Det finnes mange båser å sette mennesker i og A4-båsen er den største.

Hilsen LeA4

Skrevet

Men det nok ingen som ser på seg selv som A4.

Skrevet

Jeg ser på meg selv som ganske A4 jeg.

Skiller meg ikke ut i mengden på en måte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg synes ikke nødvendigvis at A4 mennesker er konservative og sneversynte. Jeg oppfatter A4 mennesker som det samme som et gjennomsnittsmenneske på den måten at det lever tett opptil det livet størstedelen av befolkningen gjør. Mange går på videregående, så på høyskole/universitet, får seg jobb, stifter familie osv osv. Få passe vel 100% inn i denne malen. Uansett vil jeg ikke anse det som negativt å være A4, det er jo de menneskene det er flest av! Jeg tror forresten mange ikke vil definere seg selv som A4 fordi de mener det er negativt, selv om kanskje mange rundt vedkommende vil kalle ham A4! Jeg er selv temmelig A4.

Skrevet

A4-menneske: Standardutgåva av mennesket. Dvs, heilt vanleg person, som ikkje vil skilja seg ut eller gjera noko som trekker oppmerksomheten mot seg sjølv. Haldningar, oppførsel, klesdrakt osv er det som er "trygt"; godteke av alle og ingen rynkar på nasa av.

Skrevet

Men hvor finner du dette mennesket som passer inn i standarden?

Enten så kjenner jeg bare folk som ikke lar seg presse inn i en ramme, eller så ser jeg ikke at de er "standard-typer".

Jeg synes alltid det er noe ved mennesker jeg har blitt kjent med som gjør at de ikke passer inn i noen mal - uten sin egen kanskje. De er spesielle og særegne, alle sammen.

Kanskje det er de jeg ikke kjenner som passer i en A4 ramme? For det er mange mennesker jeg ikke kjenner.....

Gjest På snarvisitt!
Skrevet
A4 er normalen.

Det vil si, ganske vanlige mennesker.

Bare for å være litt pirkete........ hvem har sagt at dette er "normalen"???

Jeg vil si det slik at A4mennesket er gjennomsnittsmennesket!

Hva er normalt?

Det som er normalt for meg er ikke normalt for deg...... 8)

Skrevet
Men hvor finner du dette mennesket som passer inn i standarden?

Enten så kjenner jeg bare folk som ikke lar seg presse inn i en ramme, eller så ser jeg ikke at de er "standard-typer".

Jeg synes alltid det er noe ved mennesker jeg har blitt kjent med som gjør at de ikke passer inn i noen mal - uten sin egen kanskje. De er spesielle og særegne, alle sammen.

Kanskje det er de jeg ikke kjenner som passer i en A4 ramme? For det er mange mennesker jeg ikke kjenner.....

Det er så klart mange ulike menneske, og kanskje det er noko spesielt med flesteparten/alle. Men eg tenkjer ikkje på ein smal "mal" som ein skal passa inn i for å vera A4/standard; folk kan vera og ER (vanlegvis) svært ulike - men likevel innan visse grenser.

Det er jo mange måtar å skilje seg ut på, men den mest synlege måten er jo via hår og klede. Særleg for menn er det smale grenser på dette feltet - ein mann i skjørt, eller høge hælar t.d. er "ikkje tillete": Det er uvanleg, ustandard, ikkje A4. Han skiljer seg ut i mengda, til tross for at alle er ulike... (Men dei andre er ulike på ein "trygg" måte - dei blir ikkje lagt merke til, ingen kommenterer dei eller ropar etter dei...) Kvinner har heldigvis eit stort spekter å spele på, men det går likevel an å skilje seg ut på ulikt vis.

Skrevet

Hva er normalt?    

Det som er normalt for meg er ikke normalt for deg......   8)

Ja det har du rett i.

Men slik jeg ser det er de aller fleste normale og A4.

Dvs. de lever et ganske vanlig liv.

De som ikke er A4 er mennesker som f.eks er kriminelle, uteliggere, bor på slottet, har 20 barn eller lignende.

Sånn JEG ser det er et A4 liv preget av jobb, familie og/eller partner, leid eller eid bopel osv. At man ikke lever ekstremt på noen som helst måte. Det er ganske mange i denne "båsen".

For MEG er dette normalen og A4, for deg kan det være noe heeelt annet. Og det var vel MIN definisjon av A4-mennesket det ble spurt om? Så det er spnn jeg har kommet frem til mitt svar.

Skrevet

Kjenner ingen som er A4-mennesker! De som er nærmest, er de som febrilsk forsøker å unngå å bli et!

Leo

Gjest Veronal
Skrevet

Jeg mener at A4-mennesker er tradisjonelle og mainstream.

Eksempler: Gifter seg i kirken uten å være kristen. Har full-pakke-bryllup hvor mange av gjestene inviteres fordi det forventes. Dåp fordi det er tradisjon. Har lært å drikke kaffe for å være sosial. Nusselige duker på bordene / kapper i vinduene. Handler i Sverige. Spiser middag hver dag, helst med poteter. Kombivogn. Stasjonsvogn. Syden (Spania og Hellas). Danser sving. Camping. Brystpanel. Danskebåt. Småbarnsferie i Danmark.

:wink:

Skrevet

Høres ut som en beskrivelse av folkene som var med i serien kampingliv, det der, Veronal. De har sin egen gruppe: harry-gjengen. :hoho:

Skrevet

Det er ikke rart at dere ikke kjenner mange A4-mennesker. Mennesker er alle unike og har sine særtrekk.

I A4 legger jeg en gjennomsnittlig livsstil. Dvs. at A4 for foreldregenerasjonen er annerledes enn A4 i min generasjon.

Kapper og små duker er A4 for foreldregenerasjonen

Minimalisme og ferier til fjerne land er A4 for min generasjon.

A4 for foreldregenerasjonen var å gifte seg mellom 20-25, få to barn før fylte 28, rekkehus og Volvo, og kanskje en hund. Han har høyere utdannelse og bedre lønn enn hun.

A4-mennesker i min generasjon tar en høyere utdannelse innen et fag de ikke vet om de vil trives i, fordi man skal ha høy utdannelse. De finner ikke fast partner før de er minst 25 år, og første barn kommer rundt de 30. De lever i tidsklemmen og foretrekker å møte sine venner på en kaffebar (jeg bor i Oslo ja). De blir ikke mindre A4 av en utbrent-diagnose rundt de 30. En 22-åring i dag med to barn, mann, rekkehus og volvo, lever ikke A4, etter min mening, det er tvert i mot et ganske spesielt og avvikende valg, ihvertfall på de kanter av landet hvor jeg bor.

Selv ser jeg livet mitt som ganske A4, men oppfatter ikke meg selv som person som kjedelig fordet. Og jeg har ikke kapper!

Gjest Duchess
Skrevet

En a4 person er for meg en person som holder seg til "slik det alltid har vært", som ikke prøver nye ting, mainstream, finne seg en partner, gifte seg, få barn, bygge hus, stasjonsvogn...

Skrevet

Satt med stor fornøyelse og leste debatten her...

jeg tror ikke jeg skal gi noen definisjon på hva jeg mener er et A4 menneske, for jeg er av den tro at alle mennesker er unike. men sett ut fra et samfunnets-oppfatninger-generelt-perspektiv, så har vel jeg et og annet synspunkt her!

For det første så synes jeg at Vingas beskrivelse av et slikt menneske minner mer om en nevrotiker med sosial fobi og generalisert angst. Dette kjennetegnes ved stadig å bekymre seg om hva andre mener, og "følge strømmen" i frykt for å dkille seg ut.

Videre reagerte jeg på at Lea hevdet at den største båsen man plasserer mennesker i er A4 båsen.

Hvis man tenker litt igjennom dette og går litt i seg selv, vil man kanskje finne at man lettest plasserer noen i bås dersom det er noe ved vedkommende som avviker fra det såkalt normale.

Det betyr at, hvis man absolutt må plassere folk i båser, den største båsen er "unormalbåsen". her kan man da putte alle de som ikke matcher vår egen ideologi, og som avviker kraftig fra oss selv. Jeg kan jo nevne i fleng psykiatriske pasienter, alkoholikere, stoffmisbrukere, pedofile, fyllekjørere, kriminelle, satanister, religiøse fanatikere, prostituerte, punkere, countrydiggere osv. Kort sagt, vi har alle små defekter som i noens øyne vil ansees som avvikende. Disse egenskapene vil variere ut fra øyet til den som ser.

Synes ikke vi skal sette noen i bås jeg, ingen er like, og takk all jordens og himmelens makter for det.

og forresten, jeg mener å kunne ane en viss likhet mellom våre foreldre og beskrivelsene av A4 mennesket her. Er vi i opposisjon eller?

Skrevet

Synes at mange blir plassert i A4-båsen jeg!

Nesten alle jeg kjenner er nesten litt sånn A4 tror jeg. Lever et litt "kjedelig" liv med disse fæle A4-tingene (menn, barn, hus og stasjonsvogn). Synes at det er topp å leve sånn jeg.

Men som sagt: dette er MIN definisjon av A4. Hva andre mener vil jeg ikke legge meg opp i.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...